تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۴۴۸۰۴۴
پیشامدها و تحولات انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد (قسمت دوم)
غریبپور بیاید یا نیاید؟
۸
کبنا ؛بخش سیاسی - نمایندگی مجلس چیست؟ در تعریف و یا پاسخ به این سؤال میتوان به یک تعریف کلاسیک و یا منطبق بر عبارات آمده در قانون اساسی اکتفا کرد ولی در واقعیت و در بیرون و بویژه در کهگیلویه و بویراحمد در تعریف نمایندگی با مصادیق، معانی و مفاهیم وسیعتری مواجه هستیم.
نمایندگی مجلس در کهگیلویه و بویراحمد یکی از قدرتمندترین نهادهای سیاسی و اجتماعی و شاید قدرتمندترین آنها در تاریخ صد ساله استان است که نقش مهمی در تحولات و مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... استان داشته است. در این مطلب در پی پرداختن به این موضوع نیستم. خیلی مختصر و فشرده باید گفت: نمایندگی مجلس در کنار بسیاری از مسئولیتها و وظایف از جمله قانونگذاری، جایگاهی است که در استان و بیشتر تهران و در مراکز و دستگاههای دولتی پیگیر مشکلات و مطالبات مردم است. اگر برداشت آخر از نمایندگی را مبنا قرار دهیم باید گفت چنین کاری، کاری بس سخت و دشوار است و البته محدود به یک نماینده تنها نیست و دیگران که بنا به هر علتی به مسئولیت و جایگاهی سیاسی رسیده باشند نیز میتوانند پیگیر مطالبات و مشکلات مردم باشند. از این حیث باید خداداد غریب پور و نقش وی در ارتباط با مردم و حمایتهایی که در طول دوره مدیریتی خود بویژه در 8 سال گذشته داشته است را در حد نمایندگی مردم دانست. بعبارتی در ده سال اخیر که نمایندگان حوزه انتخابیه بویراحمد بزرگ بیشتر محدود به مسائل جزیی استان و اتفاقات آن بوده است. غریب پور از صبح همان ابتدا که در سال ۹۲ به عنوان مدیرعامل "سیدکو" انتخاب شد همچون یک نماینده کمکی در کنار نمایندگان شهرستان بویراحمد حضور داشته است و به گواه آمار و اطلاعات وی نقش مهمی در حمایت از نیروی انسانی استان و پیگیری و حل برخی از مطالبات و خواستهای مردم منطقه در تهران داشته است. غریب پور در دوران فرمانداری خود که در سن جوانی آن مسئولیت را تجربه کرده بود نیز نام ماندگاری از خود به جا گذاشت و با وجودی که بعد از وی فرمانداران زیادی از توانمند تا در دوره جدید "الابختکی" به ساختمان فرمانداری بویراحمد در خیابان گلستان 14 آمدهاند و رفتهاند مردم هنوز از دوره فرمانداری غریب پور و مردم داری و رویکرد کاری وی به خوبی یاد میکنند. با پایان دوران فرمانداری غریب پور در بویراحمد او ابتدا به سازمان اموال تملیکی کشور رفت و مدتی هم مشاور سرمایه گذاری بانک ملی کشور شد و در یک دوره نیز در شرکت کشت و صنعت توسعه گلستان حضور داشت . بعد از آن غریب پور در چند مجموعه مهم اقتصادی همچون سیدکو، شازند و ... به عنوان مدیرعامل معرفی شد تا اینکه وی در بانک ملی دعوت به کار شد و کلید یکی از بزرگترین هلدینگ های اقتصادی کشور یعنی گروه توسعه ملی به وی سپرده شد. تا قبل از غریب پور در فضای عمومی و رسانهای استان کمتر فرصت شناخت در رابطه با مؤسسات مالی و بویژه هلدینگ های اقتصادی پیش آمده بود اما با حضور غریب پور هم بخش زیادی از این مؤسسات شناخته شد و هم تعداد زیادی از هم استانیها عضو هیئت مدیره هلدینگ ها وشرکت های مختلف در تهران شدند. عملکرد غریب پور در گروه توسعه ملی به چشم آمد و در زمستان 1397 وی به یک مسئولیت مهم کشوری رسید. وی از سوی رحمانی وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مدیرعامل ایمیدرو منصوب شد. سازمان بسیار بزرگ و قدرتمندی در حوزه معادن کشور که همزمان حکم معاونت وزیر را برای غریب پور نیز در پی داشت. البته برای چنین سمتی نظر و موافقت چند وزیر دیگر کابینه نیز مهم بود که همین موضوع اهمیت این جایگاه را نشان میداد. غریب پور کار خود را با قدرت آغاز کرد او در طبقه آخر ساختمان بزرگ و قدیمی ایمیدرو در ابتدای خیابان سپهبد قرنی مستقر شد. در اوج تحریمهای اقتصادی علیه ایران در دوره مدیریت غریب پور چندین طرح بزرگ معدنی و عمرانی و حتی آبرسانی از خلیج فارس به کویر ایران با حضور شخص رئیس جمهور افتتاح شد و در تمام این مراسمات افتتاحیه غریب پور قبل از رئیس جمهور به ایراد سخنرانی و ارائه توضیحات پرداخت.
