تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۵۱
کد مطلب : ۴۵۷۰۴۴
خودروهای نو و دست دوم بالای ۱/۵ میلیارد تومان؛
صاحبان کدام خودروها از سال آینده باید مالیات بدهند؟
۰
کبنا ؛ مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۲ احتمالا به مدلهای گرانتر از ۱.۵ میلیارد تعلق میگیرد و همین ابتدای کار تکلیف خودروهای صفرکیلومتر زیادی مشخص میشود. از الان کسانی که قصد خرید امثال تیوولی ارمور و رنو کپچر را دارند، باید فکر یک درصدی باشند که براساس قیمت روز خودرو بهعنوان مالیات باید پرداخت شود. میماند مدلهای دستدومی که خریدارانشان احتمالا موقع معامله فکرش را هم نمیکردند یک روزی باید دنبال رتق و فتق امور مالیاتی آن به عنوان خودرو لوکس باشند.
به گزارش کبنا، قیمت سوزوکی گرندویتار اتوماتیک صفر کیلومتر که ایران خودرو آخرین نسخه آن را سال ۹۸ تولید کرد، به دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و الان مدل ۹۷ آن را با کارکرد ۱۰۵ هزارکیلومتر یک میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان آگهی کردهاند. یعنی با قطعی شدن ماجرای دریافت مالیات از خودروهای بالای ۱.۵ میلیارد در سال ۱۴۰۲، مالک این سوزوکی باید معادل یک درصد از قیمت آن را بهعنوان مالیات کنار بگذارد. سانگیانگ تیوولی ارمور مونتاژی صفرکیلومتر مدل ۱۴۰۰ را در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون معامله میکنند و یکی از همان مدلها را با کارکرد ۱۶ هزار کیلومتر حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون خرید و فروش میکنند. یعنی تیوولی ارمور مونتاژی دستدوم هم احتمالا جزو خودروهایی است که مالکان آن باید در سال ۱۴۰۲ آماده پرداخت مالیات باشند.
پژو ۲۰۰۸ که اوایل ورود به ایران بین ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون فروخته میشود، الان نزدیک دو میلیارد معامله میشود. در بازار خودروهای دستدوم معمولا مدلهای ۹۷ و ۹۸ پژو ۲۰۰۸ را با کارکردهای مختلف بیشتر از ۱.۵ میلیارد تومان آگهی میکنند و مالکان این مدلها باید آماده پرداخت یک درصد از قیمت روز خودرو بهعنوان مالیات باشند. کیا سراتو وارداتی صفرکیلومتر هم نزدیک سه میلیارد دست به دست میشود و در بازار مدلهای کارکرده معمولا مدلهای مونتاژی دستدوم را دستکم ۱.۵ میلیارد میفروشند. مدلهایی که تا اینجا بررسی کردیم، برخی از خودروهای دستدومی بودند که با فرض قطعی شدن ماجرای دریافت مالیات از خودروهای بالای ۱.۵ میلیارد، مالکانشان باید آماده باشند. از طرفی با وقایع اخیر بازار خودرو و دستخوش تغییر شدن قیمت انواع مدلهای داخلی و خارجی، حالا خودروهای جدیدی به جمع مدلهای گرانتر از ۱.۵ میلیارد اضافه شدند.
قیمت هیوندای النترا مونتاژی و وارداتی اگر صفرکیلومتر باشد، بهترتیب حدود سه و ۲.۵ میلیارد است. پس وضعیت برای مالکان آنها بابت پرداخت مالیات خودرو مشخص است، اما بین مدلهای دستدوم، هیوندای النترا مدل ۲۰۱۴ با کارکرد زیر ۷۰ هزار کیلومتر حداقل ۱.۵ میلیارد تومان رد و بدل میشود. اگر قیمت این هیوندای النترا در موعد پرداخت مالیات تغییری نکند و همین ۱.۵ میلیارد بماند، مالک آن باید حدود ۱۵ میلیون تومان بابت مالیات کنار بگذارد.
قیمت رنو کپچر مدل ۲۰۱۷ که ایرانخودرو آن را مونتاژ کرده، الان در بازار آزاد به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. همین مدل را اواخر تیرماه امسال یک میلیارد و ۱۰۰ تا یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان معامله میکردند و سال ۹۷ که رنو کپچر توسط ایرانخودرو مونتاژ میشد، قیمت آن در بازار حدود ۲۸۰ میلیون تومان بود. یا مثلا از همین مدلهای رنو میتوانیم به داستر اشاره کنیم که سال ۹۷ نسخههای مختلف آن را ۱۲۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان میفروختند و الان که رنو داستر دو دیفرانسیل بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معامله میشود، صاحبان آن احتمالا از سال آینده مشمول پرداخت مالیات میشوند.
