کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

نگین‌تاجی در آستانه وداع با دادگستری کهگیلویه و بویراحمد / نگینِ اصلاحات قضایی بر انگشتان نگین تاجی

17 تير 1402 ساعت 20:51

قضاوت در دیدگاه اسلام، متفاوت با سایر ادیان و ملل، و از مهمترین راهبرد‌های انسانیت محوری و عدالت جویی است. جایی که انسان با داشتن کرامات و قابلیت‌های روحی و فکری که دارد، حتی به عنوان متهم نیز باید محترم باشد و از حمایت‌های اجتماعی، قانونی، فکری و هرگونه شیوه‌ای که شخص بتواند در نهایت آزادی و فصاحت کلام از خود دفاع کند، برخوردار می‌باشد. این مهم تا جایی است که در محکمه‌های اسلامی، هیج برتری و امتیازی بین حاکم اسلامی و دیگر انسان‌ها وجود ندارد.


قضاوت در دیدگاه اسلام، متفاوت با سایر ادیان و ملل، و از مهمترین راهبرد‌های انسانیت محوری و عدالت جویی است. جایی که انسان با داشتن کرامات و قابلیت‌های روحی و فکری که دارد، حتی به عنوان متهم نیز باید محترم باشد و از حمایت‌های اجتماعی، قانونی، فکری و هرگونه شیوه‌ای که شخص بتواند در نهایت آزادی و فصاحت کلام از خود دفاع کند، برخوردار می‌باشد. این مهم تا جایی است که در محکمه‌های اسلامی، هیج برتری و امتیازی بین حاکم اسلامی و دیگر انسان‌ها وجود ندارد.
بنابراین، علیرغم ضرورت‌های مبارزه با مفاسد و انحرافاتی که زمینه ارتکاب به جرایم خیلی خشن مثل قتل، اغتشاش، ورود به عنف و... ، و همچنین برخورد‌های قهریِ اجتناب ناپذیری که توسط ضابطین صورت می‌گیرد، لیکن باز هم تأکید دین مبین اسلام و قضات متعهد بر این است که نهایت تلاش برای حفظ کرامت انسانی متهمین صورت گیرد. با این وجود، نگاه تربیتی-اخلاقی حکومت اسلامی بر مبنای حفظ ارزش‌های انسانی و توجه به حقوق هر فرد از جامعه می‌باشد، لذا در حقوق اسلامی برای افراد، مرتبت و جایگاه تشخص و تبری از خلاف را قائل هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
همین برداشت از قانون، زمینه‌ای است تا همواره دستگاه قضایی، به دنبال قضاتی متعهد، متخلص به معرفت اسلامی و متخصص به حقوق و تعالیم کامله اسلام باشند. در حوزه قضایی، کسانی که بتوانند تلفیقی از دانش، تجربه و مردم محوری را پیشه نمایند، در بالاترین مسند مدیریتی و قضاوت قرار می‌گیرند. خوشبختانه، این مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد که ساختار اجتماعی قبیله‌ای و عشیره‌ای داشته و مردم بیش از آنکه به دنبال تمایزات اجتماعی باشند، در صدد همگرایی و انسجام اجتماعی بر مبنای قومیت و تبار هستند، ارحجیت و قابلیت کاربردی بیشتر دارد. بدون تردید، مرز‌های قومیت و تبارگرایی، با وجود همۀ محسنات و کارکرد‌های مثبتی که دارد، گاهی به دلیل تعصب و پایبندی به حقوق جامعه کوچک خود، چالش‌ها و بحران‌هایی را موجب می‌شود که راهی جز مداخله قانون و پیگیری‌های حقوقی وجود ندارد. بر این اساس، باید دستگاه قضایی و ضابطین آن، فرایند‌های جامعه شناختی را به خوبی مطلع و آگاه باشند.
پس از انتصاب جناب آقای دکتر نگین تاجی، رویکرد دستگاه قضا در استان کهگیلویه و بویراحمد متحول گردید. همانطور که قابل انتظار بود، برنامه‌ای هدفمند و راهبردی در دستور کار مدیریت دادگستری استان قرار گرفت که نتیجه آن را در این سال‌ها شاهد بودیم. از جمله قابلیت‌های مدیریتی جناب آقای دکتر نگین تاجی، تخصص گرایی و استفاده از قضات با عالی‌ترین مدارج علمی بود. در حقیقت، قضات تحصیلکرده‌ای که در سطوح عالی کسب علم نموده و قبل از قضاوت به عنوان پژوهشگر حوزه‌های مختلف حقوقی فعالیت داشتند، در جایگاه‌های مهم و تأثیرگذار قرار گرفتند.
