تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۴۵۴۴۱۴

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

۴۲
۱۱
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب
کبنا ؛رئیس دولت اصلاحات گفت: براندازی نه ممکن است نه مطلوب، ولی ادامه وضع کنونی زمینه‌های فروپاشی اجتماعی را بیشتر می‌کند و کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین راهکار خوداصلاحی نظام است.
به گزارش ایسنا، سیدمحمد خاتمی در دیدار با جمعی از علاقه‌مندان به مسائل سیستان و بلوچستان با اشاره به وضعیت امروز ایران، اظهار کرد: ایران عزیز که در طول تاریخ، تندباد‌های سهمگینی را از سر گذرانده است و افتان و خیزان تاریخ پردرد و رنج و البته افتخارآمیز خود را رقم زده است این روز‌ها حال خوشی ندارد و بدخواهان و دشمنان از بیرون و درون پیشرفت و سربلندی آن را مورد تهدید قرار داده‌اند، ولی جسم مجروح و روح آزرده آن چشم به آینده بهتر دوخته است.
وی خطاب به جمع حاضر، گفت: از گزارش جامع و آسیب‌شناسانه شما از حوادث سیستان و بلوچستان و علل و عوامل پدیدآمدن آن‌ها و احیاناً نمودن راه درمان و برون‌رفت از بحران تشکر می‌کنم و تقاضا دارم این مطالب را به اطلاع دست‌اندرکاران امور برسانید و بر مسئولان نیز فرض است که علاوه بر تحلیل‌ها و گزارش‌هایی که از مجاری رسمی می‌رسد از طریق مجاری بی‌طرف و خیرخواه در جریان امور قرار گیرند.
رئیس دولت اصلاحات با اشاره به وضعیت امروز سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: در مورد سیستان و بلوچستان مظلوم و عزیز و آنچه این روز‌ها بر آن گذشته است چند نکته را عرض میکنم؛ اولاً عزل یک مسئول - هرچند بسیار دیر - کار درستی بود و انتظار اینست که در برخورد با کسانی که مقصرند دست‌کم سرعتی به خرج داده می‌شد که متأسفانه در برخورد با معترضان می‌شود. در ثانی همه مسببان و برنامه‌ریزان و تخلف‌کنندگان مورد بازخواست و برخورد قرار گیرند و ثالثاً اینکه در وطن‌خواهی و نجابت مردم بزرگوار استان بخصوص قوم اصیل و محترم بلوچ تردیدی نیست؛ امری که در مقاطع مختلف بروز و ظهور کرده است و نیز محرومیت‌هایی که این استان از آن رنج می‌برد بر کسی پوشیده نیست.
خاتمی یادآور شد: در حوادث اخیر نیز بر این استان و بخصوص بخش بلوچ آن ستم و جفای مضاعف رفت که لازم است هرچه زودتر مردم منطقه که هم رنج محرومیت و هم ستم اشرار را بیش از دیگران احساس و تحمل کرده‌اند مورد استمالت قرار گیرند و نیز آسیبی که بخصوص به لحاظ روحی و حیثیتی به این مردم رسیده است تا آنجا که ممکن است جبران شود.
رئیس دولت اصلاحات با برشمردن ویژگی‌های حکمرانی خوب اظهار کرد: از جمله مهمترین آن‌ها شناخت یا به رسمیت شناختن حقوق ملت و رعایت آزادی‌های اساسی بخصوص زمینه‌سازی اعمال حق شهروندی شهروندان که اعضاء یک ملتند و ملت از گرایش‌ها، قومیت‌ها، سلیقه‌ها و حتی مذاهب تشکیل شده است و نیز تامین ثبات و امنیت کشور با حضور و کمک خود مردم که صاحب اصلی کشور و حکومتند.
وی افزود: بخصوص حکمرانی خوب آن است که پیشران کشور به سوی توسعه همه‌جانبه توأم با عدالت باشد. البته بیگانگان و بدخواهان و دشمنان عزت ملت و استقامت و پیشرفت کشور بیکار نمی‌نشینند، ولی نقش و کار آن‌ها بیشتر بهره‌برداری سوء از نارضایتی مردم و تلاش برای سوق دادن این اعتراض‌ها به سوی ناآرامی است و حتی ابزار قرار دادن خون و رنج مردم برای نیل به مقاصد شومی است که دارند.
خاتمی با بیان اینکه ندیدن یا انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین نمی‌برد، تصریح کرد: اگر چشم‌اندازی به سوی بهبود اوضاع نباشد نارضایتی همراه با یأس و احیاناً به آشوب علیه آنچه هست مبدّل می‌شود. اولین گام اصلاح نه‌تن‌ها به رسمیت شناختن حق اعتراض بلکه استقبال از آن است. اینکه هر اعتراضی، اغتشاش معرفی شود و برخورد خشن و سخت با آن توجیه گردد مشکل را بیشتر می‌کند.
رئیس دولت اصلاحات ادامه داد: از سوی دیگر در جهان و فضایی به سر می‌بریم که وضع گریز ناپذیر ارتباطات در آن زمینه بهره برداری سوء از نارضایتی‌ها و استفاده ابزاری از آن برای رسیدن به مقاصد شوم را آسان کرده است. براندازی نه ممکن است نه مطلوب؛ ولی ادامه وضع کنونی هر لحظه زمینه‌های فروپاشی اجتماعی را پهن‌تر و بیشتر می‌کند. در یک کلام، کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین راه کار که نتیجه آن ثبات و پیشرفت و بازسازی اعتماد از دست‌رفته بخش مهمی از جامعه از حکومت است، خود اصلاحی نظام است، هم در ساختار، هم رویکرد و هم رفتار؛ امری که همواره از سوی خیرخواهان گفته و پیشنهاد شده است.