صاحبان این خودروها در سال ۱۴۰۲ باید مالیات بدهند
قانون جدیدی که خریداران خودرو از بورس کالا را نقره داغ می کند
خرید خودرو از بورس کالا قانون جدیدی به خود دید. بر اساس اعلام بورس کالا چنانچه درخواست خرید خودرویی از بورس کالا تایید شود اما خریدار قصد انصراف داشته باشد باید جریمه تعیین شده را پرداخت کند. آن طور که از سوی بورس کالا اعلام شده این جریمه شامل 5 درصد از ارزش کل معامله است. البته جریمه شدن متقاضیان انصرافی به همین جا ختم نمی شود و آنها باید علاوه بر هزینه یاد شده 0.5 درصد از ارزش کل معامله را نیز به عنوان کارمزد دو سر معامله پرداخت کنند. بنابراین اگر فردی از بورس کالا خودرو خرید و در مرحله نهایی منصرف شد باید مجموعا 5/5 درصد از ارزش کل معامله را به عنوان خسارت یا هزینه فسخ معامله پرداخت کند.
ایجاد محدودیت ها از جنس دریافت جریمه از انصراف دهندگان خرید خودرو از بورس کالا در واقع تلاشی است تا محصولات عرضه شده شرکت های خودروساز در بورس کالا به دست مصرف کنندگان واقعی برسد.
البته پیش تر نیز شاهد ممنوعیت خرید خودرو برای متقاضیانی بودیم که از سال 98 به بعد از شرکت های خودروساز محصول سواری دریافت کرده بودند. این محدودیت در عرضه های اولیه خودرو از مسیر بورس کالا تنها محدود به خرید پیشین خودرو از بورس کالا بود اما مدیران بورسی تصمیم گرفتند تحویل گرفتن خودرو از سال 98 به بعد را نیز به عنوان یکی از محدودیت ها برای الک کردن متقاضیان مدنظر قرار دهند.
البته این قبیل محدویت ها در حالی ایجاد می شود که قرار است شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو بازگردد بنابراین این احتمال که محدویت های فروش خودرو در بورس کالا تغییراتی را به خود ببیند، دور از ذهن نخواهد بود.
به گزارش کبنا، قیمت سوزوکی گرندویتار اتوماتیک صفر کیلومتر که ایران خودرو آخرین نسخه آن را سال ۹۸ تولید کرد، به دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و الان مدل ۹۷ آن را با کارکرد ۱۰۵ هزارکیلومتر یک میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان آگهی کردهاند. یعنی با قطعی شدن ماجرای دریافت مالیات از خودروهای بالای ۱.۵ میلیارد در سال ۱۴۰۲، مالک این سوزوکی باید معادل یک درصد از قیمت آن را بهعنوان مالیات کنار بگذارد. سانگیانگ تیوولی ارمور مونتاژی صفرکیلومتر مدل ۱۴۰۰ را در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون معامله میکنند و یکی از همان مدلها را با کارکرد ۱۶ هزار کیلومتر حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون خرید و فروش میکنند. یعنی تیوولی ارمور مونتاژی دستدوم هم احتمالا جزو خودروهایی است که مالکان آن باید در سال ۱۴۰۲ آماده پرداخت مالیات باشند.
پژو ۲۰۰۸ که اوایل ورود به ایران بین ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون فروخته میشود، الان نزدیک دو میلیارد معامله میشود. در بازار خودروهای دستدوم معمولا مدلهای ۹۷ و ۹۸ پژو ۲۰۰۸ را با کارکردهای مختلف بیشتر از ۱.۵ میلیارد تومان آگهی میکنند و مالکان این مدلها باید آماده پرداخت یک درصد از قیمت روز خودرو بهعنوان مالیات باشند. کیا سراتو وارداتی صفرکیلومتر هم نزدیک سه میلیارد دست به دست میشود و در بازار مدلهای کارکرده معمولا مدلهای مونتاژی دستدوم را دستکم ۱.۵ میلیارد میفروشند. مدلهایی که تا اینجا بررسی کردیم، برخی از خودروهای دستدومی بودند که با فرض قطعی شدن ماجرای دریافت مالیات از خودروهای بالای ۱.۵ میلیارد، مالکانشان باید آماده باشند. از طرفی با وقایع اخیر بازار خودرو و دستخوش تغییر شدن قیمت انواع مدلهای داخلی و خارجی، حالا خودروهای جدیدی به جمع مدلهای گرانتر از ۱.۵ میلیارد اضافه شدند.
