تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۴۶۳۹۶۶
نیرو‌های واگنر از روستوف خارج شدند، پریگوژین به بلاروس رفت

خروج پریگوژین از روسیه؛ نیمه اول بازی یک بر صفر به نفع پوتین تمام شد! / چرا پوتین نتوانست کودتا را پیش‌بینی کند؟

۱
۰
خروج پریگوژین از روسیه؛ نیمه اول بازی یک بر صفر به نفع پوتین تمام شد! / چرا پوتین نتوانست کودتا را پیش‌بینی کند؟
کبنا ؛یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر کمتر از ۲۴ ساعت پس از اعلان «عصیان علیه ارتش روسیه» گفت در پی گفتگو و توافق با رئیس‌جمهوری بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، به نیرو‌های خود دستور داده از ادامه مسیر به سمت مسکو خودداری کنند تا از «خون‌ریزی» جلوگیری شود.
همزمان کرملین هم اعلام کرده جنگجویان واگنر را از اتهام خیانت و سرکشی مبرا می‌کند.
در همین حال، تصاویری از خروج نیرو‌های واگنر از شهر روستوف-نا-دونو منتشر شده و پریگوژین هم در مسیر بلاروس مشاهده شده است.
‌در تصاویر جدیدی که از شهر روستوف-نا-دونو مخابره شده یورگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر دیده می‌شود که در یک خودرو غیرنظامی در حال ترک شهر است. پریگوژین در این تصاویر در حال ترک مقر فرماندهی گروه واگنر است. آن طور که رسانه‌های روسیه گزارش کرده‌اند یوگنی پریگوژین در راه ترک خاک روسیه و رفتن به بلاروس است.
همه این تحولات در کمتر از ۲۴ ساعت روی داد و یک روز پرالتهاب را برای مردم روسیه رقم زد.
همزمان بسیاری از مردم جهان اخبار لحظه به لحظه این تحولات را در روز شنبه پیگیری کردند. سلسله تحولات سریعی که به نظر می‌رسید تا مرز یک «جنگ داخلی» در روسیه پیش رفته است.
ماجرا با ورود شبه نظامیان واگنر به خاک روسیه در ساعات اولیه بامداد روز شنبه - ۲۴ ژوئن - آغاز شد؛ گروهی متشکل از هزاران مزدور که به رهبری یوگنی پریگوژین برای جنگ در اوکراین و قبل از آن در سوریه استخدام شده بودند.
تنش به قدری سریع بالا گرفت که پریگوژین با انتشار چند پیام صوتی و تصویری مدعی شد برای اجرای «عدالت» و پایان دادن به «فساد و دروغ» در راس فرماندهی ارتش روسیه وارد عمل شده و «هیچ چیز جلودارش نخواهد بود».
تنش میان فرمانده گروه واگنر و وزیر دفاع روسیه و فرمانده ارتش این کشور چند ماهی بود که رو به اوج بود. یوگنی پریگوژین بار‌ها ارتش را به امتناع از پشتیبانی نیرو‌های خود متهم و روز گذشته هم در شدیدترین اتهامات، ارتش را به موشک باران پایگاه نیرو‌های خود در خاک اوکراین متهم کرد.
او و هزاران نیروی شبه‌نظامی واگنر بامداد شنبه خیلی زود به شهر روستوف-نا-دونو رسیدند و تصاویری از آن‌ها مقابل ساختمان‌های نظامی این شهر دیده شد؛ جایی که مقر فرماندهی جنگ اوکراین خوانده شد.
پس از آن، در مسکو و چندین شهر و منطقه روسیه وضعیت فوق‌العاده شکل گرفت و نیرو‌های ضدتروریسم و یگان‌های ویژه در اطراف کرملین و نقاط حساس پایتخت مستقر شدند.
با روشن شدن هوا تصاویر جدید ستونی از خودرو‌های گروه واگنر را در مسیر به سمت مسکو نشان داد و همزمان مواضع استحکامی که در اطراف مسکو برپا شده بود همزمان با لغو همه رویداد‌های عادی در پایتخت، همه چیز خبر از یک رویداد نظامی قریب الوقوع می‌داد.
