تاریخ انتشار
جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب : ۴۵۶۰۳۱
کبنا گزارش میدهد
جاده مرگ یاسوج همچنان قربانی میگیرد! / آقای راستا دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را / وقتی زحمات حاجیزاده به باد میرود (+ فیلم)
۲
کبنا ؛کمربندی یاسوج معروف شده به جاده مرگ این لقبی است که رسانهها و مردم به این کمربندی دادهاند. ساماندهی و چهار خطه کردن کمربندی یاسوج مطالبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بود. با این شرایط و با وجودی اینکه کیامرث حاجیزاده_ معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای رفع این دغدغه مردم به جد پای کار آمده و بارها خود از نزدیک این پروژه را مورد نظارت و مسائل آن را مورد پیگیری قرار داد. اما گویا محمد راستا_ سرپرست ادارهکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد_ خیلی اعتنا به این دغدغه مردم نمیکند و نمیخواهد با سیاستهای دولت که اساسیترین شعارش مردمی بودن است، همراه و هماهنگ باشد. تلاشهای حاجیزاده برای جذب اعتبار و فعال کردن پروژهها مثالزدنی است. او برای پروژه کمربندی یاسوج پای کار بود و با تهران به دلیل ارتباطات گستردهای که داشت برای اعتبار پروژه رایزنیهای متعددی داشت. اما راستا تمام این زحمات را با بیتوجهی به جان و سلامت مردم به باد میدهد. علی شهابینسب_ رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد_ نیز بر اهمیت این پروژه تاکید دارد و میگوید: با توجه به حوادث زیادی که در این مسیر به وقوع پیوسته و جان تعدادی از هموطنان و هماستانیها در این کمربندی را از دست دادهایم، ضرورت دارد که هر چه سریعتر به بهرهبرداری برسد.
بنا بر این گزارش، کمربندی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به جاده مرگ که به اصفهان منتهی میشود، سالهای سال است که به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و طرح چهار خطه کردن این محور که بیش از ۱۲ سال به طول انجامیده همواره سوژه رسانهها و دغدغه متولیان امر بوده است. در صورت اینکه در هر سال یک کیلومتر از این طرح انجام میشد تاکنون پروژه تعیین تکلیف شده بود.
کمربندی یاسوج طبق آمارهای داده شده پلیس راه یکی از پرخطرترین و همچنین پرتصادفترین محور استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و هدف پروژه تبدیل شدن محور از دو خط به چهار خطه جدا شده است.
تعریف پروژه چهارخطه کردن کمربندی یاسوج از سال ۱۳۹۱ با انعقاد قرارداد با یک شرکت پیمانکاری آغاز شد. البته دو سال قبل از آن نیز طرحهای مطالعاتی برای اجرای این طرح انجام شده بود.
طول این پروژه به طول ۱۴ کیلومتر بوده که قرارداد اجرای ۱۲ کیلومتر آن در تیرماه ۱۴۰۰ با یک شرکت دیگر به مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال و به مدت ۲۴ ماه منعقد شده است.
بررسیها نشان میدهد پیمانکار پس از انعقاد قرارداد شروع به عملیات اجرایی کرد و در پی عدم همکاری دستگاههایی از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، آب منطقهای، برق و شرکت گاز برای رفع معارض و جابجایی پایههای برق، شبکه آب آشامیدنی روستایی، گاز این پروژه تعطیل شد.
موضوع با هماهنگی و بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و برگزاری جلسات مکرر به نتیجهای نرسید و اداره کل راه و شهرسازی برای پیشرفت پروژه و رفع معارضات مطروحه و بار مالی زیاد ناشی از تعطیلی پروژه به دلیل مسائل خارج از تعهدات پیمانکار، با اعتبارات خود، بخش زیادی از وظایف ذاتی دستگاههای خدماترسان را انجام داد.
در حال حاضر ۴. ۵ کیلومتر این پروژه آسفالت شده و در حال بهرهبرداری است و مابقی عملیات با سرعت قابل قبولی در حال اجرا است که در صورت تأمین اعتبار و تخصیص به موقع اعتبارات و همچنین همکاری دستگاههای اجرایی، پروژه در زمان قانونی خود به پایان خواهد رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد پیشرفت فیزیکی پروژه چهارخطه کردن کمربندی یاسوج را ۴۰ درصد عنوان کرد و گفت: در صورتی که معارضات نبود بیشک این عدد به بالای ۶۰ درصد برنامه زمانبندی پروژه میرسید.
