تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۰۷
کد مطلب : ۴۳۱۴۲۲
چشم انتظاری کارگران کارخانه قند یاسوج کی بسر می‌آید؟

روزشماری برای راه‌اندازی کارخانه قند یاسوج

۰
روزشماری برای راه‌اندازی کارخانه قند یاسوج
کبنا ؛ کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ کلنگ‌زنی و سال ۱۳۴۶ به بهره‌برداری کامل رسید، ۹۰ درصد تجهیزات کارخانه ساخت کشور بلژیک و یک درصد ساخت آلمان و انگلیس است.
به گزارش کبنا، کارخانه قند به دلیل قدمتی که دارد به عنوان نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد شناخته شده است اما نماد صنعت از دهه‌های ۷۰ تا ۹۰ در سه مرحله بدون ضابطه و با زد و بند، تبانی و تدلیس و واگذاری به بخش خصوصی زمین‌گیر شد که در هر سه مرحله سپاه، اداره اطلاعات و دادگستری ورود کرده و کارخانه را نجات داده‌اند.
 کارخانه قند با تمام تجهیزات و امکاناتی که دارد و ۴۳ هکتار زمین که به متعلق به کارخانه است سال ۹۳ به بخش خصوصی واگذار شد که نتیجه آن تعطیل شدن و بیکاری مستقیم ۳۰۰ کارگر و ۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم بود.

  

 به گفته کارگران کارخانه قند، قصد و نیت کسانی که کارخانه را خریداری کردند سوء استفاده از املاک آن بود و کاری به تولید نداشتند.
 اما نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد هفته مهم و سرنوشت سازی را پشت سر گذاشت. شنبه گذشته (دوم اسفند) بود که آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضاییه در بازدید از این کارخانه پلمب ۵ ساله آن را شکست.
 وی سپس در حضور خبرنگاران تعطیلی ۵ ساله این کارخانه را غیرقابل توجیه دانست و افزود: کارخانه قند با وسعت ۴۲ هکتار به عنوان یک مرکز تولیدی بزرگ نباید تعطیل می‌شد.
 رئیس قوه قضاییه با ابطال اعلام کردن واگذاری غیر اصولی این کارخانه که موجب تعطیلی شدن این واحد بزرگ صنعتی شد، گفت: راه‌اندازی مجدد این کارخانه نه تنها ۳۰۰ کارگر بلکه برای یک هزار کارگر شغل ایجاد می‌شود لذا مسئولان استان برای راه اندازی مجدد این کارخانه نهایت سعی و تلاش خود را انجام دهند.

  

 روز سه‌شنبه پنجم اسفند هم که محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی حضرت امام (ره) برای بازدید از مناطق زلزله‌زده به سی‌سخت سفر کرده بود به همراه نماینده ولی‌فقیه، رئیس کل دادگستری و دیگر مسئولان از کارخانه قند بازدید کردند تا در صورتی که شرایط فراهم شود کارخانه برای راه‌اندازی مجدد به ستاد اجرایی حضرت امام واگذار شود.
 رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به توجه ویژه این ستاد به موضوع اشتغال در این استان گفت: کارخانه قند بررسی حقوقی، فنی و مالی زیادی نیاز دارد، تمام تلاش ما این است که بتوانیم آن را راه‌اندازی کنیم هدف اصلی ما راه‌اندازی این کارخانه است مگر اینکه در این سه محور دچار مشکل شویم.
 وی با اشاره به گرفتاری‌های این ستاد گفت: گرفتاری ما در سطح کشور به حدی زیاد است که وقت پرداختن به مسائل مشکل‌دار نظیر کارخانه قند را نداریم و به موارد این چنینی ورود نکردیم برای اولین بار است که به این موضوع ورود می‌کنیم.
 مخبر این را هم اشاره کرد که از سرمایه‌گذارانی که اهل کار باشند حمایت می‌کنند، گفت: در نساجی مازندران هم سرمایه‌گذار را مورد حمایت قرار دادیم، در کارخانه قند اگر مانعی نباشد کمک خواهیم کرد در غیر اینصورت شرمنده مردم استان شده‌ایم.
 اما در نشست پنجم اسفند نماینده دادگستری کارخانه قند را مجدداً به بانک تجارت واگذار کرد.

