تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۹
کد مطلب : ۴۶۲۰۸۵
پس از قریب به یک دهه معطلی، تنگ سریز به پیمانکار جدید سپرده شد؛
کمبود اعتبار و کارشکنی مشاور؛ دو سد پیش پای پل سریز / آیا قتلگاه یاسوج ایمن میشود؟
۱
کبنا ؛
پل تنگ سریز در یکی از حادثهخیزترین راههای استان سالها معطل مانده بود، تا اینکه به پیمانکار جدید سپرده شد؛ مولایی کمبود اعتبار و کارشکنی مشاور مجموعه را دو سد در پیشپرد پروژه عنوان میکند.
به گزارش کبنا، وضعیت توپوگرافی کهگیلویه و بویراحمد و کمبود اعتبارات دو مشکل اساسی در پیشبرد پروژههای استان هستند. پل سریز یکی از پروژههای راه استان است که بیش از هشت سال بلاتکلیف مانده بود. از سال 1394 تاکنون این پروژه تعیین تکلیف نشده است. تا اینکه کلنگزنی اجرای این پروژه، بعد از سالها معطلی، در دولت سیزدهم، در تاریخ 20 بهمن ماه 1401 برگزار شد و پیمانکار جدید کارش را رسماً آغاز کرد.
پل سریز واقع در محور سمیرم_اصفهان جهت کاهش خطرات و تصادفات و همچنین کمک به روانسازی عبور و مرور یکی از پروژههای مهم در این محور مواصلاتی است.
اعتبار اولیه برای این پروژه، 75 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. اما حالا به گفته پیمانکار شاید بیش از 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، پل تنگ سریز با طول 160 متر، قرار است در بازه زمانی ۱۸ ماهه در صورت تخصیص به موقع اعتبار به اتمام برسد.
همانطور که راستا میگوید در صورت تخصیص بهموقع اعتبار 18 ماهه به پایان میرسد. اما یکی از مشکلات اصلی پروژهها در کهگیلویه و بویراحمد کمبود اعتبار است.
قریب به یک دهه پل تنگ سریز بلاتکلیف بود و حالا که پیمانکار پای کار آمده و در حالی که تنها دو میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار به او داده شده، خود او 15 میلیارد تومان برای آن هزینه کرده است.
مسعود مولایی پیمانکار پروژه پل تنگ سریز در گفتوگو با کبنا عنوان کرد: ما با تمام توان پای کار آمدهایم.
وی ادامه داد: این مسیر، یکی از حادثهخیزترین مسیرهای استان است و به عنوان کریدور شمال به جنوب، بار ترافیکی بسیار زیادی را محتمل میشود.
مولایی افزود: حتی در مسافرتهای نوروزی امسال نیز در این مسیر شاهد تصادفات متعددی بودیم.
وی با بیان اینکه این مسیر تبدیل به یک قتلگاه شده است، افزود: اعتبار سالانه این پروژه 46 میلیارد تومان بوده که بین چند پیمانکار تقسیم میشود و بنابراین پیمانکاران با توجه به وضعیت تورمِ موجود، معطل خواهند شد و نمیتوانند تمام توان خود را صرف پیشبرد پروژه کنند.
وی تأکید کرد: اکیپ ما با تمام توان سر کار است؛ بنابراین توقع ما از استاندار، نماینده، معاون عمرانی و مدیرکل راه و شهرسازی این است که پروژه تنگ سریز را بهطور ویژه ببینند.
مولایی پیمانکار پروژه، در سفر معاون اجرایی رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیز تأکید کرده بود اعتبار اختصاصاً به این پل داده شود و به نام این پل بیاید تا بین سایر پروژهها تقسیم نشود.
وی در همان روز یکی از مشکلات را نبود دستگاه حفار عنوان کرد و گفت: این دستگاه باید از خارج وارد شود.
وی اما امروز در گفتوگو با کبنا عنوان کرد: به دلیل نبود دستگاه حفار در استان، فعلاً دستگاهی را از شمال کشور به استان آوردهایم.
مولایی اضافه کرد: شخصی در شمال کشور که از نیروهای پاسدار است، بعد از اینکه متوجه شد قرار است این پل به نام شهید سلیمانی نامگذاری شود، به دلیل عشق و علاقهای که به سردار سلیمانی داشت، دستگاه حفار خود را به استان آورد.
