تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۴۵۹۸۳۸
کبنانیوز در گفتوگو با سرمایهگذار میدان میوه و ترهبار یاسوج بررسی کرد
مسوولان کهگیلویه و بویراحمد حتی توان حمایت از یک سرمایهگذار را ندارند / سرمایهگذاری که عطای همه مصوبات مسوولان را به لقای آن بخشیده است / سرمایهگذار: میدان میوه و ترهبار یاسوج کاملاً رها شده است / عجیب اینکه صنف خردهفروشی برای عمدهفروشی قیمت تعیین میکند / مشکل ما بر سر قیمتهای غیرواقعی است / نظارتی بر بازار وجود ندارد
۰
کبنا ؛
با وجود اینکه حدود یک سال و سه ماه از راهاندازی میدان میوه و ترهبار یاسوج میگذرد، اما هنوز مانعتراشیهای بسیاری از ذینفعان، از رشد این میدان جلوگیری میکند.
به گزارش کبنا، یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برای سالها تنها مرکز استان کشور بود که میدان میوه و ترهبار در آن وجود نداشت.
بعد از رفت و برگشتهای بسیار بالاخره به همت یک سرمایهگذار، این میدان در یاسوج کلید خورد. اما از همان ابتدا بسیاری از افراد و گروههایی که بیش از یک دهه، میوه و ترهبار را در چنبره خود گرفته بودند، از راهاندازی این میدان نگرانیهایی نشان دادند و سعی کردند به طرق مختلف با سنگاندازی پیش پای سرمایهگذار او را از ادامه مسیر بازدارند.
پایگاه خبری کبنا نیوز بر اساس رسالت مردمی خود، از همان روزهای آغاز به کار میدان میوه و ترهبار در یاسوج جهت حمایت از مصرفکنندگان، اتفاقات حول این میدان را پوشش میداد. مخاطبان نیز با مسیر پردستانداز میدان میوه و ترهبار یاسوج از طریق همین پایگاه خبری آشنایی یافتهاند.
نه تنها ذینفعان، بلکه به گفته سرمایهگذار، دستگاههای دولتی نیز از همکاری با میدان به انحاء مختلف امتناع کردهاند.
در حالی که مصوب شده بود دستگاههای دولتی همچون دانشگاهها، زندان و سایر مجموعههایی که خرید میوه و ترهبار دارند، نیاز خود را با خرید از میدان رفع کنند، اما به گفته عوضپور سرمایهگذار میدان میوه و ترهبار، به جز دو مجموعه خصوصی، سایر دستگاهها به مصوبات عمل نمیکنند.
حتی روزهای نخست در جلسات اقتصادی استانداری مصوب شده بود که گلوگاههای شهر یاسوج کنترل شوند. اما این مصوبه نیز نادیده گرفته شد.
در نهایت علیاصغر عوضپور عطای همه این مصوبات را به لقای آن بخشیده و تنها دغدغه او، نظارت بر بازار میوه و ترهبار در شهر یاسوج است.
در روزهای اخیر که بحث میوه شب عید بالا گرفته، نگرانیهایی برای سرمایهگذار میدان میوه و ترهبار یاسوج به وجود آمده بود. به همین خاطر وی با حضور در جمع خبرنگاران، از وضعیت موجود بازار میوه و ترهبار و موضوعات پیرامون آن سخن گفت.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت میوه روی آن درج نشده، معمولاً بسیاری از خردهفروشان میوه درجه دو را به قیمت میوه درجه یک به مشتریان میفروشند. همین موضوع ضرورت نظارت بر بازار میوه و ترهبار را دوچندان میکند.
وی یکی از اهداف میدان را شکلگیری شفافیت عنوان کرد و گفت: در گذشته در نبود میدان، مغازهدار فاکتور را از شیراز میآورد و به قیمت دلخواه میفروخت. اما میدان این بستر را فراهم اورده که به خریداران فاکتور ارائه دهد؛ بنابراین هر مسئولی میتواند با تطبیق قیمت فروش میوه با فاکتور، به راحتی بر بازار نظارت کند.
وی عنوان کرد: با وجود اینکه ما میوه را به قیمت عمده میفروشیم، اما دستگاههای دولتی، میوه مورد نیازشان را از خردهفروشان تهیه میکنند و ترجیح میدهند هزینه بیشتری برای میوه با کیفیت کمتری پرداخت کنند.
