تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۵
کد مطلب : ۴۶۲۲۲۱
کبنا گزارش می‌دهد؛

صحبت‌های جنجالی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی در حضور استاندار / حال هیچکدام از ما خوب نیست / معیشت، مشکل اصلی هنرمندان است / در و دیوار ادارات پر از تابلوها است اما آثاری از هنرمندان استان در آن‌ها دیده نمی‌شود / دریغ از یک سطل آسفالت در هنرستان هنرهای زیبا / هنر را خودی و غیرخودی کرده‌اند (+ صحبت‌های استاندار)

۳
۰
صحبت‌های جنجالی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی در حضور استاندار / حال هیچکدام از ما خوب نیست / معیشت، مشکل اصلی هنرمندان است / در و دیوار ادارات پر از تابلوها است اما آثاری از هنرمندان استان در آن‌ها دیده نمی‌شود / دریغ از یک سطل آسفالت در هنرستان هنرهای زیبا / هنر را خودی و غیرخودی کرده‌اند (+ صحبت‌های استاندار)
کبنا ؛یکی از هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی در نشست با استاندار در انتقاد به اشتباهات ادبی ادارات استان گفت: ما شاهد اشتباهات فجیع ادبیاتی در بیلبوردها و تابلوهای نصب‌شده در سطح شهر هستیم و این باعث شرم و خجالت ما اصحاب ادبیات است.
به گزارش کبنا، صبح امروز نشست استاندار کهگیلویه و بویراحمد با هنرمندان استان در محل استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد که لحظاتی به حاشیه کشیده می‌شد و سپس به روال عادی بازمی‌گشت؛ درد دل هنرمندان آن‌قدر زیاد بود که برخی از آن‌ها بیشتر از زمان تعیین شده صحبت می‌کردند. اما دو چیز بین صحبت‌های همه آن‌ها مشترک بود؛ نخست این‌که درد نان و معیشت، مسأله‌ای فراگیر بین قشر هنرمند استان است و دومی، ادعای سیاسی‌شدن حوزه فرهنگ و هنر و تبدیل هنرمندان به خودی و غیرخودی است. 
رضا رفیعی هنرمند حوزه تئاتر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مؤسسه‌ هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این مؤسسه بیش از 50 دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد تئاتر در گرایش‌های مختلف فعالیت می‌کنند.
رفیعی اضافه کرد: تنها چیزی که در مؤسسه هنرهای نمایشی جایگاهی ندارد، سیاسی‌کاری و حزب‌بازی است.
وی گفت: تماشانه خانه دهدشت در فرهنگ‌سرای کوی آزادگان بیش از هشت سال است مسکوت مانده و پیمانکاری چترش را انداخته که نه خلع ید‌ می‌شود و نه ادامه می‌دهد.
وی در ادامه با اشاره به پردیس هنری گچساران گفت: با این‌که ساز و آوازهای زیادی داشته است، اما هنوز بلاتکلیف است.
وی بزرگترین اصحاب فرهنگ و هنر در شهر یاسوح را ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و گفت: ساختمان این اداره، مربوط به مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی یاسوج است و کاربری آن نه اداری، بلکه فرهنگی و هنری است.
وی با بیان اینکه ساختمان اداری فرهنگ و ارشاد در گلستان 15 یاسوج هنوز تکمیل نشده است، گفت: به همین خاطر سه طبقه از این مؤسسه در حال حاضر در اختیار اداره‌کل ارشاد و یک طبقه نیز در اختیار انجمن‌هاست.
رفیعی تأکید کرد: بهتر است مبلغی تعیین شود تا اداره‌کل به یک ساختمان استیجاری منتقل شود.
وی در خصوص اهمیت هنرهای نمایشی اظهار داشت: ما در انجمن هنرهای نمایشی آمادگی این را داریم که اقدام به تولید تئاتر خیابانی با محوریت آسیب‌های اجتماعی و با مشورت از روانشناسان و جامعه‌شناسان در مناطق کمتربرخوردار استان کنیم.
وی تأکید کرد: نیاز است به جای برگزاری جشن‌هایی که کاربرد و دستاوردی ندارند، برای برگزاری تئاتر خیابانی همت شود.

