تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب : ۴۵۹۶۴۶
یادداشت ویژه کبنانیوز؛
بهکارگیریِ نیروی شرکتی؛ اسم رمزی برای تخلفات اداری در کهگیلویه و بویراحمد
۸
کبنا ؛جذب و بهکارگیری نیروهای شرکتی تبدیل به اسم رمزی برای تخلفات اداری در کهگیلویه و بویراحمد شده است.
به گزارش کبنا، نظام اداری کشور دارای دو بخش اساسی است؛ بخش نخست آن، اسناد بالادستی (قوانین و بخشنامههای اداری) است و بخش دیگرش، نیروهای انسانیای است که قرار است این بخشنامهها و قوانین را اجرا کنند.
در یک نظام اداری موفق، هم اسناد بالادستی و هم نیروهای انسانیِ اجرایی، باید بر اساس فرایندهایی همسو با توسعه کشور تنظیم و انتخاب شوند. در واقع، اگر یکی از این بخشها بهدرستی انتخاب و تنظیم نشود، نمیتوان انتظار پیشرفت همهجانبه یک کشور را داشت.
همانطور که رهبر انقلاب نیز بارها تأکید کرده، یکی از اصلیترین موریانههای یک نظام اداری، فساد در گزینش نیروهای انسانی است؛ چنانچه نیروهای انسانی به درستی، انتخاب و بهکار گرفته نشوند، حتی اگر بهترین قوانین اداری دنیا را یک کشور داشته باشد، طوری که مو لای درز آنها نیز نرود، باز هم نمیتوان امید بست که شاهد پیشرفت آن جامعه باشیم.
اما در سالهای اخیر شاهد وضعیت بسیار ناگواری در بهکارگیری نیروهای انسانی در کهگیلویه و بویراحمد هستیم. این بهکارگیریهای شبههبرانگیز، نتیجه خود را در چینش نیروها نیز نشان داده است. زمانی که نیروهای انسانی در یک نظام اداری به درستی انتخاب نشوند، نمود آن را در چینش مدیران نیز میتوان دید؛ چرا که حتی اگر این مدیران خود به درستی انتخاب شده باشند، چون در یک فضای غیررقابتی رشد کردهاند، تلاش چندانی برای رشد آن مجموعه اداری از خود نشان نمیدهند.
چندی است بخش زیادی از حجم نیروهای انسانی در ادارات کهگیلویه و بویراحمد تحت عنوان نیروی شرکتی، جذب و بهکار گرفته میشوند. در واقع این نوع استخدام تبدیل به اسم رمزی برای انجام فساد و تخلفات اداری شده است.
بدیهیترین روش بهکارگیری نیرو، اعلام فراخوان، ثبت نام داوطلبین و سپس برگزاری آزمون از افراد دواطلب و در نهایت گزنیش و استخدام نیروهای مورد نیاز است. فرایندی که هیچ شک و شبههای در آن نیست. چرا که این نوع گزینش همچون الک عمل کرده، شایستهها انتخاب و ناشایستها از دو خارج میشوند.
اما در کهگیلویه و بویراحمد برخی از مدیران، با استفاده از قدرت و نفوذی که دارند، نیروهایی تحت عنوان نیروی شرکتی، وارد بدنه نظام اداری میکنند.
با این نوع ورود نیرو، فاتحه بسیاری از روندها و فرایندهای جذب نیرو خوانده میشود و پیامدهای بسیار قابل تأملی برای مجموعه اداری و در نهایت سیستم اداری کل کشور دارد.
قبل از هر چیزی شایستگان، رد و ناشایستها وارد بدنه اداری میشوند. کمترین پیامد این اتفاق میتواند بدبینی و احساس تبعیض باشد که در نهایت میتواند به احساس تبعیض عمیقتر، مهاجرت و حتی مقابله با سیستم سیاسی بینجامد.
افرادی که بدون طی رویههای درست وارد نظام اداری میشوند، به دلیل ورود فسادآمیزشان، احتمال بسیار بالایی میرود چنانچه در پستهای مهم قرار بگیرند، خود نیز دست به فساد بزنند.