ما حتی برای باغداران و کشاورزان نیز مشوقهایی در نظر گرفتیم که میوه خود را در میدان بفروشند؛ به آنها گفتیم حقالعملی از شما دریافت نمیکنیم. اما با این وجود آنها میوه را به شیراز میبرند. سپس باید این میوه را از شیراز خرید. پرداخت دو کرایه و در نهایت ده درصد حقاعمل، موجب افزایش قیمت 20 درصدی میوه در یاسوج میشود.
وی گفت: مهمترین مشکل ما در حال حاضر این است که صنف خردهفروشی برای عمدهفروشی تعیین قیمت میکند.
وی ادامه داد: آنها یک کمیته قیمتگذاری تشکیل دادند که متشکل از نمایندگان جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، صنعت و معدن، صنف و میدان است. اختلاف ما همواره با آنها در این است که میگوییم قیمتها را واقعی تعیین کنید. اما متأسفانه قیمتهای میدان شیراز مدنظر آنهاست.
عوضپور افزود: در جلسه روز 22 اسفند، آنقدر موضوع میوه شب عید برای این کمیته بیاهمیت بود که تنها نمایندگان جهاد و صنعت و معدن حاضر شده بودند. این در حالی است که در ایام عید مصرف میوه بسیار بیشتر و در نتیجه بااهمیتتر است.
وی تأکید کرد: گویی اصلاً برای آنها مدیریت بازار اهمیتی ندارد؛ چرا که در این شرایط مردم به شدت ضرر میکنند.
سرمایهگذار افزود: مشکل ما بر سر قیمتهای غیرواقعی است. حالا دیگر پیشنهاد بستن گلوگاهها را نیز نمیدهیم، فقط انتظار ما این است که بر بازار نظارت شود تا خردهفروشان بدانند یک اهرم نظارتی نیز وجود دارد و آنطور که دلشان میخواهد به قیمتهای بالاتر از عرف میوهشان را به مردم نفروشند.
وی با بیان اینکه از اوایل سال 1401 تاکنون بازار میوه و ترهبار یاسوج کاملاً رها شده است، تصریح کرد: کافی است پنج مغازه را چک کنید تا ببینید قیمت یک میوه خاص چقدر در بین آنها متفاوت است.
وی ادامه داد: مهمترین معضل ما این است که کسی بر بازار میوه و ترهبار نظارت نمیکند. در حالی که در صورت وجود نظارت، قیمت میوه در خرده فروشیهای یاسوج 40 تا 50 درصد کاهش مییابد.
به گزارش کبنا، یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برای سالها تنها مرکز استان کشور بود که میدان میوه و ترهبار در آن وجود نداشت.
بعد از رفت و برگشتهای بسیار بالاخره به همت یک سرمایهگذار، این میدان در یاسوج کلید خورد. اما از همان ابتدا بسیاری از افراد و گروههایی که بیش از یک دهه، میوه و ترهبار را در چنبره خود گرفته بودند، از راهاندازی این میدان نگرانیهایی نشان دادند و سعی کردند به طرق مختلف با سنگاندازی پیش پای سرمایهگذار او را از ادامه مسیر بازدارند.
پایگاه خبری کبنا نیوز بر اساس رسالت مردمی خود، از همان روزهای آغاز به کار میدان میوه و ترهبار در یاسوج جهت حمایت از مصرفکنندگان، اتفاقات حول این میدان را پوشش میداد. مخاطبان نیز با مسیر پردستانداز میدان میوه و ترهبار یاسوج از طریق همین پایگاه خبری آشنایی یافتهاند.
نه تنها ذینفعان، بلکه به گفته سرمایهگذار، دستگاههای دولتی نیز از همکاری با میدان به انحاء مختلف امتناع کردهاند.
در حالی که مصوب شده بود دستگاههای دولتی همچون دانشگاهها، زندان و سایر مجموعههایی که خرید میوه و ترهبار دارند، نیاز خود را با خرید از میدان رفع کنند، اما به گفته عوضپور سرمایهگذار میدان میوه و ترهبار، به جز دو مجموعه خصوصی، سایر دستگاهها به مصوبات عمل نمیکنند.
