تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۹
کد مطلب : ۴۵۲۱۹۲
اهتمام دولت بر تکمیل مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری یاسوج؛

غول آهنی یاسوج مغلوب می‌شود + پاسخ مدیرکل

۱
۴
غول آهنی یاسوج مغلوب می‌شود +  پاسخ مدیرکل
کبنا ؛پروژه تالار مرکزی یاسوج از سال ۱۳۸۷ در زمینی به مساحت ۲۳ هزار مترمربع کلنگ زنی شد و قرار بود روزی این تالار قطب فرهنگی کشور شود، به دلایل مختلف این طرح نیمه کاره ماند، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر منتظر هستند که این تالار به زودی به بهره‌برداری برسد. آنگونه که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: با اهتمام و پیگیری‌های دولت مردمی سیزدهم برای تکمیل این طرح، بارقه های‌امید در دل علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر روشن شده است.
به گزارش کبنا، ایرنا در این زمینه نوشت: تالار در حال ساخت مرکزی یاسوج بزرگترین مجتمع فرهنگی و هنری با زیربنایی افزون بر ۲۳هزار مترمربع ۱۴ سال به صورت نیمه کاره مانده است.
بنای غول آسای زنگ‌زده در ورودی شهر یاسوج سال هاست که به عنوان اسکلتی بی‌جان در گوشه‌ای جا خوش کرده است.
این طرح که از سال ۱۳۸۷ آغاز شده به دلیل کمبود اعتبار تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.
این تالار قابلیت و ظرفیت برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها و همایش‌های بزرگ فرهنگی و هنری در سطح ملی را دارد.
تالار بزرگ فرهنگی یاسوج دارای یک سالن اصلی ۵۰۰ نفره، یک سالن ۵۰۰ نفره نمایش، سالن موسیقی و چندین سالن اختصاصی دیگر است.
در سفر وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۵ به استان کهگیلویه و بویراحمد، قرار بود که فاز نخست این طرح به بهره‌برداری برسد اما این اتفاق صورت نگرفت.
با توجه به ضرورت و اهمیت حوزه فرهنگ، نیاز است که بازسازی انقلابی ساختار‌های فرهنگی در کشور صورت بگیرد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مهم دانستن این موضوع، تأکید کرده که گره‌های باز نشده فرهنگ در چهار دهه گذشته در همین یکسال دولت سیزدهم باز شده است.
یکی از گام‌های دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه فرهنگ پیگیری تکمیل تالار بزرگ فرهنگی یاسوج است که کار‌های مقدماتی آن در حال انجام است.
تأثیر وجود مراکز فرهنگی و هنری بر فرهنگ جامعه
بر اساس نظر کارشناسان، وجود برخی آسیب‌های اجتماعی در استان به واسطه دلایل مختلفی است که یکی از عوامل تأثیر‌گذار در این حوزه حوزه فرهنگ و هنر است که در سالیان گذشته کار‌های چشمگیری صورت نگرفه است به گونه‌ای که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان حوزه امور اجتماعی و فرهنگی این استان خواسته بیش از پیش به دنبال ارائه راهکار و اقدام مناسب به منظور بهبود و پیشگیری از این مسائل در استان باشند.
آنگونه که پژوهش‌ها نشان می‌دهد، فرهنگ از رایج‌ترین واژه‌هایی است که در طول تاریخ برای شکل دادن به تمدن‌های زنده جهان، تأثیر بنیادی داشته است.
فرهنگ هر جامعه بر تمام ارکان آن تأثیر می‌گذارد و مراکز فرهنگی شهر مناسب‌ترین مؤسسه برای تمرین پذیرش فرهنگ شهروندی است.
فضا‌های فرهنگی به عنوان یکی از زیر ساخت‌ها برای‌شناساندن ویژگی‌های فرهنگی، ارتقا کیفیت فرهنگ بومی منطقه و برقراری ارتباط با سایر فرهنگ‌ها به شمار ‌می‌روند.
همچنین مجموعه فرهنگی هنری به عنوان یک کالبد مؤثر و ارزشمند نقش مهمی در کیفیت بخشیدن به رویداد‌های فرهنگی در شهر‌ها دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شعار دولت، مردمی بودن است و اساساً این شعار مبنای فرهنگی دارد زیرا که فرهنگ به معنای مردم است و تجلی مؤلفه‌های فرهنگی همیشه در ظهور و بروز مردم خود را نشان می‌دهد بنابراین در تلاشیم بٌعد مردمی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان تقویت شود.
کارشناسان حوزه فرهنگ بر این باورند که توسعه فرهنگی یکی از شاخص‌های اصلی خود باوری جامعه است، توسعه فرهنگی در قالب اهمیت دادن به ارزش‌های محلی و ملی، باید بتواند از طریق برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی به نیاز‌های معنوی و مادی افراد جامعه خود پاسخ دهد.
