تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۴
کد مطلب : ۴۵۱۷۱۴
کبنانیوز عملکرد استاندار کهگیلویه و بویراحمد را به مناسبت هفته دولت بررسی کرد

بخش اول) نقش احمدزاده در کهگیلویه و بویراحمد؟

۱۳
۰
بخش اول) نقش احمدزاده در کهگیلویه و بویراحمد؟
کبنا ؛
از انتصاب سیدعلی احمدزاده به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان اولین استاندار دولت سیزدهم در این استان کمتر از یک سال می‌گذرد. به مناسبت گرامیداشت هفته دولت، کبنا نیوز نگاهی به برخی از اقدامات احمدزاده در این استان انداخته است.
با ورود احمدزاده به کهگیلویه و بویراحمد، امیدهای بسیاری در دل فعالان سیاسی و اجتماعی استان شکل گرفت. چرا که علاوه بر نزدیکی او به رئیس جمهور و دامنه ارتباطات و حضور گسترده‌اش در مناصب مختلف کشور، یک ویژگی بسیار مهم دیگر نیز داشت که امیدها را دوچندان کرده بود. احمدزاده بعد از چند استاندار غیربومی، بومی کهگیلویه و بویراحمد بود. همین خصیصه جایگاه ممتازی به او داده بود. از همان روزهای نخست پیش بینی می‌شد که به دلیل بومی بودن و شناختی که از وضعیت حاکم بر استان دارد، بتواند کهگیلویه و بویراحمد را در چندین مؤلفه اساسی تغییر دهد. همین پیش‌بینی‌ها نهایتاً محقق شدند. احمدزاده تأکید خود را بر محرومیت‌زدایی از کهگیلویه و بویراحمد گذاشت. مناطق محروم این استان که تا به حال اغلب مدیران پایشان به آنجا نرسیده بود را احمدزاده یک به یک رفت و از آنها بازدید کرد. سیلاب و کولوار، زیلایی، دیشموک، پهنوک و ... را در طول کمتر از یک سال از نزدیک بازدید کرد. پروژه‌های گازرسانی، آب‌رسانی، راهسازی و ارتباطات را از نزدیک پیگیری کرد. حضور او در دیشموک و گریه‌هایش در آنجا باعث شد دیشموک به عنوان منطقه‌ای محروم به متولیان در سطح کشور شناسانده شود. حتی بازتاب این رفتار او جهانی شد و بسیاری متوجه عمق محرومیتِ موجود در منطقه دیشموک شدند. این بازنمایی که از دیشموک در پی این سفر صورت گرفت، باعث شد عده بسیاری متوجه شوند که چنین منطقه محرومی در نقطه‌ای از این کشور وجود دارد. در عدم شناخت است که این مناطق پیشرفتی نمی‌کنند. اما همین که استاندار به آنحا رفت و بازدید او در گستره وسیعی رسانه‌ای شد، دیشموک نیز از پستو درآمد و به همگان شناخته شد. از همین رو امیدهای بسیاری زنده شد که در آینده نزدیک دیشموک نیز روی خوش توسعه را خواهد دید.

