کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در جمع خبرنگاران مطرح شد

( فیلم ) جوکار، رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کهگیلویه و بویراحمد: مطمئن باشید کسانی که در انتصابات مدیران دخالت کرده باشند که حتماً طبق اسناد دخالت کردند و اسنادش هم موجود است، در بررسی صلاحیت‌ها اعمال خواهد شد / دخالت در انتصابات از سوی نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد حتماً بوده، خلاف فرمایش مقام معظم رهبری عمل شده و خلاف قانون اساسی دخالت شده و حتماً بررسی می‌شود

7 شهريور 1402 ساعت 21:05

جوکار در رابطه با دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران تأکید کرد: مطمئن باشید کسانی که خلاف فرمایش مقام معظم رهبری و خلاف قانون اساسی در انتصابات مدیران دخالت کرده باشند که حتماً طبق اسناد دخالت کردند و اسنادش هم موجود است، در بررسی صلاحیت‌ها اعمال خواهد شد، پس از اتمام حجت‌ها دیگر جای گلایه‌مندی وجود نخواهد داشت و اینقدر قصه دخالت در انتصابات در استان ما شور شده که همه مردم وافق هستند. دخالت در انتصابات از سوی نمایندگان استان حتماً بوده و اگر نبود که این همه تذکر داده نمی‌شد. بالاخره هر کس عملکردی داشته باید پاسخگوی عملکردش هم باشد، خلاف فرمایش مقام معظم رهبری عمل شده و خلاف قانون اساسی دخالت شده و حتماً بررسی می‌شود.


 رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ممکن است افرادی که در گذشته تأیید شده‌اند بدلیل اعمال و رفتاری که داشتند رد صلاحیت شوند و کسانی که در گذشته تأیید نشده باشند، اکنون تأیید صلاحیت شوند.
               