محدودیت‌های اعتباری مانع از تکمیل تالار مرکزی یاسوج شد
نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تالار فرهنگ و هنر شهر یاسوج که سال ۸۷ کلنگ‌زنی شده قرار بود سه سال بعد به بهره‌برداری برسد اما هم‌اکنون با گذشت حدود ۱۴ سال از وعده داده شده، هنوز افتتاح نشده و سازه فلزی این پروژه در کنار رودخانه بشار نیمه کاره ر‌ها شده است.
مهدی روشنفکر افزود: این تالار دارای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و به دلیل نبود اعتبارات لازم نیمه‌کاره ر‌ها شده است.
روشنفکر بیان کرد: در سال‌های گذشته، این تالار قرار بوده که به بخش خصوصی واگذار شود اما متأسفانه در این زمینه استقبالی مناسب صورت نگرفته بود.
سرگذشت تالار مرکزی یاسوج
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل ارشاد استان کهگیلویه و بویراحمد پیش از این گفته بود که تالار فرهنگ و هنر شهر یاسوج با زیربنای ۲۳ هزار متر مربع کلنگ‌زنی شد.
رضا خردمند افزود: تاکنون برای این پروژه ۴۳ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی عنوان کرد: وزارت ارشاد اقدام به واگذاری مشارکتی این تالار به بخش خصوصی کرده و سرمایه‌گذار مشخص و فرآیند تأیید صلاحیت نیز طی شده است.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل ارشاد استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مقرر شده بود که تالار فرهنگ و هنر به صورت مشارکتی در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۵ سال به سرمایه‌گذار واگذار شود.
تکمیل بزرگترین پروژه فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بزرگترین پروژه فرهنگی استان تالار فرهنگی ورودی یاسوج به بخش خصوصی واگذار شده و قرار است سرمایه‌گذار با ۲۷۰ میلیارد تومان آورده مجتمع را به پایان برساند.
علی شهابی نسب افزود: کار‌های مقدماتی ساخت بزرگترین پروژه فرهنگی در جنوب ایران در دست ساخت است.
وی ادامه داد: این طرح ملی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم تکمیل این پروژه را پیگیری و گام‌های مؤثری برداشته شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: هم اینک سرمایه‌گذار طرح با استاندار استان دیدار داشته و طرح به صورت ( BOT) به این سرمایه‌گذار واگذار شده است.
شهابی نسب ابراز داشت: تمامی حمایت‌های لازم از این سرمایه‌گذار انجام خواهد شد تا پروژه بزرگ استان راه‌اندازی شود.
اقدامات دیگر در حوزه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد بدون اشاره به میزان دقیق این اعتبار افزود: ۱۰ درصد اعتبارات عمرانی استان، سهم کار‌های فرهنگی از جمله فرهنگ و هنر، دین و مذهب و رسانه است.
علی شهابی نسب ابراز داشت: تاکنون ۹ مصلا در استان ساخته شده است و ساخت و تکمیل مجتمع‌های بزرگ فرهنگی در استان در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: کار‌های دیگر که قرار است در حوزه فرهنگ استان شکل بگیرد، پردیس سینمایی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: در پی سفر اخیر محمد خزاعی رئیس سینمایی کشور به استان، قرار شد از طریق حوزه هنری در منطقه شرف آباد پردیس سینمایی بزرگی توسط یک شرکت خصوصی راه‌اندازی شود.
شهابی نسب تأکید کرد: پروژه بزرگ دیگر مجتمع فرهنگی است که در ورودی شهر گچساران وجود دارد و از محل بودجه دولت ساخته می‌شود.
وی ادامه داد: مجتمع بزرگ فرهنگی گچساران امسال ۲۳ میلیارد تومان اعتبار دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: طرح مجتمع پردیس هنری گچساران در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع با زیربنای ۶ هزار متر مربع در حال اجراست
شهابی نسب تصریح کرد: عملیات اجرایی این طرح فرهنگی و هنری در سال ۱۳۹۶ آغاز شده است.
وی ادامه داد: بسیاری از ساختمان‌های حوزه‌های علمیه برادران و خواهران استان فعال و تعداد زیادی هم تکمیل شده‌اند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: خانه مطبوعات هم به هر نحوی تا پایان مهر ماه امسال برای اهالی رسانه افتتاح خواهد شد.
