تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۴۳۴۰۳۰
اما و اگرهای حضور جناح‌ها در انتخابات ریاست جمهوری؛

اصلاح‌طلبان با کاندیدای نیابتی می‌آیند؟ / آغاز دلهره ردصلاحیت اصلاح‌طلبان

۰
اصلاح‌طلبان با کاندیدای نیابتی می‌آیند؟
کبنا ؛در حال حاضر اراده اصلاح‌طلبان نشان داده نشده است بلکه عده‌ای تلاش کردند تا کاندیدایی را معرفی کنند به ویژه از سوی احزاب
علی صوفی از اعضای جبهه اصلاحات ایران درباره احتمال معرفی کاندیدای نیابتی از سوی جبهه اصلاحات گفت: در حال حاضر از بین ۱۴ کاندیدایی که مطرح هستند برخی تاکنون خودشان را اصلاح‌طلب معرفی نکرده‌اند طبعاً اگر اصلاح‌طلبان به آن‌ها رأی بدهند بدین معناست که این گرایش به سمت کاندیداهای نیابتی در بین اصلاح‌طلبان وجود دارد.
به گزارش خبرآنلاین، یک روز مانده تا آغاز سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری. با این وجود اما نه اصلاح‌طلبان هنوز به توافقی بر سر کاندیدا یا کاندیداهای نهایی‌شان رسیده‌اند نه اصولگرایان از خیل کاندیداهای بی‌شمارشان کاسته‌اند. گویا قرار است وزارت کشور طی چند روز آینده چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرای زیادی را میزبانی کند. جبهه اصلاحات هم طی چند روز گذشته از ۱۴ کاندیدای نهایی خود رونمایی کرد، کاندیداهایی که برخی رسماً از حضورشان خبر داده‌اند و حضور برخی دیگر با اما و اگرهایی همراه است.
علی صوفی از اعضای سازوکار اجماع ساز اصلاح طلبان در گفت‌وگو با خبرآنلاین ضمن رد این گزاره که اصلاح‌طلبان منتظر تأیید صلاحیت کاندیداهایشان از سوی شورای نگهبان هستند تا درباره کاندیدای نهایی تصمیم بگیرند، گفت: «اگر اصلاح‌طلبان قرار بود منتظر شورای نگهبان باشند سازوکار انتخاباتی جبهه اصلاح‌طلبان ایران را پیش بینی نمی‌کردند.»
او درباره احتمالات پیرامون کاندیدای نیابتی هم می‌گوید «گرایش به سمت این نوع کاندیداها هنوز در جریان اصلاح‌طلب وجود دارد.»
کاندیداهایی که دوسوم آراء جبهه را کسب کنند کاندیدای جبهه هستند
علی صوفی، عضو جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره آخرین وضعیت اصلاح طلبان گفت: عده‌ای از نامزدهای انتخاباتی با سازوکاری که جبهه اصلاحات تعیین کرده بود ورود پیدا کردند و الان در حال برداشتن گام‌های بعدی هستند. وی درباره اینکه کدام یک از این ۱۴ نفر شانس بیشتری دارد، گفت: در نهایت آرا آنها این موضوع را نشان می‌دهد البته این آراء به صورت صددرصد ملاک نیست و باید مراحل بعدی را نیز طی کنند. آن کاندیداهایی که دو سوم آراء جبهه اصلاحات را کسب کنند وارد ثبت نام می‌شوند.
وی گفت: نمی‌توان به طور دقیق در این باره اظهارنظر کرد به هر حال آراء نشان می‌دهد که آقایان ظریف، جهانگیری و تاج زاده که بالای ۳۰ رأی کسب کرده‌اند شانس بیشتری دارند. سایر کاندیداها هم باید تلاش کنند که به اندازه آن‌ها رأی بیاورند.
عده‌ای ممکن است خارج از لیست اصلاح‌طلبان کاندیدا شوند
وی درباره احتمال کاندیداتوری برخی اصلاح طلبان خارج از سازوکار نهاد اجماع ساز گفت:‌ یقیناً همین طور است عده‌ای ممکن است خارج از این لیست کاندیدا شوند. به هر حال آنها باید ثبت نام کنند و وارد بحث بررسی صلاحیت‌ها شوند. در واقع مهم نیست که این کاندیداها از درون جبهه اصلاحات باشند یا خارج از این جبهه. بعدها مشخص خواهد شد که چه کسی شانس بیشتری در نظرسنجی‌ها دارد و در عین حال موقعیت بهتری نسبت به دیگر کاندیداها دارد. بنابراین در حال حاضر هیچ چیزی مشخص نیست.
