تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۱۶
کد مطلب : ۴۳۱۵۶۴
علي كريمي دست پوپوليست ها را رو كرد!

دشنه در پهلوی علی کریمی

۰
دشنه در پهلوی علی کریمی
کبنا ؛با پایان‌یافتن انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، جنجال‌ها درباره تعداد رأی‌هایی که علی کریمی، فوتبالی‌ترین کاندیدای این انتخابات به دست آورد، همچنان ادامه دارد. علی کریمی با معرفی مهدی مهدوی‌کیا به‌عنوان نایب‌رئیس اول، در تلاش برای تغییر فضای حاکم بر فوتبال بود، اما در نهایت و در میان شگفتی علاقه‌مندان به این رشته، فقط 9 رأی از اعضای مجمع فدراسیون فوتبال گرفتند و بین چهار کاندیدای پست ریاست فدراسیون فوتبال آخر شدند. البته با فضای موجود و نقش پررنگ هیئت‌های استانی در انتخابات فدراسیون فوتبال، هم علی کریمی و هم مهدی مهدوی‌کیا می‌دانستند شانسی برای رسیدن به صندلی ریاست ندارند ولی شاید تصور این رأی پایین را هم نمی‌کردند. در بدترین حالت ممکن و با توجه به تعداد چهره‌های فوتبالی که در انتخابات فدراسیون فوتبال حق رأی داشتند، علی کریمی و تیمش امیدوار بودند بخشی از این آرا به سبد آنها واریز شود ولی حتی فوتبالی‌ها (‌بهتر است عنوان شود بخشی از فوتبالی‌ها) هم علی کریمی را قبول نداشتند و به او رأی ندادند.
آرمان‌ملی: شهاب‌ عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال در اظهارنظری عجیب و پوپولیستی ادعا کرد که اگر در مجمع حضور داشت به علی کریمی ‌رأی می‌داد! این اظهارات پوپولیستی موردانتقاد کارشناسان و جامعه فوتبال قرار گرفت. آنها می‌گویند: «آقای «عزیزی‌خادم»! این ره که تو در پیش گرفتی به ترکستان است»؛ این در حالی است که فوتبالی‌ها از جمله احسان حاج‌صفی که انتظار می‌رفت به علی کریمی رای بدهد، به جادوگر رأی نداد! و در بین فوتبالی‌ها اعتبار خودش را خدشه‌دار کرد.
 رأی به کریمی؟!
 رئیس جدید فدراسیون فوتبال در اولین حضور تلویزیونی‌اش به‌عنوان رئیس منتخب مجمع، عنوان کرد که اگر در مجمع حق رأی داشت، به علی کریمی ‌رأی می‌داد. اظهارنظری که واقع‌گرایانه نیست و ظاهرا جهت جلب افکارعمومی‌ و کسب محبوبیت صورت گرفته است. آرزوی رأی‌دادن به کریمی ‌البته آرزوی عجیب و غریبی نیست و بسیاری از کسانی‌که از نتیجه انتخابات و به‌خصوص 9 رأی علی کریمی‌ ناراحت بودند، آرزو می‌کردند که کاش در مجمع بودند و به او رأی می‌دادند، اما این مساله برای شخصی مانند عزیزی‌خادم نمی‌تواند صدق کند. اگر عزیزی‌خادم واقعا معتقد بود کریمی ‌شایستگی ریاست فدراسیون را دارد که به او رأی بدهد، می‌توانست خیلی راحت پیش از برگزاری انتخابات به نفع او انصراف دهد! در این صورت آرای تمام کسانی‌که می‌خواستند به او رأی بدهند به‌نام کریمی ‌نوشته می‌شد.
 محبوبیت
رئیس جدید فدراسیون فوتبال فرد ناآگاهی نیست و به‌خوبی می‌داند علی کریمی ‌چه محبوبیتی در بین اقشار جامعه دارد و به این ترتیب می‌خواهد شکافی که بین او و افرادی مانند کریمی ‌و مهدوی‌کیا به‌وجود آمده را پرکند. از این گذشته عزیزی‌خادم که می‌گوید اگر حق رأی داشت به کریمی‌ می‌داد، چگونه پس از انتخابات رأی مجمع به خودش را آگاهانه توصیف می‌کند. اگر رأی مجمع به او آگاهانه باشد، پس رأی خودش به کریمی‌ از سر ناآگاهی است و اگر او چنانکه به زبان می‌آورد، واقعا کریمی ‌را گزینه بهتری برای ریاست می‌داند، دیگر نمی‌تواند برای انتخاب خودش از صفت آگاهانه استفاده کند.
 استفاده از برندها 
او در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرده که از حضور کریمی ‌و مهدوی‌کیا در فوتبال استفاده خواهد کرد که به‌نظر می‌رسد این بخش هم واقعیت ندارد. چرا که حتی اگر واقعا چنین نیتی داشته باشد، به‌خوبی می‌داند که امثال کریمی‌ و مهدوی‌کیا، هیچگاه حاضر به همکاری با فدراسیون تحت ریاست او نخواهند بود و اصلا جنس آنها با تیم کاری که او برای نواب‌رئیسش برگزیده زمین تا آسمان فرق دارد. کمااینکه کریمی ‌لحظاتی پس از پایان دور اول انتخابات به‌وضوح اعلام کرد که به امثال او در این فوتبال نیازی نیست و قصد هیچگونه همکاری با تیم جدید فدراسیون را ندارد و مهدوی‌کیا هم در پست اینستاگرامی ‌اعلام کرد که هیچ علاقه‌ای به حضور در فوتبال ندارد و صرفا دست دوستی به‌سمت علی کریمی ‌بلند کرده است.