از سوی دیگر، تلاش‌های احمدزاده در جذب اعتبار، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های جلسات اداری استان کهگیلویه و بویراحمد بود. احمدزاده در این جلسات به طور مداوم تأکید داشت که مدیران باید خود شخصاً به مرکز کشور رفته و از آنجا برای جذب اعتبار بیشتر تلاش کنند. احمدزاده تأکید داشت که اتکا به بودجه صرف استانی نمی‌تواند استان را از وضعیت توسعه‌نیافتگی خارج کند. از سوی دیگر، تلاش و اصرارش بر برگشت نخوردن اعتبارات نیز مثال زدنی بود. در اغلب جلسات اداری استان تأکید داشت که از هیچ مدیری برگشت اعتبار را به هر دلیلی که باشد نمی‌پذیرد. درخواست از مدیران برای کارهای بزرگ نیز از تأکیدات جالب توجه احمدزاده در این مدت بوده است. گفتنی است اعتبارات ریاست جمهوری در سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیز در جای خود جالب توجه است. در این سفر، احمدزاده گفت: ۲۵۰ میلیارد تومان از متمم سفر رئیس جمهور به امور عشایر استان اختصاص داده شد. بودجه عشایر استان ۱۶۰ میلیارد تومان است و اگر مدیرکل امور عشایر طرح قابل اجرا در زمینه جاده، بهداشت و آب شرب ارائه دهد، این مبلغ تا ۵۰۰ میلیارد تومان قابل افزایش است. در حال مبادله موافقت‌نامه ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات متمم سفر رئیس جمهور هستیم. قبلاً ۲۰۰ میلیارد اعتبار به استان داده شد و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبارات محرومیت‌زدایی بود، بنابراین اعتبارات متمم سفر رئیس جمهور بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است.
اما چیزی که از سوی بسیاری از شهروندان مورد توجه قرار گرفت، توجه اساسی احمدزاده به ورزش در کهگیلویه و بویراحمد بود. بارها گلایه ورزشکاران کهگیلویه و بویراحمدی از مسئولین استانی را شاهد بوده‌ایم. از نبود زیرساخت‌های لازم، کمبود امکانات، سالن‌های ورزشی، مربی‌های مجرب و به‌ویژه کم‌توجهی مسئولین ورزشی استان از جمله مواردی است که ورزشکاران بر آنها تأکید می‌کنند. اما این بار گویی عالی‌ترین مقام دولتی استان، سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد رویه‌های مرسوم در استان را شکسته و خود وارد میدان شده بود. احمدزاده به درستی بر نقش ورزش در توسعه و ترویج نشاط و شادکامی و سلامت عمومی، در استان واقف است. به همین خاطر است که خود شخصاً مسابقات ورزشی را پیگیری می‌کند تا به نتیجه دلخواه برسند. گفتنی است با پیگیری‌هایی که استاندار شخصاً نسبت به تیم هندبال فرازبام خائیز دهدشت داشت، این تیم توانست چندین با قهرمانی خود را جشن بگیرد. تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است که در کهگیلویه و بویراحمد شخص استاندار خود به صورت مستقیم چنین مسابقات ورزشی‌ای را پیگیری کند. استاندارهای پیشین نیز که اغلب غیربومی بودند با وجود خدمات قابل توجهی که در استان داشتند، چندان دل در گرو ورزش کهگیلویه و بویراحمد نداشتند، از این روست که این توجه احمدزاده به ورزش را باید به فال نیک گرفت. چرا که اگر این پیگیری‌ها ادامه داشته باشد، می‌توان علی‌رغم ضعف‌ها و نارسایی‌هایی که از گذشته به ارث رسیده است، به توسعه ورزش استان امید داشت. پربیراه نخواهد بود اگر احمدزاده را اولین استاندار ورزشی کهگیلویه و بویراحمد خطاب کرد.