«سید مهدی جوکار» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال انتخابات را در پیش داریم و مهمترین رویکرد نظام جمهوری اسلامی که بحث مردم سالاری دینی است رقم خواهد خورد. انتخابات در استان کهگیلویه و بویراحمد بخاطر تأثیرگذاری نگاه‌های قومیتی و حساسیت‌های طایفه‌گرایانه و برخی عوامل دیگر زودتر از سایر نقاط کشور شروع می‌شود.
وی اظهارکرد: فرآیند پیش ثبت نام هیچ تأثیر جدید در روند انتخابات نگذاشته است، متأسفانه بخاطر آگاهی نداشتن از آثار پیش ثبت نام، چهره‌های سیاسی، احزاب فکر می‌کنند که انتخابات شروع شده است در حالی که هنوز انتخابات شروع نشده است.
تبلیغات زودهنگام و غیر قانونی
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: چیزی که ما مشاهده می‌کنیم تهیه پوستر و بنر‌های تبلیغاتی است، این مسأله علاوه بر اینکه تبلیغات زودهنگام و غیرقانونی است اساساً فهم درستی از پیش ثبت نام به جامعه القا نشده است. حتی یک از چهره‌های سیاسی که متقاضی داوطلب شدن در انتخابات مجلس است از ما سؤال کرد که دیگر روند انتخابات شروع شده است، پیش ثبت نام گام نخست به انتخابات است.
جوکار تصریح کرد: در قانون جدید انتخابات یکسری اصلاحاتی انجام شده که یکی از این موارد پیش ثبت نام است و در پیش ثبت نام بررسی اولیه انجام می‌شود تا کسانی ثبت نام کنند که به لحاظ شکلی شرایط را داشته باشند و شورای نگهبان در پیش ثبت نام ورود نمی‌کند و هیچ گونه صلاحیت فردی از حیث شایستگی‌های مدنظر قانون انتخابات و شورای نگهبان لحاظ نمی‌شود. افراد ثبت نام شده در پیش ثبت نام انتخابات، متقاضی شرکت در انتخابات هستند و ممکن است برخی افرادی که پیش ثبت نام کرده‌اند در ثبت نام نهایی که از ۲۷ مهر ماه شروع می‌شود، شرایط لازم را برای ثبت نام نداشته باشند.
وی ادامه داد: یکی از اشکالاتی که هم اکنون وجود دارد اینست که افرادی که با هر نگاه سیاسی پیش ثبت نام کرده‌اند، شروع به کار سیاسی و تبلیغ کرده‌اند و با عناوین مختلف همایش و جلسه با اقشار مختلف برگزار می‌کنند. جامعه و مردم نیاز به آرامش و زندگی دارند و این موضوع حق مردم را تضییع خواهد کرد. طبق قانون ۲۸ انتخابات نکات سلبی داریم یعنی کسی که عدم التزام به قانون دارد که یکی از کار‌هایش همین کار‌های سیاسی است.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: آنچه که قانونگذار منع کرده برای تأیید صلاحیت، عدم التزام عملی به قانون است، قانونگذار میدانست که عده‌ای ممکن است بواسطه قدرت، موقعیت و ابزار دولتی بخواهد در عمل قانون و سایر نظامات اجتماعی را زیرپا بگذارد، کسی که امروز به هیچ کدام از فرآیند‌های قانونی انتخابات خود را ملزم نمی‌داند و مصادیق بی‌قانونی را به حد اعلا رسانده، چطور می‌خواهد در مجلس قانونگذاری کند. برخی از این افراد را تذکر عمومی و خصوصی داده‌ایم اما متأسفانه رعایت نمی‌شود.
رویکرد بررسی صلاحیت‌ها نظامند و قانون‌مند است
جوکار تأکید کرد: مطمئن باشید رویکرد بررسی صلاحیت‌ها آنچنان نظامند و قانونمند است که گاهی کسی که تصور نمی‌شود رد شود، رد صلاحیت می‌شود و کسی که تصور نمی‌شود تأیید شود، تأیید صلاحیت می‌شود چراکه با اسناد مثبته سر و کار داریم و هیچ گونه اعمال سلیقه در تأیید صلاحیت‌ها یا عدم تأیید‌ها نخواهد شد و همه چیز طبق قانون و بستگی به اسناد دارد.
وی اظهارکرد: اگر عملکرد شورای نگهبان را ببینیم خواهیم دید که طی سالیان گذشته افرادی که اصلاً تصور نمی‌شد رد صلاحیت شوند، رد شدند چون با قانون و اسناد سروکار داریم.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از بداخلاقی‌هایی که امروز شاهد آن هستیم اینست که برخی افراد شروع به هیاهو علیه همدیگر می‌کنند، مثلا  می‌گویند؛ قرار است آقای فلانی رد صلاحیت شود و به افراد‌اتهاماتی می‌زنند که هم حق اجتماعی و سیاسی فرد را تضییع کرده و بدنام می‌کنند و هم حق شورای نگهبان.
وی ادامه داد: اتفاقاً شاید خود فردی که چنین‌اتهاماتی می‌زند خودش رد صلاحیت شود. بنابراین ما هم خواهش می‌کنیم و هم تذکر می‌دهم  همه افرادی که می‌خواهند در انتخابات پیش رو نامزد شوند به هیچ عنوان بجای شورای نگهبان اعمال نظر نکنند و تصمیمی ابلاغ نکنند. به استثنای اطلاع‌رسانی‌های قانونی که از طریق ستاد انتخابات و دفاتر نظارتی شورای نگهبان انجام می‌شود هر خبر دیگری در خصوص صلاحیت‌ها در جامعه پخش و منتشر شود کذب است و دارای هیچ گونه سندیتی نیست و اتفاقاً اگر فردی علیه او چنین‌اتهاماتی وارد شود می‌توانند در دستگاه قضایی با شواهد و قرائن شکایت و پیگیر کند.