 

 رأی حاج‌صفی
یکی از شخصیت‌هایی که در حمایت از کریمی ‌در فضای‌مجازی فعالیت کرد و در مجمع هم برخورد گرمی ‌با علی کریمی ‌داشت. احسان حاج‌صفی، کاپیتان تراکتور و تیم‌ملی بود که پیش‌بینی می‌شد رأی او با توجه به حمایتش از کریمی‌ به این چهره باشد.  با این وجود تصاویری از رسانه‌ها و فضای‌مجازی منتشر شد که نشان می‌داد حاج‌صفی برخلاف آنچه به‌نظر می‌رسید به مصطفی آجورلو رأی داده است. 
 پیشنهاد  ندارم!
در روزهای اخیر و پس از انتخابات فدراسیون فوتبال، صحبت‌هایی مبنی بر پیشنهاد باشگاه بایرن‌مونیخ به علی کریمی ‌برای مدیریت آکادمی‌ این باشگاه در کشور امارات مطرح شد. کریمی‌ در گفت‌وگوی کوتاه در این‌باره گفت: من هیچ پیشنهادی از هیچ‌کجا ندارم.
 نظر مهاجرانی 
حشمت مهاجرانی در خصوص برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال اظهارداشت: از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که شانس انتخاب علی کریمی‌ کم است و شاید رأی نیاورد. برخورد کریمی ‌خیلی خوب بود. او تا آخرین لحظه عقب نکشید و برای آینده فوتبال ایران ایستاد.

