تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۰۸
کد مطلب : ۴۳۱۷۲۰
شرایط بحرانی کرونا در خوزستان:

آمار فوتی‌های خوزستان فاجعه است / کاهش فعالیت ادارات استان با ١٠ درصد نیرو ( + فیلم )

۰
آمار فوتی‌های خوزستان فاجعه است / کاهش فعالیت ادارات استان با ١٠ درصد نیرو ( + فیلم )
کبنا ؛خوزستان یک ماه از خیز کرونا در خوزستان می‌گذرد؛ به گفته سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا، بار مراجعه به بیمارستان‌ها بسیار زیاد و خیل مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی برای نمونه‌گیری هر روز افزایش می‌یابد.
به گزارش کبنا به نقل از ایسنا، خوزستان در روزهای پیچیده‌ای سرگردان است. وزیر بهداشت در جدیدترین اظهار نظرش درباره این وضعیت گفته که صحنه‌های دردناکی را در خوزستان شاهد هستیم.
مسئولان درمانی خوزستان بر مراجعه زودهنگام بیماران به بیمارستان‌ها تاکید دارند تا درمان زودتر آغاز شود تا شاید آمار مرگ و میر کاهش یابد. آنها هشدار می‌دهند که مرگ در کووید - ۱۹ بسیار دردناک و با زجر تنفسی بیمار همراه است و همه اینها در حالی است که خوزستان هنوز بین یک بام و دو هوای محدودیت‌ها معلق است؛ بازارها نصفه و نیمه باز، بازارچه‌ها شلوغ و مردم در رفت و آمد.
فعالیت ادارات غیرضروری خوزستان با ۱۰ درصد پرسنل تا پایان سال + لیست ادارات

   


در نشست امروز (۱۶ اسفندماه) ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا مصوب شد تا پایان سال ادارات غیر ضروری در سطح استان خوزستان با ۱۰ درصد پرسنل فعالیت کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از استانداری خوزستان، فهرست این ادارات به شرح ذیل است:
۱-       اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان
۲-       اداره‌کل نوسازی مدارس استان خوزستان
۳-       نهضت سواد آموزی استان خوزستان
۴-       اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان
۵-       اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان
۶-       کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان
۷-       اداره کل محیط زیست استان خوزستان
۸-       اداره‌کل استاندارد خوزستان
۹-       سازمان بنیاد شهید و امورایثارگران خوزستان
۱۰-     سازمان حج و زیارت استان خوزستان
۱۱-     سازمان عتبات عالیات استان خوزستان
۱۲-     سازمان تبلیغات اسلامی استان خوزستان
۱۳-     اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان
۱۴-     اداره دخانیات استان خوزستان
۱۵-     اداره‌کل منابع طبیعی استان خوزستان (به جز مراکز مربوط به خدمات آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع)
۱۶-     اداره‌کل امور عشایر استان خوزستان
۱۷-     اداره‌کل جهاد کشاوری استان خوزستان
۱۸-     اداره‌کل بهزیستی استان خوزستان
۱۹-     ستاد کلیه دانشگاه‌های دولتی و آزاد، پیام نور و علمی کاربردی
۲۰-     بخش‌های ستادی آموزش و پرورش استان خوزستان
۲۱-     اداره‌کل امور مالیاتی استان خوزستان
۲۲-     کمیته امداد استان خوزستان
۲۳-     دیوان محاسبات استان خوزستان
۲۴-     اداره‌کل امور اقتصادی استان خوزستان (به جز قسمت وصول مالیات)
۲۵-     حوزه هنری استان خوزستان
۲۶ - اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان

  