وی یادآور شد: اعتراض گرچه با مرگ ناگوار خانم مهسا امینی دختر خانم کرد سنی آغاز شد، ولی خوشبختانه در اثر هوشیاری مردم و برغم تلاش مذبوحانه‌ای که بخصوص از خارج هدایت می‌شد، اعتراض رنگ و بوی قومی و مذهبی نگرفت و صدای تجزیه‌طلبی که مورد خواست دشمنان است شنیده نشد. ولی بپذیریم که محرومیت که همه‌جا هست در نواحی مرزی که بیشتر سکونت‌گاه اقوام مختلف است و نیز برای زنان و جوانان بیشتر است و از اولویت‌های حکمرانی خوب تلاش مضاعف برای رفع این محرومیت‌های مضاعف است.
خاتمی گفت: نسل جدید که جهان ویژه خود را دارد سرمایه بزرگ امروز و فردای ما است. اگر نمی‌خواهیم یا نمی‌توانیم تقاضا‌های او را برآورده کنیم دست‌کم ذهنیت، امید و اعتراض او را بفهمیم. فهمیدن گام نخست تفاهم و حرکت به سوی همدلی و اقناع متقابل است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
لعنت بر انسان منافق
Iran, Islamic Republic of
خاتمی تو ...اینقد
Iran, Islamic Republic of
خدا ایران و مردمانش از شر منافقین خدا نشناسی که اسم خودشونو گذاشتن اصلاح طلب نجات بده اگه به اینا بود ایران تا حالا صدباره صد تیکه شده بود همه نوع فساد رو اصلاح طلب ها که از مردم ارث باباشونو طلب دارن به مملکت تزریق کردن حالا هم از آب گلالود ماهی میگیرن و همرا با دشمنان مردم وشگن میزنن و نمیخوان آتیش این جنگ ترکیبی خاموش بشه همین بس که به جانیانی که هیچ منطقی حالیشون نیست و ماموران امنیتی و بسیجی مثل وحشی ها میکشن و دو ماهه دارن حال مردم بهم میزنن میگن معترض و تازه میگن صداشون رو بشنوید همین حرفو دقیقا همونایی که این جنگ ترکیبی راه انداختن و میخوان ایران رو تیکه تیکه کنن میگن
Iran, Islamic Republic of
حرف مفت زیاد میزنید آینه جلوتون برای خودتون
زهراالسادات
Iran, Islamic Republic of
شماها ۲۴سال رئیس بودید چه کردید فقط وقتی باصطلاح اصلاح طلبان رای نیوردید ملت رو به جون هم انداختید تورو خدا به اسم اسلام اعتقاد مردم رو ازشون نگیرید..
Iran, Islamic Republic of
منفور تر از تو تاریخ بیاد نخواهد دید با وعده خای د روغین سال ۷۶ تمام نخبگان از همه قشر را به خیابان اوردی وبا همدیتی پشت پرده اوباشان وبی شرفها را به جان انها انداختی در نهایت چهره واقعی خود نشان دادی ختم کلام تو سالهاست مرده ای خفه خون بگیر.
Iran, Islamic Republic of
از از لباس گرگ برون و به لباس مکر /روباه/رفتن
Iran, Islamic Republic of
حضرات آقایان بداکید و آگاه باشید نسل امروز نسل گذشته نیست و نسل آینده هم نیست او میخواهد در حال زندگی کند و شاد و سلامت باشد
بگذارید جوانان دختران و پسران ما آزاد اندیش و خلاق باشند و زندگی کنند این به نفع شما و مردم ایران است و ایران زمانی مقتدر هست که عدالت اجتماعی و برابری قانون و حقوق شهروندی تمام و کمال در جامعه به عینیت برسد و هر زمان این موارد تحقق یابد جامعه ایران به سوی کمالات انسانی و معنوی و علمی و در تمام جهات پیشرفت خواهد کرد.به امید حق تعالی
Iran, Islamic Republic of
..می خواهد از آب گل آلود ماهی بگیرد .
یکی باید به خودش بگوید آن 8 سالی که مسئول بودی چه کردی ؟ خیانتهای تو و روحانی و امثال شما مملکت را با این مشکلات مواجه کرده است .
Iran, Islamic Republic of
واقعا که حق گفتی
خدا از سرشون نگذره که ایران وایرانی رو نابود کردن
Iran, Islamic Republic of
اگه با استدلال وبرهان نظر بدی خوبه وخواننده هم داره
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
شفیعی
Iran, Islamic Republic of
خدا ریشه تو واصلاحاتت را بکنه که پدر مردم را درآوردی
سعید زارع
Iran, Islamic Republic of
یک کلمه هم از مادر عروس...
ریاکارترین و منفورترین سیاستمدار بی سیاست ایران
سیدعلی
Iran, Islamic Republic of
حیف سیاستمدار
سیدعلی
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین سیاستمدار جهان فقط سید علی خامنه ای
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه
ما اشتباه کار بزرگی هستیم
ما با تخریب اشخاص بزرگ سیاسی خودمان موجبات تضعیف خود را فراهم می کنیم