رویکرد دیگر جناب آقای دکتر نگین تاجی، جوانگرایی بود. همانطور که همگان مستحضریم، قضاوت به عنوان منصبی حساس، مهم و تأثیرگذاری در زندگی اجتماعی و فردی انسان شناخته می‌شود که لازم است در کنار دانش و تجربه، قدرت فکری و تحمل پاسخگویی و تصمیم‌گیری عادلانه، مورد توجه باشد. با این حال افراد جوانی که دانش تخصصی به روزی دارند، قطعاً آستانه تحمل آنان نسبت به دیگران بیشتر و یقیناً تصمیم‌گیری، دقت در صدور رأی و اهتمام در اجرای عدالت را در حد قابل انتظاری انجام می‌دهند.
نگرش دیگر جناب آقای دکتر نگین تاجی به عنوان رئیس کل دادگستری استان، استفاده از تمامی ظرفیت‌های اجتماعی برای کاهش و کنترل جرایم بوده است. وقتی قاطبه مردم، خود را حافظ امنیت، ‌امین مدیریت و ملزم به پاسداری از حریم خصوصی و حقوقی خود و دیگران بدانند، احترام به حقوق دیگران، فرهنگ‌پذیری و نهاینه‌سازی تصمیمات و دستورات جرم ستیز را اولویت زندگی خود قرار می‌دهند. یکی از بهترین دستاورد‌های جناب آقای دکتر نگین تاجی در دادگستری استان، مشی مردم محوری و توجه به جایگاه اجتماعی طوایف، قبایل و حتی اصناف و طبقات گوناگون برای کاهش نرخ جرائم و اختلافات حقوقی بود. این دیدگاه در سایه قضاوت علمی، مستقل و مردم باور همکارانش، می‌تواند رهبردی برای آینده دادگستری استان باشد.
وجه غالب موفقیت آقای دکتر نگین تاجی، پرهیز از نگرش‌های سیاسی و دخالت‌های بی‌موردی بود که سابقاً موجب گله‌مندی مردم شده بود. در این سال‌ها، قضات جوان دادگستری استان به تبعیت از رئیس کل محترم دادگستری، کمترین آراء و‌اندیشه‌های سیاسی را نیز مانع شدند. مردم استان، باور به این اصل «قانون برای همه و همه پشت سر قانون»، را در جهت اصلاح امور نصب العین خود قرار داده بودند. اگر گاهی از گروه‌های سیاسی سعی داشتند که خود را به مجموعه مدیریتی دستگاه قضا نزدیک کنند، به جهت استفاده از توانمندی‌های بازدارنده سیاسی آن‌ها در پیشگیری از جرایم و تخلفات بود. که این رویه در نوع خود، بدعتی بود که به خوبی توانست مسئولیت‌پذیری گروه‌ها و جریان‌های سیاسی را افزایش دهد.
با این تفاسیر می‌بایست به جناب آقای دکتر نگین تاجی، دادستان مرکز استان و همکاران معتقدِ به فرامینِ الهی و اسلامی، عدالت نگر و مردم باور استان، دستمریزاد و خسته نباشید گفت که در این سال‌ها، خدمات آن‌ها را در کاهش جرایم عمومی، تخلفات و تعرضات مختلف شاهد بودیم. به نسبت سال‌های گذشته، درگیری‌های محلی به شدت کاهش یافته بود، جرائم هنجارشکن و مخل امنیت اجتماعی را کمتر شاهد بودیم و به نوعی مسئولیت اجتماعی مردم به گونه‌ای بهبود یافته بود که هرگونه تخلفی را قبل از محاکمه قضایی، در برخورد‌های اجتماعی پیگیری می‌کردند. بنابراین پاسداشت این سبک از مدیریت که می‌تواند منحصر به فرد هم باشد، قابل تحسین بوده و مجموعه سایت کبنانیوز، خود را ملزم به قدرشناسی و تقدیر از جناب آقای دکتر نگین تاجی کرده است.
به گزارش کبنا و بر اساس اطلاعات رسیده، به زودی حسن نگین‌تاجی، رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد از ریاست این دستگاه خداحافظی می‌کند. گفته می‌شود که یک گزینه غیربومی جایگزین وی خواهد شد.


کد مطلب: 464481

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/464481/نگین-تاجی-آستانه-وداع-دادگستری-کهگیلویه-بویراحمد-نگین-اصلاحات-قضایی-انگشتان-نگین-تاجی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1