تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۲
کد مطلب : ۴۷۰۶۰۸
یادداشت؛

استانداردهای دوگانه سیاسی؛ تحلیلی بر صحبت‌هایی در یک همایش انتخاباتی

۱۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
استانداردهای دوگانه سیاسی؛ تحلیلی بر صحبت‌هایی در یک همایش انتخاباتی
کبنا ؛انتخابات یکی از مهم‌ترین مظاهر مردم سالاری در جوامع معاصر است و بزرگ‌ترین نمود حضور مردم برای تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی تلقی می‌شود. انتخابات در کشور ما قدمت طولانی دارد به عنوان بزرگ‌ترین نماد حرکت سیاسی و اجتماعی برای تعیین سرنوشت جامعه به شمار می‌آید. مردم استان کهگیلویه و بویراحمد همواره در انتخابات مختلف مشارکت حداکثری دارند. البته مردم این استان نه‌تنها در انتخابات بلکه در سایر موضوعات مربوط به کشور نسبت به سایر استان‌ها حضور پُررنگی دارند. مثلاً مردم این استان در جنگ تحمیلی بیشتر شهید را تقدیم این سرزمین کردند. 
حفظ نظام واجب است و برای حفظ نظام، لازم است اصلح را در انتخابات برگزید تا آن اصلح بتواند نظام را به بهترین شکل حفظ کند. پس نتیجه تمام حرکات سیاسی و اجتماعی ما بر اساس این نگاه فقهی حفظ نظام است که ضرورت دارد همه در راستای مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح گام بردارند. اما بعضی وقت‌ها در مسیر انتخابات از برخی چهره‌های شاخص که به‌واسطه و برکت نظام به جایگاهی دست پیدا کردند، رفتارهای دیده می‌شود که خواسته یا ناخواسته بر اعتماد مردم به آنها خدشه وارد می‌شود.
ستار هدایت‌خواه یکی از چهره‌های ممتاز استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. او دو دوره نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی بوده که در تراز ملی فعالیت داشته و عملکرد قابل قبولی هم از خود به‌جا گذاشت. در باب عملکرد سیاسی هدایت‌خواه باید در وقت خودش صحبت کرد، اما در آخرین اقدام سیاسی هدایت‌خواه او از ریاست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد کنار رفت که خیلی‌ها این اقدام را دیرموقع و پسندیده تلقی کردند. هدایت‌خواه به دلیل اینکه وجه فرهنگی که دارد، مورد احترام همگان است و یقیناً ورود او به مسائل سیاسی و جانبداری از اشخاص به وجه فرهنگی او ضربه خواهد زد.
اخیراً در یک همایش انتخاباتی، خواهر آقای هدایت‌خواه به صورت مبهم گفته؛ بزرگترم به من گفت، آقای منتظریان اصلح هست. اولاً معلوم نیست بزرگتر چه کسی است و دقیقاً چه وقت گفته آقای منتظریان اصلح هست؟
ثانیاً خود آقای منتظریان در همین همایش می‌فرماید، دکتر هدایتخواه در جبهه فرهنگی و آستان قدس مسئولیت داره و قانوناً نمی‌تواند وارد فعالیت انتخاباتی بشود،
در کنار دو ابهام اولی؛ در خصوص، صحبت‌های خواهر آقای هدایت‌خواه، شبهه سوم این است اگر فعالیت انتخاباتی آقای هدایت‌خواه طبق سخنان آقای منتظریان غیرقانونی است، چگونه خواهر آقای هدایت‌خواه جلسه انتخاباتی می‌گذارند تا پیام آقای هدایت‌خواه را در اینکه اصلح چه کسی است ابلاغ کند، یا آقای منتظریان خودش می‌گوید می‌خواهند بر طبل اختلاف من و آقای هدایتخواه بکوبند که خواسته یا ناخواسته، بر وجود اختلاف بین این دو نفر صحه گذاشته است.
بالاخره با کدام استاندارد و شاخص و اصول باید کار کنیم و این استاندارد‌های چندگانه را چگونه خودشان متوجه نمی‌شوند و یا تصور می‌کنند که مردم درک و فهم سیاسی ندارند.
بالاخره فعالیت آقای هدایت‌خواه قانونی هست یا نیست؟ اگر فعالیت‌ایشان منع قانونی دارد که در دور گذشته عمل کاملاً غیرقانونی انجام داده است که عده‌ای از مردم را جمع کردند و با زبان خودش تکلیف کرد به مردم که آقای فلانی اصلح هست و خواست که به او رأی دهند، اگر فعالیت سیاسی هدایت‌خواه غیرقانونی بود که در حقیقت با توجه به مسئولیت‌های‌ ایشان در جبهه فرهنگی و آستان قدس قطعاً فعالیت انتخاباتی‌ ایشان غیرقانونی است،‌ ایشان در انتخابات گذشته هم علناً حمایت کرد و هم‌ علیه تاج‌گردون علناً صحبت کرد که بنا به اصل مسئولیت‌های‌ ایشان و هم صحبت‌های اخیر منتظریان، ‌ایشان در دور گذشته کار خلاف قانون انجام داده است که جای بحث دارد و همین اقدام خواهر‌ ایشان که همایش سیاسی بانوان بر‌گزار کند تا پیام هدایت‌خواه را برساند و حتی تیتر کنند که نظر آقای هدایت خواه با فلانی است، هرچند با واژه (بزرگترم به من