تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۱۳
کد مطلب : ۴۵۲۶۹۰
کمیته فنی فدراسیون فوتبال بی‌سروصدا حذف شد

خلیج فارس، بهشتِ حاضرینِ در جام جهانی؛ فرصتی که «کی‌روش» نباید از دست بدهد

۰
خلیج فارس، بهشتِ حاضرینِ در جام جهانی؛ فرصتی که «کی‌روش» نباید از دست بدهد
کبنا ؛در آستانه آغاز رقابت‌های جام جهانی تا به حال نیمی از تیم‌های حاضر در این مسابقات، بازی‌های دوستانه‌ای را قطعی کرده‌اند که خیلی از آنها در حاشیه‌ی خلیج فارس برگزار می‌شود.
به گزارش کبنا، پنجره‌ی پیش روی فیفا، دومین پنجره پس از مشخص شدن گروه‌بندی بیست و دومین دوره رقابت‌های جام جهانی به حساب می‌آید. با این حال پیش از آغاز مسابقات نیز تیم‌ها حدود ۱۰ روز می‌توانند برنامه‌های آماده‌سازی را در پیش بگیرند. در این بین کشورهایی همچون عربستان، قطر، مکزیک و ... بازیکنان خود را زودتر دور هم جمع خواهند کرد و در روزهای غیر از فیفادی نیز در اردو حضور خواهند داشت.
پنجره‌ی منتهی به تورنمنت فرصتی را در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهد تا یک بازی دوستانه را به انجام برسانند. مسابقه‌ای که می‌تواند صرفا برای کنار هم قرار گرفتن بازیکنان در قالب یک بازی جدی و یا افزایش روحیه باشد. تا به اینجای کار نیمی از شرکت‌کنندگان در این رویداد مهم، یک مسابقه تدارکاتی را فیکس کرده‌اند و نیمی دیگر هنوز برنامه‌ای در این زمینه ندارند.
تیم ملی فوتبال ایران نیز جزو کشورهایی است که هنوز مسابقه‌ی دوستانه‌ای را به صورت قطعی برنامه‌ریزی نکرده است. پیش از این شایعاتی مبنی بر بازی با روسیه به گوش می‌رسید اما هنوز چیزی قطعی نشده است. نکته‌ی جالب توجهی که درباره این بازی‌های دوستانه وجود دارد این است که کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده‌ی بزرگی کرده‌اند. خیلی از کشورهای حاضر در قاره‌های دیگر با برگزاری بازی در کشورهای نزدیک به قطر خود را مهیای حضور در جام جهانی می‌کنند. ایران هم می‌توانست مقصد خوبی برای این کشورها باشد اما تا به اینجا اتفاقی در این باب رخ نداده است.
قطر، تنها تیمی است که در خاک خودش بازی دوستانه به انجام می‌رساند. آنها میزبان هندوستان خواهند بود و مشخصا به دنبال این هستند تا در ادامه‌ی برنامه‌ی شلوغ خود، با یک بازی سبک به استقبال مسابقات بروند.
امارات، پرترددترین کشور برای برگزاری آخرین بازی دوستانه تیم‌ها پیش از آغاز جام جهانی است و چهار مسابقه در شهرهای این کشور به انجام می‌رسد. خود اماراتی‌ها در یک بازی بزرگ باید با آرژانتین پیکار داشته باشند. تونس به مصاف کلمبیا خواهد رفت. ۲ تیم ژاپن و کانادا که در مسابقات شرکت دارند برگزارکننده یک مسابقه تدارکاتی در دوبی خواهند بود. سوئیس و غنا نیز با شرایطی مشابه باید ابوظبی به مصاف یکدیگر بروند.