وی ضرورت احداث این پل را حادثهخیز بودن مسیر عنوان کرد و گفت: طول پل 160 متر است و جایی هم زیر پل برای مانور دادن نیست. همچنین ورودی و خروجی پل به سمت روستا هم برای مردم مشکل است.
وی مشکل اساسی را کمبود اعتبار عنوان کرد و اظهار داشت: اعتبار پروژه تاکنون دو میلیارد و 900 میلیون تومان بوده و دو میلیارد و 200 میلیون تومان آن به دستمان رسیده است.
وی گفت: اما با این وجود، حدود 15 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه کردهایم و حدود 40 میلیارد تومان نیز ماشینآلات روی پروژه آوردهایم.
مولایی عنوان کرد: چنانچه 50 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شود، داین قول را میدهم که در سال 1403 بار ترافیک روی آن بیفتد.
گفتنی است علاوه بر کمبود اعتبار، کارشکنی برخی از افراد نیز به مشکلات پل تنگ سریز دامن زدهاند.
به گفته پیمانکار پروژه، مدیرکل راه و شهرسازی در صدد است پروژه تنگ سریز هر چه زودتر به سرانجام برسد تا این نقطه از لیست نقاط حادثهخیز خارج شود. اما با این وجود مشاور مجموعه همکاریهای لازم را انجام نمیدهد.
وی گفت: متأسفانه مشاور پای کار نیست؛ وی یا تجربه کافی ندارد و یا قصد دارد عامدانه کارشکنی کند تا پروژه به سرانجام نرسد.
مولایی با اظهار گلایه از مشاور پروژه عنوان کرد: در حالی که ما نیاز به انرژی مثبت برای سرعتبخشی به پروژه داریم، اما افرادی هستند که پشت پرده برای به سرانجام نرسیدن پروژه کارشکنی میکنند.
وی تأکید کرد: به استاندار و معاون رئیس جمهور این قول را دادهام که اگر 50 میلیارد تومان اعتبار به پروژه تزریق شود، تا شهریور 1403 پروژه به بهرهبرداری برسد.
به گزارش کبنا، در صورت تزریق اعتبار و در پی آن، اتمام پل تنگ سریز، بخش زیادی از تصادفات محور یاسوج-اصفهان که یکی از حادثهخیزترین محورهای مواصلاتی استان است، کاهش مییابد. آنروز که دور نیست، شاید دیگر برچسب قتلگاه از روی این محور برداشته شود.
به گزارش کبنا، وضعیت توپوگرافی کهگیلویه و بویراحمد و کمبود اعتبارات دو مشکل اساسی در پیشبرد پروژههای استان هستند. پل سریز یکی از پروژههای راه استان است که بیش از هشت سال بلاتکلیف مانده بود. از سال 1394 تاکنون این پروژه تعیین تکلیف نشده است. تا اینکه کلنگزنی اجرای این پروژه، بعد از سالها معطلی، در دولت سیزدهم، در تاریخ 20 بهمن ماه 1401 برگزار شد و پیمانکار جدید کارش را رسماً آغاز کرد.
پل سریز واقع در محور سمیرم_اصفهان جهت کاهش خطرات و تصادفات و همچنین کمک به روانسازی عبور و مرور یکی از پروژههای مهم در این محور مواصلاتی است.
اعتبار اولیه برای این پروژه، 75 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. اما حالا به گفته پیمانکار شاید بیش از 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، پل تنگ سریز با طول 160 متر، قرار است در بازه زمانی ۱۸ ماهه در صورت تخصیص به موقع اعتبار به اتمام برسد.
همانطور که راستا میگوید در صورت تخصیص بهموقع اعتبار 18 ماهه به پایان میرسد. اما یکی از مشکلات اصلی پروژهها در کهگیلویه و بویراحمد کمبود اعتبار است.
قریب به یک دهه پل تنگ سریز بلاتکلیف بود و حالا که پیمانکار پای کار آمده و در حالی که تنها دو میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار به او داده شده، خود او 15 میلیارد تومان برای آن هزینه کرده است.
مسعود مولایی پیمانکار پروژه پل تنگ سریز در گفتوگو با کبنا عنوان کرد: ما با تمام توان پای کار آمدهایم.