وحشت از سرایت بیماری از خوزستان به استان‌های دیگر / آمار فوتی‌های خوزستان فاجعه است
استاندار خوزستان گفت: وحشت ما از این است که علاوه بر اینکه انتشار ویروس جهش‌یافته کرونا در خوزستان تشدید شود، به استان‌های دیگر نیز سرایت کند و دیگر از دست کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا و دولت کاری برنیاید؛ بنابراین محدودیت‌های حداقل یک هفته‌ای اعمال خواهد شد.
قاسم سلیمانی‌دشتکی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۱۶ اسفندماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در قرارگاه عملیاتی ملی مقابله با کرونا، بحث به خوزستان اختصاص یافت و نماینده اصناف و تعدادی دیگر صحبت‌هایی داشتند و رئیس قرارگاه دستور داد مشوق‌های پیشنهادشده، در کمیته اقتصادی مطرح و تصویب شود و هفته آینده رسما اعلام خواهد شد.
وی افزود: حمایت‌های مالیاتی برای فعالان اقتصادی خوزستان و حمایت‌های بیمه‌ای و بانکی، برخی از پیشنهادهای مطرح‌شده در خصوص حمایت از اصناف آسیب‌دیده است.
استاندار خوزستان گفت: از امروز محدودیت‌های ترافیکی در ورودی‌ها و خروجی‌های استان خوزستان و شهرهای قرمز و نارنجی اعمال خواهد شد تا انتشار ویروس جهش‌یافته انگلیسی را کاهش دهیم.
سلیمانی‌دشتکی افزود: وحشت ما از این است که علاوه بر اینکه انتشار ویروس جهش‌یافته کرونا در خوزستان تشدید شود، به استان‌های دیگر نیز سرایت کند و دیگر از دست کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا و دولت کاری برنیاید؛ بنابراین محدودیت‌های حداقل یک هفته‌ای اعمال خواهد شد و همه باید کمک کنند تا این کار انجام شود.
وی با بیان اینکه محدودیت‌های ورود و خروج در شهرهای قرمز شدیدتر خواهد شد، تصریح کرد: البته با توجه به گزارش ارائه‌شده، با توجه به اینکه بیماری در برخی استان‌ها افزایش یافته است، این محدودیت‌ها حداقل باید یک هفته دیگر نیز تمدید شوند.
استاندار خوزستان در خصوص اخبار مربوط به معرفی فرمانداران به دادستانی، گفت: من نگفته‌ام فرمانداران را به دادستانی معرفی می‌کنم و این مطلب به اشتباه انتشار یافت. من گفتم ابتدا به مدیرانی که تخلف می‌کنند و رعایت نمی‌کنند تذکر داده می‌شود، در مرحله دوم اخطار و در مرحله سوم معرفی به هیات تخلفات انجام می‌شود و اگر نتیجه نداد، به دادستانی معرفی می‌شوند.
سلیمانی‌دشتکی با اشاره به لازم‌الاجرا بودن مصوبات ستاد مقابله با کرونا برای همه مردم، بیان کرد: نگفته‌ام نمایندگان چه کار کرده‌اند؛ در حوزه یکی دو فرماندار، مراسمی برگزار شده بود که من گفتم از برگزاری مراسم از سوی هر شخصیتی چه نماینده، امام جمعه، شیخ و یا هر کسی باید جلوگیری شود تا منجر به ابتلا و فوت تعداد زیادی نشود.
   
وضعیت وخیم بیمارستان خوزستان
 

وی افزود: من گفتم نماینده دولت یا نظام نباید با کسی تعارف داشته باشد و قاطعانه باید ابتدا با کار فرهنگی، سپس توجیهی و بعد کار قضایی - انتظامی و در مرحله نهایی برخورد کند و از این کار جلوگیری کند. دوستان اشتباه برداشت نکنند و بحث را به شکلی غلیظ نکنند که همه وارد حاشیه شوند.
استاندار خوزستان گفت: ممکن است به دلیل تسلیت گفتن به چند نفر، صدها نفر مبتلا شوند و ده‌ها نفر راهی بیمارستان و چندین نفر فوت شوند و عزاهای بیشتری ایجاد شود. برگزاری یک جشن نیز به عزاداری تبدیل می‌شود.
وی افزود: هدف همه ما این است که میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر کاهش یابد؛ ۲۹۰ مورد فوتی در خوزستان فاجعه است.
سلیمانی‌دشتکی گفت: در گذشته اگر ۲۰ نفر در یک کشور فوت می‌کردند، عزای عمومی اعلام می‌شد و همه دنیا تسلیت می‌گفتند اما اکنون در خوزستان روزانه ۲۵ تا ۳۰ مورد مرگ ناشی از کرونا داریم بنابراین باید فکر و کاری شود.
   
