تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب : ۴۶۴۴۸۱
کبنا بررسی کرد

نگین‌تاجی در آستانه وداع با دادگستری کهگیلویه و بویراحمد / نگینِ اصلاحات قضایی بر انگشتان نگین تاجی

۱۵
۶
نگین‌تاجی در آستانه وداع با دادگستری کهگیلویه و بویراحمد / نگینِ اصلاحات قضایی بر انگشتان نگین تاجی
کبنا ؛قضاوت در دیدگاه اسلام، متفاوت با سایر ادیان و ملل، و از مهمترین راهبرد‌های انسانیت محوری و عدالت جویی است. جایی که انسان با داشتن کرامات و قابلیت‌های روحی و فکری که دارد، حتی به عنوان متهم نیز باید محترم باشد و از حمایت‌های اجتماعی، قانونی، فکری و هرگونه شیوه‌ای که شخص بتواند در نهایت آزادی و فصاحت کلام از خود دفاع کند، برخوردار می‌باشد. این مهم تا جایی است که در محکمه‌های اسلامی، هیج برتری و امتیازی بین حاکم اسلامی و دیگر انسان‌ها وجود ندارد.
بنابراین، علیرغم ضرورت‌های مبارزه با مفاسد و انحرافاتی که زمینه ارتکاب به جرایم خیلی خشن مثل قتل، اغتشاش، ورود به عنف و... ، و همچنین برخورد‌های قهریِ اجتناب ناپذیری که توسط ضابطین صورت می‌گیرد، لیکن باز هم تأکید دین مبین اسلام و قضات متعهد بر این است که نهایت تلاش برای حفظ کرامت انسانی متهمین صورت گیرد. با این وجود، نگاه تربیتی-اخلاقی حکومت اسلامی بر مبنای حفظ ارزش‌های انسانی و توجه به حقوق هر فرد از جامعه می‌باشد، لذا در حقوق اسلامی برای افراد، مرتبت و جایگاه تشخص و تبری از خلاف را قائل هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
همین برداشت از قانون، زمینه‌ای است تا همواره دستگاه قضایی، به دنبال قضاتی متعهد، متخلص به معرفت اسلامی و متخصص به حقوق و تعالیم کامله اسلام باشند. در حوزه قضایی، کسانی که بتوانند تلفیقی از دانش، تجربه و مردم محوری را پیشه نمایند، در بالاترین مسند مدیریتی و قضاوت قرار می‌گیرند. خوشبختانه، این مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد که ساختار اجتماعی قبیله‌ای و عشیره‌ای داشته و مردم بیش از آنکه به دنبال تمایزات اجتماعی باشند، در صدد همگرایی و انسجام اجتماعی بر مبنای قومیت و تبار هستند، ارحجیت و قابلیت کاربردی بیشتر دارد. بدون تردید، مرز‌های قومیت و تبارگرایی، با وجود همۀ محسنات و کارکرد‌های مثبتی که دارد، گاهی به دلیل تعصب و پایبندی به حقوق جامعه کوچک خود، چالش‌ها و بحران‌هایی را موجب می‌شود که راهی جز مداخله قانون و پیگیری‌های حقوقی وجود ندارد. بر این اساس، باید دستگاه قضایی و ضابطین آن، فرایند‌های جامعه شناختی را به خوبی مطلع و آگاه باشند.
پس از انتصاب جناب آقای دکتر نگین تاجی، رویکرد دستگاه قضا در استان کهگیلویه و بویراحمد متحول گردید. همانطور که قابل انتظار بود، برنامه‌ای هدفمند و راهبردی در دستور کار مدیریت دادگستری استان قرار گرفت که نتیجه آن را در این سال‌ها شاهد بودیم. از جمله قابلیت‌های مدیریتی جناب آقای دکتر نگین تاجی، تخصص گرایی و استفاده از قضات با عالی‌ترین مدارج علمی بود. در حقیقت، قضات تحصیلکرده‌ای که در سطوح عالی کسب علم نموده و قبل از قضاوت به عنوان پژوهشگر حوزه‌های مختلف حقوقی فعالیت داشتند، در جایگاه‌های مهم و تأثیرگذار قرار گرفتند.
رویکرد دیگر جناب آقای دکتر نگین تاجی، جوانگرایی بود. همانطور که همگان مستحضریم، قضاوت به عنوان منصبی حساس، مهم و تأثیرگذاری در زندگی اجتماعی و فردی انسان شناخته می‌شود که لازم است در کنار دانش و تجربه، قدرت فکری و تحمل پاسخگویی و تصمیم‌گیری عادلانه، مورد توجه باشد. با این حال افراد جوانی که دانش تخصصی به روزی دارند، قطعاً آستانه تحمل آنان نسبت به دیگران بیشتر و یقیناً تصمیم‌گیری، دقت در صدور رأی و اهتمام در اجرای عدالت را در حد قابل انتظاری انجام می‌دهند.
