تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۴
کد مطلب : ۴۴۳۱۸۷
کبنا گزارش می‌دهد

بخش پنجم) روزمره‌گی بلای جان مدیریت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد / پنهان در سایه‌ی کرونا

۳
۰
بخش پنجم) روزمره‌گی بلای جان مدیریت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد / پنهان در سایه‌ی کرونا
کبنا ؛
در جامعه‌ی ایران و به‌طور کلی‌تر جوامع سنتی، شایسته‎سالاری امر چندان شناخته‌شده‌ای نیست. اگر هم باشد بیشتر بر اساس متغیرهای روابط خانوادگی و طایفه‌ای، میزان روابط با افرادِ صاحبِ قدرت، توان هماهنگی با بادهای موسمیِ سیاسی، تغییر به موقع خود دروغین بر اساس خواست بالا‌دستی‌ها و میزان چسبندگی به صندلی و غیره شکل می‌گیرد. به‌طوری که گاهاً دیده شده با تغییر صندلی از رئیس اداره به معاون و یا به مدیر کل، به‌ناگاه شخصیت افراد (همان‌ها که پستی گرفته‌ا‌ند) از زمین تا آسمان تغییر می‌کند.
کارکنانی که علی رغم شایستگی و داشتن تعهد، تخصص و تجربه لازم، هیچ‌کدام از راه‌های ویژه‌ی ارتقای فوق‌الذکر را ندارند، فقط شاهد تغییر فوق ماوقع افراد می‌شوند. مدیری که دانشِ مدیریتی ندارد، گفته می‌شود حالا به پشتوانه‌ی حکم مدیرکلی‌اش به یکباره تغییر رویه داده و با کارکنان یک اداره‌کل که اتفاقاً وظیفه‌شان به تعبیر مازلو تامین نیازهای سطح بالای جامعه است، با داد و فریاد و بدون در نظر داشتن کرامات اخلاقی  رفتار می کند.
به گزارش کبنا، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد از مسائل بسیاری رنج می‌برد که طی گزارش‌های متعددی در کبنا نیوز به آنها اشاره شد. این اداره‌کل، بر خلاف اسم بلند بالایش و به رغم قرار گرفتنش در لیست چهار وزارت‌خانه‌ی حساس کشور ، اغلب حیاط خلوتی برای انتصاب‌های بی سر و صدا و بی‌دردسر در این استان بوده است.

بیشتر بخوانید:
 
بخش چهارم) ادارات فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در حیطه سیاست‌گذاری و اجرایی ضعیف عمل کرده‌اند / مسئولانی که حتی نمی‌دانند، یک مکان فرهنگی باید کجا باشد! / اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد کاملاً تقویم محور است، نه مسئله محور و نه مخاطب محور

گفته می‌شود مدیریت اقتدارگرایانه‌ی حاکم بر این اداره‌کل، بهره‌وریِ کارمندان را کاهش داده و اغلبِ کارمندان این اداره‌کل یا به انزوا کشانده شده‌اند و یا بدون داشتن کمترین رضایت شغلی، فقط امور روزانه‌ی اداری خود را انجام می‌دهند. مدیریت روزمره‌گی تعبیری زیبا برای این شکل از مدیریت است.
تغییر که یکی از مهمترین راه‎‌های دمیدن خون تازه افکار و اندیشه‌های نو است، کاملا نادیده انگاشته شده و در طول دو سال مدیریت حتی یک تغییر کوچک در سطوح مدیران میانی اتفاق نیفتاده  است. بی‌توجهی به مدیریت بانوان و جوانان و نخبه‌ها در این اداره‌کل مشهود است. این در حالی است که گفته می‌شود اغلبِ نیروهای انسانی و کارکنان این اداره‌کل دارای تجربه، تعهد و تخصص بالایی هستند.

اما نکته‌ی بسیار اساسی اینکه حدود دو سال است که معاونت هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد برخلاف قانون با ابلاغ سرپرستی اداره شد. این اداره کل در سایه‌ی کرونا، در ضعیف‌ترین موقعیت خود، صرفاً به برگزاری چند برنامه‌ی ضعیف هنری در فضای مجازی بسنده کرده که کمترین اثربخشی را نیز نداشته و فقط نقش یک گزارش عملکرد برای مدیر جدید است.
گفتنی است که هنرمندان مطرح شعر، نمایش، سینما و تجسمی مدت‌ها است که با این اداره کل در قهری خودخواسته به سر می‌برند و تنها گروهی معدود  و تازه‌کار از این خلأ به نفع خود بهره می‌جویند.
شنیده می‌شود با وجود انجمن‌های تخصصیِ هنری، چند صباحی است که اغلب دست‌اندرکاران همین جشنواره‌های مجازی را نیز نزدیکان و وابستگان مدیر کل تشکیل می‌دهند. گویا علاوه بر قحط‌الرجال مدیریتی در حوزه فرهگ و هنر، باید شاهد قحط‌الرجال هنرمندان هم باشیم.
گفته می‌شود مدیر کل که با حمایت‌های نماینده اسبق گچساران به این سمت منصوب شده، بعد از دو سال هیچ چرخش شغلی انجام نداده و چرخ‌های زنگ‌زده‌ی این ادره کل چندین سال است با همین ترکیب معاونان  می‌چرخد و مدیر تازه‌کار نیز در نبود حامی اصلی‌اش، حالا دست روی دست گذاشته و مترصد این است که با تمسک به دو نماینده‌ی دیگر در جایگاه مدیریتی‌اش ابقا شود.
با وجود تغییر در آمار بزه‌های اجتماعی، طلاق، فرهنگ استفاده از فضای مجازی، سرانه‌ی مطالعه، فرهنگ رفتار صحیح در موقعیت‌های بحران از جمله کرونا، به نظر می‌رسد جشنواره‌های مجازی این اداره کل، با وجود صرف هزینه‌های بسیار، اثربخشی و کارآیی لازم را نداشته‌اند.
از همین رو لازم است که سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد، سری هم به  اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان بزند و وضعیت حاکم بر این اداره را از نزدیک ببیند. چرا که بر اساس گفته‌های برخی از کارکنان این اداره که اغلب یا از متخصصان هنری و فرهنگی‌اند و یا تحصیلکردگان تحصیلات تکمیلی و عالی، از رضایت شغلی پایینی برخوردارند و از وضعیت مدیریتی موجود گلایه دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
احسنت دراین اداره کل کارمندانی هستند که با سابقه 15سال تا 25سال هنوز بلاتکلیف وقراردادی هستند فقط به خاطر اینکه کسی را ندارند قابل توجه استاندار. مدیرکلی که در این اداره نیست حقوق هم که با 22سال سابقه هنوز 4میلیون تومان هست
بویر احمدی
Romania
متاسفانه همین ضعف ها در مدیریت میراث فرهنگی استان وجود دارد ونیاز به تغییر اساسی در حوزه مدیریت این اداره کل می باشد.
Iran, Islamic Republic of
وزیر فرهنگ که دنبال تغییر ساختار بود هنوز نتوانسته یه مدیرکلی بزاره //نماینده ها که نظارت می کنند کجا هستند ؟
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
فایل های مرتبط
1