فیلم مراسم تشییع در خوزستان










 




وی با اشاره به آمار اعلام‌شده در زمینه موارد ابتلا در یک مراسم، تصریح کرد: یک بخشدار مصاحبه اشتباهی داشت و عنوان کرد صبح روز بعد از مراسم ۱۰ نفر به کرونا مبتلا شدند در حالی که حداقل ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا نتیجه تست مشخص شود. سخنگوی علمی ستاد مقابله با کرونا، دانشگاه علوم پزشکی است تا صحبت‌های اشتباهی مطرح نشود.

   

شرایط بحرانی کرونا در خوزستان
استاندار خوزستان اعلام کرد که این استان به حالت قرنطینه در امده است.
استاندار خوزستان همچنین گفت: «ورود به شهرهای قرمز و خروج از شهرهای قرمز بصورت درون استانی ممنوع اعلام است.»
استاندار خوزستان  افزود: «اگر این ویروس به استان‌های دیگر سرایت کند کنترل آن از دست وزارت بهداشت و کشور خارج می‌شود لذا محدودیتهای یک هفته ای اجرا می‌کنیم و از نیروی انتظامی، ارتش و بسیج دراین راستا کمک خواهیم گرفت.»
قاسم سلیمانی دشتکی همچنین گفت: «پیش از این فعالیت ادارات غیرضروری با ظرفیت ۳۰ درصد بود که به دلیل افزایش بار مراجعات این رقم، باید به ۱۰ درصد کاهش یابد.»
در حال حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و هشت شهرستان نارنجی هستند. سخنگوی وزارت بهداشت گفته است که شیب بستری های روزانه بسیار تند است. 
یکی از مسائل نگران کننده در خوزستان مراسم های عروسی و عزا باحضور گسترده مردم است. گزارش های فراوانی از برگزاری چنین مراسم هایی منتشر شده است. 
به این ترتیب خوزستان تشدید مراسمات عمومی و ناتوانی برخی از مجریان قانون در جلوگیری از برگزاری این‌گونه مراسمات، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان را وادار کرد با واکنشی تند همراه با تهدید، برخی از بخشداران و فرمانداران استان خوزستان را مورد خطاب قرار دهد.
استاندار خوزستان گفت: «فرماندارانی که در رعایت محدودیت‌های کرونایی در شهرستان خود سهل انگاری کنند به دادسرا معرفی می‌شوند.»
او افزود: «متأسفانه اخیراً مراسم عزاداری منتسب به یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جمعیت بالا برگزار شده است و فرماندار مربوطه در برابر این مراسم سهل انگاری کرده و تعارف های رایج را ملاک قرار داده است.»

اعمال محدودیت‌های جدید در خوزستان / فعالیت ادارات با ١٠ درصد نیرو

   


سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان تصمیمات جدید برای اعمال محدودیت‌های بیشتر در استان را تشریح کرد.
دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا که امروز (۱۶ اسفندماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در تلاش هستیم که وضعیت شهرهای زرد استان خوزستان حفظ و شهرهای نارنجی به زرد تبدیل شوند، در مبادی ورودی و خروجی شهرهای نارنجی و قرمز محدودیت ورود و خروج اعمال خواهد شد.
وی افزود: تاکنون تردد در این شهرستان‎ها کنترل می‌شد اما مجبور هستیم در شهرهای نارنجی و قرمز این کنترل‌ها را شدت دهیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: از روز گذشته تاکنون ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در استان خوزستان بستری شده‌اند که این میزان، تاکنون بیشترین میزان بستری در ۲۴ ساعت بوده است.
ابول‌نژادیان تصریح کرد: ۵۶ درصد نمونه‌های بررسی‌شده در استان خوزستان، سوش موتاسیون‌یافته انگلیسی است؛ سرعت انتشار، قدرت بیماری‌زایی و کشندگی این ویروس بیشتر است و این مساله موجب شده که سرعت انتشار بیشتر باشد.
وی افزود: در پیک قبلی، هر ۱۷ روز یکبار تعداد مبتلایان دو برابر می‌شد اما اکنون هر ۹ روز یکبار تعداد مبتلایان دو برابر شده است؛ به همین دلیل، دچار چالش هستیم و امیدواریم بتوانیم شرایط را مدیریت و مهار کنیم.
سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: شتاب افزایش بیماری نسبت به هفته قبل کاهش یافته است؛ در هفته گذشته RT معادل ۱.۲۳ بود یعنی به ازای هر ۱۰۰ بیمار ۱۲۳ بیمار تولید می‌شد که اکنون با اعمال محدودیت‎ها و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۸۵ درصد، R مولد به ۱.۱۱ رسیده است یعنی به ازای هر ۱۰۰ بیمار ۱۱۰ بیمار تولید می‌شود و هنوز به زیر عدد یک نرسیده‌ایم.
ابول‌نژادیان افزود: امیدواریم در این هفته با اعمال محدودیت‌ها و همکاری مردم، این عدد به کمتر از یک برسد؛ اگر این عدد به کمتر از یک برسد روند نزولی بیماری شکل خواهد گرفت و قسمت بازوی پایین‌رونده پیک آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به افزایش اعمال محدودیت‌ها، تصریح کرد: امروز تصمیم گرفته شد که ادارات غیرضروری استان خوزستان با ۱۰ درصد کارکنان در محل فعالیت کنند که جزئیات ادارات مشمول این محدودیت امروز از سوی استانداری اعلام می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: در خصوص مطالبات اصناف نیز با حمایت‌های استاندار خوزستان و پیگیری‌هایی که از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شد، مصوبات خوبی برای حمایت از اصناف و بازاریان اجرا خواهد شد.
وی بیان کرد: در خصوص تامین واکسن کرونا نیز سهمیه بیشتری برای خوزستان در نظر گرفته شده است و  این هفته روند واکسیناسیون پرسنل بهداشت و درمان خوزستان با تعداد بیشتری انجام خواهد شد.
ابول‌نژادیان ادامه داد: واکسیناسیون جانبازان بالای ۵۰ درصد و ضایعه نخاعی نیز از هفته گذشته شروع شد.
وی گفت: سه‌شنبه محموله واکسن کرونا وارد خوزستان خواهد شد و بیماران خاص استان به ویژه بیماران دیالیزی با توجه به خطر زیادی که برای این بیماران وجود دارد، واکسینه خواهد شد. واکسیناسیون این بیماران در استان خوزستان قبل از سایر نقاط کشور انجام خواهد شد.
سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان تصریح کرد: برای بیماران هموفیلی، تالاسمی و ام‌اس نیز سهمیه واکسن جدا دریافت کرده‌ایم و این روند تسهیل خواهد شد.
وی افزود: تا زمانی که این وضعیت بر خوزستان حاکم است، سرعت واکسیناسیون برای پرسنل بهداشت و درمان و بیماران خاص تسریع خواهد شد تا آمار بروز بیماری و مرگ و میر در خوزستان کاهش یابد.
خیابان‌های بازار مرکزی شهر اهواز غرق‌آبی شدند
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از غرق‌آبی کردن خیاباهای بازار مرکزی شهر به منظور جلوگیری از فعالیت دستفروشان خبر داد.
ابراهیم قنبری اظهار کرد: از چند روز پیش از سوی شهردار وقت و فرماندار اهواز به سازمان آتش‌نشانی اهواز دستور داده شد که برای حفظ سلامت شهروندان، نسبت به غرق‌آبی کردن معابر اصلی در هسته مرکزی شهر به منظور جلوگیری از ایجاد تجمع، اقدام کنیم.
وی افزود: این اقدام به منظور جلوگیری از فعالیت دستفروشان انجام شده است؛ فعلا این کار در هسته مرکزی شهر انجام شده است و هنوز دستوری برای غرق‌آبی کردن خیابان‌های بازارهای دیگر داده نشده است.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: در حال برنامه‌ریزی برای ضدعفونی بیمارستان‌ها و نقاط پرتردد شهر هستیم اما باید دستگاه‌های دیگر در این زمینه به ما کمک کنند.
جلوگیری از ورود و خروج خودرو در شهرهای قرمز و نارنجی خوزستان
رئیس پلیس راه خوزستان از ادامه اعمال محدودیت‌ها در ورودی‌ها و خروجی‌های استان خبر داد.
سرهنگ رضا دولتشاهی اظهار کرد: همچنان اعمال محدودیت در ورودی‌ها و خروجی‌های استان خوزستان ادامه دارد. با توجه به تصمیمات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا، در ورودی‌های استان محدودیت اعمال شده و تا زمانی که این وضعیت ادامه یابد و تصمیم جدیدی ابلاغ شود، اعمال محدودیت‌ها ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: میزان ترددها نسبت به مدت مشابه قبل از اجرای طرح، بیش از ۱۹ درصد کاهش یافته است؛ از مردم خواهش می‌کنیم این همکاری را ادامه دهند و از سفر غیر ضروری خودداری کنند.
رئیس پلیس راه خوزستان گفت: همکاران ما در ورودی و خروجی شهرها، اتوبوس‌هایی که قصد ورود یا خروج دارند را نیز کنترل می‌کنند و اگر تعداد مسافران بیش از حد مجاز باشد، قطعا اجازه تردد نخواهد شد.
وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: ورود و خروج خودروهای با پلاک‌های بومی و غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و ابتدا تذکر و عودت خودروها انجام می‌شود اما در صورت اصرار بر تردد، جریمه ۵۰۰ هزار تومانی در شهرهای قرمز و ۲۰۰ هزار تومانی در شهرهای نارنجی اعمال خواهد شد.
درگذشت دو تن از مدافعان سلامت خوزستان به علت ابتلا به کرونا

