تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۴۳۳۲۰۶
بازتاب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی؛

گرایش اصلاح‌طلبان به لاریجانی و انتظار اصولگرایان برای رئیسی / دست رد ضرغامی به وحدت اصولگرایان

۱
۰
گرایش اصلاح‌طلبان به لاریجانی و انتظار اصولگرایان برای رئیسی / دست رد ضرغامی به وحدت اصولگرایان
کبنا ؛فضای مجازی در ماه‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات می‌پردازند و چهره‌های مختلف جریانات سیاسی در شبکه‌هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرند.
 
ایرنا نوشت: در گزارش‌های مستمر و در فاصله حدود ۲ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می‌دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌های تلگرامی و توییت‌ها در بازه زمانی ۱۱ صبح شنبه ۲۸ فروردین تا ۱۱ صبح یکشنبه ۲۹ فروردین ماه جمع بندی شده است.
 
تلگرام و تحلیل سخنگوی شورای نگهبان از انتخابات ۱۴۰۰
 سخنان سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ و تحلیل و آسیب شناسی وی از فرآیند انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه کانال‌های تلگرامی و کاربران این پلتفرم قرار گرفت. کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفته است: زمان تغییر قانون‌اساسی هم قابل پیش‌بینی نیست و هر زمان شرایط ایجاب کند هیچ نگرانی برای بازنگری قانون‌اساسی وجود ندارد. یکی از مشکلات در انتخابات ما نقش احزاب است. متأسفانه در کشور ما حزب به معنای واقعی خودش پا نگرفته است. راجع به تبلیغات و پول‌هایی که از سوی ستادهای انتخاباتی و کاندیداها در انتخابات خرج می‌شود، هنوز راهکار نظارتی تعیین نشده و قانون در این خصوص ساکت است. گمانه‌زنی در خصوص رایزنی‌ها و تعامل برخی کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری با شورای‌نگهبان باید گفت که کذب است.
 اعلام نظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از دیگر محورهای پربازدید در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی بوده است. یک کانال تلگرامی ذیل عنوان «۲ اشکال مجمع تشخیص به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری» آورد: در جلسه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مغایرت یا عدم مغایرت مصوبه مجلس درخصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری با سیاست‌های کلی نظام بررسی شد. در این جلسه هیئت عالی نظارت مجمع به این جمع بندی رسید که دو مورد از اشکالات سابق هیئت عالی نظارت همچنان به قوت خود باقی است و اشکالات به شورای نگهبان ارسال شد.
 در پی اخبار روز گذشته در خصوص معرفی نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، ۹ گزینه اصلی شورای وحدت اصولگرایان برای انتخابات اعلام شد. منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت در برنامه جهان‌آرا ۹ گزینه اصلی شورای وحدت اصولگرایان را چنین اعلام کرد: ۱-سید ابراهیم رئیسی ۲ محمد باقرقالیباف ۳-سعید جلیلی ۴-حسین دهقان ۵-علی نیکزاد ۶-امیرحسین قاضی زاده هاشمی ۷-محسن رضایی ۸-عزت الله ضرغامی ۹-سعید محمد.
 سخنان ۲ شب پیش طیف‌های مختلف اصولگرایان و اصلاح طلبان درباره نامزدی احتمالی قالیباف، روز گذشته در کانال‌های تلگرامی بازتاب زیادی پیدا کرد. در این میان، صحبت‌های محمدعلی آهنگران که فعالیت زیادی در فضای مجازی دارد در کانال‌های تلگرامی منتشر شد. محمدعلی آهنگران اظهار داشته است: قالیباف خدمتگذار و مورد اعتماد رهبری است. در صف سیاسی قالیباف نبودم اما به ایشان رأی دادم. اگر یک آقای قالیباف در جریان اصلاح طلبی وجود داشت یا ایشان معتقد به جریان اصلاحات بود سابقه اصلاح طلبی داشت تا به حال بارها رییس جمهور شده بود. به اعتقاد من مهمترین دشمن اقای قالیباف بی مهری بخشی از اصولگرایان در حق ایشان بوده هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶. با همه نقاط قوت و سوابقی که ایشان داشتند آنقدر که دوستانشان در حد آقای قالیباف ظلم کردن و برای ایشان نقطه ضعف تراشیدند رقبای سیاسی ایشان چنین نکردند.