دشنه در پهلوی علی کریمی
نکته عجیبی که در این بین پررنگ شده، زخمی است که بر پهلوی علی کریمی مانده است. او که خودش را نماینده فوتبالی‌ها می‌دانست، با اذعان به شانس کمش در راه رسیدن به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال، امید داشت دست‌کم رأی 16 چهره خاص فوتبالی را که حق رأی داشتند، به دست بیاورد. در واقع از بین 87‌ نفری که حق رأی داشتند، 16 نفر از آنها چهره‌های تمام‌فوتبالی بودند که چراغ سبز آنها به علی کریمی، می‌توانست تعداد آرای او را دو برابر کند. اسامی ۱۶ چهره فوتبالی مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال عبارت بودند از اسکوچیچ - (هاشمیان) سرمربی تیم ملی، محمد ناظم‌الشریعه - تیم ملی فوتسال آقایان، عباس هاشم‌پور‌– تیم ملی فوتبال ساحلی آقایان، مریم آزمون‌– تیم ملی فوتبال زنان، شهناز یاری‌– تیم ملی فوتسال زنان، احسان حاج‌صفی‌– تیم ملی فوتبال آقایان، اصغر حسن‌زاده‌– تیم ملی فوتسال آقایان، محمد احمدزاده‌– تیم ملی فوتبال ساحلی آقایان، زهرا قنبری‌– تیم ملی فوتبال زنان، فرزانه توسلی‌– تیم ملی فوتسال زنان، محسن ترکی‌– داور فوتبال آقایان، سلطنت نوروزی‌– داور فوتبال زنان، سیدمحمد علوی‌- ماشین‌سازی، اکبر محمدی‌– پیکان، رضا عنایتی – هوادار و منصور احمدی (داور قدیمی). پر واضح است که با درنظر‌گرفتن دیگر گزینه‌ها، این تعداد می‌توانست به 28 رأی هم برسد ولی علی کریمی تقریبا نیمی از آرای همین 16 چهره را هم از دست داد تا مشخص شود زخمی که بر پیکر مدیریت فوتبال در سال‌های اخیر مانده، بدون ‌دلیل نبوده است.
شاید در این بین مهم‌ترین دشنه‌ای که بر پهلوی علی کریمی نشسته باشد از سوی احسان حاج‌صفی، کاپیتان تیم ملی ایران باشد. چهره‌ای که پیش از این به صورت تلویحی حمایتش از علی کریمی را نشان داده بود و حتی زیر یکی از پست‌های حمایتی سیدجلال حسینی برای علی کریمی کامنت «موافقت» کاشته بود، در نهایت نه به علی کریمی بلکه به مصطفی آجرلو رأی داد. اگرچه هر نفری در دادن رأی به چهره مد‌نظرش آزاد است، ولی فوتبالی‌ها از «دورویی» احسان حاج‌صفی حسابی شاکی شده و روز گذشته انتقادهای تندی را به کاپیتان تیم ملی داشتند؛ به‌طوری‌که این بحث حسابی داغ شد که بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران بر بازوی فردی «دورو» شایسته نیست.
علی کریمی هم نسبت به این اتفاق‌ها واکنش‌های متفاوتی داشت؛ او ابتدا و بعد از خروج از سالن اجلاس از این گفت که خودش می‌دانسته شانسی ندارد ولی برای از‌بین‌بردن بهانه‌ها به میان آمده است. «دیگر طبیعتا دغدغه فوتبال را ندارم. البته این را بگویم که از اول می‌دانستم که چه اتفاقاتی می‌افتد. فقط برای همین حضور پیدا کردم که فردا نگویند شرایط برای حضور فوتبالی‌ها مهیا بود ولی کسی نیامد. من فقط برای اینکه این بهانه دست یک‌سری‌ها نیفتد آمدم؛ وگرنه از اول نتایج مشخص بود». بعدا اما با خروجش از فضای رسمی فوتبال، سری به فضای مجازی زد و با یکی، دو انتقاد تند‌وتیز از خنجری که فوتبالی‌ها به او زده‌اند گلایه کرد: «‌9 رأی برای فوتبال پاک!؟ خدایا شکرت که قبل از اینا فوتبالم تموم شد!». علی کریمی صبح روز گذشته هم با انتشار پست دیگری در اینستاگرامش نسبت به رفتار فوتبالی‌ها با خودش در مسیر انتخابات فدراسیون فوتبال واکنش نشان داد و گفت: «گاهی وقت‌ها با خودت بگو خیلی چیزها هست که تقصیر تو نیست و کاری هم از دست تو برنمی‌آید».
نام شما

آدرس ايميل شما

خاطره بد بورس از دخالت

خاطره بد بورس از دخالت

ریزش‌های اخیر بورس باعث شده که طرح تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در دستور کار مجلس قرار ...
علی کریمی از خودی‌ها بنالد یا کت‌و‌شلواری‌ها؟

علی کریمی از خودی‌ها بنالد یا کت‌و‌شلواری‌ها؟

‌انتخابات فدراسیون فوتبال ایران فردا یکشنبه برگزار می‌شود تا تکلیف جانشین مهدی تاج، رئیس ...
بایدن نقاب برداشت / بازی جدید آمریکا

بایدن نقاب برداشت / بازی جدید آمریکا

همزمان با اقدام جدید آمریکا در ارائه قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی به شورای حکام ، ایران ...
1