 


فرمانده عملیات مقابله با کرونا در حوزه بهداشت و درمان خوزستان، درگذشت دو تن از کارکنان حوزه سلامت استان به علت ابتلا به ویروس کرونا را تسلیت گفت.
به نقل از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در پیام دکتر فرهاد ابول‌نژادیان آمده است:
"انا لله و انا الیه راجعون
خبر رسید باز هم بهداشت و درمان استان خوزستان غمزده کوچ عزیزانی خدوم و فداکار شد. تلخ و جانکاه است شنیدن از دست دادن کسانی که چنان مخلصانه غرق در پاکی و طهارت بوده‌اند و فقدان‌شان در راه خدمت به مردم رقم می‌خورد.
متاسفانه وضعیت بغرنج شیوع کرونا در خوزستان منجر به افزایش مخاطرات برای کادر جان بر کف بهداشت و درمان استان شده، با این وجود این عزیزان در راه دفاع از سلامت مردم ثابت‌قدم هستند اما این سوال را باید پرسید که قلیلی از جامعه با درگذشت چند نفر دیگر از خادمان سپیدپوش‌شان قرار است دست از پروتکل‌شکنی و بازی با جان خود و سایرین بردارند؟
اینجانب با قلبی آکنده از غم، فقدان همکاران پرتلاشم و آزرده از سستی‌ها در برابر دشمنی بی‌رحم و کشنده، ضایعه تلخ فقدان دو تن از کارکنان خدوم حوزه سلامت، مرحومه هاجر عیدی‌زاده از همکاران پرتلاش شبکه بهداشت گتوند و مرحوم محمدعلی حسن‌علیزاده همکار زحمتکش‌مان در شبکه بهداشت مسجدسلیمان را به محضر خانواده‌های صبورشان و عموم کارکنان حوزه سلامت در استان خوزستان تسلیت عرض نموده و برای روح بلند این عزیزان، رحمت و مغفرت الهی مسئلت می‌نمایم.
دکتر فرهاد ابول‌نژادیان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
و فرمانده عملیات مقابله با کرونا در حوزه بهداشت و درمان استان خوزستان"
پلمب ۳۵۰ واحد صنفی خوزستان به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها

  


معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: در هفته گذشته ۳۵۰ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عمل نکردن به دستورهای ستاد مقابله با کرونا پلمب شده‌اند.
بهرام جباری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انجام گشت های مشترک نظارت بر اصناف در شرایط شیوع کرونا و تشدید بازرسی در شهرهای با وضعیت قرمز اظهار کرد: بازرسی از اصناف، روزانه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر توسط گشت‌های مشترک بازرسان صمت و اصناف به همراه نیروهای فرمانداری شهرستان‌ها، اماکن نیروی انتظامی و بهداشت در شهرهای مختلف خوزستان در حال انجام است.
وی افزود: از هفته گذشته تاکنون، ۱۲ هزار و ۶۶۵ واحد صنفی در سراسر خوزستان توسط گشت‌های مشترک مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و ۳۵۰ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عمل نکردن به دستورهای ستاد مقابله با کرونا پلمب شده‌اند.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح کرد: از واحدهای صنفی انتظار داریم به دستوراتی که ستاد مقابله با کرونا صادر می‌کند توجه کنند و در شرایط دشوار کرونایی، نهایت همکاری را داشته باشند زیرا جان مردم از همه چیز مهم‌تر است.

لزوم کنترل بازارهای نابسامان اهواز با تعطیلی دو هفته‌ای
دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به وضعیت نابسامان بازارچه‌های حاشیه شهر و اصناف دیگر بازارها گفت: ظرفیت برای کنترل بازارها و اصناف مختلف محدود است؛ اگر می‌خواستیم وارد مرحله‌ای شویم که کل اصناف تعطیل شوند، باید همان لاک داون دو هفته‌ای اعمال می‌شد که در حوزه اختیارات ما نیست.
دکتر مهران احمدی‌بلوطکی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی منتخب نمونه‌گیری بالا است که این وضعیت ماحصل ترددها در بازارها و خیابان‌ها است.
وی افزود: تا چند روز پیش می‌گفتیم گلستان و کیانپارس بزرگترین مراکز آلودگی در غرب اهواز هستند اما اکنون مراکز آلوده به حاشیه شهرها کشیده شده است.
دبیر شورای سلامت اهواز گفت: در یکی دو روز اخیر میزان مراجعه‌کنندگان از محله‌های کوی علوی و شیخ‌بهاء بسیار بالا بوده و بار مراجعه بسیار در حال افزایش است؛ هر چند توانسته‌ایم ورودی بیمارستان‌ها را کنترل کنیم اما ظرفیت‌ها تا جایی جواب می‌دهد.
احمدی‌بلوطکی افزود: در این شرایط، مردم در بازارچه‌های حاشیه شهر در حال فروختن سلامتی خود و خرید کرونا هستند.
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به وضعیت نابسامان بازارچه‌های حاشیه شهر، تصریح کرد: زمانی که به بازارچه کیان رفتم به حال خودمان افسوس خوردم؛ در این بازارچه کسی از ماسک اسفاده نکرده بود. شاید از هر ۱۰۰ نفر تنها پنج نفر ماسک استفاده کرده بودند و ماسک‌های این افراد نیز فوق‌العاده آلوده بود؛ ماسک نزدن بهتر از استفاده از ماسکی است که یک هفته استفاده شده است. برخی نیز ماسک آلوده خود را در می‌آورند و زیر پای مردم می‌اندازند که در این موارد، نگرانی‌های جدی داریم.
وی افزود: چگونه بدون کنترل بازارچه‌ها، بیماری کنترل می‌شود؟ چنین چیزی محال است. از مردم می‌خواهیم مایحتاج خود را برای چندین روز خریداری و از تردد روزانه در بازارچه‌ها پرهیز کنند.
دبیر شورای سلامت اهواز با تاکید بر لزوم همکاری بیشتر اصناف در کنترل بیماری، تصریح کرد: اکنون بار اصلی کار بر دوش حوزه بهداشت افتاده است و در حال تلاش حداکثری هستیم تا با بیماریابی فعال، ورودی بیمارستان‌ها کنترل شود و این امر محقق نمی‌شود مگر با کنترل بازار و اصناف.
وی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های ذیربط برای اعمال محدودیت‌ها پای کار هستند، بیان کرد: با این وجود، ظرفیت برای کنترل بازارها و اصناف مختلف محدود است؛ اگر می‌خواستیم وارد مرحله‌ای شویم که کل اصناف تعطیل شوند، باید همان لاک داون دو هفته‌ای اعمال می‌شد که در حوزه اختیارات ما نیست.
احمدی‌بلوطکی گفت: در برخی مناطق، اصناف همکاری خوبی دارند اما در برخی مناطق، نه تنها پس از ساعت ۲۱ بلکه در طول روز همکاری خوبی ندارند. گشت‌ها و پلمب‌ها را چندین برابر کرده‌ایم اما چقدر باید اخطار بدهیم و پلمب کنیم؟ مردم باید بیشتر همکاری کنند.