در ادامه ایرج کاظمی‌جو، رئیس اداره قبلی اداره فرهنگ و ارشاد کهگیلویه گفت: من علمی، عینی، منصفانه و بی‌طرفانه صحبت می‌کنم و ممکن است حرف‌های من کمی گزنده باشد.
وی خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:  شما از برگزاری این جلسه زیاد خوشحال نباشید؛ من می‌بینیم به غیر از یکی دو رشته، افراد شاخص وجود دارند و اکثر هنرمندانی که هویت دارند، در این جلسه حاضر نیستند و این یک علامت سوال بزرگ است که باید شما پاسخ دهید.
وی افزود: در جلسه معارفه امین درخشان مدیرکل فرهنگ و ارشاد، که معاون سیاسی استاندار نیز حضور داشت، ما صحبت کردیم و بنا بر این شد که فرهنگ و سیاست خلط نشوند، ولی شما و دوستانتان تمام این حوزه را سیاسی کردید که این باعث می‌شود فرهنگ ضرر کند.
کاظمی‌جو گفت: اگر ما بخواهیم در زمینه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پیشرفت کنیم، باید در فرهنگ و هنر گام‌ها را اساسی‌تر برداریم.
وی افزود: دو شاخصه مهم در فیلم و عکس، تولید و آموزش است؛ اما در هر دو حوزه به دلیل نبود اعتبار اتفاق خاصی نمی‌افتد.
وی ادامه داد: با این اعتبار نمی‌شود حتی یک جشنواره برگزار کرد.
وی بیان کرد: به دلیل نبود اعتبار نتوانسته‌ایم جشنواره سینمای جوان را در استان برگزار کنیم.
بعد از صحبت‌های کاظمی، محمود خرم‌آزادی خطاب به کاظمی، گفت: چرا آقای کاظمی خودزنی می‌کنید؟ چرا به این افراد توهین می‌کنید؟ همه افراد شاخص در این جلسه حضور دارند. خرمی در ادامه اسامی افراد شاخص در این جلسه را نام برد.

مجری برنامه هم گفت: تک به تک هنرمندان از هر طیف و گروهی را دعوت کردیم و تلفنی هم صحبت کردیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه گفت: کاش آن عزیزانی که آقای کاظمی می‌گویند نیز حضور داشته باشند. اما همه این عزیزان که تشریف دارند، حضورشان مایه افتخار بنده است.
وی تأکید کرد: من می‌نشینم و حرف همه شماها را می‌شنوم. اما لطفاً همدیگر را تخریب نکنید و کنار هم باشید.
در ادامه فریدون داروی از شاعران کهگیلویه و بویراحمدی با اظهار نارضایتی از وضعیت معیشتی هنرمندان استان عنوان کرد: بسیاری از هنرمندان ما شام شب هم ندارند؛ حتی بچه‌هایی هم هستند که پول کرایه‌ای که به همین جلسه برسند را نیز ندارند.
فریدونی از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جناب استاندار شاید دستاورد این جلسه این باشد که بار دیگر هنرمندان توانستند به این بهانه یکدیگر را ببینند.
وی افزود: جلسات متعددی با استانداران مختلف گرفته‌ایم، ولی تاکنون نتیجه‌ای که برای هنرمندان صرف داشته باشد از این جلسات حاصل نشده است.
وی خطاب به احمدزاده گفت: دو سال از حضور شما در استانداری می‌گذرد و دیر به فکر ما افتاده‌اید.
وی با بیان این‌که تمامی هنرمندان استان در همین استان بزرگ شده و بسیاری از آنها دارای رتبه‌های یین‌المللی هستند، افزود: اما مسائل سیاسی حاکم بر استان، باعث شده اسمی و صدایی از هنرمند شنیده نشود.
وی در ادامه از نبود دانشگاه هنر در کهگیلویه و بویراحمد انتقاد کرد و خواستار تأسیس این دانشگاه در استان شد تا هنرجویان برای تحصیل به سایر استان‌ها نروند.
وی در ادامه به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: با وجود این‌که در و دیوار تمام ادارات به پوسترهای مختلفی تزئین شده‌اند، اما تاکنون کسی به این فکر نیفتاده که خرید تابلو از یک هنرمند چه بار مالی‌ای را می‌تواند از دوس او بردارد.
وی افزود: اما متأسفانه هم‌اکنون اکثر کارهای هنرمندان ما در انبارها خاک می‌خوردند و بازاری برای آنها نیست.
هنرمند کهگیلویه و بویراحمدی گفت: در یاسوج هنرستانی به نام هنرهای زیبا داریم که فاقد امکانات اولیه است.
وی عنوان کرد: فارغ از این‌که یک سطل آسفالت آنجا بریزند.
وی ادامه داد: ما در این سنگر فاقد هر گونه امکانات و تشکیلات هستیم.
در ادامه احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: خواهش می‌کنم دقیقاً بفرمائید مشکل چیست و چه کاری باید انجام دهیم
وی افزود: من دلم نمی‌خواهد این جلسه تشریفاتی باشد و هر چیزی که امکان دارد، را انجام می‌دهیم و شما راهکار اجرایی به من دهید.

