تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۴۴۵۷۰۴
در گفتگو با علی بیگدلی استاد تاریخ دانشگاه، تاثیر بحران اوکراین بر ساختارهای سیاسی آمریکا و اروپا بررسی شد

لجبازی با آدمِ لجباز، دیوانگی است / در مواجهه با پوتین؛ از مسیر دیپلماسی خارج شدن «خطرناک» است!

۱
۰
لجبازی با آدمِ لجباز، دیوانگی است
کبنا ؛ یک استاد تاریخ دانشگاه و روزنامه نگار باسابقه به آفتاب یزد گفت: «پوتین وارد مسیری بی‌بازگشت شده به این معنا که نمی‌تواند با دستاوردهایی حداقلی از اوکراین خارج شود فلذا یا باید به حداکثر خواست‌های خود دست یابد یا شرایطی فراهم شود که مردم روسیه بپذیرند بازهم برنده‌ی یک نبرد بوده اند!»
به گزارش کبنا، علی بیگدلی با اشاره به این موضوع تاریخی که روسیه هیچ‌گاه طی دویست سال گذشته بازنده‌ی هیچ جنگی نبوده خاطرنشان می‌کند: درباره‌ی افغانستان یک مسئله‌ی مهم و البته گنگ وجود دارد و آن این که گفته نمی‌شود روسیه با سربازان روسی وارد افغانستان نشد. »
این روزنامه نگار باسابقه با اشاره به شدت تحریم‌ها و خط و نشان کشیدن‌ها تاکید می‌کند: «اشغال اوکراین می‌تواند نقطه‌ی پایانی بحران در اروپا نباشد و روسیه به سمت لهستان حرکت کند.»
وی می‌افزاید: «آنچه در این مقطع مهم است این که، پوتین خیلی توجهی به تحریم‌ها ندارد چون چشم‌اندازی که پیش‌روی خود ترسیم کرده حکایت از آن دارد که دولتِ جایگزین بایدن و فردای اروپا به گونه‌ای است که همه‌ی ضرر و زیان‌ها و تحقیرشدن‌های احتمالی را یکجا جبران خواهد کرد.»
«نشنال اینترست» در یادداشتی با عنوان: «آنچه پوتین برای مذاکره در مورد اوکراین به آن نیاز دارد» به نکته‌ای اشاره می‌کند شباهت بسیاری به گفته‌های علی بیگدلی دارد این پایگاه تحلیلی می‌نویسد: «برای اینکه هر نتیجه‌ای قابل قبول باشد، پوتین باید بتواند خود را با کمک دستگاه تبلیغاتی خود به عنوان یک برنده نشان دهد.»

