تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۴۴۸۵۶۴
129 ساختمان خطرناک را چگونه می‌توان ایمن‌سازی کرد؟

خطر تکرار فاجعه؛ مجازات مقصرانِ متروپل از «آسيب روحي شديد ِ مردم» خواهد كاست / تعداد جانباختگان متروپل به ۳۱ نفر رسید

۱
خطر تکرار فاجعه؛ مجازات مقصرانِ متروپل از «آسيب روحي شديد ِ مردم» خواهد كاست / تعداد جانباختگان متروپل به ۳۱ نفر رسید
کبنا ؛پیامدهای اجتماعی حادثه آبادان چیست؟ چرا این موضوع با واکنش‌های افکار عمومی جامعه مواجه شده و در شهرهای مختلف مردم برای همدردی با مردم آبادان مراسم عزاداری برگزار می‌کنند؟ نوع برخورد نهادهای نظارتی و قضائی با مقصران این حادثه به چه صورت باید باشد که سبب رضایت افکار عمومی جامعه شود؟  طبق گفته سازمان آتش نشانی از حادثه پلاسکو به بعد تا الان ۱۲۹ ساختمان بحرانی در تهران شناسایی شده و در این مدت از این عدد چیزی کم نشده است.
به گزارش کبنا، حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در گفت و گوی تلفنی با شبکه خبر در پاسخ به این سؤال که از حادثه پلاسکو به بعد طبق گفته سازمان آتشنشانی تا الان ۱۲۹ ساختمان بحرانی در آستانه اتفاقی مانند متروپل در تهران شناسایی شده که این رقم از بین ۳۵۰۰ واحد ساختمانی است که حالت ناایمن دارند و در این مدت که این موضوع اعلام شده و دادستانی هم ورود کرده همچنان از این عدد چیزی کم نشده است. گفت: دستگاه قضایی باید چه کار کند؟
وی در پاسخ به سؤال مجدد مجری مبنی بر اینکه برخوردی که دادستانی باید می‌کرده شاید اتفاق نیفتاده است؟ گفت: چه کار باید کنند؟ ساختمان‌ها را ایمن سازی یا تخلیه کنند؟ دستگاه قضایی که این وظیفه را ندارد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باید مر قانون اتفاق بیفتد؟ گفت: مر قانون همین است که باید همه به وظیفه خودشان عمل کنند. اگر جرمی واقع شده جرم را باید دستگاه مربوطه به دستگاه قضایی اعلام کند و دستگاه قضایی که نمی‌تواند به تعداد ساختمان‌های ناایمن آنجا مسئول بگذارد.
مجری برنامه گفت که ۱۲۹ ساختمان ناایمن را اعلام کرده‌اند! منتظری نیز گفت: هرجا اعلام کردند دادستان وظیفه دارد ورود کند.
منتظری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ورود کردند ولی تغییر در این فهرست اتفاق نیفتاده است و آمار همان ۱۲۹ ساختمان است؟ گفت: چه کار کنند؟ نظر شما و آقایان (حاضرین در برنامه) چیست؟ دستگاه قضایی بیاید ساختمان را تخریب یا ایمن سازی کند؟ چه کار کند؟
دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره اینکه آقای منتظری فکر نمی‌کنید در مدیریت اشکالاتی وجود دارد که دادستان‌های شما نتوانستند آمار را کم کنند؟ گفت: متاسفانه هرجا که رفتیم بخش‌های مختلف به نحوی دنبال مقصر هستند که تقصیر را به گردن دیگری بیندازد اما این امری است که وابسته به چند دستگاه است. دستگاه‌ها باید با هم تعامل و همکاری و هماهنگی داشته باشند و در آنجایی که به وظایفشان عمل کنند هرجا دیدند که جرمی واقع شده این جرم را به دستگاه قضایی اعلام کنند.