  

 حسین اویسی معاون دعاوی بانک تجارت کشور نیز با اشاره به وضعیت کارخانه گفت: وضعیت کارخانه به گونه‌ای است که قابل راه‌اندازی است، با ستاد اجرایی حضرت امام در این زمینه هم صحبت کردیم و این موضوع را انتقال دادیم.
 وی با بیان اینکه اینکه بانک آمادگی دارد مجتمع تجاری و اداری در املاک این کارخانه احداث شود، بیان کرد: چنین مجتمعی در یاسوج نیست اگر احداث شود برای بیش از ۲۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.
 وی عنوان کرد: در اراضی مسکونی کارخانه می‌شود مجتمع مسکونی آپارتمانی احداث کرد و آن را در اختیار جوانان که به تازگی ازدواج کردند قرار داد.
 اویسی با بیان اینکه بانک تجارت آماده همکاری همه جانبه برای راه‌اندازی این کارخانه است، گفت: آماده ارائه تسهیلات جهت راه‌اندازی کارخانه و رفع محرومیت از چهره این شهر و کارخانه هستیم.
 معاون دعاوی بانک تجارت کشور با بیان اینکه در روز پنجم اسفند کارخانه قانونا تحویل نماینده بانک تجارت شد افزود: مقرر شد در صورت توافق، کارخانه به ستاد اجرایی حضرت امام واگذار شود.

  

 وی با اشاره به اقدامات بانک علیه خریدار کارخانه قند گفت: به دلیل خرید با قیمت پایین و عدم پرداخت پول به بانک، علیه خریدار اقدام کردیم و همین عامل موجب ابطال معامله شد خدا را شکر هفته گذشته پلمب به دست رئیس قوه قضاییه باز شد ان‌شاالله کارخانه به ستاد واگذار و راه‌اندازی شود و همه از آن منفعت ببرند، ضمن اینکه بانک آماده همکاری با ستاد اجرایی حضرت امام است.
 همچنین اسفندیار طلایی نماینده کارگران کارخانه قند یاسوج با بیان اینکه سال ۹۱ کارخانه کاملاً نوسازی و بهینه‌سازی شد اما با ورود بخش خصوصی از ۹۵ تعطیل شده گفت: خواسته کارگران این است که اموالی که مالک خصوصی کارخانه قند خریداری کرده طی صورتجلسه ۳۱ تیر ماه ۹۴ تحویل بانک تجارت شود.
 وی بیان کرد: تعداد کارگرانی که بعد از ۱۷ روز اخراج شدند خواهان برگشت همین نیرو هستیم تمام منازل سازمانی که به رهن و اجاره داده شود تخلیه و تحویل کارخانه شود.
 طلایی عنوان کرد: از مسئولان دولت انتظار داریم برای کارخانه انقلابی عمل کند تا زمینه اشتغال فراهم شود، تا چغندر یا شکر از کوبا وارد کارخانه شود و کارگران ارتزاق کنند.

  
  
نام شما

آدرس ايميل شما

خاطره بد بورس از دخالت

خاطره بد بورس از دخالت

ریزش‌های اخیر بورس باعث شده که طرح تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در دستور کار مجلس قرار ...
علی کریمی از خودی‌ها بنالد یا کت‌و‌شلواری‌ها؟

علی کریمی از خودی‌ها بنالد یا کت‌و‌شلواری‌ها؟

‌انتخابات فدراسیون فوتبال ایران فردا یکشنبه برگزار می‌شود تا تکلیف جانشین مهدی تاج، رئیس ...
بایدن نقاب برداشت / بازی جدید آمریکا

بایدن نقاب برداشت / بازی جدید آمریکا

همزمان با اقدام جدید آمریکا در ارائه قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی به شورای حکام ، ایران ...
1