کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ویژه کبنانیوز؛

نامه‌هایی که فقط برای سفارش نورچشمی‌ها نوشته می‌شوند / لزوم سفر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به کهگیلویه و بویراحمد

24 اسفند 1401 ساعت 19:24

در حالی که کهگیلویه و بویراحمد یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در کشور را دارد، اما سفارشات گاه و بی‌گاه نمایندگان موجب تعمیق بیشتر این مسأله اجتماعی می‌شود.


در حالی که کهگیلویه و بویراحمد یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در کشور را دارد، اما سفارشات گاه و بی‌گاه نمایندگان موجب تعمیق بیشتر این مسأله اجتماعی می‌شود.
به گزارش کبنا، بیکاری یکی از اصلی‌ترین مسائل اجتماعی در کشور است. در حالی که در چند سال اخیر اندکی از میزان بیکاری کهگیلویه و بویراحمد کاسته شده است، اما باز هم این استان یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در کشور را دارد.
عدم توسعه صنعتی، خدماتی و کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد در پیوند با بافت سنتی و طایفه‌ایِ حاکم بر آن، شکل و شمایل خاصی به وضعیت بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد داده است.
در بستری که علایق سیاسی و طایفه‌ای به شدت به هم گره خورده‌اند، آن روی دیگر سرمایه اجتماعی را می‌بینیم؛ در حالی که سرمایه اجتماعی در یک بستر دموکراتیک و آزاد، موجب رشد اجتماعی و اقتصادی می‌شود، در بستر عشیره‌ای و طایفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد موجب دامن زدنِ بیشتر به فساد شده است.
خب حالا شخصی که قدرت سیاسی در شهرستان‌های استان را بر عهده دارد، به دلیل عقبه طایفه‌ای‌اش، نزدیکان خود را در اولویت برای اعطای منافع قرار می‌دهد. بارها دیده شده است که با سفارشات نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد، حجمی از نیروهای بیکار به صورت فله‌ای وارد یک دستگاه یا مجموعه می‌شوند.
کافی است نگاهی به ترکیب نیروهای انسانی در شرکت گاز استان پرداخت تا متوجه عمق فاجعه شد؛ وضعیت دانشگاه علوم پزشکی نیز اظهر من الشمس است. آموزش و پرورش ملک طلق یک عده خاص شده و دستگاه‌های دیگر نیز وضعیت بهتری ندارند.
طبق این نگاه، نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد همچون غنیمتی است که باید بین قدرتمندان تقسیم شود؛ نمایندگان نیز به‌سان فاتحان این بازی، این جسارت را به خود می‌دهند که مهره‌های غیرهمسو با خود را حذف و یا کم‌اثر و مهره‌های دیگری را وارد بازی کنند که تنها مزیت‌شان همسویی‌شان است؛ همینطور است که شایستگی و تخصص قربانی منافع شخصی و جریانی می‌شود.
البته دخالت‌های سیاسیون تنها به به‌کارگیری نیرو در ادارات محدود نمی‌شود. آنها حتی در عزل و نصب‌ها نیز به طور واضح و علنی دخالت می‌کنند؛ در حالی که در گذشته، سعی می‌کردند به نوعی دخالت‌ها را از دید عموم مخفی کنند، اما امروزه بدون ذره‌ای پنهان‌نگاری، علناً در ریز و درشتِ پست‌ها دخالت می‌کنند؛ تا جایی که برخی به طعنه از دخالت نمایندگان در عزل و نصب آبدارچی یک اداره نیز نام می‌برند.
اما مورد عجیب این است که اخیراً نامه‌ای در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن یکی از نمایندگان 15 نفر از نزدیکان خود را برای تصدی پست معرفی کرده است؛ فارغ از صحت و صقم این نامه، مسأله ما این است که چرا باید چنین بسترهایی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم باشد تا اینچنین تیشه به ریشه شایسته‌سالاری زده شود.
حتی اگر این نامه نیز اعتبار نداشته باشد و ما آن را قلم بگیریم، نمی‌توان از نامه‌های دیگری چشم پوشید که در گذشته دست به دست می‌شد و ده‌ها نفر بر اساس آن برای به‌کارگیری سفارش می‌شدند. این نامه‌ها بر پیشانی تاریخ مجموعه اداری این استان حک شده‌اند.
شاید بد نباشد به عنوان یک پروژه تحقیقاتی، رویه‌های نامه‌نگاری متنفذین و نمایندگان برای به‌کارگیری نیرو در استان مورد بررسی قرار گیرد تا متوجه شویم چه رویه‌ها و فرایندهایی به این قضیه شکل داده‌اند.
در حالی که درد دل اغلب جوانان تحصیل‌کرده کهگیلویه و بویراحمد تنها و تنها بیکاری است، اما موانعی که با چنین دخالت‌های بیجایی، شایستگان را نفی و طرد می‌کنند، سرجمع موجب اظهار نارضایتی، تبعیض و بی‌اعتمادی شهروندان نسبت به نظام سیاسی می‌شود. نمایندگان باید پاسخ دهند مصلحت نظام را در اولویت می‌دانند یا خود و نزدیکانشان را؟ آنچه که از رصد برخی رفتارهای آنها دیده می‌شود، گمان دوم را بیشتر تقویت می‌کند.
چنین رویه‌های نامیمونی علاوه بر به‌کارگیری و جذب نیرو، همان‌طور که گفتیم در عزل و نصب‌ها نیز دیده می‌شود؛ حتی اخیراً فردی به عنوان جوان برتر رسانه‌ای و بالاتر از آن جوان برتر سال کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری برگزیده شد که کمترین شاخص‌های برتر بودن را نیز ندارد و از سوی دیگر، حداقل به اندازه انگشتان دو دست می‌توان جوان نام برد که شایستگی‌های بسیار بیشتری دارند، اما حیف و صد حیف که به منابع قدرت متصل نیستند.
با این همه، نکته امیدوارکننده، رفتار استاندار کهگیلویه و بویراحمد در برابر چنین اقداماتی است. احمدزاده از همان ابتدا عزم خود را برای برخورد با چنین استخدام‌های خارج از ضابطه‌ای جزم کرده بود. بارها نیز در نشست‌های مربوطه، تأکید کرده که استخدام تنها از طریق آزمون و با طی مراحل قانونی امکان‌پذیر است. این رفتار احمدزاده می‌تواند به کاهش هر چه کمتر چنین تبعیض‌های در استان کمک کند.
اما به هر صورت لازم است هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و تیم بازرسی به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کنند تا چند و چون دخالت نمایندگان در اموری که قانوناً در اختیار آنها نیست روشن شود. واضح است قدرت نمایندگان حد و حدودی دارد و آنها تنها وظیفه نظارتی بر عهده دارند. اما بسیاری اوقات نبودِ حلقه‌های میانی بین مردم و مسئولان را بهانه کرده و در امور اجرایی دخالت می‌کنند. البته این سفارشات تنها به نمایندگان قانونی محدود نمی‌شود. حتی آنهایی که ازشان به عنوان قوه چهارم در کهگیلویه و بویراحمد یاد کردیم نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم سفارش می‌کنند.
واضح است ایجاد فرصت برابر برای همگان، نه تنها موجب رضایت همگانی می‌شود، بلکه سرجمع توسعه اقتصادی و سیاسی نظام را نیز به دنبال دارد. اما کو گوش شنوای نمایندگان؟!


کد مطلب: 459839

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/459839/نامه-هایی-فقط-سفارش-نورچشمی-ها-نوشته-می-شوند-لزوم-سفر-هیئت-نظارت-رفتار-نمایندگان-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1