 سعید آجورلو مدیرمسئول روزنامه صبح نو و از حامیان رییس مجلس، دومین فردی بود که سخنانش در مناظره درباره حضور یا عدم حضور قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰، در تلگرام بازتاب زیادی پیدا کرد. رسانه‌ها به نقل از آجرلو نوشتند: وجود نشانه‌هایی مبنی بر نامزد شدن رییسی موجب شده قالیباف وارد میدان نشود. در صورت نیامدن رییسی، قالیباف نامزد می‌شود. قالیباف به صورت فردی نامزد نمی‌شود بلکه بر اساس خواست جریان حاضر است وارد میدان شود. قالیباف آمادگی حضور در عرصه و برنامه برای اداره دولت را دارد اما به واسطه اینکه نشانه‌هایی مبنی بر ورود آقای رییسی به انتخابات وجود دارد یا حداقل حضور ایشان تاکنون منتفی نشده، به نفع جریان نمی‌داند که با تعدد نامزد مواجه شویم. در غیر این صورت آقای قالیباف با توجه به تحلیل دولت ائتلافی در صورتی که به هر دلیلی آقای رییسی وارد انتخابات نشوند، نامزد خواهند شد.
 ماهیت پلتفرم نوظهور کلاب هاوس یکی دیگر از موضوعات داغ رسانه‌ها در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری است، به طوری که برخی صاحب نظران رسانه کلاب هاوس را پدیده انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کردند. در این میان مصاحبه ایرنا با رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص کانال‌های تلگرامی داشته است. به گفته عباس عبدی، کلاب هاوس دست نامزدهای بی‌برنامه را در انتخابات رو می‌کند. اگر نامزدهای بی برنامه و باری به هر جهت وارد صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شوند که طبعاً نیز حرف‌های بی‌فایده می‌زنند، در کلاب هاوس دستشان رو می‌شود. اگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به کلاب هاوس بیایند با کارشناسان واقعی مواجه خواهند شد. بر خلاف تلویزیون که مجری‌ها با انواع محدودیت با نامزدهای انتخاباتی بحث می‌کنند در کلاب هاوس کارشناسان هر حوزه و مردم حضور دارند. اگر مشارکت توجیه پذیر و رقبا جدی باشند، کلاب هاوس مشارکت را افزایش می‌دهد و تنور انتخابات را گرم می‌کند. در غیر این دو صورت اثر کاهنده روی مشارکت خواهد داشت.
 مساله نامزدی سیدابراهیم رئیسی در روزهای اخیر به چالش اصلی جریان اصولگرایی تبدیل شده است. در این ارتباط، سخنان «سیدحسین نقوی‌حسینی» نماینده سابق در تلگرام پربازدید شد که گفته است: مردم در روزهای آینده اخبار جدیدی از کاندیداتوری رئیسی می‌شنوند. رویکرد جبهه پایداری قبل و بعد فوت آیت‌الله مصباح به جلیلی تغییری نکرده است. جبهه پایداری مشخصاً از دبیرکل خود در انتخابات حمایت می‌کند. بسیار بعید است که در صورت عدم کاندیداتوری آقای رئیسی، شورای وحدت و ائتلاف به وحدت برسند. در روزهای آینده مردم خبری درباره کاندیداتوری آقای رئیسی خواهند شنید. اگر در جبهه پایداری دبیرکل یعنی آقای محصولی کاندیدا شود، تشکیلات سمت نامزد دیگری نمی‌رود و طبیعی است که از آقای جلیلی حمایت نشود. طرح مساله اختلاف بین جلیلی و جبهه پایداری رایزنی رسانه‌ای است.
 علی لاریجانی رییس سابق مجلس از جمله چهره‌هایی است که در روزهای اخیر، بحث‌های رسانه‌ای زیادی در خصوص قرار گرفتن نامش لیست اصلاح طلبان به گوش می‌رسد. با این حال یک کانال تلگرامی با تیتر «تشدید موضع اصلاح طلبان علیه لاریجانی» نوشت: اصلاح طلبان این روزها از ضرورت کاندیدای اختصاصی می‌گویند. منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران: به خاطر آن چیزی که پشت سر گذاشتیم جبهه اصلاحات به کاندیدای خودش فکر می‌کند تا بتواند کابینه اصلاحاتی نیز داشته باشد. سعید شریعتی: به اجماع رسیدن روی آقای لاریجانی بعید است چرا که دو سوم اصلاحات با وی مخالفند... از طرفی بخاطر شخصیت لاریجانی امکان ندارد وی خود را به اصلاحات عرضه کند. اگر اصلاحات اقای لاریجانی را معرفی کند دیگر چیزی از اصلاحات چیزی باقی نخواهد ماند و از هم می‌پاشد.
 با این حال، دبیرکل حزب کارگزاران انتخاب علی لاریجانی به عنوان گزینه اصلاح طلبان را مردود ندانست. «غلامحسین کرباسچی» اظهار داشت: حرفی در حمایت از لاریجانی نزده‌ام. این مسأله (حمایت از علی لاریجانی) دروغ یا انحراف در گفته‌هایم است. البته این سناریو وجود دارد که در انتخاب بین آقای لاریجانی و یک فرد تندرو، جمیع اصلاح‌طلبان به آن سو حرکت کنند. اگر نیروی ما را هم رد صلاحیت کردند، باید از انتخاب کسانی که کشور را به ورطه سقوط می‌کشانند، جلوگیری کنیم.
 