نگرش دیگر جناب آقای دکتر نگین تاجی به عنوان رئیس کل دادگستری استان، استفاده از تمامی ظرفیت‌های اجتماعی برای کاهش و کنترل جرایم بوده است. وقتی قاطبه مردم، خود را حافظ امنیت، ‌امین مدیریت و ملزم به پاسداری از حریم خصوصی و حقوقی خود و دیگران بدانند، احترام به حقوق دیگران، فرهنگ‌پذیری و نهاینه‌سازی تصمیمات و دستورات جرم ستیز را اولویت زندگی خود قرار می‌دهند. یکی از بهترین دستاورد‌های جناب آقای دکتر نگین تاجی در دادگستری استان، مشی مردم محوری و توجه به جایگاه اجتماعی طوایف، قبایل و حتی اصناف و طبقات گوناگون برای کاهش نرخ جرائم و اختلافات حقوقی بود. این دیدگاه در سایه قضاوت علمی، مستقل و مردم باور همکارانش، می‌تواند رهبردی برای آینده دادگستری استان باشد.
وجه غالب موفقیت آقای دکتر نگین تاجی، پرهیز از نگرش‌های سیاسی و دخالت‌های بی‌موردی بود که سابقاً موجب گله‌مندی مردم شده بود. در این سال‌ها، قضات جوان دادگستری استان به تبعیت از رئیس کل محترم دادگستری، کمترین آراء و‌اندیشه‌های سیاسی را نیز مانع شدند. مردم استان، باور به این اصل «قانون برای همه و همه پشت سر قانون»، را در جهت اصلاح امور نصب العین خود قرار داده بودند. اگر گاهی از گروه‌های سیاسی سعی داشتند که خود را به مجموعه مدیریتی دستگاه قضا نزدیک کنند، به جهت استفاده از توانمندی‌های بازدارنده سیاسی آن‌ها در پیشگیری از جرایم و تخلفات بود. که این رویه در نوع خود، بدعتی بود که به خوبی توانست مسئولیت‌پذیری گروه‌ها و جریان‌های سیاسی را افزایش دهد.
با این تفاسیر می‌بایست به جناب آقای دکتر نگین تاجی، دادستان مرکز استان و همکاران معتقدِ به فرامینِ الهی و اسلامی، عدالت نگر و مردم باور استان، دستمریزاد و خسته نباشید گفت که در این سال‌ها، خدمات آن‌ها را در کاهش جرایم عمومی، تخلفات و تعرضات مختلف شاهد بودیم. به نسبت سال‌های گذشته، درگیری‌های محلی به شدت کاهش یافته بود، جرائم هنجارشکن و مخل امنیت اجتماعی را کمتر شاهد بودیم و به نوعی مسئولیت اجتماعی مردم به گونه‌ای بهبود یافته بود که هرگونه تخلفی را قبل از محاکمه قضایی، در برخورد‌های اجتماعی پیگیری می‌کردند. بنابراین پاسداشت این سبک از مدیریت که می‌تواند منحصر به فرد هم باشد، قابل تحسین بوده و مجموعه سایت کبنا نیوز، خود را ملزم به قدرشناسی و تقدیر از جناب آقای دکتر نگین تاجی کرده است.
به گزارش کبنا و بر اساس اطلاعات رسیده، به زودی حسن نگین‌تاجی، رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد از ریاست این دستگاه خداحافظی می‌کند. گفته می‌شود که یک گزینه غیربومی جایگزین وی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
انصافا دوره ۴ ساله ایشان آرام و بی حاشیه گذشت، مرذم راضی تر از قبل بودند. جوانگرایی ایشان واقعا قابل تقدیره. دهها جوان را درسمتهای مختلف قضایی منصوب کرد که تا سالها مشکل مدیریتی را می تونند حل کنند.
لاغر اندام دنانشین
Iran, Islamic Republic of
باسلام. بنده سعی داشتم بیام خدمتتون ودوپرونده در دادگاه دنا داشتم،،، باوجود اینکه حقم ثابت شده بود،،ولی متاسفانه،،باتوجه به حکم صادره از سوی دادگاه عمومی حقوقی ارجاع به کلانتری برای پایان کار که حقم رابگیرند وبذارن کف دستم،،ولی ‌‌وقتکشی شدو بازهم متضررشدم،،،ویکی هم معامله قولنامه دستنویس ۱۷ سال پیش در خصوص معامله وفسخ ان،،،،توفیق وسعادت حضور نیافتم،،،اما آرزوی طول عمر باعزت برایشان ازایزدمنان خواهانم هرجا باشند در پناه حق زندگی رابخوشی سبزی کنند
لاغر اندام دنانشین
Iran, Islamic Republic of
پرونده ای داشتم که طرف مقابل باترفند کلاهبرداری آمده بود جلووسابقه کلاهبرداری داشت،، ،،، امیداست ومطمئنم که بایدقاضی کارکشته،،،روانشناس کامل،،وباتجربه جای ایشان را پرکند ومسایل مردم را بدون حق کشی حل نماید. موفق سربلند باشید
بویراحمد عزتمند
Iran, Islamic Republic of
سلام/ خدارا شاهد می گیرم در سفر اول آقای رئیسی ب یاسوج، از تزدیک دیدم و شنیدم ک آقای رئیسی به آقای نیکزاد استاندار اسبق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آقای دکتر نگین تاجی دانشمند حوزه قضا و از مردان نیک قوه قضائیه است.