منتظری در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کنید چه کسی باید فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در رابطه با این حوادثی که مدام تاکید بر پیشگیری می‌شود را انجام دهد؟ گفت: همه ما مسئولیم. همه ما باید در چارچوب وظایف و تکالیفمان عمل کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که این موضوع که دادستان‌های شما نتوانستند از این ۱۲۹ ساختمان عددی را کم کنند؟ آیا این به مدیریت شما برنمی گردد؟ گفت: یعنی ما چه کار کنیم؟ همین امشب در همین برنامه اعلام می‌کنم شهرداری و نظام مهندسی و راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌هایی که مسئول‌اند از همین هفته در دادستانی کل بیایند و تک تک مواردی را که گفتند بررسی کنند و تصمیم گیری کنیم به شرطی که هر تصمیمی که دادستانی گرفت را عمل کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که شش سال پیش نمی‌توانستند این کار را انجام دهند؟ گفت: همین کاری که در تهران انجام می‌دهیم در دادستان‌های استان‌ها هم اعلام می‌کنیم و ادارات مربوطه آنجا بروند. ما گروه‌هایی را برای این کار قرار می‌دهیم برای این که دستگاه‌ها بیایند و تک تک ساختمان‌هایی که ناایمن هستند و جان مردم به خطر می افتد را بررسی و برنامه مشخصی را اعلام کنند.
منتظری در پاسخ به این سؤال که الان چرا این اتفاق رخ نمی‌دهد؟ گفت: نخواستند. چه کار کنیم؟ وقتی دستگاه‌ها به وظایف و تکالیف خودشان عمل نمی‌کنند ما چه کار کنیم؟
وی در پاسخ به این سؤال که ما راجع به حوزه وظایف و مأموریت شما صحبت می‌کنیم و می گوییم این اتفاق می‌توانست شش سال پیش رخ دهد. دادستان کل کشور گفت: دستگاه‌ها باید این موارد را به قوه قضاییه اعلام کنند.
مجری برنامه مکرراً گفت: ۱۲۹ ساختمان ناایمن را اعلام کرده‌اند. منتظری نیز گفت: باید بنشینند و برنامه ریزی کنند که می‌خواهند تخریب یا ایمن سازی کنند. آقایان باید دنبال کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که تصمیم گیری در این باره با شما نیست؟ گفت: از همین هفته آمادگی داریم دستگاه‌ها در دادستانی کل بیایند و برای تهران با نظارت دادستان تهران و سایر استان با دادستان مربوطه برنامه ریزی کنند تا شاید این حوادث نیفتد.
وی در پاسخ به این سؤال که شش سال پیش نمی‌شد این اتفاق رخ دهد؟ گفت: از آقایانی که مسئول هستند سؤال کنید.
وی در پاسخ به این سؤال که در حوزه دادستانی کل چطور؟ گفت: آن‌ها باید اعلام کنند به ما. ما نمی‌توانیم اعلام کنیم کدام ساختمان ناایمن است.
مجری گفت که آتشنشانی ۱۲۹ ساختمان را گفته و به شما مراجعه و آن را از شش سال پیش اعلام کرده‌اند؟ منتظری پاسخ داد: صرف اعلام فایده ندارد باید برنامه ریزی کنند این ساختمان ناایمن هست ما چه کار کنیم. هر جا که وظیفه دستگاه قضایی است ورود می‌کنیم. اگر کسی مانع تخریب می‌شود ورود خواهیم کرد و اگر آتش نشانی برنامه دارد و مانعی ایجاد می‌شود باید به دستگاه قضایی رجوع کند. دستگاه قضایی از اقتدار خود استفاده می‌کند و برخورد خواهد کرد. اگر دستگاهی به وظیفه خود عمل نکند دستگاه قضایی خبر ندارد چه کار کند که ورود کند. ما این حادثه را یک “فرصت” می‌بینم. متاسفانه ما خسارت دیدیم و از این کوتاهی‌ها خسارت می‌بینیم. تمام دستگاه‌هایی که ذی نفع و ذی مدخل هستند و مسئولیت دارند بیایند در تهران و استان‌ها موضوع را اعلام کنند هرجا که نیاز به پشتوانه و استفاده از ظرفیت قضایی است از آن استفاده می‌کنیم.
مجری گفت: شما از این واقعه فرصت یاد کردید ولی مردم آبادان آن را تهدید می‌بینند.