تمام این اشخاص برای ما محترم هستند
Iran, Islamic Republic of
پس بتمرگ سر جات
مهدی
United Arab Emirates
این آقا کاره ای نیست وعلی الرغم ژست های روشنفکرانه کاره خواستی برای مردم نکرده وافکارش وحرفهایش دوقران فایده عملی ندارد بهتراست کرواتش را‌بزند و برای خاص بودن برود وباخانمهای ایتالیایی دست بدهد صدای زیبای مصی علی نژاد راگوش کند گفتگوی تمدن های بی خاصیتش را ادامه دهد و درمورد چیزی که تخصص ندارد نظر ندهد
مسعود
Iran, Islamic Republic of
احساس می کنم که این کامنت ها همش کار یه نفره چون تو جامعه ای که ما زندگی می کنیم نفرت به خاتمی توسط مردم خیلی کم است خاتمی دریک کلام خاتم خرد است
Iran, Islamic Republic of
بهترین نظر
Iran, Islamic Republic of
کاریک نفرنه گروهی است که میخواهند ایران درعقب ماندگی و....بماند وگرنه همیشه حرفهای سیدخداخوب وبجاست وبگردیدتوی دنیاتنهاعده ای درکشورماهستندکه مخالف با اصلاحات هستندوتاوقتی بالای جامعه اصلاح نگرددهیچ وقت آن کشور درست بشونیست
Iran, Islamic Republic of
دقیقاً