کویت، میزبان بازی دوستانه بلژیک در مقابل مصر خواهد بود. شیاطین سرخ اروپا تصمیم گرفته‌اند در این کشور به میدان بروند. عمان با هدایت برانکو ایوانکوویچ باید در مسقط میزبان تیم ملی فوتبال آلمان باشد. یک مسابقه خاطره‌انگیز برای قرمزپوشان که می‌تواند باعث دیده شدن بیشتر این کشور هم بشود. بحرین نیز در شهر ریفا پذیرای تیم ملی فوتبال صربستان است. اردنی‌ها در جدالی فراموش نشدنی میزبانیِ اسپانیا و ستاره‌هایش را به عهده دارد. عربستان هم در یک جدال جذاب در ریاض به مصاف کرواسی می‌رود تا یک بدرقه باشکوه را در کنار هوادارانش تجربه کند و به مصاف تیم نایب قهرمان جام جهانی قبلی برود.
در میان کشورهای غیر آسیایی، اسپانیا نیز میزبان یک مسابقه دوستانه است. مکزیک که در گروه سوم جام جهانی با تیم‌های آرژانتین، لهستان و عربستان در یک گروه قرار دارد در خیرونا رو در روی تیم ملی سوئد قرار می‌گیرد. لهستان در ورشو میزبان شیلی است. آنها می‌خواهند مقابل دیدگان هواداران خودی بازی کنند و سپس روانه قطر شوند. درست همانند تیم ملی پرتغال که در لیسبون میزبان نیجریه است. کریستیانو رونالدو و دوستانش در این شرایط مهیای حضور در بیست و دومین دوره جام جهانی می‌شوند.
به جز تیم ملی فوتبال ایران کشورهای سنگال، اکوادور، هلند، انگلیس، ولز، آمریکا، دانمارک، فرانسه، استرالیا، کاستاریکا، مراکش، کامرون، برزیل، اروگوئه و کره جنوبی هنوز مسابقه دوستانه‌ای را تدارک ندیده‌اند. با توجه به اینکه کارلوس کی‌روش فقط ۲ بازی در کنار ملی‌پوشان بوده بهتر است که تیم ملی ایران پیش از آغاز مسابقات رقابتی تدارکاتی را داشته باشد و چه بهتر که این بازی مقابل یک تیم اروپایی و چه بسا بریتانیایی باشد تا ملی‌پوشان فضایی شبیه به بازی مقابل انگلیس و ولز را تجربه کنند.
از طرفی کشور ایران می‌توانست همانند همسایه‌هایش میزبانی یک بازی دوستانه را به عهده می‌گرفت. حال این بازی، بازی خودِ تیم ملی باشد یا دیدار دوستانه‌ی یکی از تیم‌های حاضر در جام بیست و دوم.
در ادامه مسابقات دوستانه‌ی هر تیم را به همراه محل برگزاری و همچنین فاصله‌ی آن مسابقه تا اولین بازی تیم مربوطه در جام جهانی را مشاهده خواهید کرد:
قطر: هند در قطر(پنج روز قبل از اولین بازی)
آرژانتین: امارات در ابوظبی(۶ روز تا اولین بازی)
عربستان: کرواسی در ریاض(۶روز تا اولین بازی)
مکزیک: سوئد در خیرونا(۶ روز تا اولین بازی)
لهستان: شیلی در ورشو(۶ روز تا اولین بازی)
تونس: کلمبیا در امارات(هفت روز قبل از اولین بازی)
آلمان: عمان در مسقط(هفت روز قبل از اولین بازی)
اسپانیا: اردن در امان(۶ روز قبل از اولین بازی)
ژاپن: کانادا در دوبی(۶ روز قبل از اولین بازی)
بلژیک: مصر در کویت(پنج روز قبل از اولین بازی)
کانادا: ژاپن در دوبی(۶ روز قبل از اولین بازی)
کرواسی: عربستان سعودی در ریاض(هفت روز قبل از اولین بازی)
سوئیس: غنا در ابوظبی(هفت روز تا اولین بازی)
صربستان: بحرین در ریفا(۶ روز تا اولین بازی)
پرتغال: نیجریه در لیسبون(هفت روز تا اولین بازی)
غنا: سوئیس در ابوظبی(هفت روز تا اولین بازی)
کشورهای عربی میزبان: قطر، امارات(۴ بازی)، کویت، عمان، بحرین، اردن، عربستان/ اسپانیا
کشورهایی که در خانه خودشان برگزار می‌کنند: قطر، عربستان، لهستان، پرتغال
