تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۲
کد مطلب : ۴۴۳۸۶۳
نشست مداحان بویراحمد با نماینده‌ی ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد

آیت الله سید نصیر حسینی: نحوه مداحی باید طوری باشد که شبهه‌برانگیز نباشد و شأن و منزلت ائمه اطهار حفظ شود

۱
۰
آیت الله سید نصیر حسینی: نحوه مداحی باید طوری باشد که شبهه‌برانگیز نباشد و شأن و منزلت ائمه اطهار حفظ شود
کبنا ؛
شامگاه امروز یکشنبه (3 بهمن ماه 14) نشست مداحان شاخص شهرستان بویراحمد با نماینده‌ی ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه شهر یاسوج در محل حسینه شهدای کوخدان با همت سازمان بسیج مداحان استان کهگلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا، در این نشست امید جمالفرد مسئول سازمان بسیج مداحان استان کهگلویه و بویراحمد اظهار داشت: با توجه به به اینکه هر ساله دوستانِ مداح خدمت مقام معظم رهبری می‌رسیدند، امسال هم مثل دو سال گذشته کم‌توفیقی نصیب ما شد. ازاین‌رو گفتیم شبه‌جلسه را با نماینده ولی فقیه در استان داشته باشیم.
وی عنوان کرد: امروز حضرت آقا حجت را بر تک تک ما تمام کردند و بحث هیأت را به عنوان کانون جهادِ تبیین معرفی نمودند که مسئولیت ما را بیش از پیش می‌کند. ایشان فرمودند تقش خودتان را در این جنگی که علیه ملت شروع شده ببینید و بشناسید و تبیین کنید.
وی گفت: او بر بحث روشنگری و جهاد بر احیای امر اهل بیت بسیار تأکید کردند و ایشان فرمودند مداحی با موسیقی پاپ خیلی فرق دارد.
جمالفرد در پایان خاطرنشان کرد: انشاالله به کمک شما بتوانیم این رسالت را بیش از پیش به جلو ببریم. حضرت آقا فرموده بود من از هیأت راضی نیستم. الأن کمتر توجه شده است و امروز حضرت آقا به طور ویژه به این موضوع پرداختند.
در ادامه جلسه برخی از چهره‌های شاخص مدح‌خوانی و مولودی‌خوانی عبداللهی، مهدی رضایی، سید موسی محمدی و ابراهیم پناهی در حضور آیت الله سیدنصیر حسینی صورت گرفت.
در ادامه جلسه حبیبی یکی از بانوان مداح نیز از مشکلات مداحی خواهران در استان گف. وی اظهار داشت: اولین درخواست ما دیدار با رهبری بوده است و امشب از حضرت آیت الله حسینی می‌خواهیم این عیدی را بگیریم و این را برای ما محقق کنید. وی در ادامه گفت: ما یک استاد اخلاق کم داریم و نیازمند یک استاد اخلاق هستیم.
وی اظهار داشت: اگر جلسات هفتگی باشد خیلی خوب است.
حبینی در ادامه به وضعیت بیمه خواهران مداح اشاره کرد و گفت: چند سال است به ما قول داده‌اند ولی تاکنون انجام نشده است. وی در پایان گفت: به نظر من آنقدر به برادران مداح اهمیت می‌دهند به بانوان مداح اهمیت داده نمی‌شود.
آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه شهر یاسوج به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (ع) به اشاراتی در مورد این حضرت پرداخت. وی گفت: دین ناب محمدی و احکام و  دستورات حقیقت خداوند به برکت این نور مقدس در عالم ساری و جاری است. اگر ایشان نبودند این سفره الهی جمع می‌شد.