مجازات مقصرانِ متروپل از «آسيب روحي شديد ِ مردم» خواهد كاست
دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه‌شناس معتقد است: «یکی از پیامدهای این اتفاق این بود که به سرمایه اجتماعی آسیب زد. این حادثه به جامعه نشان داد کسانی که دارای قدرت و ثروت هستند با توجه به روابطی که دارند می‌توانند به منافع خود دست پیدا کنند. نمونه بارز این موضوع مالک مجتمع متروپل است که این روزها با واکنش‌های شدیدی نیز مواجه شده است. وی توانسته با ارتباطاتی که در نهادهای تصمیم گیر آبادان داشته به فعالیت‌های غیرقانونی خود ادامه بدهد. این در حالی است که فعالیت‌های وی به شکل‌های مختلف روی زندگی مردم تأثیر گذاشته وجان بسیاری از مردم را گرفته است. این اتفاق به‌همراه واکنش‌های مردم ایران در بین رسانه‌های خارجی بازتاب زیادی داشته است و رسانه‌های خارجی و معاند تلاش کردند این حادثه را به نوع مدیریتی که در جامعه ایران وجود دارد مرتبط کنند.»
به گزارش کبنا، در ادامه ماحصل گفت‌وگوی قرایی مقدم با آرمان ملی را می‌خوانید.
حادثه ريزش ساختمان متروپل در آبادان با واکنش‌هايي مواجه شده است. چرا به رغم هشدارهايي که پس از ريزش ساختمان پلاسکو در تهران به مسئولان داده شد که موارد مشابه ديگري نيز در کشور وجود دارد دوباره شاهد تکرار چنين اتفاقات تلخي در کشور هستيم؟
حادثه متروپل در آبادان نشان دهنده اين است که گروه‌هايي در جامعه وجود دارند که منافع خود را به منافع مردم ترجيح مي‌دهند و تلاش مي‌کنند منافع جمعي را فداي منافع فردي کنند. اين گروه‌هاي اليگارشي اقتصادي و سياسي در بخش‌هاي مختلف جامعه وجود دارند و همچنان به کارهاي غيرقانوني خود ادامه مي‌دهند. اغلب اين افراد داراي روابط خاص هستند. اين افراد به اندازه‌اي در ساختار تصميم گيري‌هاي مختلف به خصوص در زمينه ساخت و ساز و شهرداري‌ها نفوذ پيدا کرده‌اند که بسياري از موانع موجود را با زد و بند از بين مي‌برند. بنده معتقدم فاجعه متروپل آبادان نتيجه همين زد و بندها و اقدامات غير قانوني پشت پرده است. به واسطه اين ارتباطات پشت پرده بوده که مالک چنين مجتمعي بدون مجوز قانوني تعداد طبقات مجتمع را افزايش داده است. ما بايد با سيستم هزينه- فايده کشور را مديريت کنيم. هنگامي که اين سيستم وجود داشته باشد ما مي‌توانيم با پرداخت هزينه کمتري فايده بيشتري به دست بياوريم. نکته مهم ديگري که درباره اين حادثه وجود دارد اين است که در شرايط کنوني هزينه‌هاي اجتماعي اين اتفاق به مراتب بيشتر از ساختمان پلاسکو است. در شرايط کنوني مردم آبادان عزادار عزيزان خود هستند و اين غم و ماتم به مناطق مختلف کشور نيز سرايت کرده و ما مشاهده مي‌کنيم که شهرهاي مختلف کشور براي همدردي با مردم آبادان در روزهاي اخير مراسم عزاداري برگزار کرده‌اند. به نظر مي‌رسد فاجعه متروپل از نظر رواني به مردم آسيب زده است. افشاي پشت پرده اين ماجرا اين نکته را به مردم القا کرده که زد و بندهايي که صورت مي‌گيرد سبب چنين فجايعي مي‌شود و جان انسان‌هاي بي‌گناه را مي‌گيرد. به همين دليل نيز مردم خواستار برخورد شديد با مسببان اين حادثه هستند.