افزایش ابتلای کادر درمانی خوزستان به کرونا / خروج تدریجی پرسنل از سیستم
ایسنا/خوزستان رئیس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اهواز با هشدار نسبت به افزایش درگیری کادر درمانی گفت: در حال ورود به مرحله افزایش ابتلای پرسنل هستیم و به تدریج خروج پرسنل از سیستم آغاز می‌شود و در نتیجه، کیفیت خدمات کاهش می‌یابد.
دکتر محمد آرزومند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قطعا زمانی که لود مراجعه بیشتر و میزان بیماران بیش از ظرفیت بیمارستان‌ها شود، مخاطراتی برای پرسنل در پی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در این شرایط، بار مواجهه پرسنل با بیماران آلوده بیشتر می‌شود و ریسک درگیری بالاتر می‌رود که اکنون با این شرایط مواجه هستیم.
رئیس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اهواز ادامه داد: هر کدام از پرسنل که درگیر بیماری شود، دو هفته از سیستم درمان خارج می‌شود و بار وظایف وی بر دوش دیگر پرسنل می‌افتد. از طرفی نیز میزان مراجعه بیماران کاهش نیافته است و بنابراین ریسک درگیری پرسنلی که در حال فعالیت هستند بالاتر می‌رود.
آرزومند با هشدار نسبت به افزایش درگیری کادر درمانی گفت: در حال ورود به مرحله افزایش ابتلای پرسنل هستیم و به تدریج خروج پرسنل از سیستم آغاز می‌شود و در نتیجه، کیفیت خدمات کاهش می‌یابد.
وی عنوان کرد: از مردم می‌خواهیم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سلامت خود را حفظ و به سیستم درمانی کمک کنند.
افزایش ظرفیت پذیرش کرونا در بیمارستان گلستان اهواز
رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و ‌درمانی گلستان اهواز از اختصاص ۵۰ تخت ICU و جنرال دیگر به بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان خبر داد.
دکتر میثم معزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از شب گذشته (جمعه) ۵۰ تخت ICU و جنرال به تخت‌های اختصاص‌یافته به بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان گلستان افزوده شد.
وی افزود: در حال حاضر ۲۰۰ تخت بخش‌های بستری بیمارستان گلستان، مختص بیماران مبتلا به کرونا است.



مرزهای خوزستان تا ۲۰ اسفند بسته‌اند / همه مسافران باید تست بدهند
فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان از تشدید کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های استان از امروز خبر داد.
ولی‌الله حیاتی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نظارت بر خروج مسافران از خوزستان اظهار کرد: فرودگاه‌های استان خوزستان بدون در دست داشتن تست منفی کرونا اجازه ورود به مسافران را نمی‌دهند. مسافرانی که به راه آهن و پایانه‌های مسافربری نیز مراجعه می‌کنند حتما باید تست منفی کرونا را به همراه داشته باشد.
وی افزود: همه مسافرانی که قصد دارند با هواپیما، قطار و اتوبوس بین شهری تردد کنند حتما باید تست کرونا به همراه داشته باشند و در غیر این صورت از سوار شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود.
فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های استان خوزستان از امروز شنبه تشدید می‌شود.
حیاتی بیان کرد: کنترل مرزهای خوزستان در ترددهای بازارچه‌های صادراتی نیز تشدید می‌شود و از کارگران و کارکنان بازارچه‌های مرزی نیز تست سریع کرونا گرفته می‌شود.
وی افزود: نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و دستورات ستاد مدیریت کرونا در شهرها تشدید خواهد شد و مدیرانی که رعایت پروتکل‌ها در ادارات تحت تصدی آن‌ها به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است، از استاندار خوزستان تذکر کتبی دریافت می‌کنند.
فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: مرزهای خوزستان با کشور عراق برای تردد مسافران تا ۲۰ اسفندماه مسدود است و برای بعد از این تاریخ نیز تصمیم گرفته خواهد شد.