شهابی نسب بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید یک درصد اعتبارات هزینه‌ای (فصل یک و ۶) در راستای فعالیت‌های قرآنی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هزینه کنند.
وی تأکید کرد: علاوه بر این یک درصد اعتبارات هزینه‌ای تمام دستگاه‌های منهای فصل یک و ۶ باید به صدا و سیما ارائه شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: همچنین بخشی از اعتبارات به خود صدا و سیما داده می‌شود تا زیرساخت‌های این حوزه تقویت شود.
وی تأکید کرد: همچنین اعتبارات قابل توجهی به ادارات اوقاف داده می‌شود تا حسینیه‌ها، امامزاده‌ها، مساجد و دیگر موارد کمکی صورت گیرد.
گسترش زیرساخت‌های فرهنگی رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت جدید بر چهار محور حرکت می‌کند که شامل زیرساخت‌های فرهنگی و هنری، آموزش، تولید و مخاطب هستند.
امین درخشان ابراز داشت: وضعیت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در استان متوسط به بالاست اما کافی نیست و تلاش‌هایی در دست انجام است تا تقویت شوند.
وی گفت: امسال اعتبارات خوبی به پروژه‌های فرهنگ و هنر از محل اعتبارات تملک و دارایی اختصاص یافت.
وی ادامه داد: در حوزه آموزش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگرفته از شعار دولت طرح آموزش مناطق محروم را در ۶ استان به عنوان پایلوت اجرا کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد افزود: کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های معین برگزاری طرح آموزش مناطق محروم بود که این طرح در لنده، بهمئی، باشت و شهرستان بویراحمد در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری اجرا شد.
درخشان ابراز داشت: استقبال خوبی از این طرح شد و بدون هیچ هزینه‌ای در دوره شرکت و گواهینامه پایان دوره هم می‌گیرند.
وی تأکید کرد: آموزش در گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بحث تولید سومین محور است در حوزه نمایش ۳۰ اثر تولیدی داشته‌ایم که بخش قابل توجهی از آن‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از مصرف مواد مخدر بوده‌اند ودر حوزه تولید کار‌های خوبی در استان انجام گرفته است.
درخشان ادامه داد: چهارمین حوزه مخاطب بوده و تمام تلاشی که در عرصه فرهنگ و هنر می‌شود نهایتاً به مخاطب باید ختم شود و نگاه به مخاطب نسبت به گذشته تفاوت بیشتری داشته است.
وی تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی با سیاست حمایت، هدایت و نظارت بعد مردمی‌شان باید تقویت شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حمایت و ساماندهی رسانه‌های استان در دستور کار قرار دارد و بحث اصحاب رسانه، فعالان قرآنی و هنرمندان در صندوق اعتباری هنر به جد در دست پیگیری است.
می‌طلبد با همدلی، همصدایی و همزبانی برای توسعه روزافزون فرهنگ و هنر در کهگیلویه و بویراحمد گام‌های مؤثری برداشته شود تا آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در این استان کاهش یابند.
زبان هنر بهترین راهکار برای فرهنگ‌سازی در جامعه است و چنانچه روی رفتار مردم استان کار شود بدون شک در اهداف، زندگی و شغل‌شان موفق‌تر خواهند بود.
در صورت تکمیل و بهره‌برداری از این زیرساخت‌های فرهنگی، استان تحول چشمگیری در حوزه فرهنگ و هنر و حتی فرهنگ‌سازی مردم در جامعه خواهد یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمود
Iran, Islamic Republic of
نماینده قبلی و فکر پیمان گرفتن سی قوملش بی و نماینده فعلی هم به فکر تعویض سرایدار مدرسیله
فرهنگ کیلویی چند.....
اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

عصر الیزابت به پایان رسیده؛ یکی از چهره های با نفوذ سلطنت بریتانیا که میراث عصر کلاسیک ...
«صیانت» درجاده فرعی

«صیانت» درجاده فرعی

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهوری بخشی ...
روایت «هزار درد بی درمان»

روایت «هزار درد بی درمان»

دولت حسن روحاني با نقاط قوت و ضعفي که داشت پايان يافت؛ اما پرسش‌هايي از اتفاقات، تصميمات ...
1