دو هفته نامه «نشنال اینترست» با اشاره به روندِ جنگ روسیه علیه اوکراین خاطرنشان می‌سازد: «اگر جنگ به نفع روسیه در جریان باشد احتمالاً پوتین علاقه‌ای به مذاکره و توافق نشان نخواهد داد و حتی به تحمیل یکطرف خواست‌های خود نیز فکر می‌کند اما اگر روند جنگ کُند و علیه تفکرات کرملین باشد آن وقت است که پوتین به راه حل‌های دیپلماسی نیز فکر می‌کند.»
علی بیگدلی نیز معتقد است: «آمریکا نباید سختگیرانه علیه مسکو اعلام موضع کند به هر حال روسیه در زمینه نظامی، کشور قدرتمندی است از منظر اقتصادی نیز به این سادگی‌ها از پا درنخواهد آمد.»
این استاد دانشگاه تلویحاً به این موضوع اشاره می‌کند که: «لجبازی با یک آدم لجباز، اساساً دیوانگی است!»
اثرات جنگ اوکراین بر ساختار سیاسی اتحادیه اروپا و انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
نکته مهمتر، بررسی سلسله‌ای از موضوعات در کنار بحران اوکراین است. در مصاحبه‌های تحلیلی، پیشتر و در گفتگو با همین استاد دانشگاه، موازنه قدرت در سطح بین‌الملل و مناطق نفوذ جدید و سنتی را به بررسی کرده بودیم حال با توجه به تلاش غربی‌ها برای حفظ موازنه‌ی قدرت و در جهتِ مقابل، تلاش روس‌ها برای برهم زدن این موازنه البته به نفع خود و شریک استراتژیک خود یعنی چین.
علی بیگدلی به آفتاب یزد گفت: «غربی‌ها و مخصوصا آمریکا دارند اشتباه می‌کنند و این فشارها و تحریم‌های اقتصادی جواب نمی‌دهد وقتی روی ایران که اقتصاد ضعیف‌تری نسبت به روسیه دارد جواب نداد روی روسیه هم جواب نمی‌دهد و این باعث می‌شود که خشم کاذبی را در پوتین به وجود آورد. راهی که پوتین انتخاب کرده راه خطرناکی است و اگر آمریکایی‌ها انعطاف بیشتری به خرج ندهند و به بخشی از انتظارات پوتین پاسخ ندهند ممکن است این جنگ به نقاط دیگر اروپا مانند لهستان کشیده شود.»
با این مقدمه، بیگدلی به میزان اثرپذیری اتحادیه اروپا از بحران اوکراین و بر هم خوردن ساز و کارهای ژئوپلیتیکی و نیز موازنه‌ی قدرت در این بخش از جهان اشاره کرده می‌گوید: «در اتحادیه اروپا با توجه به انشقاقی که در آن به وجود آمده دیگر آن اتحاد اولیه را ندارند و از طرف دیگر بر اساس اخبار، امکان خروج کشورهای دیگری هم از اتحادیه وجود دارد و با توجه به اینکه اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه دست فرانسه است و آقای مکرون هم در آستانه انتخابات است خیلی دارد تلاش می‌کند و بیش از تلاش دارد مانور سیاسی می‌دهد که هم اتحادیه اروپا را حفظ کند هم از جانب آن‌ها بتواند مانور سیاسی و مانور قدرتی به روسیه نشان دهد ولی اینها همه باعث نمی‌شود که روسیه با توافق نیم بند عقب نشینی کند چون باید جواب مردم و دوما و ارتش را بدهد چون می‌خواهد دچار سرنوشت خروشچف در فقره‌ی حضور در کوبا و نصب موشک‌هایی با کلاهک‌های هسته‌ای نشود. اما اتحادیه اروپا منهای اینکه وضعیت روسیه چه تاثیری روی آن داشته در آستانه انشقاق بود.
بحران اوکراین می‌تواند برای اروپا مثبت و ماندگار باشد
این استاد دانشگاه البته به اتحاد موقتی اروپا نیز اشاره داشته، خاطرنشان می‌کند: «از سویی هم ممکن است این حادثه نوعی هم افزایی و ائتلاف عمیق را در اتحادیه اروپا به وجود آورد. اگر روسیه به پیروزی برسد روی ساختارهای قدرت در اتحادیه اروپا تاثیر شاید مثبتی را داشته باشد چون همه اروپا نگران است از جمله نگرانی لهستان که هم عضو اتحادیه است و هم عضو ناتو.»
تار و مار کردن اتحادیه اروپا در اندیشه پوتین نیست!
بیگدلی می‌گوید: «او این کار را نمی‌کند!» به تعبیری واضح تر، این استاد تاریخ دانشگاه معتقد است تار و مار کردن اروپا منافعی موقت اما مضارّی طولانی مدت برای مسکو و جهان دارد فلذا او دست به چنین اقدامی نخواهد زد. »