اختلافات میان نهاد ریاست جمهوری و در رأس آن محمود واعظی رئیس دفتر پرنفوذ حسن روحانی با رحمانی سبب رفتن رحمانی از وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت شد. خیلی زود مدرس خیابانی معاون بازرگانی وزارت به عنوان سرپرست معرفی شد اما رایزنی با معرفی گزینهها شروع شد. در آن زمان صحبت از احتمال معرفی غریب پور نیز میرفت اما در نهایت رئیس جمهور ترجیح داد مدرس خیابانی را به مجلس معرفی کند. مجلس یازدهم نیز در روزهای اول کاری خود بود و در نهایت نیز رأی بسیار ضعیفی به مدرس خیابانی داد تا وی شانس وزارت را از دست دهد.
با از بین رفتن شانس خیابانی بار دیگر نام غریب پور به میان آمد و این بار احتمال بیشتری برای معرفی غریب پور میرفت اما در نهایت کلید وزارت به یک گزینه ذی نفوذ به نام رزم حسینی رسید. حسینی با وجودی که دولت در ماههای پایانی خود به سر میبرد نیز نتوانست غریب پور را تحمل کند و در یک صبح زود و بدون از هر گونه هماهنگی قبلی یکی از معاونین غریب پور را به جای غریب پور معرفی کرد. سید محمد موحد نماینده کهگیلویه در حالی که در حوزه انتخابیه خود حضور داشت علیه این اقدام رزم حسینی به انتقاد پرداخت اما مهدی روشنفکر نماینده مرکز استان ترجیح داد به مانند همه موارد مشابه سکوت کند.
غریب پور مدت کوتاهی دور از مسئولیت و فعالیت سازمانی و اداری بود و در حالی که کسی فکر نمیکرد که وی در این مدت کم مانده از دولت مسئولیت بگیرد از سوی حجت الله صیدی رئیس بانک صادرات کشور به عنوان مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات معرفی شد تا نشان داده شود که غریب پور توانسته است خود را بعنوان یک مدیر موفق اقتصادی و توسعه محور ثابت کند و فارغ و فراتر از نگرشها و مواضع سیاسی و جریانی در جایگاهی است که در عرصه کاری و مدیریتی مورد اعتماد قرار گیرد.
همچنان از غریب پور در ایمیدرو و در میان اهالی معادن کشور به نیکی یاد میشود. هنوز ایمیدرویی ها از غریب پور بعنوان یک مدیر موفق یاد میکنند و دوره وی را یک دوره موفق در کشور میدانند در دورهی مدیریت غریب پور بر معادن کشور گفته میشود حدود ۱۰ میلیارد یورو پروژه ملی و بزرگ تعریف شد و حدود ۵ میلیارد طرح بزرگ افتتاح شد. دهه قبل نقطه اوج توجه به نیروهای هم استانی در سطح ملی بود، اما مدیرعاملی غریب پور را باید یکی از اثرگذارترین مسئولیتها دانست. وی بیش از هر نیروی مدیر هم استانی عملکرد و حمایتهایش از سایر هم استانیها به چشم آمد. در بویراحمد مدتهاست او را یک نماینده بالقوه برای بویراحمد بزرگ میدانند و برخی از بویراحمدیها از وی بعنوان شانسی برای احیای دوره حضور نمایندگان بزرگ و طلایی در این حوزه انتخابیه نام می برنند. او البته پیش از این در سال 1386 نیز نامزد انتخابات شده بود که صلاحیتش تأیید نشد. اما این نمیتواند مانع و دلیلی برای نیامدن غریب پور باشد. تجربه رد صلاحیت موحد در 1390 و تأیید مجدد در 1394 و یا تجربه رد صلاحیت غلامرضا تاجگردون در 1382 و تأیید صلاحیت در 1386 نشانههایی از این موضوع هستند که امکان تأیید بویژه برای وجود دارد.
