تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۴۶۳۲۳۴
اسعد تقی‌زاده ۲۳ سال محیط بانی؛

صحبت‌های تلخ و شیرین محیط بان دنا

۰
صحبت‌های تلخ و شیرین محیط بان دنا
کبنا ؛اسعد تقی‌زاده مردی که برای حفاظت از گونه‌های جانوری حیات وحش تا پای مرگ رفته اما همچنان دست از تلاش برای حفظ منطقه حفاظت شده دنا برنداشته خاطرات تلخ و شیرینی از ۲۳ سال محیط بانی در این بخش از طبیعت زاگرس دارد.
به گزارش کبنا، ایرنا در گزارشی نوشت: این محیط‌بان یکی از شیرین‌ترین خاطرات خود از محیط بانی را لحظه رسیدن مادر و فرزند (بزکوهی و برغاله) به یکدیگر در دنا ذکر می‌کند.
تقی‌زاده تشریح کرد: داستان از آنجا شروع شد که یک طبیعت دوست هنگام گشت و‌گذار در دنا بزغاله تنهایی را مشاهده می‌کند و به علت نگرانی از تهدید‌های شکارچیان آن را به اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تحویل می‌دهد.
وی تأکید کرد: کارشناسان محیط زیست بزغاله را به منطقه حفاظت شده دنا و همان محلی که طبیعت دوست آن را پیدا کرده بود برده و در کمین می‌نشینند، ناگهان مادرش که در ارتفاعات بالا دست به دنبال فرزندش می‌گشت با مشاهده او به سرعت برق و باد خود را به نزد فرزندش رساند و او را با خود به آشیانه برد.
تقی‌زاده با اشاره به اینکه لحظه حرکت بز وحشی تا رسیدن به نزد بزغاله‌اش یکی از خاطرات به یادماندنی و فراموش نشدنی خود از دوران محیط بانی‌اش در ذخیره گاه دناست از شکارچیان خواست تا هرگز بچه‌های جانوران را از مادرشان جدا کنند.

این محیط‌بان البته خاطرات ترسناکی از گشت زنی‌های خود در دنا هم دارد (با وجود آموزش‌های سازمان محیط زیست درباره نحوه ورود به طبیعت بر اثر بی‌احتیاطی) او از روزی که زیپ کوله پشتی‌اش در طبیعت دنا بازمانده و یک مار در آن جا گرفته بود و او ناغافل آن را بسته و پس از رسیدن به خانه متوجه وجود مار در کوله پشتی خود شد را به عنوان یکی دیگر از خاطرات به یادماندنی خود از تجربیات محیط بانی معرفی می‌کند.
تقی‌زاده همچنین از روزی گفت که حساسیت زیاد او نسبت به رهاسازی زباله و عزمش برای تذکر به خاطیان باعث شناسایی شکارچیان کل و بز شد.
او تأکید کرد: در آن روز وقتی از پیامد‌های ریختن زباله در طبیعت با خاطیان سخن می‌گفتم متوجه کوله پشتی‌های آنان شدم و پس از جست و جو لاشه کل و بز را کشف کردم که از قساوت شکارچیان و کشتن این موجودات زیبا بسیار متأثر شدم.
تقی‌زاده اما تلخ‌ترین خاطرات زندگی خود را روزی ذکر کرد که بالگرد‌ها از شدت برف و بوران نمی‌توانستند در محل سقوط هواپیمای تهران به یاسوج بنشینند و داوطلبانه به همراه چند محیط‌بان دیگر پس از ۳۰ ساعت پیاده روی در سخت‌ترین شرایط به محل سقوط رسیدند.
او تأکید کرد: امکان ماندن در سرمای شدید ارتفاعات و بوران نبود و در مدت زمان کوتاهی توانستیم تنها روی پیکر‌های جانباختگان را با برف بپوشانیم تا مورد دستبرد کلاغ‌ها قرار نگیرند.
این محیط‌بان دوران دیده البته از کمبود امکانات که منجر شده محیط‌بانان برای دستگیری شکارچیان دست به راهبندان شبانه بزنند هم گفت و تأکید کرد: هنگام مشاهده نشانه‌هایی بر حضور متخلفان برای دستگیری آنان شکارچیان ناچار به راهبندان شبانه هستند.
اسعد تقی‌زاده ۲۳ سال محیط بانی؛
او اظهار کرد: در راهبندان شبانه با توجه به اینکه امکان استفاده از تجهیزات روشنایی به دلیل فرار شکارچیان وجود ندارد خطرات مختلفی همچون گزش خزندگانی مانند مار وجود دارد که در صورت وجود تجهیزات دوربین در شب نیاز به انجام راهبندان شبانه وجود ندارد.
تقی‌زاده تأکید کرد: میزان عرصه‌هایی که هر محیط‌بان باید در کهگیلویه و بویراحمد صیانت کند بیشتر از استاندارد جهانی است به همین علت کار من و همکارانم بسیار سخت است.
رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با داشتن ۳۱۲ هزار هکتار منطقه حفاظت شده و با توجه به توپوگرافی کوهستانی و سختگذر با کمبود نیروی محیط‌بان مواجه است.
هادی سینایی افزود: در مجموع ۷۵ محیط‌بان هم اکنون از مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد صیانت می‌کنند که با استاندارد کشوری فاصله بسیاری دارد.
وی ادامه داد: براساس استاندارد‌های کشوری و جهانی برای هر یک هزار هکتار منطقه حفاظت شده نیاز به یک نفر محیط‌بان است در حالی که در کهگیلویه و بویراحمد برای بیش از چهار هزار هکتار عرصه یک محیط‌بان خدمت می‌کند.
وی تأکید کرد که محیط‌بانان استان با وجود مشکلاتی مانند گستردگی وظایف، کمبود تجهیزات، کوهستانی بودن استان و پراکندگی مناطق با تمام توان از طبیعت و حیات وحش پاسداری می‌کنند.
سینایی عنوان کرد: در سال‌های اخیر محیط زیست تلاش کرده است محیط‌بانان را به تجهیزات روز محیط بانی مجهز کند چرا که بهره وری از تجهیزات به روز توسط محیط‌بانان می‌تواند به حفاظت هر چه بهتر محیط زیست بیانجامد.
سینایی گفت: با وجود کمبود نیروی محیط‌بان، منطقه خاییز در حوزه بهبهان و همچنین ضلع شمالی منطقه حفاظت شده دنا و پارک ملی آنکه جزء حوزه سمیرم (استان اصفهان) محسوب می‌شوند تحت حفاظت محیط‌بانان کهگیلویه و بویراحمد هستند.
وی افزود: برای حفاظت بیشتر از مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست از دوستداران محیط زیست به عنوان همیار افتخاری استتفاده می‌کند و افرادی که مایل به همکاری باشند می‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان اطلاعات درخواست شده را تکمیل کنند که پس از بررسی اطلاعات و تأیید صلاحیت کارت همیار طبیعت برای آنان صادر می‌شود.
اسعد تقی‌زاده ۲۳ سال محیط بانی؛
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده دناست که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است این منطقه یکی از غنی‌ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان اولین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما

آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

محمد مهاجری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: سخنان‌تان درباره اینکه مدیران کشور هر ...
چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

تورک فرهادی، تحلیلگر افغانستانی مستقر در ژنو با بیان اینکه هرگونه درگیری بین افغانستان ...
باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

حاج ابوالقاسم دولابی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت با اشاره به اوضاع نامناسب ...
1