تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۷
کد مطلب : ۴۶۳۹۰۷
کبنا گزارش می دهد؛
شهریه 20 میلیونی مدارس غیرانتفاعی یاسوج / مدارس غیرانتفاعی بحث عدالت آموزشی را زیر سوال می برند
۰
کبنا ؛
در حالی آموزش به یکی از کالاهای اساسی خانواده های فرزنددار تبدیل شده که امسال شهریه های برخی مدارس غیرانتفاعی در یاسوج بصورت نجومی و غیرقابل قبولی بالا رفته است. این افزایش قیمت نه فقط در یاسوج بلکه در کل کشور بوده است. در تهران افزایش قیمت ها تا 70 و 80 و حتی 100 میلیون تومان بالا رفته است و در یاسوج که این قیمت ها به 8 و 9 میلیون و گاها به 20 میلیون تومان می رسد.
شهریه های بالای مدارس غیرانتفاعی و کیفیت پایین
به گزارش کبنا نیوز، موضوعی که اهمیت دارد این است که زیرساخت ها و امکانات آموزشی در یاسوج چقدر است که شهریه ها تا 18 و 20 میلیون بالا رفته است؟ متأسفانه برخی از این مدارس غیرانتفاعی که پول های اضافی و زیاد از خانواده ها می گیرند مدارس اجاره ای هستند، در واقع زیرساخت مدرسه دولتی در اختیار بخش خصوصی قرار داده شده و هیچ چیز اضافه ای ندارند.
برخی دیگر از مدارس اجاره ای نیز، که مدرسه دولتی نبوده اند، زیرساخت آنچنانی ندارند، مشخص نیست بر اساس چه معیار و ملاکی این مبالغ از خانواده ها اخذ می شود. بسیاری از خانواده ها فریب قیمت های بالای مدارس را می خورند و تصور می کنند در این مدارس چیزی به غیر از کتاب درسی به دانش آموزان درس می دهند، در حالی که گاهاً خدماتی که در مدارس غیرانتفاعی می دهند پایین تر از مدارس دولتی و نیمه دولتی است.
یکی از اولیاء که سال گذشته دانش آموز خود را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کرده می گوید: پول داده ایم، تعداد دانش آموزان در مدرسه خیلی کم است، ولی خدمات بی کیفیت می دهند، معلم های مدرسه خوب درس نمی دهند، هیچ چیزی هم به غیر از کتاب درسی به دانش آموز یازدهمی درس نمی دهند. ما گول خوردیم، تعریف این مدرسه را شنیده بودیم و تصور کردیم مدرسه خوبی است!
بحث عدالت آموزشی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
بحث عدالت آموزشی یکی از بحث های استراتژیک نظام است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به بسط و گسترش آن اشاره شده است. عدالت آموزشی زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی فراهم می کند و از این منظر یکی از شرایط لازم برای جامعه ای متعالی، پویا و توسعه یافته محسوب می شود. با این حال آمار و شواهد حاکی از آن است که عدالت آموزشی در ایران چندان دیده نمی شود. به طور مثال نتایج کنکور سراسری سال 1400 نشان می دهد علی رغم آنکه 54 درصد دانش آموزان ایران در مدارس دولتی تحصیل می کنند، اما تنها 10 درصد رتبه های زیر 3 هزار کنکور به آنها اختصاص دارد.
عدم عدالت آموزشی منجر به تبعیض اجتماعی نظام مند می شود
یک استاد دانشگاه علامه طباطبائی درخصوص بحث عدالت آموزشی گفت: «اکثر مدارس غیردولتی به نیت سودجویی و منفعت طلبی تاسیس می شود؛ وگرنه برای آموزش محتوا و کتب برنامه درسی رسمی با همان معلمان مدارس دولتی نیازی به تاسیس مدارس غیردولتی و گونه های مختلف مدارس غیرانتفاعی نمی باشد. بنابراین مدارس غیرانتفاعی که معادل غیردولتی برای آنها صحیح تر می باشد، نمونه کاملی از بی عدالتی آموزش هستند که فقط طبقات بالا، ثروتمند و مرفه جامعه در این مدارس ثبت نام و تحصیل می نمایند.»