غریب پور البته خود صریحاً در مصاحبه با پایگاه خبری کبنا نیوز هرگونه حضور در صحنه انتخابات را رد کرده بود که شاید این انکار راهی برای گریز از فشارها باشد و شاید هم او هنوز شرایط را مساعد نمیداند و یا هم شاید باید امثال غریب پور در معرض خواست و شکل گیری موقعیت قرار بگیرند تا آن زمان دست به اقدام عملی بزند. این موضوع در محافل نزدیک به غریب پور نیز تکرار میشود که وی علی رغم دعوت برای حضور در انتخابات تمایلی به این مسئله نشان نداده است و بعید است با وجود گمانهها و برخی درخواستها برای حضورش "بیاید".
حضور وی در صحنه انتخابات میتواند یک حضور کاملاً جدی باشد او پایگاههای رأی بالایی دارد. غریب پور هم از لحاظ منطقهای از پایگاه رأی بالایی برخوردار است و هم در دیگر مناطق استان دارای نیروهای نزدیک به خود است که در سالهای اخیر مورد حمایت وی بودهاند. هم چنین وی در بین جوانان و بعبارتی در میان قاطبه مردم شرایط قابل پذیرشی دارد. البته این موارد به آن معنا نیست که غریب پور هیچ مانع و مشکلی در پیش نداشته باشد. او اگر هم بیاید پا به یک میدان مین گذاری شده با عناصر قومی و تعصبات سیاسی میگذارد که روز بروز شاهد تشدید آن هستیم و هر آن احتمال شکل گیری موج برای یک نامزد وجود دارد.
حضور غریب پور در صحنه انتخابات میتواند فضا را جدیتر و سیاسیتر کند هر چند در سالهای اخیر فضای انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد به سمت مناسبات قومی رفته است ولی حضور نیروهایی همچون غریب پور میتواند بار سیاسی و ارزشی انتخابات را بالاتر ببرد.
بیشتر بخوانید:
قسمت اول) پیشامدها و تحولات انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد / خرامین میآید یا نمیآید؟
نمایندگی مجلس در کهگیلویه و بویراحمد یکی از قدرتمندترین نهادهای سیاسی و اجتماعی و شاید قدرتمندترین آنها در تاریخ صد ساله استان است که نقش مهمی در تحولات و مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... استان داشته است. در این مطلب در پی پرداختن به این موضوع نیستم. خیلی مختصر و فشرده باید گفت: نمایندگی مجلس در کنار بسیاری از مسئولیتها و وظایف از جمله قانونگذاری، جایگاهی است که در استان و بیشتر تهران و در مراکز و دستگاههای دولتی پیگیر مشکلات و مطالبات مردم است. اگر برداشت آخر از نمایندگی را مبنا قرار دهیم باید گفت چنین کاری، کاری بس سخت و دشوار است و البته محدود به یک نماینده تنها نیست و دیگران که بنا به هر علتی به مسئولیت و جایگاهی سیاسی رسیده باشند نیز میتوانند پیگیر مطالبات و مشکلات مردم باشند. از این حیث باید خداداد غریب پور و نقش وی در ارتباط با مردم و حمایتهایی که در طول دوره مدیریتی خود بویژه در 8 سال گذشته داشته است را در حد نمایندگی مردم دانست. بعبارتی در ده سال اخیر که نمایندگان حوزه انتخابیه بویراحمد بزرگ بیشتر محدود به مسائل جزیی استان و اتفاقات آن بوده است. غریب پور از صبح همان ابتدا که در سال ۹۲ به عنوان مدیرعامل "سیدکو" انتخاب شد همچون یک نماینده کمکی در کنار نمایندگان شهرستان بویراحمد حضور داشته است و به گواه آمار و اطلاعات وی نقش مهمی در حمایت از نیروی انسانی استان و پیگیری و حل برخی از مطالبات و خواستهای مردم منطقه در تهران داشته است. غریب پور در دوران فرمانداری خود که در سن جوانی آن مسئولیت را تجربه کرده بود نیز نام