اما تنها چند ساعت بعد، اعلام شد که با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، همه چیز متوقف و ملغی شده است.
             
یوگنی پریگوژین اعلام کرد برای جلوگیری از «خون‌ریزی» به نیرو‌های خود که به ۲۰۰ کیلومتری مسکو رسیده بودند دستور توقف و بازگشت داده و همزمان خود راهی بلاروس خواهد شد.
با فرا رسیدن غروب در جنوب روسیه، تصاویر جدید حکایت از خروج نیرو‌های واگنر از شهر روستوف-نا-دونو داشتند و ویدیویی هم مخابره شد که در آن آقای پریگوژین را سوار یک خودرو در حال ترک این شهر نشان می‌داد.
غروب شنبه تصاویری از یوگنی پریگوژین در حال ترک شهر روستوف-نا-دونو مخابره شد. گفته شده او خاک روسیه را ترک کرده و به بلاروس خواهد رفت. به نظر می‌رسد ماجراجویی یوگنی پریگوژین و آنچه او «تظاهرات برای عدالت و برچیدن فساد و دروغ» خوانده بود ظرف کمتر از ۲۴ ساعت به پایان رسیده و خود او هم برای در امان بودن از خشم کرملین حالا به بلاروس پناه خواهد برد.
با این حال، به نظر نمی‌رسد ولادیمیر پوتین که در سال‌های گذشته نشان داده نسبت به مخالفانش و سرکشی حلقه نزدیک به خود، انعطاف‌ناپذیر است به راحتی با ادامه فعالیت گروه واگنر و «ختم به خیر شدن» سرنوشت یوگنی پریگوژین کنار بیاید.
در همین حال، اگر چه در داخل روسیه ممکن است این رویداد «تاییدی دوباره بر اقتدار پوتین» تعبیر و تبلیغ شود، در خارج از مرز‌های این کشور این «دعوای خانگی» فرصتی مغتنم برای «تحقیر» بیش از پیش ولادیمیر پوتین خواهد شد. اتفاقی که شاید بیش از ادامه پیشروی گروه واگنر به سمت مسکو، کرملین را خشمگین کند و یوگنی پریگوژین باید منتظر عواقب این «خشم فعلا فروخورده» باشد.
یوگنی پریگوژین علت عصیان خود را رفتار سرگئی شویگو، وزیردفاع روسیه و عدم حمایت او از گروه واگنر اعلام کرده بود و آقای شویگو را به تلاش برای از بین بردن واگنر‌ها متهم کرده بود.
آیا توافق پریگوژین با بلاروس به معنای عقب‌نشینی کامل فرمانده واگنر است؟
فرانک گاردنر، گزارشگر امنیتی بی‌بی‌سی می‌گوید تصمیم پریگوژین برای متوقف کردن حرکت نیروهایش به سمت مسکو می‌تواند نشان از این داشته باشد که بازی یک بر صفر به نفع پوتین شده است.
گاردنر می‌گوید به نظر می‌رسد یوگنی پریگوژین انتظار داشت طی ۲۴ ساعت گذشته مردم روسیه و رهبران مخالف کرملین به او بیپوندند، اما چنین نشد و این می‌تواند او را ناچار به پذیرفتن پیشنهاد الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس کرده باشد.
با این حال گزارشگر امنیتی بی‌بی‌سی معتقد است آنچه روی داده چیزی نیست که «ولادیمیر پوتین از آن بگذرد».
همزمان تحولات ۲۴ ساعت گذشته تاثیر انکارناپذیری روی جنگ اوکراین گذاشته است.
ترک مواضع نیرو‌های واگنر در اوکراین و احتمال عدم استقرار مجدد آن‌ها در مواضع قبلی می‌تواند برای اوکراین که چند ماهی است به دنبال بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل روسیه است، بسیار خوشایند باشد.
این به ویژه در مناطقی مانند شهر باخموت که پس از نبردی ۹ ماهه توسط جنگجویان واگنر تصرف شده بود، می‌تواند نظامیان اوکراین را تشویق به پیش‌روی کند.