وقتی یک نیرو تحت عنوان شرکتی بهکار گرفته میشود، قاعدتاً باید با اتمام فعالیت شرکت، آن نیرو نیز از اداره مورد نظر خارج شود؛ اما بسیاری اوقات با فسخ قرارداد شرکت، این اتفاق نمیافتد؛ شرکت میرود، ولی نیرو میماند.
از سوی دیگر، زمانی هم که اعتراضاتی علیه ورود این افراد دیده میشود، فضا احساساتی میشود و با استدلالهایی همچون «سنی از این آدم گذشته و دیگر نمیتواند کار کند» و یا «زندگی خرج دارد و نمیتواند بدون این کار زندگیاش را بچرخاند» و ... ورق به نفع این نیرو بر میخورد و جا خوش میکند تا زمانی که بازنشسته شود و بعد از آن نیز حقوق بازنشستگیاش را میگیرد و به ریش شایستگانی که از قدرت و نفوذ برخوردار نبودند، هار هار میخندد.
رد پای بسیاری از سیاسیون، متنفذین و مدیران در این نوع بهکارگیریها دیده میشود؛ البته این دخالتها در جذب نیرو، تنها محدود به افرادی که بر سر کار هستند نمیشود؛ گاهی اوقات، برخی از نیروها که عمر سیاسی آنها گذشته نیز دخیل هستند؛ همانها که چندی پیش ازشان به عنوان قوه چهارم در کهگیلویه و بویراحمد یاد کردیم.
شهرداریهای استان بهویژه شهرداریهای بزرگ همچون شهرداری یاسوج، مکانی برای چپاندن این نیروها شده که داد همه را درآورده است. این وضعیت در بسیاری از مجموعههای اداری دیگرِ استان نیز دیده میشود.
اما اخیراً روشی جدید برای جذب نیرو نیز در کهگیلویه و بویراحمد دیده میشود؛ عوض کردن نیروی شرکتیِ یک مجموعه با نیروی یک مجموعه دیگر که اصطلاحاً در گویش محلی به آن «گا به گا» میگویند. چندی پیش برخی از رسانههای استان از گا به گای علوم پزشکی و دانشگاه یاسوج خبر دادند. البته واضح است که این تعویض نیرو تنها به این دو دستگاه محدود نمیشود.
هر چند در گذشته نیز حرف و حدیثهایی در مورد جذب نیرو در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت، اما برافروخته شدن کیان دهرابپور مدیرکل سابق بیمه سلامت و اعتراضش به شهردار یاسوج و رئیس دانشگاه یاسوج که در نهایت لغو حکم مدیرکلیاش را به دنبال داشت، بنایی برای پیگیری موضوع تخلف در جذب و استخدامها در استان از سوی ما شد؛ به نظر ما حالا باید کاری کرد دغدغهای که دهرابپور مطرح کرد اما با روشی خارج از شأن یک جلسه رسمی، تبدیل به یک دغدغه همگانی شود.
واضح است که متنفذین هیچگاه دست از این دخالتها در مجموعههای اداری برنمیبردارند؛ چرا که شیرینی قدرت آنقدر زیاد است، که مزه آن را نمیتوان فراموش کرد و از یاد برد. ازاینرو پیشنهاد میشود مردم هر جا چنین فسادی را مشاهده کردند به این پایگاه خبری اعلام کنند و یا میتوانند به صورت کامنت زیر این خبر درج کنند. با این کار که به آن «نظارت جامعه بر جامعه» میگوییم، در درازمدت تعداد چنین تخلفاتی کمتر خواهد شد. از سوی دیگر از دولت نیز انتظار میرود همانطور که امنیت را برای افشاکنندگان و اصظلاحاً «سوتزنان» فراهم کند.