شاید تعداد اندکی از لیست جبهه اصلاحات تأیید شوند!
صوفی در پاسخ به برخی نقدها درباره لیست ۱۴ نفره مبنی اینکه برخی از این کاندیداها خودشان اعلام کرده‌اند کاندیدا نمی‌شوند و برخی دیگر احتمال ردصلاحیت شان جدی است، پس دلیل اصرار بر کاندیداتوری آنها چیست، گفت: شاید از میان کسانی که در این لیست هستند تعدادی اندکی از آن‌ها تأیید صلاحیت شوند؛ به هر حال این فرضیه و احتمالات وجود دارد. در واقع در این جا اراده نامزدهای انتخاباتی غالب بوده است یعنی آنها اعلام نامزدی کردند و از سازوکار معرفی ده عضو مجمع استفاده کردند. بنابراین تاکنون جبهه اصلاحات تصمیمی در ارتباط با مصادیق نگرفته است. این وضعیت تا زمان ثبت نام کاندیداها باقی خواهد ماند. جبهه اصلاحات در نهایت رأی گیری خواهد کرد و آن زمان مشخص می‌شود که جبهه اصلاحات، چه کسانی را به عنوان نامزد انتخاباتی‌شان از بین کاندیدا انتخاب خواهد کرد.
گرایش به سمت کاندیدای نیابتی وجود دارد
وی درباره احتمال معرفی کاندیدای نیابتی از سوی جبهه اصلاحات گفت: در حال حاضر از بین ۱۴ کاندیدایی که مطرح هستند برخی تاکنون خودشان را اصلاح‌طلب معرفی نکرده‌اند طبعاً اگر اصلاح‌طلبان به آن‌ها رأی بدهند بدین معناست که این گرایش به سمت کاندیداهای نیابتی در بین اصلاح‌طلبان وجود دارد.
عضو جبهه اصلاحات گفت:‌ بعد از اینکه کاندیداها انتخاب شدند آن زمان می‌توان گفت که گرایش اصلاح‌طلبان به سمت چه گزینه‌ای است آیا واقعاً می‌خواهند تجربه گذشته را تکرار کنند یا خیر؟
ظریف گزینه احزاب اصلاح‌طلب بود نه جبهه اصلاحات
وی درباره اصرار اصلاح طلبان به کاندیداتوری ظریف با وجود اعلام عدم کاندیداتوری از سوی او، گفت: در حال حاضر اراده اصلاح‌طلبان نشان داده نشده است بلکه عده‌ای تلاش کردند تا کاندیدایی را معرفی کنند به ویژه از سوی احزاب. از سوی دیگر باید گفت که این تصمیم جبهه اصلاحات نیست بلکه تصمیم احزاب است یعنی اعضای جبهه اصلاحات تصمیم گرفتند. در مقابل عده‌ای از کاندیداها از اعضای جبهه اصلاح طلبان ایران درخواست کردند که آنها را معرفی کنند. از آنها امضا گرفته شد و توانستند حدنصاب ۱۰ امضاء را کسب کنند و در حال حاضر مطرح هستند. درنتیجه مابین اینها کسانی را داریم که احزاب معرفی کردند مانند دکتر ظریف و جهانگیری. آقای جهانگیری از سوی حزب متبوعش یعنی کارگزاران معرفی شده است. علاوه بر آن، محسن هاشمی و دکتر ظریف نیز مطرح شدند. بقیه احزاب هم یا کاندیدای حزبی داشتند و معرفی کردند یا از کاندیداهایی که در حال حاضر مطرح هستند یا مثل تاجزاده، خودشان اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. بنابراین تصمیم فعلی، تصمیم جبهه اصلاحات نیست.
