تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۴۵۷۸۶۹
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراروده‌های نفت، گاز و پتروشیمی:

قطعا اگر عراق و ترکیه بتوانند از مبادی دیگری نیاز گازی خود را تامین کنند، سراغ خریداران دیگری غیر از ایران خواهند رفت / جمعا ۱۴ میلیون متر مکعب در روز صادرات گاز داریم؛ ۶ تا ۷ میلیون به ترکیه می‌رود، ۷ میلیون هم به عراق / توافق ما با ترکیه ۲۵ میلیون متر مکعب در روز است؛ به عراق هم قبلا روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب در روز صادر می‌کردیم / ۱۰ میلیارد دلار از عراق طلبکاریم

۰
قطعا اگر عراق و ترکیه بتوانند از مبادی دیگری نیاز گازی خود را تامین کنند، سراغ خریداران دیگری غیر از ایران خواهند رفت / جمعا ۱۴ میلیون متر مکعب در روز صادرات گاز داریم؛ ۶ تا ۷ میلیون به ترکیه می‌رود، ۷ میلیون هم به عراق / توافق ما با ترکیه ۲۵ میلیون متر مکعب در روز است؛ به عراق هم قبلا روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب در روز صادر می‌کردیم / ۱۰ میلیارد دلار از عراق طلبکاریم
کبنا ؛رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراروده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: قطعا اگر عراق و ترکیه بتوانند از مبادی دیگری نیاز خود را تامین کنند و مطمئن باشند که در تمام فصول سال می‌توانند به طور پیوسته گاز را دریافت کنند، سراغ خریداران دیگری خواهند رفت ولی وضعیت منطقه طوری است که کشور دیگری امکان جایگزینی ما را در بازار عراق ندارد، ترکیه نیز با توجه به افزایش مصرف داخل و هم با توجه به اینکه امکان صادرات را دارد قطعا در ۲۰۲۶ قراردشان را با ایران تمدید می‌کنند.
 سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اخباری مبنی بر توقف صادرات گاز به عراق از سوی ایران اظهار داشت: طبق آماری که اخیرا منتشر شده جمعا ۱۴ میلیون متر مکعب در روز صادرات گاز انجام می‌شود که احتمالا ۶ تا ۷ میلیون متر مکعب به ترکیه می‌رود، در حالی که توافق ما با ترکیه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب در روز است. به عراق هم حدود ۷ میلیون متر مکعب گاز صادر می‌شود در حالی که ما در ماه‌های قبل روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب در روز به این کشور صادر می‌کردیم، آمار صادراتی که اخیرا اصلاح شد بیانگر این است که امسال عراق ۳.۵ میلیارد دلار گاز از ایران وارد کرده است. قطعا در قرارداد با عراق آمده که ما در زمستان می‌توانیم صادرات به این کشور را کاهش دهیم، بنابراین باتوجه به سرما در داخل کشور شرایط به گونه‌ای نیست که بتوانیم بیش از این صادرات انجام دهیم. دو سال گذشته هم صادرات به این کشور کاهش یافته بود، هرچند عراق گلایه‌مند است اما شرایط ما را درک می‌کنند.
عراق و ترکیه به واردات گاز از ایران ادامه می‌دهند؟
وی درباره احتمال اینکه در شرایط ناپایدار صادرات بازارها را از دست بدهیم، گفت: قطعا اگر عراق و ترکیه بتوانند از مبادی دیگری نیاز خود را تامین کنند و مطمئن باشند که در تمام فصول سال می‌توانند به طور پیوسته گاز را دریافت کنند، سراغ خریداران دیگری خواهند رفت ولی وضعیت منطقه طوری است که کشور دیگری امکان جایگزینی ما را در بازار عراق ندارد، ترکیه نیز با توجه به افزایش مصرف داخل و هم با توجه به اینکه امکان صادرات را دارد قطعا در ۲۰۲۶ قراردشان را با ایران تمدید می‌کنند.
۱۰ میلیارد دلار از عراق طلبکاریم
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراروده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه درباره مطالبات از تصریح کرد: اخیرا رئیس کل بانک مرکزی مطالبات ما از عراق را ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرده است، نخست‌وزیر عراق قول داد باید مکانیسمی طراحی شود که ما این منابع را وصول کنیم و یا صرف خرید کالاهای مورد نیاز کشور کنیم.
هم کنترل فلر را جدی بگیریم و هم ذخیره‌سازی
وی با تاکید بر اینکه قاعدتا روال کنونی تولید و مصرف گاز کشور نمی‌تواند ادامه پیدا کند، بیان داشت: باید به طور جدی سرمایه‌گذاری صورت گرفته و تولید افزایش پیدا کند، باید گازهای فلر و تلفات در شبکه نقل و انتقال و در مصرف بخاری‌های گازی کنترل شود. از سوی دیگر باید بتوانیم مصرف داخل را مدیریت کنیم و به وضعیت پایدار برسیم، باید بتوانیم ذخیره‌سازی را جدی بگیریم که برای زمستان به کمک ما بیاید. پروژه‌های ال‌ان‌جی را توسعه دهیم و یا مصرف گاز ال‌پی‌جی را در برخی زمینه‌ها مثل خودرو جایگزین مصرف گاز شهری کنیم.
همکاری با ایران به نفع اقتصاد عراق است
حسینی خاطرنشان کرد: خوشبختانه علیرغم مشکلاتی که برای صنعت برق عراق به خاطر کمبود گاز ایجاد شده ما در زمینه‌های دیگر توانستیم در شرایط موجود عراق؛ توانمندی و کیفیت کالای ایرانی را به چشم بیاوریم، نیروگاه‌هایی که با استفاده از توربین‌های ایرانی در عراق کار می‌کنند بازدهی خوبی داشته و حتی بهتر از رقبای خارجی جواب داده‌اند، ضمن اینکه ترانسفورماتورهای برقی که از ایران در این کشور نصب شده از کیفیت بالایی برخوردار است، به طوری که بسیاری از ترانسفورماتورهایی که از ترکیه و چین وارد این کشور شده به شدت دچار آسیب شده است. بنابراین کیفیت و توانمندی صنعت برق ایران در زمینه توربین‌ها و ایجاد نیروگاه و ترانسفورماتورها در عراق بیانگر این است که همکاری با ایران بسیار می‌تواند به نفع اقتصاد این کشور باشد.
وزارت برق عراق امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: توقف در واردات گاز به مدت ۱۲ روز که به گفته طرف ایرانی به دلیل تعمیر و نگهداری خطوط لوله انتقال گاز بوده، موجب از دست رفتن حدود ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از سیستم برق در بغداد، مناطق مرکزی و فرات میانی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
هشدار قالیباف به جمهوری آذربایجان

هشدار قالیباف به جمهوری آذربایجان

قالیباف تاکید کرد: ما از این حادثه عمیقا متاسف بوده و در حال پیگیری دقیق و همه جانبه ...
1