در همین ارتباط روز شنبه مقام‌های نظامی اوکراین مدعی شدند که نیرو‌های این کشور توانسته‌اند حتی کنترل بخشی از مناطقی در منطقه دونتسک که از سال ۲۰۱۴ در تصرف شورشیان مورد حمایت مسکو بود را در دست بگیرند.
چرا پوتین نتوانست کودتا را پیش‌بینی کند؟
خروج پریگوژین از روسیه؛ نیمه اول بازی یک بر صفر به نفع پوتین تمام شد! / چرا پوتین نتوانست کودتا را پیش‌بینی کند؟
عباس عبدی نوشت: در نظام‌هایی که گفتگو و آزادی بیان و اظهار علنی احساسات ممکن نباشد، همین می‌شود که حاکم از شناخت جامعه خود نیز غافل می‌گردد و به یک‌باره با وضعی مواجه می‌شود که ذهن و روان او از آن غافل بوده است. در ساختاری که سرآشپز خود را به فرماندهی یک نیروی غیررسمی و جنایتکار منصوب کنند، نتیجه‌ای از این بهتر که آن نیرو امروز تمرد نماید، نصیب آن ساختار نخواهد بود.
عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: اگر علاقه‌مند به دیدن فیلم‌های حیات‌وحش باشیم، حتما متوجه می‌شویم که در جنگ میان حیوانات، هر دو نیروی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در نتیجه جنگ اثرگذار است و همیشه برای بیننده این تصور پیش می‌آید که اگر قدرت نرم‌افزاری یک طرف بیشتر و مثل انسان بود، می‌توانست به راحتی بر طرف مقابل چیره شود، درحالی که انسان به لحاظ سخت‌افزاری و قدرت بدنی بسیار ضعیف است.
فیلمی دیدم که چهار انسان به سوی یک گله بزرگ از شیر‌ها می‌رفتند که بوفالویی را شکار کرده بودند، شیر‌ها همگی فرار کردند و این‌ها هم ران و دست بوفالو را بریدند و بردند و بقیه را برای آن گله بزرگ باقی گذاشتند. شیر‌ها به دلایل روشنی از انسان‌ها می‌ترسیدند درحالی که به فیل و زرافه حمله می‌کنند. جنگ و سیاست انسان‌ها را هم می‌توان در چارچوب همین قاعده حیات‌وحش ارزیابی کرد. در اینکه قدرت سخت‌افزاری در سرنوشت این جنگ موثر است تردیدی نیست، ولی عنصر اصلی موفقیت یکی از طرفین در بخش نرم‌افزاری آن است.
در مدیریت، در تصمیم‌گیری، در کسب حمایت دیگران، در روحیه‌بخشی، در عقب‌نشینی، در گفتگو و اصلاح سیاست و... گربه‌سانان در حیات‌وحش یکی از نمونه‌های جالب هستند که معمولا ویژگی نرم‌افزاری آن‌ها بر دیگر حیوانات برتر است ازجمله اینکه تن به ریسک شدید نمی‌دهند، هنگام ضرورت عقب‌نشینی می‌کنند، درحالی که سختکوش هستند و زیرکانه شکار می‌کنند.
شاید این ویژگی‌ها را آموخته‌اند، بیش از اینکه غریزه آنان باشد. ماجرای جنگ اوکراین و وضعیت روسیه در این جنگ نشان داد که بمب اتم و تجهیزات پیشرفته نظامی و زرادخانه بزرگ گرچه مهم است، ولی در غیاب قدرت نرم‌افزاری، کارایی مداوم و موثر ندارند و چه بسا موجب حجاب عقل و مانع از دیدن واقعیت شوند. دیدن درست واقعیت و تحلیل آن یک ویژگی نرم‌افزاری است. حکومتی که از شناخت نیرو‌های تحت فرمان یا نزدیک به خود غافل است، چگونه می‌تواند، دشمن و دیگران را بشناسد؟
این وضعیت مصداق آن پرسش سعدی از آن منجم است که «تو بر اوج فلک چه دانی چیست؟ که ندانی در سرایت کیست؟» در واقع اشاره به وجود مردی در اندرون خانه او می‌کند که منجم از آن بی‌خبر است. اینکه آقای پوتین این ماجرا را خیانت بداند مساله فرعی است.