در ادامه همت هاشمی از فعالان حوزه موسیقی از بازار نشر هنر موسیقی انتقاد کرد و گفت: در طول سال‌های گذشته هیچگونه تولید هنری نداریم و ممکن است.
وی افزود: هیچگونه نظارتی بر واحدهای توزیع هنری نیست؛ با وجود اینکه هفت آلبوم با مجوز کار شده، اما تاکنون چهار سال است که نتوانسته‌ایم آن را منتشر کنیم.
وی در ادامه به موازی‌کاری در ادارات اشاره کرد و گفت: من نمی‌دانم چه اشتراکاتی بین نظامی‌گری و هنر وجود دارد و برخی باعث به وجود آمدن خودی و غیرخودی شده‌اند.
وی با بیان این‌که دوستان دیگر دل و دماغی برای تولید ندارند، گفت: هیچکدام از ما حالمان خوب نیست و تنها به واسطه فرهنگ و هنر است که می‌توانیم این وضعیت را تغییر دهیم.
وی تأکید کرد: اقتصاد هنر بسیار مهم است و اعتبارات موجود پاسخگو نیستند.
یکی دیگر از هنرمندان حاضر در جلسه به اقتصاد حوزه نشر پرداخت و گفت: اگر بتوانید با رایزنی و تعامل با وزارت ارشاد و صنعت و معدن برای تهیه کاغذ برای ناشرین و نویسندگان، کاغذ به صورت مجانی در اختیار آنها قرار دهید تا باعث شود قیمت کتاب پایین بیاید.
وی افزود: این کار باعث ترویج و گسترش کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه می‌شود.
حسینی یکی دیگر از هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به موضوع تغییر نام استان اشاره کرد و گفت: گویا اقناع عمومی صورت نگرفته و من نمی‌دانم چرا عده‌ای با طرح این موضوع، سریع موضع می‌گیرند.
وی بیان کرد: تلفظ نام استان سخت و ثقیل است و بهتر است با موشکافی بیشتر این موضوع، نام مناسبی برای استان انتخاب شود؛ هر چند زاگرس نام خوبی است، اما می‌توان با بررسی بیشتر نام بهتری را انتخاب کرد.
وی یکی دیگر از مشکلات استان را اشتباهات زبان‌شناختی ادارات عنوان کرد و گفت: تابلوها را که نگاه می‌کنیم متأسفانه نام برخی مناطق اشتباه نوشته شده؛ مثلاً پریکدون و شلالدون را پیکدان و شلالدان نوشته‌اند.
کوروش رضوانی از هنرمندان خانواده استان با بیان اینکه من آهنگرزاده هستم و اهل گلایه نیستم، مشکلات هنرمندان را برشمرد.
وی عنوان کرد: ما هنرمندان نه خانه داریم و نه قبرستان هنرمندان مشخص است؛ شاید کسی صاحب نداشته باشد.
وی با بیان این‌که ما همه بیکار هستیم، افزود: بیشتر هنرمندان نان شب ندارند.

در ادامه شریفی از انجمن شعر، بزرگترین مشکل در هنرمندان را اشتغال آن‌ها دانست.
وی با بیان این‌که وقتش است نوآوری و ابتکار داشته باشیم، گفت: اشتغال به بازار هنر نیاز دارد و آقای استاندار می‌تواند برای ما این بازار را ایجاد کند.
در ادامه یکی از هنرمندان حوزه ادبیات عنوان کرد: باید ادارات ملزم شوند که به مرجع علمی در حوزه ادبیات، رجوع کنند.
وی تأکید کرد: ما شاهد اشتباهات فجیع ادبیاتی در بیلبوردها و تابلوهای نصب شده در سطح شهر هستیم و این باعث شرم و خجالت ما اصحاب ادبیات است.
وی در ادامه به مشکل اقتصادی هنرمندان اشاره کرد و گفت: بی‌مایه فتیر است.
یکی دیگر از هنرمندان حوزه صنایع دستی به محروم بودن قشر عظیمی از هنرمندان صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: یک سایت نمایشگاهی برای عرضه محصولات این هنرمندان در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد.
آذریتون_ یکی از هنرمندان گفت: سه سوال از شما [آقای استاندار] داریم، شائبه‌هایی در خصوص کاندیداتوری شما در انتخابات آینده وجود دارد، اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد، چه تصمیمی برای حرف‌هایی دارید که الان می‌زنید؟
یک سوال از آقای درخشان دارم، شما گفتید که آقای هاشمی معاون سیاسی استاندار در تمام جلسات هنرمندان حضور دارند، شما بفرمائید چه دستاوردی برای هنرمندان داشت؟ جزء اینکه وقت برنامه را می‌گرفت.
بعد از این سوال امین درخشان _ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد_ خطاب به او گفت: حرمت امامزاده به متولی آن است.
وی افزود: دستاورد حضور معاون سیاسی استاندار کهگیلویه وبویراحمد به‌عنوان نماینده ویژه استاندار در جلسات هنرمندان حتماً که نباید توزیع پول باشد، بلکه شناخت نسبت به مسائل هنرمندان و انعکاس مطالب و پیگیری مسائل هنرمندان می‌تواند گره‌گشا باشد.
درخشان گفت: شما هر روز در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد هستید و خود بنده هم شما را شخصاً با نهایت احترام خدمت‌تان بودم.