از سوی دیگر، ایجاد تحولات اساسی در هر منطقه و استان بیش از آنکه از ناحیه مردم صورت بگیرد، نیازمند عزم جدی دستگاه‌های دولتی است. البته این گفته به معنای عدم دخالت مردم و گروه‌های مردمی در توسعه نیست. بلکه موتور پیشران توسعه دولت‌ها هستند. اما در این میان دولت تنها با همکاری مردم می‌تواند چرخ توسعه را به حرکت درآورد. در بهمن ماه 1400 احمدزاده فرمان جلوگیری از خروج بوکسیت از سرفاریاب را صادر کرد. او گفت: بوکسیت سرفاریاب چرام، برای استان بهره‌مندی ندارد و هیچ خدماتی به استان نمی‌دهد، وقت آن رسیده که جلوی خروج بوکسیت را بگیریم، و باید در پایین‌دست کارخانه ایجاد کنند و شغل برای مردم ایجاد شود. بوکسیت از سنگ‌های معدنی باارزشی است که تنها در چند نقطه از ایران به دست می‌آید، تا پیش از این عایدی چندانی برای استان نداشت، اما با فرمان احمدزاده، قرار است تحولی اساسی در این وضعیت صورت بگیرد. اما مهمتر از این، مجوزی بود که برای سد آبریز گرفته شد. احمدزاده و موحد نماینده کهگیلویه بزرگ در یک جلسه طولانی و پرتنش توانستند مجوز این سد را بگیرند. همانطور که خود احمدزاده هم گفته بود: در حوزه آب، سدهایی حق ما بود اما  این حق را به ما ندادند که با تلاش صورت گرفته عملیات اجرایی این سدها آغاز شده است، سد تنگ سرخ در سال ۱۴۰۱ آبگیری و مشکلات آب شهر یاسوج و دشت‌های اطراف حل می‌شود‌، کارهایی هم در دشت امامزاده جعفر و باشت انجام می‌شود. یکی از سدهای مهم سد آبریز بود که در هفته پیش مجوز آن برای کهگیلویه و بویراحمد صادر شد. این سد سال‌ها در مسیر مطالعه و احداث بوده است، ولی بالاخره پس از مدت‌ها تلاش استانی و مقاومت و مخالفت‌های خارج از استان در یک جلسه طولانی و پرتنش در سازمان محیط زیست کشور مجوز احداث آن مصوب شد. این سد 135 میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد و نه تنها هیچگونه ضرری برای سد مارون در پی نخواهد داشت، بلکه علاوه بر تنظیم و کنترل سیلاب‌های ورودی، مقادیر متنابهی از رسوبات ورودی مارون را نیز مهار خواهد کرد و باعث ازدیاد عمر این سد بزرگ یک میلیارد و چهارصد میلیون متر مکعبی خواهد شد.

علاوه بر این‌ها در حوزه اعتبارات هم تلاش‌های بسیار خوبی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است. اعتبارات نقدی استان به مرز 500 میلیون تومان رسیده است. بعلاوه با مبلغ دو هزار میلیارد تومانی که دولت در اختیار استانداران قرار داده است، مطمئناً بسیاری از مشکلات زیرساختی استان حل خواهند شد. قرار است با این مبلغ، مشکلات درون استانی حل شوند. این پول فوق‌العاده تحول‌زا خواهد بود. احمدزاده در همین رابطه خطاب به مدیران استانی گفته بود: دستگاه‌ها آماده کارهای بزرگ و فوری باشند و توانشان را طوری بگذارند که این پول را در یک فرجه زمانی مناسب و کوتاه جذب کنیم تا بتوانیم چهره استان را تغییر دهیم.
احمدزاده به پروژه‌های کلان استان نیز توجه ویژه‌ای دارد. او در بازدیدی که از شهر مادوان داشت، گفته بود: «۶۰ درصد آب یاسوج به دلیل فرسوده بودن شبکه‌های آبرسانی هدر می‌رود و به دست مردم نمی‌رسد که از محل سفر رئیس جمهور ۲۲۰ میلیارد تومان برای تأمین آب شهری یاسوج و مادوان اختصاص داده شده است.» احمدزاده راهکار رفع تنش آبی شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را اتمام پروژه مهم و اساسی سد تنگ سرخ دانست و گفت: «یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای احداث سد تنگ سرخ تا پایان سال جاری اختصاص داده شده و قرار است سد امسال آبگیری و در سال آینده تکمیل شود.