حتی روزهای نخست در جلسات اقتصادی استانداری مصوب شده بود که گلوگاههای شهر یاسوج کنترل شوند. اما این مصوبه نیز نادیده گرفته شد.
در نهایت علیاصغر عوضپور عطای همه این مصوبات را به لقای آن بخشیده و تنها دغدغه او، نظارت بر بازار میوه و ترهبار در شهر یاسوج است.
در روزهای اخیر که بحث میوه شب عید بالا گرفته، نگرانیهایی برای سرمایهگذار میدان میوه و ترهبار یاسوج به وجود آمده بود. به همین خاطر وی با حضور در جمع خبرنگاران، از وضعیت موجود بازار میوه و ترهبار و موضوعات پیرامون آن سخن گفت.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت میوه روی آن درج نشده، معمولاً بسیاری از خردهفروشان میوه درجه دو را به قیمت میوه درجه یک به مشتریان میفروشند. همین موضوع ضرورت نظارت بر بازار میوه و ترهبار را دوچندان میکند.
وی یکی از اهداف میدان را شکلگیری شفافیت عنوان کرد و گفت: در گذشته در نبود میدان، مغازهدار فاکتور را از شیراز میآورد و به قیمت دلخواه میفروخت. اما میدان این بستر را فراهم اورده که به خریداران فاکتور ارائه دهد؛ بنابراین هر مسئولی میتواند با تطبیق قیمت فروش میوه با فاکتور، به راحتی بر بازار نظارت کند.
وی عنوان کرد: با وجود اینکه ما میوه را به قیمت عمده میفروشیم، اما دستگاههای دولتی، میوه مورد نیازشان را از خردهفروشان تهیه میکنند و ترجیح میدهند هزینه بیشتری برای میوه با کیفیت کمتری پرداخت کنند.
ما حتی برای باغداران و کشاورزان نیز مشوقهایی در نظر گرفتیم که میوه خود را در میدان بفروشند؛ به آنها گفتیم حقالعملی از شما دریافت نمیکنیم. اما با این وجود آنها میوه را به شیراز میبرند. سپس باید این میوه را از شیراز خرید. پرداخت دو کرایه و در نهایت ده درصد حقاعمل، موجب افزایش قیمت 20 درصدی میوه در یاسوج میشود.
وی گفت: مهمترین مشکل ما در حال حاضر این است که صنف خردهفروشی برای عمدهفروشی تعیین قیمت میکند.
وی ادامه داد: آنها یک کمیته قیمتگذاری تشکیل دادند که متشکل از نمایندگان جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، صنعت و معدن، صنف و میدان است. اختلاف ما همواره با آنها در این است که میگوییم قیمتها را واقعی تعیین کنید. اما متأسفانه قیمتهای میدان شیراز مدنظر آنهاست.
عوضپور افزود: در جلسه روز 22 اسفند، آنقدر موضوع میوه شب عید برای این کمیته بیاهمیت بود که تنها نمایندگان جهاد و صنعت و معدن حاضر شده بودند. این در حالی است که در ایام عید مصرف میوه بسیار بیشتر و در نتیجه بااهمیتتر است.
وی تأکید کرد: گویی اصلاً برای آنها مدیریت بازار اهمیتی ندارد؛ چرا که در این شرایط مردم به شدت ضرر میکنند.
سرمایهگذار افزود: مشکل ما بر سر قیمتهای غیرواقعی است. حالا دیگر پیشنهاد بستن گلوگاهها را نیز نمیدهیم، فقط انتظار ما این است که بر بازار نظارت شود تا خردهفروشان بدانند یک اهرم نظارتی نیز وجود دارد و آنطور که دلشان میخواهد به قیمتهای بالاتر از عرف میوهشان را به مردم نفروشند.
وی با بیان اینکه از اوایل سال 1401 تاکنون بازار میوه و ترهبار یاسوج کاملاً رها شده است، تصریح کرد: کافی است پنج مغازه را چک کنید تا ببینید قیمت یک میوه خاص چقدر در بین آنها متفاوت است.
وی ادامه داد: مهمترین معضل ما این است که کسی بر بازار میوه و ترهبار نظارت نمیکند. در حالی که در صورت وجود نظارت، قیمت میوه در خرده فروشیهای یاسوج 40 تا 50 درصد کاهش مییابد.