محمد راستا خاطرنشان کرد: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات و همکاری دستگاههای اجرایی و شرکتهای خدماترسان این پروژه تا پایان سال آینده به بهرهبرداری میرسد. آنگونه که محمد راستا به تسنیم گفته؛ اگر به پروژه اعتبار اختصاص داده شود تا پایان سال آینده به بهره برداری میرسد. اما با وجود اینکه حادثهخیز بودن پروژه برای همه عیان است. محمد راستا خیلی دل به اتمام این پروژه که جان هموطنان زیادی را گرفته نداده و شنیده شده اعتباری که برای این پروژه آمده را به میخواهد به میل خود توزیع کند. حالا نمیدانیم که دم خروس را باور کنیم، یا قسم حضرت عباس را.
آنچه در فیلم زیر از نظر شما مخاطبان ارجمند میگذرد صحنههایی از تصادف در محور کمربندی یاسوج- اصفهان در استان کهگیلویه و بویراحمد و اظهار و نظرهای مردم درباره مشکلات این محور ارتباطی است.
بنا بر این گزارش، کمربندی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به جاده مرگ که به اصفهان منتهی میشود، سالهای سال است که به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و طرح چهار خطه کردن این محور که بیش از ۱۲ سال به طول انجامیده همواره سوژه رسانهها و دغدغه متولیان امر بوده است. در صورت اینکه در هر سال یک کیلومتر از این طرح انجام میشد تاکنون پروژه تعیین تکلیف شده بود.
کمربندی یاسوج طبق آمارهای داده شده پلیس راه یکی از پرخطرترین و همچنین پرتصادفترین محور استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و هدف پروژه تبدیل شدن محور از دو خط به چهار خطه جدا شده است.
تعریف پروژه چهارخطه کردن کمربندی یاسوج از سال ۱۳۹۱ با انعقاد قرارداد با یک شرکت پیمانکاری آغاز شد. البته دو سال قبل از آن نیز طرحهای مطالعاتی برای اجرای این طرح انجام شده بود.
طول این پروژه به طول ۱۴ کیلومتر بوده که قرارداد اجرای ۱۲ کیلومتر آن در تیرماه ۱۴۰۰ با یک شرکت دیگر به مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال و به مدت ۲۴ ماه منعقد شده است.
بررسیها نشان میدهد پیمانکار پس از انعقاد قرارداد شروع به عملیات اجرایی کرد و در پی عدم همکاری دستگاههایی از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، آب منطقهای، برق و شرکت گاز برای رفع معارض و جابجایی پایههای برق، شبکه آب آشامیدنی روستایی، گاز این پروژه تعطیل شد.
موضوع با هماهنگی و بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و برگزاری جلسات مکرر به نتیجهای نرسید و اداره کل راه و شهرسازی برای پیشرفت پروژه و رفع معارضات مطروحه و بار مالی زیاد ناشی از تعطیلی پروژه به دلیل مسائل خارج از تعهدات پیمانکار، با اعتبارات خود، بخش زیادی از وظایف ذاتی دستگاههای خدماترسان را انجام داد.
در حال حاضر ۴. ۵ کیلومتر این پروژه آسفالت شده و در حال بهرهبرداری است و مابقی عملیات با سرعت قابل قبولی در حال اجرا است که در صورت تأمین اعتبار و تخصیص به موقع اعتبارات و همچنین همکاری دستگاههای اجرایی، پروژه در زمان قانونی خود به پایان خواهد رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد پیشرفت فیزیکی پروژه چهارخطه کردن کمربندی یاسوج را ۴۰ درصد عنوان کرد و گفت: در صورتی که معارضات نبود بیشک این عدد به بالای ۶۰ درصد برنامه زمانبندی پروژه میرسید.
محمد راستا خاطرنشان کرد: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات و همکاری دستگاههای اجرایی و شرکتهای خدماترسان این پروژه تا پایان سال آینده به بهرهبرداری میرسد. آنگونه که محمد راستا به تسنیم گفته؛ اگر به پروژه اعتبار اختصاص داده شود تا پایان سال آینده به بهره برداری میرسد. اما با وجود اینکه حادثهخیز بودن پروژه برای همه عیان است. محمد راستا خیلی دل به اتمام این پروژه که جان هموطنان زیادی را گرفته نداده و شنیده شده اعتباری که برای این پروژه آمده را به میخواهد به میل خود توزیع کند. حالا نمیدانیم که دم خروس را باور کنیم، یا قسم حضرت عباس را.
آنچه در فیلم زیر از نظر شما مخاطبان ارجمند میگذرد صحنههایی از تصادف در محور کمربندی یاسوج- اصفهان در استان کهگیلویه و بویراحمد و اظهار و نظرهای مردم درباره مشکلات این محور ارتباطی است.
نه راستا پیگیر هستش نه مشاوری که روی پروژه کمربندی نظارت میکنه چون همش تو اداره هست وبه پروژه های دیگه که مربوط به مشاور مربوطه نیست سر میزنه شده مشاور وتصمیم گیرنده راستا واداره