توییتر و ترند شدن هشتگ همگرایی جریان اصولگرایی
 
حسام الدین آشنا مشاور دکتر حسن روحانی در توییتر نوشت: پیشنهاد می‌کنم آقایان حسن عباسی و علی‌اکبر رائفی‌پور در کنار دیگر عزیزان- نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کنند. این پیشنهاد ناشی از ادعای جامعیت، ابراز نظرات انتقادی نسبت به همه جناح‌های دیگر، ارائه دیدگاه‌های رادیکال، توان سازماندهی و طرفداران پرهیجان ایشان است.
کاربری با نام بانوی گمنام و ساکن اصفهان در توییتر نوشت: همانگونه که مدافعان سلامت نسبت به سلامتی هموطنان خویش بی تفاوت نیستند ما نیز درباره‌ی آینده و سرنوشت کشور خویش بی تفاوت نیستیم و در انتخابات شرکت خواهیم کرد.
 محمد جلیلی دیگر کاربر توییتر نیز نوشت: انتخابات در کشور ما باید مسابقه‌ای برای خدمت باشد، نه مسابقه‌ای برای کسب قدرت نه برای جدایی احزاب و ادیان از یکدیگر ما همه یکی هستیم. انتخابات اسلامی این‌گونه است #آذربایجان_غیرتی
 ما همه یکی هستیم یکی از هشتگ هایی است که در روزهای اخیر، کاربران نزدیک به جریان اصولگرایی برای ابراز وحدت و همگرایی از آن استفاده می‌کنند و روزگذشته نیز در توییتر فارسی‌ترند شد.
 
دست رد ضرغامی به وحدت اصولگرایان
 
داوطلب نامزدی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری با تاکید بر حضور مستقل خود در انتخابات ۲۸ خرداد، اعلام کرد که بنای ورود به سازوکارهای مرسوم را ندارد.
 منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان شب گذشته در گفت‌وگویی از نامه‌نگاری آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی رییس جامعه روحانیت مبارز کشور به ۱۰ نامزد اصولگرا از جمله عزت الله ضرغامی، برای ارائه برنامه خبر داده بود.
 متکی نام این افراد را محمد باقر قالیباف، ابراهیم رییسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، حسین دهقان، علی نیکزاد، حسین قاضی‌زاده هاشمی، عزت‌الله ضرغامی، سعید محمد و رستم قاسمی اعلام کرد و از آنها خواست که برنامه و افراد کلیدی کابینه خود را به شورای وحدت اصولگرایان ارائه کنند.
 در این چارچوب، عزت‌الله ضرغامی روز یکشنبه با انتشار عکس‌نوشته‌ای در کانال اطلاع‌رسانی خود اعلام کرد: ضمن احترام به همه نامزدها، رقبا، تشکل‌های سیاسی و تشکر از تلاش آنان برای مشارکت هر چه پرشورتر مردم در همه انتخابات، بنای ورود به سازوکارهای مرسوم را ندارم.
 سید عزت‌الله ضرغامی نامزد ۶۲ ساله انتخابات ریاست‌جمهوری، از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره) و عضو شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان بیچاره دیگه مرد بینشون نیست که علم کنن مجبورن از این طرف ببرن!
یه بار ما امتحانش کردیم تو زرد از آب در اومد!!
آخیییی طفلیا
آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌الله سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
1