درست فرمودید

تعدادی که سواد سیاسی ندارند
داوود
Iran, Islamic Republic of
خاتمی با آن فرم چهره ظریف ، هر وقت مجال آزادی می یابد ، آشوب و خرابکاری میکند . هر وقت خفت گیر میشه ، به چیز .خوردن می افته . فتنه 88 و 78 را با همکاری خر بزرگ یادمونه . وضع بد اقتصادی حالا هم بیشتر حاصل خسارات همان فتنه هاست .
Iran, Islamic Republic of
منظور شما از هر بزرگ کیست؟
کمی اندیشه کنید تمام این چهره های بزرگ از امام خمینی ره گرفته تا آقای رئیسی که حالا رئیس جمهور هستند عمرشان را برای شما صرف کردند
همه محترم هستند
لطفاً توهین به بزرگان مان نکنید
باوی
Iran, Islamic Republic of
اگر خاتمی با..مقایسه کنیم ظلمی ایست در حق این .که سود و منفعت برای صاحبش دارد ...
رمضان
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی خداکنه گوش شنوا ودل عمل باشه
Iran, Islamic Republic of
حناش دیگه رنگی نداره
داوود
Iran, Islamic Republic of
خاتمی با آن فرم چهره ظریف ، هر وقت مجال آزادی می یابد ، آشوب و خرابکاری میکند . هر وقت خفت گیر میشه ، به چیزخوردن می افته ./وضع بد اقتصادی حالا هم بیشتر حاصل خسارات همان فتنه هاست .
سهراب
Germany
آقای خاتمی حرف جدیدی نزده اعلام کردن انقلاب ممکن نیست و ادامه وضع کنونی جامعه را آشفته تر میکند.
ایالات متحده دشمن ماست ولی الگوی سیاسی خوبی دارد دو حزب جمهوری خواه و دموکرات.آنها مخالف همند و اشکالات هم را میگیرند و هر حزب از ترس رسوایی توسط حزب دیگر دست به هر کار نمی‌تواند بزند.
هیچ مملکتی با یک حزب بار به منزل نمی برد.سال 88 اصلاحات را نابود کردند و تمام مشکلات کشور از همانجا شروع شد.اصلاحات با برجام دوباره جان گرفت اما باز چوب لای چرخش گذاشتند و در یک کلام کاملن نابودش کردند.
حالا این انرژی آزاد نشده ی اصلاحات است که چون آن را از جامعه خواستیم از بین ببریم جمع شده و اکنون مثل بمب میماند.نمیشود در اینستاگرام آزادی گذاشت و در خیابان انتظار حجاب اسلامی کامل داشت.حالا که کار از کار گذاشته به زور حجاب کامل سر مردم کرد.اینگونه تناقضات است که گریبانگیر جامعه و حکومت میشوند.
باید صدای جامعه را شنید.حیف است این حکومت را با خودخواهی نابود کنیم.اصلاحات را باید احیا کرد تا دوباره جامعه وارد فضای دوقطبی شده و انرژیهایش از هر دو سو تخلیه شوند.
اگر لیاقت نداریم که جمهوری اسلامی باشیم بهتر است که تجزیه شویم و مطمین باشید میشویم چون مردم خود را نمی‌خواهیم.جمهوریت را نمی‌خواهیم.امروز فقط اتحاد همه ی ملت است که دشمن را ناامید و ایران را سربلند و امیدوار میکند.
وطنپرست
Iran, Islamic Republic of
بسی حکومت ها از پی هم امده و رفته اند شما فکر کنم توهم زدی ایران به کوریه چشم ابلهان داخلی و خارجی یکپارچه و ملتی متحد هست و خواهد ماند چه حالا چه در دورانهای دیگر
ایرانشهر
Iran, Islamic Republic of
هرچه تو خواهی نه ان میشود