چندین تعریف و تمجید دیگر هم کرد و واقعا لذت بردم یک بچه لُر اینگونه است.....

علی ایحال، امیدوارم ایشان در هر سنگری باشند دل شان مسرور از خوشی و تن شان همیشه بسلامت باشد ان شاالله
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد که هری جای استان صحبتی درباره آقای نگین تاجی است فقط فقط از خوبیهای ان برخوردهای خاکی این مسول بومی بامردم استان وغیره استانی انشالله که موفق باشی و هرجای ایران عزیزکه باشی خدا پشت پناه شما باشد فرج، ب از چرام
فرهنگی بازنشسته از دنا
Iran, Islamic Republic of
آقای نگین تاجی از قضات کارکشته و خوشفکر استان بودند و همچنین دادستان محترم مرکز استان از قضات مردمی و دلسوز و پاکدست استان هستند ای کاش از وجود جناب آقای ملک حسینی در مقام ریاست جدید کل دادگستری استان استفاده میشد.
یونسعلی
Iran, Islamic Republic of
سلام پستها ماندنی نیستند روزگار در حال چرخش هست و آنچه خواهد ماند مردمداریست که آقای نگین تاجی داشته و دارد برای ایشان آرزوی سلامتی و برای آن کسی که خواهد موفقیت آرزو دارم از دیل گچساران یونسعلی حسنعلی پور
علی
Iran, Islamic Republic of
همچین افرادی خیلی کمیاب هستند که پست بگیرن و جو پست مقام اونا رو تغییر نده ،مسولین باید قدر همچین افرادی رو بیشتر بدونن ،با آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون برای جناب دکتر نگین تاجی
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
خسته نباشید خدمت جناب دکتر نگین تاجی ، امیدوارم که جایگزین ایشون غیر بومی باشه ، و امیدوارم اولین اقدام ایشون جابجا کردن تمام قضات هر منطقه باشه ، به امید حق
افسانه محمدپور
Iran, Islamic Republic of
درود فراوان بر جناب دکتر نگین تاجی .ان شالله هر جا هستید در پناه خداوند منان باشید
فرد
Iran, Islamic Republic of
دادگستری استان در خصوص احکام پرونده های مدیران اسبق استان که از سوی نهادهای نظارتی درخصوص استخدامهای فله ای و... در مراجع قضایی مطرح شده اطلاع رسانی کند
خوش اندیش مطالبه گر
Iran, Islamic Republic of
باعرض سلام
خبری بسیار ناراحت کننده بود
ایشان انسانی متدین، مردمدار، تحول گرا، و عزت نفس مردم براشون بسیار حائز اهمیت بود
ازخداوند ارزوی عاقبت بخیری، و تندرستی برای این برادر عزیز ارزومندم
Iran, Islamic Republic of
کمایی ترسو مزمت
کامنت انتقادی بذار
Iran, Islamic Republic of
سلام وعرض ادب انچه بنده هم از نزدیک دیدم واز همکاران نیز شنیده میشود توجه به خواسته های به حق ارباب رجوع بود و درب اتاقشان در پذیرش ارباب رحوع مثل بعضی از صاحب منصبان از لایحه های کنترلی بیمورد برخوردار نبود وهمین که در چندسالی این استان از فرزندان بومی دراین جایگاه ارزشمند برخوردار بود جای بسی خوشحالی است وهمین‌که‌مخاطب ما هم زبانمان بودوبه دقت به صحبت ارباب رجوع توجه وعنایت داشت خود امری است قابل تحسین وهمین که شایسته سالاری فرزندان قوم لر را هم به عینه دیدیم نیز جای بسی تقدیر است لذا ضمن سپاس وقدر دانی از این استاد فرهیخته برای ایشان در هر پست ومقام یا محل دیگر صحت وسلامتی وسربلندی ارزومندیم..ع .م
حسن شاطری
Iran, Islamic Republic of
بویراحمد خانه من است اصل ریشه من است/از فارس
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1