تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۴۳۲۷۶۴
یادداشت ارسالی؛

رودخانه بشار؛ فرصت‌ها و تهدیدها / ساخت شهرک قایقرانی در یاسوج

داوود دهقانی
۱
۲
رودخانه بشار؛ فرصت‌ها و تهدیدها / ساخت شهرک قایقرانی در یاسوج
کبنا ؛شهر یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در ابعاد گوناگون می‌باشد که با مدیریت جامع، کار کارشناسی و توجه بیش از پیش به این ظرفیت‌ها، گره‌های زیادی در حوزه‌های مختلف شهری باز خواهد شد.
 در این مقاله قصد داریم به موضوع حوضچه‌های گردشگری، تفریحی و ورزشی در رودخانه بشار، حد فاصله پل سوم تا پل چهارم به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم و البته مغفول شهر یاسوج بپردازیم.
  رودخانه همیشه خروشان بشار، از رودخانه‌های شهری ایران می‌باشد که به دلیل عبور از میانه شهر زیبا و در حال توسعه یاسوج در طول سالیان به جهت ایجاد و احداث پل‌های ارتباطی شهری و همچنین ایجاد فضاهای گردشگری و مبلمان شهری، دستخوش تغییرات اساسی گشته است.
 آورد رسوب رودخانه بشار می‌تواند علاوه بر پتانسیلی که برای ساخت حوضچه‌ها دارد، تهدیدی برای تغییر تراز بستر رودخانه باشد.
 اما این تغییرات رودخانه بشار به دور از محاسبات هیدرولوژیکی، هیدرولیکی و فقط بر اساس سعی و خطا و یا فقط بر اساس بودجه مشخصی انجام گرفته که به عنوان مثال می‌توان به ساحل سازی بخشی از این رودخانه اشاره کرد.
در ساحل سازی رودخانه بشار، ریخت شناسی و مورفولوژی رودخانه، خصوصاً در محل احداث پل‌ها، دستخوش تغییرات زیادی شده به طوری که با توجه به آورد زیاد رسوب که از نوع درشت دانه و به صورت بار بستر می‌باشد، باعث رسوب گذاری وسیع شده که این آورد رسوب می‌تواند علاوه بر پتانسیلی که برای ساخت حوضچه‌ها دارد، تهدیدی برای تغییر تراز بستر رودخانه باشد.

در همین راستا پس از تحقیق و جمع آوری داده‌های هیدرولیکی و رسوب این رودخانه، طراحی هندسه هیدرولیکی شامل عرض پایدار رودخانه، عمق جریان و شیب بستر بر اساس حداکثر دِبی سیلاب و حداقل دِبی روزانه و ماهانه محاسبه شد که ایجاد بندهای کوچک از مصالح کف رودخانه یکی از مهم‌ترین طرح‌های پیشنهادی می‌باشد.
 ایجاد بندهای کوچک از مصالح کف رودخانه یکی از مهم‌ترین طرح‌های پیشنهادی می‌باشد.
 باتوجه به سیلاب‌های فصلی و مخرب رودخانه بشار، این بندها به جهت ساختار و پایداری بالا در برابر سیلاب توسط سنگ‌های درشت دانه که از استحکام و مقاومت بالایی برخورد می‌باشد، پوشش داده می‌شوند.
این بندها با فاصله‌های یک کیلومتری، حوضچه‌ها و استخرهایی را ایجاد خواهند کرد که همین حوضچه‌ها، ظرفیت‌های مهمی در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری، ورزشی و اقتصادی در قالب اشتغال زایی و سایر مسابقات آبی پدید خواهند آورد.
چنین طرح بزرگ و تأثیرگذاری می‌تواند با کمترین هزینه ممکن و فقط از طریق مصالح کف رودخانه و منابع محلی و با هزینه اندک ماشین آلات شهرداری و البته با کار مطالعاتی و کارشناسی دقیق انجام می‌پذیرد.
امید است در سایه حق تعالی و همکاری و همراهی شهروندان و مسئولین شهر با اجرای این طرح اولین گام برای ساخت شهرک قایقرانی در یاسوج برداشته شود.
 ---------------------------------------
داوود دهقانی
کارشناس ارشد عمران
 
نام شما

آدرس ايميل شما

...
Iran, Islamic Republic of
این طرح از بدو ورود آقای حاجی زاده به تصویب رسیده
برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی به بیان توضیحاتی درباره رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ...
اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

براساس پیشنهاد دیگری همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری هلال احمر و با افزایش ...
حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

سيدهادي خامنه‌اي با اصلاح‌طلبان حشر و نشر داشته و دم‌خور بوده و يك مجلس‌ششمي به شمار ...
1