آيا هنوز هم موارد مشابهي از پلاسکو و متروپل در کشور وجود دارد؟ آيا تمهيدات لازم در اين زمينه صورت خواهد گرفت و متروپل آخرين اتفاقي است که رخ مي‌دهد؟

من فکر مي‌کنم همچنان موارد مشابهي از پلاسکو و متروپل در کشور وجود دارد و به همين دليل مسئولان بايد اين هشدارها را جدي بگيرند. به هر حال افرادي در کشور هستند که با روابط غير قانوني و زد و بند چنين مجتمع‌هايي را مي‌سازند و به دليل اينکه به صورت غير قانوني مجوز گرفته‌اند احتمالا در ساخت آن نيز استانداردهاي لازم را رعايت نمي‌کنند. به همين دليل اين احتمال وجود دارد که در آينده نيز شاهد فجايعي مانند متروپل باشيم. کساني که داراي رابطه در پشت پرده هستند به دليل اين ارتباطات خود را از نظر قضائي مصون تصور مي‌کنند و به همين دليل اقدامات خود را ادامه مي‌دهند. مديران جامعه با بپذيرند که پس از حادثه پلاسکو بايد اقدامات جدي براي پيشگيري از چنين فجايعي انجام مي‌دادند. اجازه نمي‌دادند حادثه پلاسکو در شهرهاي ديگر ايران نيز تکرار شود. اين در حالي است که به‌رغم هشدارهايي که در اين زمينه داده شد کسي به صورت جدي به موضوع ورود نکرد تا اينکه فاجعه پلاسکو دوباره در آبادان تکرار شد. نتيجه اين وضعيت بي‌اعتمادي به برخي مديران است. هنگامي که مردم مشاهده مي‌کنند برخي مديران نسبت به پيشگيري از اتفاقات ناگوار که جان مردم را به خطر مي‌اندازد به صورت جدي ورود نمي‌کنند نسبت به آنها بي‌اعتماد مي‌شوند. از سوي ديگر نهادهاي نظارتي و قضائي نيز بايد به صورت جدي مسببان اين حوادث هولناک را مجازات کنند و آنها را به مردم معرفي کنند.
مهم‌ترين پيامدهاي اجتماعي حوادثي مانند متروپل چيست؟
مهم‌ترين پيامد اجتماعي اين حادثه آسيب روحي به مردم کشور بوده است. امروز همه مردم کشور نسبت به اين موضوع حساس شده‌اند و اخبار پيرامون حادثه را دنبال مي‌کنند و با خانواده‌هايي که عزيزان خود را از دست داده‌اند به شکل‌هاي مختلف همدردي مي‌کنند. اين وضعيت به خصوص در فضاي مجازي وجه بارزي داشته و ما مشاهده مي‌کنيم که اقشار مختلف مردم نسب به اين موضوع واکنش نشان داده و خواستار مجازات مسببان آن بوده‌اند. من معتقدم مسببان اين حادثه بايد به اشد مجازات محکوم شوند. به هر حال در اين ماجرا انسان‌هاي بي‌گناهي به دليل اقدامات غيرقانوني عده‌اي قرباني شده‌اند و به همين دليل قتل شبه عمد صورت گرفته است. در نتيجه بايد کساني که مسبب اين حادثه بوده‌اند را به اشد مجازات محکوم کرد. نکته مهم ديگر اينکه از همين امروز مسئولان بايد به دنبال پيشگيري باشند و اجازه ندهند که عده‌اي به دليل سوءاستفاده مالي و اقتصادي جان مردم را به خطر بيندازند. مسئولان بايد به صورت جدي به موضوع ورود کنند و افراد سودجود را شناسايي کنند تا در آينده شاهد تکرار چنين اتفاقاتي در کشور نباشيم. کساني که بي‌قانوني را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند و به دليل اعمال نفوذ و روابط مداري که دارند دست به اقدامات غيرقانوني مي‌زنند به اعتماد اجتماعي آسيب مي‌زند و براي ساختار تصميم گيري جامعه نيز هزينه ايجاد مي‌کنند. به هر حال در شرايط کنوني برخي از مردم مسئولان مربوطه و به خصوص شهرداري آبادان را مقصر اصلي حادثه مي‌دانند و به همين دليل خواستار رسيدگي به اين وضعيت هستند. ما بايد پيامدهاي اين حادثه را به دو دسته تقسيم کنيم. نخست خسارت‌هاي جاني اين حادثه است که براي همه مردم ايران تلخ و جانکاه بود و به روحيه همه مردم آسيب زده است. اين خسارت غير قابل جبران است و به همين دليل بايد با مسببان اين حادثه برخورد کرد. از سوي ديگر پيامدهاي اجتماعي است که اين حادثه دارد. بدون ترديد اين حادثه هشدار جدي است به کساني که تلاش مي‌کنند رابطه را بر ضابطه مقدم بدارند و از عده‌اي حمايت کنند که تنها به فکر منافع فردي خود هستند. به همين دليل من معتقدم پيامدهاي اجتماعي اين حادثه به مراتب عميق‌تر خواهد بود. تاکنون نزديک به30 نفر در حادثه ريزش مجتمع متروپل در آبادان جان خود را از دست داده‌اند و تعداد کشته شدگان نيز در حال افزايش است. اين احتمال وجود دارد که تعداد بيشتري از مردم زير آوار باقي مانده باشند و جان خود را دست داده‌اند. در نتيجه اين احتمال وجود دارد که ميزان تلفات عددي به مراتب بيشتر از عددهايي باشد که تاکنون اعلام شده است.