اصلاح‌طلبان منتظر نظر شورای نگهبان نیستند
وزیر دولت اصلاحات در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاح‌طلبان منتظر تأیید صلاحیت کاندیداهایشان از سوی شورای نگهبان هستند تا فردی را معرفی کنند یا قبل از ثبت نام کاندیداها معرفی خواهند کرد؟، گفت: «اگر اصلاح‌طلبان قرار بود منتظر شورای نگهبان باشند این سازوکار را پیش بینی نمی‌کردند. این فرایند سه مرحله دارد. مرحله اول عملیاتی شد. مرحله دوم این گونه است که از این ۱۴ کاندیدا برای حضور در جبهه اصلاح طلبان ایران دعوت کنند، گفت وگوها انجام می‌شود، کاندیداها به سوالاتی که مطرح است پاسخ می‌دهند. در نتیجه رأی گیری می‌شود اگر این کاندیداها بتوانند دوسوم رأی را به دست آورند آن زمان به عنوان کاندیدای جبهه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنند. شخصیت‌هایی که برای حضور در جبهه می‌آیند در جایگاه کاندیدا دعوت می‌شود.
 
  آغاز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری
عده‌ای مضطرب و عده دیگری منتظرند. این شاید وضعیت دو جناح صاحب‌نام سیاسی در کشور باشد. اصلاح‌طلبان در سردرگمی به سر می‌برند و از ردصلاحیت‌ها هراس دارند و اصولگرایان همچنان انتظار نامزدی رئیسی را در انتخابات دارند. از ساعت ۸ صبح امروز ۲۱ اردیبهشت، ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری آغاز می‌شود. ثبت‌نام از داوطلبان فقط در وزارت کشور انجام می‌شود. داوطلبان تا روز ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند، در این انتخابات ثبت‌نام کنند. زمان ثبت‌نام از ساعت ۸ الی ۱۸ روزهای ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت خواهد بود. این شاید ساده‌ترین مرحله باشد و بالافاصله پس از اتمام ثبت‌نام‌ها، همه نامزدها در انتظار پیامک شورای نگهبان برای احراز صلاحیت خود هستند. این شورا تا ۳۰ اردیبهشت صلاحیت داوطلبان را رسیدگی می‌کند. از روز ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد نیز شورای نگهبان فرصت دارد به شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده رسیدگی کند. روز پنجم خرداد لیست داوطلبان تاییدصلاحیت‌شده اعلام خواهد شد.
تاجزاده به حذفی‌ها پیوست؟
در روزهای اخیر با ابلاغیه شورای نگهبان عده‌ای از نامزدهای احتمالی انتخابات از دایره خارج شده‌اند و شاید شرایط ابلاغی نامزدها به‌گونه‌ای تأویل و تفسیر شوند که علاوه بر محمدجواد آذری‌جهرمی، اسدا... بادامچیان و سیدمحمد غرضی، شخصی مانند سیدمصطفی تاجزاده نیز نتواند در انتخابات ثبت‌نام کند. با این تفاسیر لیست 11 نفره اصلاح‌طلبان برای نامزدهای جریان اصلاحات، محدودتر از قبل نیز باشد. در این رابطه سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، به ایلنا می‌گوید: «شورای نگهبان هیچ‌گاه خودش را پاسخگو نمی‌داند، توجه داشته باشید انسان زمانی چیزی را نقد می‌کند که امکان اصلاح وجود داشته باشد اما هنگامی که چنین چیزی نیست، باید لبخند زد و از کنارش رد شد، خیلی نباید وقت خود را برای چیزی که امکان نقد آن وجود ندارد، تلف کنیم.» با این تفاسیر به نظر می‌رسد برخی اصلاح‌طلبان از اصلاح رویه‌های حذفی از سوی فیلترهای نظارتی ناامید شده‌اند. با این حال شاید برخی اصلاح‌طلبانی که قصد نامزدی در انتخابات را دارند، این فرصت را مغتنم بشمارند و امیدوار باشند، رقبای درون حزبی آنان تاییدصلاحیت نشوند تا جبهه اصلاحات بر آنان اجماع داشته باشد.
 کردها نامزد انتخابات شوند
اصلاح‌طلبان تحقق ایده انتخابات آزاد را از سال‌ها پیش مطالبه کرده‌اند. یکی از مطالبات ذیل این مساله حضور نامزد اقلیت‌های قومیتی و حتی مذهبی در انتخابات است. اخیراً جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگویی تصریح کرد: «ما در سطح ایران چهره‌های زیادی در میان کردها داریم که می‌توانند داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری باشند. از خراسان‌شمالی، تا ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی.» این مطالبات اما به دلیل ساخت سیاست در ایران، برخی دلواپسی‌های یا دلایل دیگر چندان مورد توجه مسئولان قرار نمی‌گیرد.