مذبوحی در پاسخ به این سوال که عدم عدالت آموزشی چه پیامدهایی را به دنبال دارد؟، گفت: «این بی عدالتی بین مدارس دولتی و غیر دولتی منجر به یادگیری های پنهان می شود؛ به گونه ای که دانش آموزان مدارس غیردولتی از همان ابتدای ورود به این مدارس یاد می گیرند که از طبقه ثروتمند و مرفه جامعه هستند و می توانند به وسیله مادیات و پرداخت وجوه مالی به آموزش های سفارشی دست پیدا کنند.»
وی ادامه داد: «از طرف دیگر این تمرکزگرایی بر مادیات می تواند موجب از بین رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس دانش آموزان در مدارس دولتی شود و در نهایت شکاف طبقاتی و تبعیض اجتماعی نظام مندی در کشور ایجاد کند.»
به نظر میرسد که تأسیس مدارس غیر دولتی راهکاری برای رفع کمبودهای مالی دولت در تامین هزینههای اصل 30 قانون اساسی بوده است نه راهکاری برای توسعه عدالت تربیتی یا جبران آن. یعنی دغدغه عدالت در کار نبوده است و حتی این دغدغه هم نبوده است که تعریف عدالت تربیتی را تغییر داده و بر اساس آن نسبت به ایجاد مدارس غیر دولتی تصمیم بگیرند حداقل میتوان گفت که راهبردهای آشفته در عدالت تربیتی را دنبال کردهاند و از وحدت نظر درباره عدالت تربیتی برخودار نبودهاند اگر ایجاد مدارس غیر دولتی عدالت است پس اصل 30 قانون اساسی بیعدالتی است.
اهمیت عدالت آموزشی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم
رهبر انقلاب اسلامی نیز به موضوع «عدالت آموزشی» اشاره کرده و افزودند: در مورد عدالت آموزشی و بهرهمندی دانش آموزان از سهم مناسب خود در همه نقاط کشور بویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم بارها صحبت شده است و اکنون که مسئله آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالت آموزشی حساستر از گذشته است.
حضرت آیت الله خامنهای با تأکید بر توجه به خانوادههایی که تمکن مالی جهت خرید ابزار و وسائل مورد نیاز به منظور استفاده از آموزش مجازی را ندارند، افزودند: صداوسیما باید از طریق آموزش، بخشی از خلاء عدم امکان استفاده از آموزش مجازی را جبران کند.
ایشان یکی از موارد مربوط به عدالت آموزشی را، موضوع «مدارس دولتی» برشمردند و گفتند: باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به گونهای شود که دانشآموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانوادهها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بیپناه میفرستند.
شهریه های بالای مدارس غیرانتفاعی و کیفیت پایین
به گزارش کبنا نیوز، موضوعی که اهمیت دارد این است که زیرساخت ها و امکانات آموزشی در یاسوج چقدر است که شهریه ها تا 18 و 20 میلیون بالا رفته است؟ متأسفانه برخی از این مدارس غیرانتفاعی که پول های اضافی و زیاد از خانواده ها می گیرند مدارس اجاره ای هستند، در واقع زیرساخت مدرسه دولتی در اختیار بخش خصوصی قرار داده شده و هیچ چیز اضافه ای ندارند.
برخی دیگر از مدارس اجاره ای نیز، که مدرسه دولتی نبوده اند، زیرساخت آنچنانی ندارند، مشخص نیست بر اساس چه معیار و ملاکی این مبالغ از خانواده ها اخذ می شود. بسیاری از خانواده ها فریب قیمت های بالای مدارس را می خورند و تصور می کنند در این مدارس چیزی به غیر از کتاب درسی به دانش آموزان درس می دهند، در حالی که گاهاً خدماتی که در مدارس غیرانتفاعی می دهند پایین تر از مدارس دولتی و نیمه دولتی است.
یکی از اولیاء که سال گذشته دانش آموز خود را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کرده می گوید: پول داده ایم، تعداد دانش آموزان در مدرسه خیلی کم است، ولی خدمات بی کیفیت می دهند، معلم های مدرسه خوب درس نمی دهند، هیچ چیزی هم به غیر از کتاب درسی به دانش آموز یازدهمی درس نمی دهند. ما گول خوردیم، تعریف این مدرسه را شنیده بودیم و تصور کردیم مدرسه خوبی است!