بنابراین می‌توان گفت که آغاز دوران رفع مشکلات اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد فرا رسیده است. احمدزاده در اظهاراتی که روز 22 بهمن 1400 داشت، گفت: من به عنوان فرزند این استان قول می‌دهم ظرف یکسال آینده شاهد تحولات خوبی در زمینه اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان باشیم. او گفت: کارهای بزرگی در استان آغاز شده و آغاز خواهد شد، اشتغال در استان رونق می‌گیرد و جوانان بیکار ما از این وضعیت خارج و صاحب شغل خواهند شد. وی اضافه کرد: تا پای جان از هیچ تلاش و کوششی برای عمران و آبادانی استان دریغ نخواهم کرد.
اقدامات احمدزاده در راستای توسعه کهگیلویه و بویراحمد ادامه داشت و حتی در ایام تعطیلات نوروز نیز به مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و نشان داد روحیه جهادی زمان نمی‌شناسد و هر وقت که لازم باشد مدیر باید در صحنه حضور داشته باشد. اما پس از تعطیلات نوروز اندک اندک بحث آفت برگخوار جنگل‌های بلوط پیش کشیده شد. از همان روزهای نخست، احمدزاده پیگیر این مسأله شد. تا اینکه همراه عباسعلی نوبخت از جنگل‌های باشت که بیشترین درگیری را با پروانه سفید برگ‌خوار دارد بازدید کرد. همچنین از دیگر اقدامات احمدزاده در حوزه محیط زیست حضور میدانی او در بحران‌های مختلف زیست محیطی استان است. در سنوات گذشته در آتش سوزی ها حاضر شد و حتی امروز نیز خود شخصاً به کوه خومی رفته که بحران آتش سوزی را به صورت میدانی مدیریت کند. 
احمدزاده به خاطر پیگیری مسأله آفت‌های بلوط سفرهایی به مرکز کشور داشت و در پی سفر او، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی کشور به کهگیلویه و بویراحمد آمدند که این مسأله را از نزدیک بررسی کنند. امروز نیز می‌بینیم در پی این اقدامات و البته اتفاقات دیگری همچون بارندگی‌های اخیر این آفت‌ها نیز به شدت کاهش یافتند.
یکی از ویژگی‌هایی که احمدزاده در این مدت از خود نشان داد توجه او به جوانان بود. رویکرد دولت جدید نیز همسو با بیانیه گام دوم رهبر انقلاب در استفاده حداکثری از ظرفیت جوانان بود. پس از گذشت چند ماه از فعالیت احمدزاد، روشن شد که جوانگرایی یکی از محورهای اصلی در کار او است. استفاده از نیروهای نخبه جوان در برخی از پست‌های مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله شرکت گاز، اداره‌کل فناوری و اطلاعات، مشاور امور ایثارگران، فرمانداری بویراحمد، دانشگاه فرهنگیان و ... نشان داد که روی موضع خود استوار و ثابت قدم است. پیگیری مداوم برای جذب اعتبارات و سرکشی‌های مستمر از مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار استفاده از ظرفیت جوانان، نوید روزهای خوبی برای استان کم‌برخوردار کهگیلویه و بویراحمد می‌دهد. سال‌های متمادی بسیاری از نیروهای جوان کهگیلویه و بویراحمد سرخورده و ناراضی از وضعیت موجود، یا عرصه را ترک می‌کردند و یا به سایر استان‌های همجوار کوچ می‌نمودند، بلکه بتوانند خدمتی کرده باشند. اما حال با رویکرد جوانگرایی موجود در استان، امید اجتماعی نیز افزایش یافته است. ادامه این رویه، موجب خلق نوعی سرمایه اجتماعی برای شما می‌شود که قطعاً در مسیر توسعه استان نیز اثرگذار خواهد بود.
اگر همین مسیر ادامه داشته باشد می‌توان امیدوار بود که کهگیلویه و بویراحمد با سرعت بیشتری به سمت توسعه حرکت کند. البته با ارتباطات گسترده‌ای که احمدزاده در سطح ملی با توجه به سوابق پیشین‌اش دارد، این امیدواری رنگ و بوی واقعی‌تری به خود می‌گیرد.