 احتمال نامزدی رئیسی
اصولگرایان نسبت چندانی با انتخابات آزاد و حضور اقلیت‌ها برقرار نمی‌کنند و تنها دغدغه آنان پایان انتظار نامزدی رئیسی در انتخابات است. منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت در این زمینه به برنا گفت: «اظهارنظرها یا براساس اطلاعات است یا بر اساس تحلیل. اطلاعات از شخص جناب آقای رئیسی نداریم اما تحلیل مبتنی بر شواهد داریم؛ شواهدی قوی که به ما دیکته می‌کند و احتمال آمدن آقای رئیسی را بیش از هر زمان دیگری می‌بینیم اما امروز و در این لحظه حضور رئیسی در انتخابات بیش از همیشه، محتمل است.» بسیاری از اصولگرایان باور دارند که رئیسی جایگاه ریاست قوه‌قضائیه را برای کسب جایگاه ریاست‌جمهوری رها خواهد کرد. سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مجلس دهم، به برنا گفت: «رئیسی عزم خود را برای ورود به عرصه انتخابات جزم کرده است و احتمالاً به جهت سیادت‌شان در روز عید فطر اعلام کاندیداتوری می‌کنند و روز جمعه هم که روز بزرگی است برای ثبت‌نام به محل وزارت کشور تشریف می‌آورند.» اگر این تحلیل‌ها صحت داشته باشد، تکلیف جریان اصولگرا برای انتخابات کاملاً روشن خواهد بود و نیاز به تلاش بیشتر در مسیر اجماع نیست.
 سعید محمد نامزد پوششی
رئیسی در حال حاضر بیشترین اخبار را در میان رسانه‌ها به خود اختصاص داده است و ریاست قوه‌قضائیه سبب شده اخبار او از شبکه‌های گوناگون صداوسیما پوشش داده شود. از همین رو رئیسی نیازی به تبلیغات برای نامزدی خود در انتخابات ندارد. او مطرح‌ترین چهره اصولگرایان است و با وجود بایکوت اصلاح‌طلبان در صداوسیما، رئیسی احتمال پیروزی خود را در رقابت تبلیغاتی بالا خواهد دید. سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد، در اظهاراتی از احتمال کناره‌گیری رستم قاسمی، قاضی‌زاده، نیکزاد و محمد عباسی به نفع رئیسی گفت و درباره پدیده نامزد پوششی اعلام کرد: «ممکن است سعید محمد در صورت تأیید، در مناظره‌ها در کنار و یاور آقای رئیسی باشد.» در روزهای اخیر این سخنان درباره سعید جلیلی نیز مطرح شده بود؛ اما صحت آن تا آغاز اولین مناظره انتخاباتی مشخص نخواهد شد.
 شورای نگهبان قصد تغییر رویه ندارد
تکلیف رویکرد نهاد نظارت در انتخابات پیش‌رو هنوز برای مردم شفاف نیست. در همین زمینه حسین انصاری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت‌وگویی با «آرمان ملی» داشته که در ادامه می‌خوانید.
 اصلاح‌طلبان از رویکرد احتمالی شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری نگران هستند. آیا رویکرد این شورا مانند انتخابات سال 98 خواهد بود یا برای افزایش مشارکت تجدیدنظرهایی در فرآیند احراز صلاحیت به وجود می‌آید؟
با اقدامی که در ابلاغیه به وزارت کشور انجام شد، به نظر می‌رسد بنایی برای تغییر رویکرد وجود نداشته باشد.، قانون‌گذاری منحصراً در اختیار مجلس بوده و شورای نگهبان تنها مسئول بررسی همان مصوبات است.
 با این شرایط آیا آقای تاجزاده نیز امکان ثبت‌نام در انتخابات را نخواهند داشت؟
آقای ظریف با این تفاسیر می‌توانند در انتخابات نامزد شوند؛ اما آقای تاجزاده امکان ثبت‌نام نخواهند داشت. وضعیت عملکرد شورای نگهبان تاییدصلاحیت تاجزاده را ایجاب نمی‌کند. این روش سبب خواهد شد انتخاباتی به معنای حقیقی انجام نشود. با شرایطی که شورای نگهبان تاکنون داشته، انتخاباتی با مشارکت بالا انجام نخواهد شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه سعید محمد به داوطلبان ریاست‌جمهوری

نامه سعید محمد به داوطلبان ریاست‌جمهوری

. با توجه به نکات عرض‌شده، می‌توان انتخابات پیش‌رو را که در آغازین سال‌های گام دوم انقلاب ...
آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
1