گفتنی است برای پیگیری بیشتر علل، عوامل، زمینهها، بسترها و پیامدهای بهکارگیری تخلفآمیز نیروی شرکتی در کهگیلویه و بویراحمد، گفتوگوهایی با صاحبنظران این حوزه خواهیم داشت که در روزهای آینده بهمرور منتشر خواهند شد.
به گزارش کبنا، نظام اداری کشور دارای دو بخش اساسی است؛ بخش نخست آن، اسناد بالادستی (قوانین و بخشنامههای اداری) است و بخش دیگرش، نیروهای انسانیای است که قرار است این بخشنامهها و قوانین را اجرا کنند.
در یک نظام اداری موفق، هم اسناد بالادستی و هم نیروهای انسانیِ اجرایی، باید بر اساس فرایندهایی همسو با توسعه کشور تنظیم و انتخاب شوند. در واقع، اگر یکی از این بخشها بهدرستی انتخاب و تنظیم نشود، نمیتوان انتظار پیشرفت همهجانبه یک کشور را داشت.
همانطور که رهبر انقلاب نیز بارها تأکید کرده، یکی از اصلیترین موریانههای یک نظام اداری، فساد در گزینش نیروهای انسانی است؛ چنانچه نیروهای انسانی به درستی، انتخاب و بهکار گرفته نشوند، حتی اگر بهترین قوانین اداری دنیا را یک کشور داشته باشد، طوری که مو لای درز آنها نیز نرود، باز هم نمیتوان امید بست که شاهد پیشرفت آن جامعه باشیم.
اما در سالهای اخیر شاهد وضعیت بسیار ناگواری در بهکارگیری نیروهای انسانی در کهگیلویه و بویراحمد هستیم. این بهکارگیریهای شبههبرانگیز، نتیجه خود را در چینش نیروها نیز نشان داده است. زمانی که نیروهای انسانی در یک نظام اداری به درستی انتخاب نشوند، نمود آن را در چینش مدیران نیز میتوان دید؛ چرا که حتی اگر این مدیران خود به درستی انتخاب شده باشند، چون در یک فضای غیررقابتی رشد کردهاند، تلاش چندانی برای رشد آن مجموعه اداری از خود نشان نمیدهند.
چندی است بخش زیادی از حجم نیروهای انسانی در ادارات کهگیلویه و بویراحمد تحت عنوان نیروی شرکتی، جذب و بهکار گرفته میشوند. در واقع این نوع استخدام تبدیل به اسم رمزی برای انجام فساد و تخلفات اداری شده است.
بدیهیترین روش بهکارگیری نیرو، اعلام فراخوان، ثبت نام داوطلبین و سپس برگزاری آزمون از افراد دواطلب و در نهایت گزنیش و استخدام نیروهای مورد نیاز است. فرایندی که هیچ شک و شبههای در آن نیست. چرا که این نوع گزینش همچون الک عمل کرده، شایستهها انتخاب و ناشایستها از دو خارج میشوند.
اما در کهگیلویه و بویراحمد برخی از مدیران، با استفاده از قدرت و نفوذی که دارند، نیروهایی تحت عنوان نیروی شرکتی، وارد بدنه نظام اداری میکنند.
با این نوع ورود نیرو، فاتحه بسیاری از روندها و فرایندهای جذب نیرو خوانده میشود و پیامدهای بسیار قابل تأملی برای مجموعه اداری و در نهایت سیستم اداری کل کشور دارد.
قبل از هر چیزی شایستگان، رد و ناشایستها وارد بدنه اداری میشوند. کمترین پیامد این اتفاق میتواند بدبینی و احساس تبعیض باشد که در نهایت میتواند به احساس تبعیض عمیقتر، مهاجرت و حتی مقابله با سیستم سیاسی بینجامد.
افرادی که بدون طی رویههای درست وارد نظام اداری میشوند، به دلیل ورود فسادآمیزشان، احتمال بسیار بالایی میرود چنانچه در پستهای مهم قرار بگیرند، خود نیز دست به فساد بزنند.