ارزيابي شما از واکنش افکار عمومي نسبت به اين حادثه چيست؟ واکنش‌هايي که نسبت به اين حادثه صورت گرفت با چه دغدغه‌هايي بود؟
يکي از پيامدهاي اين اتفاق اين بود که به سرمايه اجتماعي آسيب زد. اين حادثه به جامعه نشان داد که کساني که داراي قدرت و ثروت هستند با توجه به روابطي که دارند مي‌توانند به منافع خود دست پيدا کنند. نمونه بارز اين موضوع مالک مجتمع متروپل است که اين روزها با واکنش‌هاي شديدي نيز مواجه شده است. وي توانسته با ارتباطاتي که در نهادهاي تصميم گير آبادان داشته به فعاليت‌هاي غيرقانوني خود ادامه بدهد. اين در حالي است که فعاليت‌هاي غيرقانوني وي به شکل‌هاي مختلف روي زندگي مردم تأثيرگذاشته و جان بسياري از مردم را گرفته است. اين اتفاق به‌همراه واکنش‌هاي مردم ايران در بين رسانه‌هاي خارجي بازتاب زيادي داشته است و رسانه‌هاي خارجي و معاند تلاش کردند اين حادثه را به نوع مديريتي که در جامعه ايران وجود دارد مرتبط کنند. آسيب روحي که مردم نسبت به اين حادثه متحمل شده‌اند باعث شده که انتقادات نسبت به مديران مربوطه بيشتر شود. امروز مردم جامعه نسبت به موضوع متروپل حساس شدند و به همين دليل نيز اخبار مرتبط را دنبال مي‌کنند. از سوي ديگر مردم به دنبال اين هستند که مسببان اين فاجعه معرفي شوند و با آنها برخورد قاطعي صورت بگيرد. مردم هنگامي که اين حوادث را مشاهده مي‌کنند نارضايتي توليد مي‌شود. به همين دليل نيز مردم با حساسيت خواستار محاکمه کساني هستند که اقدامات غيرقانوني آنها باعث کشته شدن مردم بي‌گناه شده است. نکته مهم در اين زمينه اين است که مسئولان قضائي با مقصران اين حادثه به صورت جدي برخورد کنند. به همين دليل نيز مسئولاني که در حال بررسي دلايل اين حادثه هستند وظيفه سنگيني برعهده دارند. مردم در حال رصد شرايط هستند و همه چيز را به خوبي مشاهده مي‌کنند. در نتيجه انتظار اين است که مقصران اصلي اين حادثه تلخ و دلخراش به سزاي اعمال خود برسند و محاکمه شوند.

تعداد جانباختگان متروپل به ۳۱ نفر رسید
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان از افرایش تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به ۳۱ نفر خبر داد.
وحید شعبانی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با تلاش بی وقفه یگان‌های امدادی مستقر در محل ساختمان فرو ریخته متروپل، بامداد امروز دو پیکر دیگر شناسایی، رهاسازی و به آرامستان آبادان انتقال یافتند.
شعبانی با اشاره به اینکه جمع اجساد شناسایی و انتقال یافته به ۳۱ پیکر رسید، افزود: این دو پیکر جدید نیز در ادامه عملیات آوار برداری از محل آوار ساختمان بستنی فروشی شناسایی وخارج شده اند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان ادامه داد: تلاش برای یافتن مفقودان این حادثه دلخراش در هشتمین روز از وقوع ریزش ساختمان متروپل با تمام توان ادامه دارد و حضور تیم‌های جمعیت هلال احمر در منطقه تا پایان عملیات آواربرداری استمرار خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

اولین خروش رسانه‌ای شهرداری علی‌رضا زاکانی پر کردن بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران با گزارش ...
وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان‌ تهران، وضعیت جوی استان تهران آسمانی صاف تا قسمتی ...
شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
1