۱۶ تیم هنوز دیدار دوستانه تدارک ندیده‌اند.
سرنوشت عجیب گروه مخالفان کی‌روش و اسکوچیچ!
به نظر می‌رسد به‌صورت رسمی کار کمیته فنی فدراسیون را باید پایان‌یافته تصور کرد.
کمیته فنی فدراسیون فوتبال که طی روزهای پایانی کار میرشاد ماجدی فعالیت پرحاشیه‌ای را دنبال کرده بود، بعد از حضور مهدی تاج کاملا از دور کار خارج شده بود. انتخاب و برکناری سرمربی تیم ملی بدون مشورت با این اعضا صورت گرفت که حتی انتقاد تند ابراهیم قاسمپور را نیز در پی داشت.
کمیته فنی فدراسیون که با حضور ابراهیم قاسمپور، حمید استیلی، نادر عزت اللهی و اصغر مدیرروستا کار را دنبال می‌کرد، در مقطعی پیشنهاد و البته تصمیم قطعی خود را مبنی بر پایان همکاری با دراگان اسکوچیچ را اعلام کرده بود. تصمیمی که البته از سوی هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال اجرایی نشد تا مربی کروات سابق تیم ملی کار را دنبال کند.
با حضور مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال اما ماجرا کاملا تغییر کرد. تاج طبق وعده‌اش و بدون اینکه نظر کمیته فنی را جویا باشد تصمیم به بازگرداندن کارلوس کی‌روش و قطع همکاری با دراگان اسکوچیچ را گرفت. اتفاقی که حتی اعتراض نرم ابراهیم قاسمپور را نیز در پی داشت و وی با اشاره به اینکه نظر آنها را جویا نشده‌اند، به این موضوع پرداخت.
با این شرایط شاید کاملا بتوان گفت که کمیته فنی کنونی مورد وثوق و اعتماد فدراسیون کنونی نیست و می‌توان از آنها به عنوان اعضای "سابق" کمیته فنی یاد کرد. سرمربی تیم ملی انتخاب شده و سرمربی تیم المپیک هم به محرم نویدکیا پیشنهاد شده و در این دو مورد هیچ نظری از اعضای کمیته فنی جویا نشده‌اند.
از این جمع حمید استیلی با توجه به دوره همکاری خود با دراگان اسکوچیچ و بحث‌ها و نقدهایی که در خصوص بازگشت کارلوس کی‌روش مطرح کرده، بعید است که تصمیم به ادامه همکاری در این سمت داشته باشد. ابراهیم قاسمپور نیز که یکی از منتقدان اصلی دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی بود، در نامه‌ای سرگشاده امروز بار دیگر بحث جدیدی را در اختلاف نظر خود با فدراسیون مطرح کرد و این گفت‌وگوهای زنجیره‌ای را البته طی روزهای اخیر چه در رسانه‌های داخلی و چه خارجی، بارها مطرح کرده بود. دیگر نفرات حاضر در این کمیته جنجالی هم طی همین مدت کوتاه مشخص شده که چندان موردتوجه فدراسیون کنونی و مهدی تاج نیستند و باید پایان کار آن را قطعی دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما

پایان کار ناطق در تشخیص مصلحت نظام

پایان کار ناطق در تشخیص مصلحت نظام

اعضای دوره نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند. در حکمی که عصر امروز رهبر انقلاب برای ...
حجاب به همان ستاد امر به معروف واگذار شود

حجاب به همان ستاد امر به معروف واگذار شود

یک جامعه‌شناس: فراجا به‌صراحت سهم ناجا در گشت ارشاد را به مردم توضیح دهد، و وجه تحمیلی ...
واکاویِ یک شبهه در مورد عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای

واکاویِ یک شبهه در مورد عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای

«نخبگان سیاسی در ایران باید ذهنیت خود را در رابطه با منطقه آسیای مرکزی تا حد زیادی تغییر ...
1