در نظام‌هایی که گفتگو و آزادی بیان و اظهار علنی احساسات ممکن نباشد، همین می‌شود که حاکم از شناخت جامعه خود نیز غافل می‌گردد و به یک‌باره با وضعی مواجه می‌شود که ذهن و روان او از آن غافل بوده است. در ساختاری که سرآشپز خود را به فرماندهی یک نیروی غیررسمی و جنایتکار منصوب کنند، نتیجه‌ای از این بهتر که آن نیرو امروز تمرد نماید، نصیب آن ساختار نخواهد بود. این نشانه ضعف مفرط نرم‌افزاری آن ساختار است.
کودتایی که در سال ۱۹۹۱ در اتحاد جماهیر شوروی رخ داد معرف این نکته بود که چگونه حکومت شوروی دچار کودتایی شد که خودش ده‌ها بار در جهان کودتا کرده بود ولی متوجه کودتا علیه خودش نشد. این واقعیت محصول فقدان آزادی و نظارت عمومی و رسانه‌ای و نهاد‌های مدنی بود. اتفاقا آن کودتا نیز به دست یلتسین که نوعی استقلال نسبی از حزب کمونیست شوروی پیدا کرده بود خنثی شد، و الا ماجرای شوروی به گونه دیگری رقم می‌خورد.
در حقیقت باید گفت که گرچه در ظاهر پیشرفت تمدن با پیشرفت سخت‌افزار قرین است، ولی آنچه که کمتر دیده می‌شود و به چشم افراد عادی نمی‌آید، پیشرفت چشمگیرتر نرم‌افزاری به عنوان ویژگی یک تمدن است. نرم‌افزار است که قدرت مدیریت و به کارگیری سخت‌افزار را دارد و اصولا پایدارتر و منعطف‌تر است.
فارغ از هر سرنوشتی که برای روسیه و جنگ اوکراین رقم بخورد، در این نتیجه‌گیری نباید تردید کرد که روسیه در برابر غرب از نظر نرم‌افزاری پیشاپیش شکست خورده است. فقط خدا کند که برای جبران این ضعف به ویرانگرترین سخت‌افزار موجود، یعنی بمب اتم متوسل نشوند.
آخرین خبر‌ها از تحولات روسیه؛ حرکت ۴ کاروان نظامی واگنر به سمت مسکو 
 در پی اوج گیری تنش‌ها میان یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه‌نظامیان واگنر و دولت روسیه، بامداد شنبه نیروهای مسلح این گروه، ورود به خاک روسیه از سمت اوکراین را آغاز و اعلام کردند که به سمت مسکو پیشروی خواهند کرد.
 در آنسوی درگیری نیز در شهرهای مختلف روسیه تدابیر شدید امنیتی به اجرا گذاشته شد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور طی سخنانی گروه واگنر را خائن نامید و خواستار اتحاد مردم روسیه علیه آن شد.
همزمان با تحولات روسیه، رئیس‌جمهور گرجستان از بیم مهاجرت‌های احتمالی دستور تقویت بیشتر مرزهای شمالی این کشور با روسیه را صادر کرد.
حمایت کامل اردوغان از اقدامات پوتین در پی حمله  «واگنر»
کاخ ریاست‌جمهوری روسیه از گفت‌وگوی تلفنی «ولادیمیر پوتین» با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود در خصوص تحولات اخیر و تحرکات «یوگنی پریگوژین» فرمانده نیروهای شرکت خصوصی «واگنر» در روسیه خبر داد. 
به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، کرملین اعلام کرد رئیس دولت روسیه، رئیس‌جمهور ترکیه را در جریان تلاش برای شورش مسلحانه در روسیه قرار داد. طبق اعلام کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، اردوغان حمایت کامل خود را از اقدامات رهبری روسیه اعلام کرد. 