گفت) یک ابهام بزرگ در گفتار ایجاد کرده است، اما در هر صورت کار خلاف، خلاف هست و از شخصیتی چون دکتر هدایت‌خواه بسبار بعید بود و هست. هرچند که قطعاً در خانواده‌ای مثل آقای هدایت خواه، که از‌ شأنیت فرهنگی و سیاسی برخوردار هست، قطعاً وقتی خودش در صحنه نباشد، هرکس بنا به تشخیص خود رأی و نظر خواهد داشت کما اینکه برادرش علنا از کاندیدای دیگری یعنی آقای روشنفکر، حمایت کرد و با دعوت‌ ایشان به زادگاه هدایت‌خواه عملاً خواست این مطلب را بگوید که نه از جانب شخص هدایت‌خواه بلکه بخشی از خانواده آقای هدایت‌خواه هم جور دیگری فکر می‌کنند و راه و رأی خود را انتخاب و اعلام می‌کنند و از شخص هدایت‌خواه هم هزینه نکرد بلکه رسماً از خودش و خانواده‌اش سخن گفت.
لذا استاندارد دوگانه ورود آقای هدایت‌خواه به فعالیت‌های سیاسی انتخاباتی و سیاست یک و دو هوای برخی از اطرافیان‌ ایشان، به نظر می‌رسد نوعی توهین به درک و فهم سیاسی مردم باشد. هدایت خواه اگر خانواده‌اش و برادرش در زادگاهش از کس دیگری غیر از افراد مورد نظر اطرافیان‌ ایشان حمایت کردند، این نمی‌تواند، از جانب خود دکتر هدایت‌خواه باشد و یا فعالیت هدایت‌خواه‌ یهویی غیر قانونی می‌شود، اما اگر کس دیگری مثل خواهر بزرگوارشان آمدند و با ابهام گفتند، نظر بزرگتر من آقای مد نظر یک طیف خاص هست، این می‌شود نظر شخص هدایت‌خواه و اینجا همه چیز دوباره قانونی می‌شود. بنابراین همان کسانیکه هدایتخواه را از یک شخصیت فرهنگی در حد ملی به یک تکه از پازل بی‌خاصیت شورای ائتلاف و طیف خاصی در شهرستان تنزل دادند، و حتی فعالیت‌های فرهنگی‌ ایشان را با کج سلیقگی و انحصاری کردن بی‌اثر کرده‌اند و در آخرین عمل انتحاری خود با کسانی پیمان و ائتلاف کردند که سال‌ها علیه هدایت‌خواه و و افکار او شوریدند، مقصر این روز‌های جریان ارزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان هستند که مثل شن بیابان هرکدام دور ککای خود جمع شده و از لج این جماعت به جای اصلح‌نگری گفتمانی به اصلح‌نگری برادری روی آورده‌اند و با این نوع استاندارد‌های دوگانه، تنها راه انتخاب هم چیزی غیر از این نیست و نخواهد بود.
کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ به این مطلب را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دنا
United Arab Emirates
خیلی فلسفه بافتی تا بتونی اون چیزی که دلت میخواد و متظور نفاق اندازیته بیانش کنی ، خود جنابعالی لطف بفرما دوستانه یه تماس سی ثانیه ای با اقای دکتر بگیر و ازش بپرس : که توصیه شما به هزاران مریدی که میخواهند به تاسی از وی کاندید اصلح را جویا شوند چیست و کیست . ما که جویا شدیم ، جواب گرفتیم و قطعا آقای منتظریان را اصلح میدانیم ، جنابعالی هم بجای نفاق ، تماس بگیرید تا ذهن اندکی روشن شود
مموتی
Iran, Islamic Republic of
هوکلیته بوواز ، فقط منتظریان
United States
جون خوتوتاروحش زندیه ری مجلس نیبینه
محمدیان
Iran, Islamic Republic of
به فکرنان باش که خربزه آب است...فقط منتظریان وسلام.
United States
روشنفکر رای سوم را میاره وسلام. حالا تر چی میخواین بنویسین
مرگ بر فتنه گر
Iran, Islamic Republic of
می خواهند.. با ایجاد تفرقه این وحدتی که توسط منتظریان ایجاد شده... وسالها بر اش زحمت کشیده شده... والبته مردم اگاه استان... می دانند که این فتنه ها دیگر اثر ندارد...
Iran, Islamic Republic of
دست بردا رید از این رفتارها. از تخریبها. از این نوع انشاع های تکراری... خانواده بزرگ هدایت خواه ... با احترام یاد کنید
Iran, Islamic Republic of
دست بردا رید از این رفتارها. از تخریبها. از این نوع انشاع های تکراری... خانواده بزرگ هدایت خواه ... با احترام یاد کنید
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
خدایی بگو از کجا سوختی؟ وای وای وای،بمیرم برات.
India
سلام
احسنت کبنا نیوز .
واقعا تحلیل خوبی داشتید و به خوبی به درک سیاسی مردم اشاره کردی . ممنون
India
سلام
احسنت کبنا نیوز .
واقعا تحلیل خوبی داشتید و به خوبی به درک سیاسی مردم اشاره کردی . ممنون
صدیقی مطلق
United States
هدایتخواه خش دونه چه کرده جون خت منتظریان دم لو وش نینه کبنا
مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

مدیرکل تعزیرات حکومتی هرمزگان از محکومیت بیش از ۹۶ میلیارد ریالی قاچاقچیان یک نگله موتور ...
1