هرچه خدا خواست همان می شود

فقط یکلام ظلم محکوم به فنا و نالودیه چه بنام دین باشه چه بنام کفر لعنت الله علی قوم ظالمین
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین را آقای عطارزاده داره به کارخانه میزنه وآقای فواز نباید بیش ازحداعتماد کنه هرچه زودتر تصمیم خودشو بگیره چرا در دوران مدیران قبل این چنین حواشی نبود والان کسانی که درکنار عطار زاده فقط هدفشان کارگر است وهیچ گونه صلاحیتی ندارند
United Kingdom
در کشوری که عزت حکمت و مصلحت نباشد ان مملکت مملکت نمی شود آباد نمی شود عده ای ریکار منفعت طلب گرین کارت دار عنان مملکت را بدست گرفته اند هم آنهایی که مخالف سرسخت امام رحمت الله علیه بود هم آنهایی که مخالف دفاع مقدس بودند....
Iran, Islamic Republic of
بالا‌نشینهاکجا‌مامردم‌عادی‌کجا‌وای‌خداجون‌‌به‌سردمداران‌ایران‌‌یه‌همخوری‌بامردم‌روعنایت‌بفرما
فخری
Iran, Islamic Republic of
همه چی امکان دارد خیلی از حکومتها آمدند ورفتند چرا امکان ندارد مردم به شما بچشم مرد اصلاحات نگاه میکردند نه بازیگر سربال دوجانبه
Iran, Islamic Republic of
حاکمیت تا دیروز به دنبال حکومت یکدست بود امروز گویا جامعه یکدست را می‌خواهد یعنی سعی دارد همه مردم را با خود همسو و هم‌نظر کند که این محال ممکن است هیچ جامعه و کشوری نظرات یکدست و همسو ندارد و تکثر تفکر و اعتقاد در هر جامعه ای هست و دموکراسی راه حل اتحاد و جمع این اضداد است///
ممد خالی بند
Iran, Islamic Republic of
نظرت سی خت تنها مهمه سید ممد
علی زارع
Iran, Islamic Republic of
درود بر سید محمد خاتمی سردار اصلاحات زنده باد اصلاحات
زانغ
Iran, Islamic Republic of
..ی واون آزادی برای زنان و دختران میخواستی/ شما بودین از اول برای هدف خودتان. آزادی دادین. که حال نتیجه اش. این شد
Iran, Islamic Republic of
کلمه ای که شعار آنها بود، آزادی نبود
شعار آنها آزادی دینی بود برادر
لطفاً جهل و توهین نفرمایید
Iran, Islamic Republic of
ما مردم ضعیف چ توی دوره خاتمی چ رییسی نتونستیم ی پراید بخریم و همیشه با حقوق وزارت کار ک زیر نظر رییس جمهور کار میکنه هیچ وقت مزه رفاه نچشیدیم
حالا منظور از سیاست و کیاست چیه برای شکم گرسنه
تورو خدا یکی ک روشنفکره یا اصلاح طلب یا تند رو یا اسپل گرا جواب بده
آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

محمد مهاجری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: سخنان‌تان درباره اینکه مدیران کشور هر ...
چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

تورک فرهادی، تحلیلگر افغانستانی مستقر در ژنو با بیان اینکه هرگونه درگیری بین افغانستان ...
باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

حاج ابوالقاسم دولابی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت با اشاره به اوضاع نامناسب ...
1