وزیر بهداشت شخصا وضعیت کرونا در خوزستان را مدیریت کند
نماینده دشت آزادگان گفت: انتظار داریم در شرایط فعلی، وزیر بهداشت شخصا به خوزستان سفر کند و وضعیت را از نزدیک و درون خود استان خوزستان مدیریت کند.
قاسم ساعدی با اشاره به شرایط گسترش شیوع کرونا در خوزستان اظهار کرد: وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان اصلا خوب نیست و در این شرایط، توجه چندانی نیز به خوزستان نمی‌شود.
وی افزود: انتظار داریم در شرایط فعلی، وزیر بهداشت شخصا به خوزستان سفر کند و وضعیت را از نزدیک و درون خود استان خوزستان مدیریت کند.
نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در خوزستان ۱۱ شهرستان وضعیت قرمز و حتی بالاتر از قرمز دارند و ویروسی که در استان خوزستان گسترش یافته نیز از نوع جهش‌یافته انگلیسی است که دارای کشندگی بسیار بالایی است.
ساعدی افزود: روز به روز شاهد افزایش آمار تلفات ویروس کرونا در خوزستان هستیم و کرونای انگلیسی از کودکان و جوانان تا سالمندان را درگیر کرده و به هیچکس رحم نکرده است.

   
 
می‌توانیم شاهد موتاسیون ایرانی کرونا هم باشیم
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به شدت سرایت ویروس در خوزستان، مراجعات به بیمارستان‌ها در واحد زمان نسبت به پیک‌های قبلی بیشتر شده است و این مساله ما را تحت فشار قرار داده است.
دکتر فرهاد سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شدت سرایت ویروس جهش‌یافته کرونا اظهار کرد: زمانی که شدت سرایت و تکثیر ویروسی زیاد می‌شود، جهش یا موتاسیون در آن اتفاق می‌افتد و این جهش، اجتناب‌ناپذیر است. این جهش ممکن است در هر کشوری رخ دهد و آنچه که در اهواز با آن مواجه هستیم سوش جهش‌یافته کرونا است.
وی افزود: آزمایش‌های میکروب‌شناسی انجام‌شده روی ویروس کرونا نشان می‌دهد که سوش ویروس با آنچه در پیک‌های قبلی کرونا در خوزستان با آن مواجه بوده‌ایم، متفاوت است و شدت سرایت آن نیز بسیار بیشتر است.
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: با توجه به این جهش به وجود آمده در ویروس، می‌توانیم شاهد موتاسیون ایرانی کرونا نیز باشیم و حتی ممکن است در ماه‌های آینده موتاسیون دیگری نیز شاهد باشیم زیرا این مساله در ماهیت ویروس است که وقتی به شدت زیاد سرایت می‌کند و منتشر می‌شود، موتاسیون در آن رخ می‌دهد و شاید نام‌گذاری برای آن، چندان علمی نباشد.
سلطانی گفت: این جهش یا موتاسیون می‌تواند در ایران برای ویروس کرونا اتفاق بیافتد و شاهد سوش جدیدی برای کرونا باشیم.
وی افزود: با توجه به شدت سرایت ویروس در خوزستان، مراجعات به بیمارستان‌ها در واحد زمان نسبت به پیک‌های قبلی بیشتر شده است و این مساله ما را تحت فشار قرار داده است.
این خبر تکمیل می‌شود
نام شما

آدرس ايميل شما

بدترین دشنام بین‌المللی کدام کلمه است؟

بدترین دشنام بین‌المللی کدام کلمه است؟

همه مردمان عالم، اجماع دارند بر این نکته که فرهنگ اهمیتی حیثیتی و حیاتی برای نوع بشر ...
رییسی، رقیب احمدی‌نژاد؟

رییسی، رقیب احمدی‌نژاد؟

زیباکلام با اشاره به اینکه اصول‌گرایان به دنبال این هستند، که بتوانند نامزد خود را با ...
(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

مدیر کل بخش حمل و نقل و نجات پلیس دبی گفته که افزایش سوپراسپرت‌های پرقدرت این بخش به ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1