 بلاروس: نمی‌توانیم خود را از حوادث روسیه جدا کنیم
شورای امنیت بلاروس در واکنش به تحولات روسیه گفت: «ما متحد روسیه بودیم و هستیم و نمی‌توانیم از حوادثی که در جنوب آن رخ می‌دهد جدا بمانیم».
اولین واکنش دولت آمریکا به تحولات روسیه
در پی حمله مسلحانه گروه «واگنر»، وزیر خارجه آمریکا گفت با وزرای خارجه گروه هفت و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره وضعیت جاری در روسیه گفت‌وگو کرده است.
وی افزود ایالات متحده در حالی که تحولات در روسیه ادامه دارد، با متحدان و شرکای خود در هماهنگی نزدیک خواهد بود. 
 کنعانی: از حاکمیت قانون در روسیه حمایت می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه رویداد اخیر در روسیه را موضوع داخلی این کشور خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت قانون در فدراسیون روسیه حمایت می‌کند.
تماس تلفنی بلینکن با کشورهای غربی درباره روسیه
وبگاه آکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده با چندین تن از وزرای خارجه کشورهای غربی درباره تشدید تنش‌ها در روسیه گفت‌وگوی تلفنی انجام داده است.
حرکت ۴ کاروان نظامی واگنر به سمت مسکو
منابع خبری روسیه از حرکت چهار کاروان نظامی گروه «واگنر» به سمت مسکو و همزمان ورود نیروهای چچنی به شهر روستوف در حمایت از پوتین خبر دادند.
به گزارش ایسنا، وب‌سایت نظامی روسیه موسوم به «ریبار» نوشت که امروز شنبه چهار کاروان نظامی گروه نظامی خصوصی «واگنر» به سمت مسکو حرکت کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، چهار کاروان نظامی واگنر شامل ۱۵۰ تا ۴۰۰ خودروی نظامی است.
در ادامه گزارش وبسایت نظامی «ریبار» روسیه آمده که نیروهای واگنر با سرعت تمام در امتداد بزرگراه روستوف-مسکو در حال پیشروی هستند.
وبسایت مذکور افزود: نیروهای چچنی (در حمایت از پوتین) در اطراف شهر روستوف روسیه مستقر شده‌اند.
«یوگنی پریگوژین» فرمانده واگنر امروز اعلام کرد که نیروهای مسلح آن کنترل شهر جنوبی «روستوف» روسیه را در دست گرفته‌اند. او از «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع این کشور خواست تا برای مذاکره به این شهر بیاید.
فرماندار لیپتسک تأیید کرد که نیروهای واگنر در حال حرکت به سمت این منطقه هستند
ایگور آرتامونوف، فرماندار منطقه لیپتسک در شرق روسیه تایید کرد که نیروهای واگنر در حال جابجایی «تجهیزات» خود به سمت این منطقه هستند.
پیش از این در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از کاروان خودروهای مسلح واگنر در حال حرکت به مست این منطقه (واقع در میان شهر ورونژ و مسکو) منتشر شده بود.
آرتامونوف در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «سازمان‌های مجری قانون و مقامات تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از ایمنی مردم انجام می‌دهند. اوضاع تحت کنترل است.»
آرتامونوف همچنین از ساکنان منطقه خواست که «خانه‌های خود را ترک نکنند و از سفر به هر وسیله‌ای خودداری کنند».
ورود نیروهای چچنی گردان اخمت به روستوف در حمایت از پوتین
ویدیویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان از ورود نیروهای چچنی گردان اخمت به روستوف در حمایت از پوتین است.
کاروانی از نیروهای واگنر در حال عبور از خاک  استان لیپتسک
فرماندار استان لیپتسک روسیه گفت که کاروانی از نیروهای واگنر در حال عبور از خاک این استان هستند.
مسکو در ۴۰۰ کیلومتری شمال موقعیت دارد.
مشخص نیست که گروه واگنر در هر منطقه چند سرباز دارد و شمار جنگجویان این گروه در لیپتسک چه تعداد بوده است.