البته به شرطی این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد که مدیران همراه و همدل با استاندار باشند. در صورت همراهی با استاندار، نوید روزهای خوبی برای کهگیلویه و بویراحمد می‌رود. 
نام شما

آدرس ايميل شما

مظاهری دیل
Iran, Islamic Republic of
کارش خوب بوده
خیلی پر تلاشه
در بکار گیری برخی مدیران باید بیشتر دقت کنه
استان مدیرانی پای کار مثل دکتر احمدزاده نیاز داره
جهان
Iran, Islamic Republic of
تعریف وتمجید و.......
Iran, Islamic Republic of
یچیزی مثل مدیر فنی
Iran, Islamic Republic of
اولا هرکسی افتخار می کند و مایه افتخار همه مردم استان است که استاندار استان بومی خود استان است اولین چیزی که خیلی قابل بود و گره گشای مشکلات مردم است لحجه و نحوه بیان مشکلات است که آقای استاند ر با گویش مردم ما مشکلی ندارند و مردم به راحتی مشکلات را با زبان لری بیان می کنند و استاندار از جنس خود مردم است اما اولین چالش را خود آقای احمد زاده با توجه به اینکه بعنوان یک چهره محبوب به استان پا گذاشتند و می توانست از پشتوانه مردمی خوبی برخوردار باشد تا پشتوانه سیاسی ۳ نماینده که واقعا در قاموس مجلس شورای اسلامی با توجه به ضعف و عدم توانایی محلی از اعراب نداشتند دوم فامیلی بازی در انتصابات و تصمیم گیری باید از انتصابات فامیلی باید تبری می حستند و مردم استان همگی استاندار را از جنس خود و برادر خود میدانستند که آقای احمد زاده نتوانستند این اعتماد برادری را حفظ نماید و در انتصابات به توانمندی های اشخاص و منفعت عمومی مردم و سیاست های کلی نظام و دولت توجه کنند به منافع سیاسی افراد خاص و نمایندگان توجه بیشتر داشتند..
Iran, Islamic Republic of
استانداری پاک و مردمی، الحق و الانصاف بی غل و غش و پای کار، دوستت داریم سید بزرگوار بخدا برای ما کار نکردی ولی مرام و مسلکت درست درسته ،اگر از یه تیره و طایفه دیگه بوده الان در فضای مجازی چه بهبه و چهچه راه میانداختند ولی کارت برای رضای خدایه حتما دیده میشه ،
مردمی
Iran, Islamic Republic of
انصافاً انسان سلیم النفسی است.
بچه لر
Iran, Islamic Republic of
با سلام همه تعریف
جناب اقای احمد شخصیت فردی بسیار خوبی داران
دردمند
Iran, Islamic Republic of
جناب سردبیر سایت کبنا
به طور مغرضانه ای از استاندار و رئیس علوم پزشکی دفاع میکنه در حالی که واقعا کارنامه ای ندارن
nm
Iran, Islamic Republic of
چرا مدیرا ن اصلاح طلب هنوز در پست های مدیریتی استان قرار دارند چطور شده شما مثل دولت اقای احمدی نژاد با اقتداذ برخورد نمیکنید این مدیران موندن فقط چپاول کنن چرا شما هم مثل نمایندهها شدین فقط سازش
مهدی رضایی
Iran, Islamic Republic of
استاندار محبوب و پر تلاش که برای رضای خدا و رفع محرومیت مردم استانش از هیچ کوششی دریغ نمیکنه.خدا خیرت بده سید بزرگوار
Iran, Islamic Republic of
آدم پاکی هست
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
از هیچ جوان و نخبه ای استفاده نکردن
ضیاالدین عارف نسب
Iran, Islamic Republic of
باسلام درود به این استاندار فردی ولای وباگویش محلی حرفهای خوبی می فرماید پرتلاش وکوشش وپاک دست است
فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
1