وقتی یک نیرو تحت عنوان شرکتی بهکار گرفته میشود، قاعدتاً باید با اتمام فعالیت شرکت، آن نیرو نیز از اداره مورد نظر خارج شود؛ اما بسیاری اوقات با فسخ قرارداد شرکت، این اتفاق نمیافتد؛ شرکت میرود، ولی نیرو میماند.
از سوی دیگر، زمانی هم که اعتراضاتی علیه ورود این افراد دیده میشود، فضا احساساتی میشود و با استدلالهایی همچون «سنی از این آدم گذشته و دیگر نمیتواند کار کند» و یا «زندگی خرج دارد و نمیتواند بدون این کار زندگیاش را بچرخاند» و ... ورق به نفع این نیرو بر میخورد و جا خوش میکند تا زمانی که بازنشسته شود و بعد از آن نیز حقوق بازنشستگیاش را میگیرد و به ریش شایستگانی که از قدرت و نفوذ برخوردار نبودند، هار هار میخندد.
رد پای بسیاری از سیاسیون، متنفذین و مدیران در این نوع بهکارگیریها دیده میشود؛ البته این دخالتها در جذب نیرو، تنها محدود به افرادی که بر سر کار هستند نمیشود؛ گاهی اوقات، برخی از نیروها که عمر سیاسی آنها گذشته نیز دخیل هستند؛ همانها که چندی پیش ازشان به عنوان قوه چهارم در کهگیلویه و بویراحمد یاد کردیم.
شهرداریهای استان بهویژه شهرداریهای بزرگ همچون شهرداری یاسوج، مکانی برای چپاندن این نیروها شده که داد همه را درآورده است. این وضعیت در بسیاری از مجموعههای اداری دیگرِ استان نیز دیده میشود.
اما اخیراً روشی جدید برای جذب نیرو نیز در کهگیلویه و بویراحمد دیده میشود؛ عوض کردن نیروی شرکتیِ یک مجموعه با نیروی یک مجموعه دیگر که اصطلاحاً در گویش محلی به آن «گا به گا» میگویند. چندی پیش برخی از رسانههای استان از گا به گای علوم پزشکی و دانشگاه یاسوج خبر دادند. البته واضح است که این تعویض نیرو تنها به این دو دستگاه محدود نمیشود.
هر چند در گذشته نیز حرف و حدیثهایی در مورد جذب نیرو در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت، اما برافروخته شدن کیان دهرابپور مدیرکل سابق بیمه سلامت و اعتراضش به شهردار یاسوج و رئیس دانشگاه یاسوج که در نهایت لغو حکم مدیرکلیاش را به دنبال داشت، بنایی برای پیگیری موضوع تخلف در جذب و استخدامها در استان از سوی ما شد؛ به نظر ما حالا باید کاری کرد دغدغهای که دهرابپور مطرح کرد اما با روشی خارج از شأن یک جلسه رسمی، تبدیل به یک دغدغه همگانی شود.
واضح است که متنفذین هیچگاه دست از این دخالتها در مجموعههای اداری برنمیبردارند؛ چرا که شیرینی قدرت آنقدر زیاد است، که مزه آن را نمیتوان فراموش کرد و از یاد برد. ازاینرو پیشنهاد میشود مردم هر جا چنین فسادی را مشاهده کردند به این پایگاه خبری اعلام کنند و یا میتوانند به صورت کامنت زیر این خبر درج کنند. با این کار که به آن «نظارت جامعه بر جامعه» میگوییم، در درازمدت تعداد چنین تخلفاتی کمتر خواهد شد. از سوی دیگر از دولت نیز انتظار میرود همانطور که امنیت را برای افشاکنندگان و اصظلاحاً «سوتزنان» فراهم کند.
گفتنی است برای پیگیری بیشتر علل، عوامل، زمینهها، بسترها و پیامدهای بهکارگیری تخلفآمیز نیروی شرکتی در کهگیلویه و بویراحمد، گفتوگوهایی با صاحبنظران این حوزه خواهیم داشت که در روزهای آینده بهمرور منتشر خواهند شد.