ماندگاری از خود به جا گذاشت و با وجودی که بعد از وی فرمانداران زیادی از توانمند تا در دوره جدید "الابختکی" به ساختمان فرمانداری بویراحمد در خیابان گلستان 14 آمدهاند و رفتهاند مردم هنوز از دوره فرمانداری غریب پور و مردم داری و رویکرد کاری وی به خوبی یاد میکنند. با پایان دوران فرمانداری غریب پور در بویراحمد او ابتدا به سازمان اموال تملیکی کشور رفت و مدتی هم مشاور سرمایه گذاری بانک ملی کشور شد و در یک دوره نیز در شرکت کشت و صنعت توسعه گلستان حضور داشت . بعد از آن غریب پور در چند مجموعه مهم اقتصادی همچون سیدکو، شازند و ... به عنوان مدیرعامل معرفی شد تا اینکه وی در بانک ملی دعوت به کار شد و کلید یکی از بزرگترین هلدینگ های اقتصادی کشور یعنی گروه توسعه ملی به وی سپرده شد. تا قبل از غریب پور در فضای عمومی و رسانهای استان کمتر فرصت شناخت در رابطه با مؤسسات مالی و بویژه هلدینگ های اقتصادی پیش آمده بود اما با حضور غریب پور هم بخش زیادی از این مؤسسات شناخته شد و هم تعداد زیادی از هم استانیها عضو هیئت مدیره هلدینگ ها وشرکت های مختلف در تهران شدند. عملکرد غریب پور در گروه توسعه ملی به چشم آمد و در زمستان 1397 وی به یک مسئولیت مهم کشوری رسید. وی از سوی رحمانی وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مدیرعامل ایمیدرو منصوب شد. سازمان بسیار بزرگ و قدرتمندی در حوزه معادن کشور که همزمان حکم معاونت وزیر را برای غریب پور نیز در پی داشت. البته برای چنین سمتی نظر و موافقت چند وزیر دیگر کابینه نیز مهم بود که همین موضوع اهمیت این جایگاه را نشان میداد. غریب پور کار خود را با قدرت آغاز کرد او در طبقه آخر ساختمان بزرگ و قدیمی ایمیدرو در ابتدای خیابان سپهبد قرنی مستقر شد. در اوج تحریمهای اقتصادی علیه ایران در دوره مدیریت غریب پور چندین طرح بزرگ معدنی و عمرانی و حتی آبرسانی از خلیج فارس به کویر ایران با حضور شخص رئیس جمهور افتتاح شد و در تمام این مراسمات افتتاحیه غریب پور قبل از رئیس جمهور به ایراد سخنرانی و ارائه توضیحات پرداخت.
اختلافات میان نهاد ریاست جمهوری و در رأس آن محمود واعظی رئیس دفتر پرنفوذ حسن روحانی با رحمانی سبب رفتن رحمانی از وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت شد. خیلی زود مدرس خیابانی معاون بازرگانی وزارت به عنوان سرپرست معرفی شد اما رایزنی با معرفی گزینهها شروع شد. در آن زمان صحبت از احتمال معرفی غریب پور نیز میرفت اما در نهایت رئیس جمهور ترجیح داد مدرس خیابانی را به مجلس معرفی کند. مجلس یازدهم نیز در روزهای اول کاری خود بود و در نهایت نیز رأی بسیار ضعیفی به مدرس خیابانی داد تا وی شانس وزارت را از دست دهد.
با از بین رفتن شانس خیابانی بار دیگر نام غریب پور به میان آمد و این بار احتمال بیشتری برای معرفی غریب پور میرفت اما در نهایت کلید وزارت به یک گزینه ذی نفوذ به نام رزم حسینی رسید. حسینی با وجودی که دولت در ماههای پایانی خود به سر میبرد نیز نتوانست غریب پور را تحمل کند و در یک صبح زود و بدون از هر گونه هماهنگی قبلی یکی از معاونین غریب پور را به جای غریب پور معرفی کرد. سید محمد موحد نماینده کهگیلویه در حالی که در حوزه انتخابیه خود حضور داشت علیه این اقدام رزم حسینی به انتقاد پرداخت اما مهدی روشنفکر نماینده مرکز استان ترجیح داد به مانند همه موارد مشابه سکوت کند.