در ادامه، احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: از حضور در جمع هنرمندان استان‌کهگیلویه و بویراحمد  بسیار خوشحال هستم، هنر یک زلالیتی می طلبد که هنرمند و هنرش بدون‌توجه به پیرامونش خالق اثر های بی نظیری خواهد شد.
احمد زاده بیان کرد: هنرمند یک روح لطف و پاکی دارد و افراد که این روحه را ندارند با  آنها فرسنگ ها فاصله دارد.
وی گفت:  بهترین زیبایی های جامعه و رشد تعالی انسان به دست هنرمندان انجام‌می شود و بنده تلاش می کنم در حوزه های مختلف مشکلات مردم رفع کنم البته نمی توانم ادعا کنم که می توانم همه مشکلات را حل کنم.
استاندار خاطر نشان کرد: شما هنرمندان مایه نشان دادن روح انسانیت در جامعه و شما تجلی دهنده فطرت بشریت هستید.
وی افزود: یک وقت یک هنرمند در صحنه نمایش کاری می کند که در زندگی افراد جامعه تاثیر گذار است .
احمدزاده ادامه داد: مسئولیت ما این است که به دیگران خدمت کنیم و آن مسئولیتی که از ما خواسته شده خدمت به مردم است.
وی عنوان کرد: این مسئولیت برای بشریت پیش رونده است پس ما مسئولیت داریم بشریت و جامعه بشری را جلو ببریم و با کار ما جامعه امید پیدا کند و به آینده خوش بین بشود.
وی خاطر نشان کرد: ما در این مسیر در خیابانی هستیم که ترافیک سنگین دارد و باید در کنار هم و با هم باشیم تا بتوانیم این مسیر به سلامت عبور کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: آنچه از هنرمندان اتنظار است با دیگران فرق می کند.
احمدزاده خاطر نشان کرد: روح هنرمند زلال است ، باید ان را شناخت تا بفهمیم چقدر زلال و پاک است.
وی ادامه داد: خداوند به شما یک نعمتی داده است پس ان را حفظ کنید و به مردم خدمت کنید و از مسیر پیشرفت خارج نشوید.
احمدزاده گفت: یک مدیر همه ویژگی های مثبت را در خود شاید نداشته باشد اما نباید شما را نا امید کند.
استاندار خاطر نشان کرد: من هنرمندان را قشر تاثیر گذار جامعه می دانم.
وی خاطر نشان کرد: هنرمندان در هر حوزه ای که کارشان رشد کند برای جامعه مثبت هستند و این یک باور است برای من و دوست دارم با این قشر باشم چون انسان از این افراد لذت می برد و هر اندازه این رفت و امد ها باشد برای بنده و خود استان سودمند است.







نام شما

آدرس ايميل شما

United States
استاندار/.خودتون رو خسته نکنید.
خدا
Iran, Islamic Republic of
https://www.iranintl.com/202305112417
قضیه این خبر داخل این سایت چیه
Iran, Islamic Republic of
شما هم مثل بقیه مردم ، کار کنید نان دربیاورید .
چه انتظارات بی جایی بعضی دارند ؟؟؟
مانند معلم ها، کارگران ،کارکنان شهرداری ، ...
اگر هنرمند هستید باید هنر شما مورد پذیرش و خواست مردم باشد اینکه بار خود را به هر شکلی می خواهید روی دوش دولت و مدیران دولت بیاندازید ، عین بی هنری است .
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
بنزین دردسرساز

بنزین دردسرساز

کیفیت پایین بنزین ایران سال‌ها مورد مناقشه ارگان‌های داخلی بوده است. سازمان استاندارد ...
1