بحث عدالت آموزشی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
بحث عدالت آموزشی یکی از بحث های استراتژیک نظام است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به بسط و گسترش آن اشاره شده است. عدالت آموزشی زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی فراهم می کند و از این منظر یکی از شرایط لازم برای جامعه ای متعالی، پویا و توسعه یافته محسوب می شود. با این حال آمار و شواهد حاکی از آن است که عدالت آموزشی در ایران چندان دیده نمی شود. به طور مثال نتایج کنکور سراسری سال 1400 نشان می دهد علی رغم آنکه 54 درصد دانش آموزان ایران در مدارس دولتی تحصیل می کنند، اما تنها 10 درصد رتبه های زیر 3 هزار کنکور به آنها اختصاص دارد.
عدم عدالت آموزشی منجر به تبعیض اجتماعی نظام مند می شود
یک استاد دانشگاه علامه طباطبائی درخصوص بحث عدالت آموزشی گفت: «اکثر مدارس غیردولتی به نیت سودجویی و منفعت طلبی تاسیس می شود؛ وگرنه برای آموزش محتوا و کتب برنامه درسی رسمی با همان معلمان مدارس دولتی نیازی به تاسیس مدارس غیردولتی و گونه های مختلف مدارس غیرانتفاعی نمی باشد. بنابراین مدارس غیرانتفاعی که معادل غیردولتی برای آنها صحیح تر می باشد، نمونه کاملی از بی عدالتی آموزش هستند که فقط طبقات بالا، ثروتمند و مرفه جامعه در این مدارس ثبت نام و تحصیل می نمایند.»
مذبوحی در پاسخ به این سوال که عدم عدالت آموزشی چه پیامدهایی را به دنبال دارد؟، گفت: «این بی عدالتی بین مدارس دولتی و غیر دولتی منجر به یادگیری های پنهان می شود؛ به گونه ای که دانش آموزان مدارس غیردولتی از همان ابتدای ورود به این مدارس یاد می گیرند که از طبقه ثروتمند و مرفه جامعه هستند و می توانند به وسیله مادیات و پرداخت وجوه مالی به آموزش های سفارشی دست پیدا کنند.»
وی ادامه داد: «از طرف دیگر این تمرکزگرایی بر مادیات می تواند موجب از بین رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس دانش آموزان در مدارس دولتی شود و در نهایت شکاف طبقاتی و تبعیض اجتماعی نظام مندی در کشور ایجاد کند.»
به نظر میرسد که تأسیس مدارس غیر دولتی راهکاری برای رفع کمبودهای مالی دولت در تامین هزینههای اصل 30 قانون اساسی بوده است نه راهکاری برای توسعه عدالت تربیتی یا جبران آن. یعنی دغدغه عدالت در کار نبوده است و حتی این دغدغه هم نبوده است که تعریف عدالت تربیتی را تغییر داده و بر اساس آن نسبت به ایجاد مدارس غیر دولتی تصمیم بگیرند حداقل میتوان گفت که راهبردهای آشفته در عدالت تربیتی را دنبال کردهاند و از وحدت نظر درباره عدالت تربیتی برخودار نبودهاند اگر ایجاد مدارس غیر دولتی عدالت است پس اصل 30 قانون اساسی بیعدالتی است.
اهمیت عدالت آموزشی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم
رهبر انقلاب اسلامی نیز به موضوع «عدالت آموزشی» اشاره کرده و افزودند: در مورد عدالت آموزشی و بهرهمندی دانش آموزان از سهم مناسب خود در همه نقاط کشور بویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم بارها صحبت شده است و اکنون که مسئله آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالت آموزشی حساستر از گذشته است.
حضرت آیت الله خامنهای با تأکید بر توجه به خانوادههایی که تمکن مالی جهت خرید ابزار و وسائل مورد نیاز به منظور استفاده از آموزش مجازی را ندارند، افزودند: صداوسیما باید از طریق آموزش، بخشی از خلاء عدم امکان استفاده از آموزش مجازی را جبران کند.
ایشان یکی از موارد مربوط به عدالت آموزشی را، موضوع «مدارس دولتی» برشمردند و گفتند: باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به گونهای شود که دانشآموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانوادهها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بیپناه میفرستند.