غریب پور مدت کوتاهی دور از مسئولیت و فعالیت سازمانی و اداری بود و در حالی که کسی فکر نمیکرد که وی در این مدت کم مانده از دولت مسئولیت بگیرد از سوی حجت الله صیدی رئیس بانک صادرات کشور به عنوان مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات معرفی شد تا نشان داده شود که غریب پور توانسته است خود را بعنوان یک مدیر موفق اقتصادی و توسعه محور ثابت کند و فارغ و فراتر از نگرشها و مواضع سیاسی و جریانی در جایگاهی است که در عرصه کاری و مدیریتی مورد اعتماد قرار گیرد.
همچنان از غریب پور در ایمیدرو و در میان اهالی معادن کشور به نیکی یاد میشود. هنوز ایمیدرویی ها از غریب پور بعنوان یک مدیر موفق یاد میکنند و دوره وی را یک دوره موفق در کشور میدانند در دورهی مدیریت غریب پور بر معادن کشور گفته میشود حدود ۱۰ میلیارد یورو پروژه ملی و بزرگ تعریف شد و حدود ۵ میلیارد طرح بزرگ افتتاح شد. دهه قبل نقطه اوج توجه به نیروهای هم استانی در سطح ملی بود، اما مدیرعاملی غریب پور را باید یکی از اثرگذارترین مسئولیتها دانست. وی بیش از هر نیروی مدیر هم استانی عملکرد و حمایتهایش از سایر هم استانیها به چشم آمد. در بویراحمد مدتهاست او را یک نماینده بالقوه برای بویراحمد بزرگ میدانند و برخی از بویراحمدیها از وی بعنوان شانسی برای احیای دوره حضور نمایندگان بزرگ و طلایی در این حوزه انتخابیه نام می برنند. او البته پیش از این در سال 1386 نیز نامزد انتخابات شده بود که صلاحیتش تأیید نشد. اما این نمیتواند مانع و دلیلی برای نیامدن غریب پور باشد. تجربه رد صلاحیت موحد در 1390 و تأیید مجدد در 1394 و یا تجربه رد صلاحیت غلامرضا تاجگردون در 1382 و تأیید صلاحیت در 1386 نشانههایی از این موضوع هستند که امکان تأیید بویژه برای وجود دارد.
غریب پور البته خود صریحاً در مصاحبه با پایگاه خبری کبنا نیوز هرگونه حضور در صحنه انتخابات را رد کرده بود که شاید این انکار راهی برای گریز از فشارها باشد و شاید هم او هنوز شرایط را مساعد نمیداند و یا هم شاید باید امثال غریب پور در معرض خواست و شکل گیری موقعیت قرار بگیرند تا آن زمان دست به اقدام عملی بزند. این موضوع در محافل نزدیک به غریب پور نیز تکرار میشود که وی علی رغم دعوت برای حضور در انتخابات تمایلی به این مسئله نشان نداده است و بعید است با وجود گمانهها و برخی درخواستها برای حضورش "بیاید".
حضور وی در صحنه انتخابات میتواند یک حضور کاملاً جدی باشد او پایگاههای رأی بالایی دارد. غریب پور هم از لحاظ منطقهای از پایگاه رأی بالایی برخوردار است و هم در دیگر مناطق استان دارای نیروهای نزدیک به خود است که در سالهای اخیر مورد حمایت وی بودهاند. هم چنین وی در بین جوانان و بعبارتی در میان قاطبه مردم شرایط قابل پذیرشی دارد. البته این موارد به آن معنا نیست که غریب پور هیچ مانع و مشکلی در پیش نداشته باشد. او اگر هم بیاید پا به یک میدان مین گذاری شده با عناصر قومی و تعصبات سیاسی میگذارد که روز بروز شاهد تشدید آن هستیم و هر آن احتمال شکل گیری موج برای یک نامزد وجود دارد.
حضور غریب پور در صحنه انتخابات میتواند فضا را جدیتر و سیاسیتر کند هر چند در سالهای اخیر فضای انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد به سمت مناسبات قومی رفته است ولی حضور نیروهایی همچون غریب پور میتواند بار سیاسی و ارزشی انتخابات را بالاتر ببرد.
بیشتر بخوانید:
قسمت اول) پیشامدها و تحولات انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد / خرامین میآید یا نمیآید؟