وی ادامه داد: این مسیر، یکی از حادثهخیزترین مسیرهای استان است و به عنوان کریدور شمال به جنوب، بار ترافیکی بسیار زیادی را محتمل میشود.
مولایی افزود: حتی در مسافرتهای نوروزی امسال نیز در این مسیر شاهد تصادفات متعددی بودیم.
وی با بیان اینکه این مسیر تبدیل به یک قتلگاه شده است، افزود: اعتبار سالانه این پروژه 46 میلیارد تومان بوده که بین چند پیمانکار تقسیم میشود و بنابراین پیمانکاران با توجه به وضعیت تورمِ موجود، معطل خواهند شد و نمیتوانند تمام توان خود را صرف پیشبرد پروژه کنند.
وی تأکید کرد: اکیپ ما با تمام توان سر کار است؛ بنابراین توقع ما از استاندار، نماینده، معاون عمرانی و مدیرکل راه و شهرسازی این است که پروژه تنگ سریز را بهطور ویژه ببینند.
مولایی پیمانکار پروژه، در سفر معاون اجرایی رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیز تأکید کرده بود اعتبار اختصاصاً به این پل داده شود و به نام این پل بیاید تا بین سایر پروژهها تقسیم نشود.
وی در همان روز یکی از مشکلات را نبود دستگاه حفار عنوان کرد و گفت: این دستگاه باید از خارج وارد شود.
وی اما امروز در گفتوگو با کبنا عنوان کرد: به دلیل نبود دستگاه حفار در استان، فعلاً دستگاهی را از شمال کشور به استان آوردهایم.
مولایی اضافه کرد: شخصی در شمال کشور که از نیروهای پاسدار است، بعد از اینکه متوجه شد قرار است این پل به نام شهید سلیمانی نامگذاری شود، به دلیل عشق و علاقهای که به سردار سلیمانی داشت، دستگاه حفار خود را به استان آورد.
وی ضرورت احداث این پل را حادثهخیز بودن مسیر عنوان کرد و گفت: طول پل 160 متر است و جایی هم زیر پل برای مانور دادن نیست. همچنین ورودی و خروجی پل به سمت روستا هم برای مردم مشکل است.
وی مشکل اساسی را کمبود اعتبار عنوان کرد و اظهار داشت: اعتبار پروژه تاکنون دو میلیارد و 900 میلیون تومان بوده و دو میلیارد و 200 میلیون تومان آن به دستمان رسیده است.
وی گفت: اما با این وجود، حدود 15 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه کردهایم و حدود 40 میلیارد تومان نیز ماشینآلات روی پروژه آوردهایم.
مولایی عنوان کرد: چنانچه 50 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شود، داین قول را میدهم که در سال 1403 بار ترافیک روی آن بیفتد.
گفتنی است علاوه بر کمبود اعتبار، کارشکنی برخی از افراد نیز به مشکلات پل تنگ سریز دامن زدهاند.
به گفته پیمانکار پروژه، مدیرکل راه و شهرسازی در صدد است پروژه تنگ سریز هر چه زودتر به سرانجام برسد تا این نقطه از لیست نقاط حادثهخیز خارج شود. اما با این وجود مشاور مجموعه همکاریهای لازم را انجام نمیدهد.
وی گفت: متأسفانه مشاور پای کار نیست؛ وی یا تجربه کافی ندارد و یا قصد دارد عامدانه کارشکنی کند تا پروژه به سرانجام نرسد.
مولایی با اظهار گلایه از مشاور پروژه عنوان کرد: در حالی که ما نیاز به انرژی مثبت برای سرعتبخشی به پروژه داریم، اما افرادی هستند که پشت پرده برای به سرانجام نرسیدن پروژه کارشکنی میکنند.
وی تأکید کرد: به استاندار و معاون رئیس جمهور این قول را دادهام که اگر 50 میلیارد تومان اعتبار به پروژه تزریق شود، تا شهریور 1403 پروژه به بهرهبرداری برسد.
به گزارش کبنا، در صورت تزریق اعتبار و در پی آن، اتمام پل تنگ سریز، بخش زیادی از تصادفات محور یاسوج-اصفهان که یکی از حادثهخیزترین محورهای مواصلاتی استان است، کاهش مییابد. آنروز که دور نیست، شاید دیگر برچسب قتلگاه از روی این محور برداشته شود.