 اوکراین: سربازان روس بهتر است  از سرزمین ما فرار کنند
وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که سربازان روس بهتر است  از سرزمین ما فرار کنند و برای کمک به همرزمان خود به روسیه بروند.
درخواست امریکا از سفارتخانه هایش مبنی بر عدم اظهار نظر در خصوص  تحولات روسیه
وال استریت ژورنال، به نقل از منابع مطلع نوشت: امریکا از سفارتخانه هایش در تمام کشورها خواسته در قبال تحولات روسیه، اظهار نظر نکنند.
خروج پریگوژین از روسیه؛ نیمه اول بازی یک بر صفر به نفع پوتین تمام شد! / چرا پوتین نتوانست کودتا را پیش‌بینی کند؟
کرملین خروج پوتین از مسکو را تأیید نکرد
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین عصر شنبه به خبرگزاری تاس گفت که «رئیس جمهور همچنان در کرملین مشغول کار است»، اما از آنجایی که نیروهای واگنر ظاهراً تلاش می‌کنند راه خود را به پایتخت باز کنند، شایعات در شبکه‌های اجتماعی در حال افزایش است.
برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی ادعا کرده‌اند که هواپیمای ویژه پوتین روز شنبه ساعت ۱۴ و ۱۶ دقیقه از مسکو خارج شده است و بر اساس سرویس ردیابی فلایت‌رادار به سمت شمال غرب حرکت کرده است.  سپس ظاهراً هواپیما در نزدیکی شهر «تور» در شمال غرب مسکو از رصد رادار خارج شده است.
دولت بایدن جلسه اضطراری برای ارزیابی تحولات روسیه تشکیل داد
سی ان ان به نقل از منابع مطلع اعلام کرد: دولت بایدن جلسه اضطراری برای ارزیابی تحولات روسیه تشکیل داد.
مقامات دولت امریکا از تحولات روسیه اظهار شگفتی کرده اند. مقامات اطلاعاتی آمریکا و اروپا انتظار نداشتند پریگوژین اقدام به تصرف روستوف کند.
اکسیوس به نقل از منابع مطلع نظامی نیز اعلام کرد که رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا سفر خود به اسرائیل را لغو کرد تا در واشنگتن حاضر باشد و به پیگیری اوضاع روسیه بپردازد.
پنتاگون گفت: لوید آستین، وزیر دفاع امریکا، همچنان از نزدیک وضعیت کنونی روسیه را زیر نظر دارد و هر تحول مهمی در این باره به وی اطلاع داده می شود.
دوشنبه در مسکو تعطیل اعلام شد
شهردار مسکو گفت: علاوه بر (یکشنبه) که روز تعطیل رسمی است، دوشنبه 26 ژوئن(فردا) نیز پایتخت روسیه تعطیل خواهد بود.
وی افزود:  از شهروندان می خواهیم تا حد امکان از عبور و مرور خودداری کنند. ممکن است مسیرهای رفت و آمد در برخی نقاط شهر، مسدود شود.
پریگوژین تایید کرد که سرویس امنیتی روسیه مقدار زیادی پول نقد متعلق به واگنر را کشف کرده
یوگنی پریگوژین گزارش‌های قبلی رسانه‌ها درباره کشف مقدار زیادی پول نقد در جریان یورش به یکی از دفاتر او توسط سرویس امنیتی اف‌اس‌بی روسیه را تایید کرده است. او می‌گوید مبلغی که در این حملات پیدا شد، متعلق به گروه واگنر است. پریگوژین در پیامی صوتی در کانال تلگرامی خود به یک وانت و دو اتوبوس پر از پول اشاره می‌کند.
به‌گفته او، این پول، غرامت جنگجویان کشته شده واگنر و سایر هزینه‌ها است. پریگوژین می گوید: «واگنر در ۱۰ سال گذشته، بر اساس قرارداد توافقی، فقط با پول نقد کار می‌کند و من کاملاً به آن پایبند هستم.»او به جزئیاتی درباره مبلغ دقیق پول نقد اشاره نکرد اما رسانه‌های روسی پیشتر گفتند که ۴ میلیارد روبل (۳۸ میلیون پوند/ ۴۸ میلیون دلار) در جریان یورش اف‌اس‌بی به دفتر پریگوژین در شهر سن پترزبورگ کشف شده است.