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه می‌دهد: «پوتین منافعی در اتحادیه اروپا دارد و با اتحادیه اروپا هم خیلی مخالف نیست. اینکه زلنسکی تقاضا کرده هم عضو ناتو شود هم اتحادیه تقاضای بسیار خطرناکی است منتها چون می‌خواهد جلوی روسیه را بگیرد فکر می‌کند با عضویت در اتحادیه ممکن است از جانب آن‌ها حمایت شود. اما اتحادیه اروپا یک اتحادیه اقتصادی است و مسائل نظامی زیاد برایش اهمیتی ندارد. بیشتر به دنبال بازارهای یکدیگر هستند. لذا درخواست‌های زلنسکی عملی نخواهد شد. اتحادیه همسایه دیوار به دیوار روسیه است و ملاحظاتی دارد. اتحادیه اروپا بدش نمی‌آید امتیازی به روسیه داده شود و او عقب نشینی کند مخصوصا در رابطه با عدم عضویت اوکراین که تمایل دارد آن را متوقف کند. آمریکایی‌ها هم شاید خیلی جدی نباشند اما اتحادیه اروپا نگران‌تر از آمریکا است تصور می‌کنم اتحادیه باید نرمش بیشتری از خود نشان دهد چون روسیه خیلی تمایل به فشار روی اوکراین ندارد فشارهای اقتصادی تنها پوتین را خشمگین‌تر می‌کند و این وضعیت به نفع اتحادیه نیست.
اوکراین مسئله اروپا است مسئله آمریکا نیست
بیگدلی با یادآوری گفته‌ی «ترامپ» که: «اوکراین مسئله اروپا است نه آمریکا» می‌گوید: «اروپایی‌ها خیلی پایبند به تعهدات آمریکایی‌ها نیستند و آمریکایی‌ها هم خیلی و عمیقا دوست اتحادیه نیستند.»
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی در پاسخ به این پرسش که: «هر اتحادیه قدرتمندی به ضرر آمریکا است؟» به صورت مشروط پاسخ مثبت داده می‌گوید: «بله ولی مثلا اتحادیه عرب خیلی مهم نیست. الان زمانی است که اتحادیه باید مقداری پا درمیانی کند و کار خوبی کرده که ارتباط انرژی را با روسیه قطع نکرده و پذیرش فوری اوکراین را رد کرده است این دو مسئله می‌تواند مقداری دلخوشی به روسیه بدهد.
تاثیر بحران اوکراین روی انتخابات کنگره و ریاست جمهوری
بیگدلی با اشاره به این مسئله که: « بحران اوکراین قطعاً و حتما بر سیاست داخلی آمریکا تاثیر می‌گذارد.» می‌افزاید: «با این توضیح که برخی مدعی هستند مذاکرات هم که با شکست مواجه شده و این هم می‌تواند نقطه ضعفی برای بایدن باشد اگر چه این به نفع لابی‌های اسرائیل شد اما به هر حال برگه‌های سیاست خارجه آقای بایدن بسیار ضعیف بوده است. پروژه افغانستان، توانش در حل مسئله اوکراین و مسئله ونزوئلا. بنابراین بایدن در سیاست خارجه‌اش برگ برنده‌ای ندارد و میزان محبوبیتش بسیار پایین آمده است. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند می‌تواند به ریاستش پایان دهد و منجر به باخت در انتخابات ۲۰۲۴ شود. در مورد انتخابات کنگره هم که به نظر می‌رسد جمهوری خواهان برنده شوند.
شروع برنامه ریزی روس‌ها برای دخالت در انتخابات آمریکا
بیگدلی در قسمت پایانی این مصاحبه خاطرنشان می‌کند: «روس‌ها در این کار - دخالت در انتخابات - بسیار ماهرند و در این راه از چینی‌ها هم کمک می‌گیرند. لذا با در نظر گرفتن جمیع موارد بایدن دارد اشتباه می‌کند که اینقدر از دیپلماسی فاصله گرفته و فقط به تحریم اتکا کرده است. روسیه کشوری نیست که در این مسئله عمیق ببازد. در مرافعات بین‌المللی حداقل در ۲۰۰ سال گذشته روسیه هیچگاه بازنده نبوده است.»
بیگدلی با تاکید بر «مواضع نرمتر جمهوری خواهان» در قبال پوتین که پرچمدار این حرکت در اصل، دونالد ترامپ است» تاکید می‌کند: «مسئله اوکراین در آمریکا هم انشقاق ایجاد کرده است.»
نام شما

آدرس ايميل شما

منتقدان
Iran, Islamic Republic of
تو چه میگی از حرفهات بر میاد سهم میخوای جمش کن آغا
فرصت ايران در بازار نفت

فرصت ايران در بازار نفت

در شرايطي كه قيمت نفت در دالان صعودي قرار گرفته، تداوم تحريم‌ها و عدم احياي برجام، خسارت‌هاي ...
نابودي مركز موساد در اربيل

نابودي مركز موساد در اربيل

حال در شرايطي كه سيل واكنش‌هاي داخلي و خارجي به اين عمليات به‌تازگي به راه افتاده و تا ...
پایان «صیانت» و «جهاد تبیین» در بهارستان؟

پایان «صیانت» و «جهاد تبیین» در بهارستان؟

سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی و جهاد تبیین تحرکاتی را در بین برخی مجلسیان ...
1