وی ادامه داد: من این روز را به همه خانم‌ها و مادران تبریک عرض می‌کنم. هم خواهران مداح و هم برادران مداح کار بسیار ارزشمندی انجام می‌دهند. این یک توفیق الهی است که در این مسیر کسی مداح اولیای الهی باشد. این توفیقات و توجهات است. این الهام روح‌القدس است که در انسان می‌دمد تا کلمه‌ای نورانی درباره اولیای الهی بیان کند. باید قدر این‌ها را بدانیم. البته جامعه نیز باید قدر مداحان را بداند.
امام جمعه شهر یاسوج خطاب به مداحان عنوان کرد: کار شما بسیار ارزشمند است. امروز هم مردم مداحی شما را می‌خواهند و این یک فرصت است که ما بتوانیم مطالب متقن، دقیق و معارف الهی را در قالب مدح و شعر تبلیغ کنیم. زندگی ائمه اطهار را برای مردم بیان کنیم. کرامات آنها را نقل کنیم. منتها این کرامات و معجزات، متقن و مسند باشند که در تاریخ ثبت و ضبط شده است و عقل‌ها هم توان فهم این معارف را داشته باشند. همه آدم‌ها فهم‌های والایی ندارند و فهم بعضی از کلمات سخت است. کلمات ائمه اطهار یا مطالبی که از این‌ها نقل شده فهم برخی از آنها برای مخاطب سخت است. بنابراین باید با ظرافت آنها را نقل کنیم.
وی ادامه داد: نحوه مداحی باید طوری باشد که شبهه‌برانگیز نباشد و شأن و منزلت ائمه اطهار حفظ شود.
نماینده ولی فقیه در استان گفت: شور خواندن هم خوب است اما نباید به سمت پاپ برود. نحوه خواندنی که رقص‌آور است شرعا اشکال دارد.
آیت الله سید نصیر حسینی خاطرنشان کرد: در هر صورت این کارها باید مورد توجه قرار بگیرد. در این مداحی‌ها زندگی ائمه روشن است و راه و روش آنها آشکار است. ما باید این‌ها را بیان کنیم. حدیث بخوانیم، ترجمه کنیم به شعر دربیاوریم و پیرامون موضوعات مختلف بر مردم عرضه کنیم. مدح آن شخصیت به جای خود، مطالبات آن را به مردم بگوئیم.
وی افزود: مشکلات مردم در جامعه را نیز با همین بیان برای مردم بگوییم که در جامعه این مشکلات هست. شما در واقع در حال جهاد هستید. جهاد تبین یکی همین کار شما است که ائمه اطهار را به مردم معرفی می‌کنید.
وی ادامه داد: شناخت مداح از جامعه باید کافی  و وافی باشد و آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه را بشناسد و بیان کند. در همین محافل و مجالس با زبان شعر و مدح باید این مطالب را گفت. بحث رشد جمعیت شیعه، فرزندآوری، تربیت دینی، پوشش‌های نامناسب و ... باید مورد نقد و هشدار قرار گیرند.
امام جمعه شهر یاسوج خطاب به مداحان گفت: فرصت خوبی شما دارید در این محافل و مجالس. به برکت این محافل، این مطالب و مسائل را بیان کنید.
آیت الله حسینی در پایان اظهار داشت: مشکلات عزیزانِ مداح باید مورد بررسی قرار گیرد و جاهایی که می‌شود کار کرد باید کار کرد و ظرفیت‌شناسی و استعدادشناسی کنیم. قطعاً برکات فراوانی برای جامعه ما هم خواهد داشت.




نام شما

آدرس ايميل شما

خخخ
Iran, Islamic Republic of
احسنت براین جلسه..خدایی این مداحان استان بسیارکارشون بسیارعالی..
بویژه اقای پناهی ..عبداللهی.رضایی..عالی..ولی محمدی رااولین بارشنیدم
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

به گفته ابراهیم رئیسی بخشی از کالاها از سبد 4200 حذف و در مقابل کارت اعتباری توزیع می‌شود....
‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

بعد از دولت آقای هاشمی انحراف از دولت آقای خاتمی و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه ...
1