پوتین به نیروهای نظامی اش مصونیت قضایی داد
کرملین اعلام کرد: پوتین قانونی را امضا کرد که بر اساس آن پرسنل نظامی که در چارچوب بسیج نیروها فراخوانده شده اند و همچنین پیمانکاران نظامی، از مسئولیت کیفری معاف هستند.
وضع محدودیت سفر و رفت و آمد برای مناطق مجاور مسکو 
فرماندار استان کالوگا که با نواحی فدرال مسکو هم مرز است، اعلام کرد که رفت و آمد در جاده‌های هم مرز با چندین منطقه مجاور از جمله تولا، بریانسک، اوریول و اسمولنسک محدود خواهد شد.
این تصمیم درحالی گرفته شده که هیچ نشانی از حضور مزدوران واگنر در کالوگا دیده نشده است؛ با این وجود گزارش‌های محلی حاکی از آن است که کاروان گروه واگنر در حال حرکت به سمت شمال و در مسیر پایتخت هستند.
شهردار مسکو: وضعیت دشوار است
سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو در بیانیه‌‌ای که در کانال تلگرام منتشر کرده و نوشت:«وضعیت دشوار است».
او افزود: احتمال مسدود شدن برخی از جاده‌ها و محله‌های این شهر برای تردد وجود دارد.
مدودف: سلاح‌های هسته‌ای روسیه به دست گروه واگنر بیفتد تمام جهان در آستانه یک فاجعه قرار می‌گیرد
دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفت: روسیه اجازه نخواهد داد اقدامات گروه واگنر به ریاست یوگنی پریگوژین به کودتا و یا بحران جهانی تبدیل شود. او تاکید کرد اگر سلاح‌های هسته‌ای روسیه به دست گروه واگنر بیفتد تمام جهان در آستانه یک فاجعه قرار خواهد گرفت.
امیرعبداللهیان در گفتگو با لاوروف: مسکو از این مرحله عبور خواهد کرد
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز شنبه در این گفتگوی تلفنی با حمایت از حاکمیت قانون در همه کشورها از جمله کشور همسایه و دوست روسیه و انتقاد از هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورها، شرایط داخلی روسیه را یک موضوع کاملا داخلی تلقی و اظهار اطمینان کرد که کشور روسیه از این مرحله عبور خواهد کرد.
سرگئی لاوروف هم با اشاره به اظهارات رئیس جمهور روسیه بر اعمال کامل حاکمیت قانون بر تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد و افزود: روسیه به سرعت از این وضعیت عبور می کند.
خروج پریگوژین از روسیه؛ نیمه اول بازی یک بر صفر به نفع پوتین تمام شد! / چرا پوتین نتوانست کودتا را پیش‌بینی کند؟
بلاروس: واگنر با پیشنهاد ما برای توقف درگیری موافقت کرد
سرویس مطبوعاتی رئیس جمهور بلاروس گزارش داد، پریگوژین پیشنهاد لوکاشنکو برای توقف جنبش واگنر در روسیه و برداشتن گام های بیشتر برای تنش زدایی را پذیرفت.
سرویس مطبوعاتی لوکاشنکو اعلام کرد که در حال حاضر پیش‌نویس گزینه قابل قبولی برای حل و فصل وضعیت گروه "واگنر" با ضمانت‌های امنیتی برای مبارزان آن وجود دارد. پریگوژین پیشنهاد لوکاشنکو برای توقف پیشروی نیروهایش به سمت مسکو را پذیرفت.
پیشنهاد رئیس جمهور بلاروس شامل اعطای تضمین های امنیتی به جنگجویان واگنر است.
مذاکرات لوکاشنکو با رئیس گروه واگنر، با هماهنگی قبلی با پوتین صورت پذیرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
پوتین ثابت کرد یه ابرقدرت پوشالیه
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

محسن رضايي ازدولت خارج شد تا به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران ...
فایل های مرتبط
1