قیمت هیوندای النترا مونتاژی و وارداتی اگر صفرکیلومتر باشد، بهترتیب حدود سه و ۲.۵ میلیارد است. پس وضعیت برای مالکان آنها بابت پرداخت مالیات خودرو مشخص است، اما بین مدلهای دستدوم، هیوندای النترا مدل ۲۰۱۴ با کارکرد زیر ۷۰ هزار کیلومتر حداقل ۱.۵ میلیارد تومان رد و بدل میشود. اگر قیمت این هیوندای النترا در موعد پرداخت مالیات تغییری نکند و همین ۱.۵ میلیارد بماند، مالک آن باید حدود ۱۵ میلیون تومان بابت مالیات کنار بگذارد.
قیمت رنو کپچر مدل ۲۰۱۷ که ایرانخودرو آن را مونتاژ کرده، الان در بازار آزاد به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. همین مدل را اواخر تیرماه امسال یک میلیارد و ۱۰۰ تا یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان معامله میکردند و سال ۹۷ که رنو کپچر توسط ایرانخودرو مونتاژ میشد، قیمت آن در بازار حدود ۲۸۰ میلیون تومان بود. یا مثلا از همین مدلهای رنو میتوانیم به داستر اشاره کنیم که سال ۹۷ نسخههای مختلف آن را ۱۲۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان میفروختند و الان که رنو داستر دو دیفرانسیل بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معامله میشود، صاحبان آن احتمالا از سال آینده مشمول پرداخت مالیات میشوند.
صاحبان این خودروها در سال ۱۴۰۲ باید مالیات بدهند
خودرو | مدل | کارکرد | قیمت |
سوزوکی گرندویتار | ۹۷ | ۱۰۵ هزارکیلومتر | یک میلیارد و ۷۷۵ میلیون |
تیوولی ارمور | ۱۴۰۰ | ۱۶ هزار کیلومتر | یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان |
هیوندای النترا | ۲۰۱۴ | ۷۰ هزار کیلومتر | یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان |
پژو 2008 | ۹۶ | ۵۵ هزار کیلومتر | یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان |
کیا سراتو | ۹۷ | ۲۰ هزار کیلومتر | یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان |
رنو کپچر | ۲۰۱۷ | صفر کیلومتر | یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان |
رنو داستر (دو دیفرانسیل) | ۲۰۱۷ | صفر کیلومتر | از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان |
خرید خودرو از بورس کالا قانون جدیدی به خود دید. بر اساس اعلام بورس کالا چنانچه درخواست خرید خودرویی از بورس کالا تایید شود اما خریدار قصد انصراف داشته باشد باید جریمه تعیین شده را پرداخت کند. آن طور که از سوی بورس کالا اعلام شده این جریمه شامل 5 درصد از ارزش کل معامله است. البته جریمه شدن متقاضیان انصرافی به همین جا ختم نمی شود و آنها باید علاوه بر هزینه یاد شده 0.5 درصد از ارزش کل معامله را نیز به عنوان کارمزد دو سر معامله پرداخت کنند. بنابراین اگر فردی از بورس کالا خودرو خرید و در مرحله نهایی منصرف شد باید مجموعا 5/5 درصد از ارزش کل معامله را به عنوان خسارت یا هزینه فسخ معامله پرداخت کند.
ایجاد محدودیت ها از جنس دریافت جریمه از انصراف دهندگان خرید خودرو از بورس کالا در واقع تلاشی است تا محصولات عرضه شده شرکت های خودروساز در بورس کالا به دست مصرف کنندگان واقعی برسد.
البته پیش تر نیز شاهد ممنوعیت خرید خودرو برای متقاضیانی بودیم که از سال 98 به بعد از شرکت های خودروساز محصول سواری دریافت کرده بودند. این محدودیت در عرضه های اولیه خودرو از مسیر بورس کالا تنها محدود به خرید پیشین خودرو از بورس کالا بود اما مدیران بورسی تصمیم گرفتند تحویل گرفتن خودرو از سال 98 به بعد را نیز به عنوان یکی از محدودیت ها برای الک کردن متقاضیان مدنظر قرار دهند.
البته این قبیل محدویت ها در حالی ایجاد می شود که قرار است شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو بازگردد بنابراین این احتمال که محدویت های فروش خودرو در بورس کالا تغییراتی را به خود ببیند، دور از ذهن نخواهد بود.