گرم کردن تنور انتخابات در موعد مقرر
جوکار با اشاره به موضوع مشارکت انتخابات و یکی از اتفاقات اشتباهی که هم اکنون در سطح استان در حال رخ دادن است، افزود: کسانی که قصد نامزدی در انتخابات را دارند با این استدلال که ما می‌خواهیم در راستای فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر اهمیت مشارکت، کار رسانه‌ای و تبلیغاتی را شروع کنیم تا مشارکت را بالا ببریم و تنور انتخابات را گرم کنیم، این موضوع اجحاف به کلام رهبری، مردم و سایر نامزدهاست. این کار‌ها را عده‌ای به نام دین، انقلاب و جریانات منتسب به انقلاب شروع کرده‌اند. همه چهار راهبری که مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات فرمودند باید در نظام قانونی و موعد مقرر انتخاباتی شکل بگیرد.
وی اظهارکرد: همه کسانی که قصد نامزدی در انتخابات مجلس را دارند مردم و حتی بچه‌های خردسال هم این شخصیت‌های سیاسی استان ما را می‌شناسند. این چه استدلالی است که از هم اکنون شروع به تبلیغات زودهنگام کرده‌اند. خواهش می‌کنم عزیزان خود را پشت کلام رهبری مخفی نکنند.
جوکار، رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کهگیلویه و بویراحمد: مطمئن باشید کسانی که در انتصابات مدیران دخالت کرده باشند که حتماً طبق اسناد دخالت کردند و اسنادش هم موجود است، در بررسی صلاحیت‌ها اعمال خواهد شد / دخالت در انتصابات از سوی نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد حتماً بوده خلاف فرمایش مقام معظم رهبری عمل شده و خلاف قانون اساسی دخالت شده و حتماً بررسی می‌شود
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: متقاضیان نامزدی در انتخابات بر چه اساسی بنر انتخاباتی می‌زنند و حتی یکی از آن‌ها دیگران را به مناظره دعوت کرده است. همه این موارد در رصد نهاد‌های امنیتی، نظارتی و قضایی قرار می‌گیرند. در بحث رسیدگی به صلاحیت‌ها هیچ گونه کم کاری و گونه قصوری نخواهیم کرد و همه عملکرد‌های فرد مدنظر قرار خواهد گرفت و رعایت قانون و تقوا مورد نظر است. کسی که امروز شروع به برچسب زنی، ‌اتهام زنی و بی‌تقوایی می‌کند چطوری می‌خواهد نماینده مجلس باشد. البته اگر برخی از افراد دوست دارند از امروز فرآیند انتخابات را آغار کنند ما هم از همین امروز آن‌ها را مورد رصد و نظارت قرار می‌دهیم.
جوکار تصریح کرد: مردم ما آگاهند و می‌دانند کسانی که بی‌قانونی می‌کند جایشان در مجلس نیست و نهاد‌های نظارتی، امنیتی و قضایی نیز حواسشان جمع است و عملکرد افراد را می‌بینند. بنابراین اگر کسی فردا بخاطر عدم رعایت چارچوب قانون و عدم التزام به قانون رد صلاحیت شد به جایی مراجعه نکند چون هیچ حامی نخواهد داشت و چند ماه مانده به انتخابات پشت پا به قانون و نهاد‌های مربوطه می‌زند. به برخی افراد در این خصوص از سوی دستگاه‌های امنیتی، نظارتی و قضایی تذکر داده شد.
رایج‌ترین تخلفات نامزد‌های انتخاباتی
وی در خصوص رایج‌ترین تخلفات نامزد‌های انتخاباتی در استان ادامه داد: مهمترین و بارزترین مصادیق غیرقانونی(جرم و غیرجرم) بحث خرید و فروش رای است که کار سخیف و غیرقابل بخشودنی است و از دستگاه‌های قضایی و امنیتی خواهش می‌کنیم که یک بار برای همیشه از طرف هر کس و هر جریانی رخ دهد، حتی در روز رای‌گیری با قطعیت برخورد کنند.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در مورد ارتکاب اعمال خلاف قانونی که رخ می‌دهد، نزاع‌ها و منازعات بخصوص که کاروان‌ها و کارناوال‌های که نامزد‌ها راه می‌افتند و حتی استفاده از سلاح، دستگاه‌های امنیتی و قضایی بصورت جدی ورود کنند. نگاه متکبرانه به مجریان و ناظران از سوی برخی افرادی که نامزد هستند بخاطر قدرت و سابقه‌ای که دارند می‌توانند هرگونه رفتاری از خود نشان می‌دهند و حتی گاهی شاهد تهدید دستگاه‌های نظارتی در صحبت‌هایشان هستند.
وی گفت: تبلیغات زودهنگام و سخنرانی‌ها احساسی و فاقد وجاهت قانونی یکی دیگر از این تخلفات است. مردم، رسانه‌ها و جوانان کسانی که وعده دروغ می‌دهد با مطالبه‌گری او را رسوا کنند که جرات نکنند سلامت و مشارکت انتخابات را با وعده‌های دروغ زیر سؤال ببرند.
دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران در بررسی صلاحیت‌ها اعمال می‌شود
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:
در زمینه بررسی صلاحیت‌ها هیچ تفاوتی بین نماینده و سایر نامزد‌های انتخابات قائل نیستیم و اتفاقاً نمایندگان را دو چندان بررسی می‌کنیم چون هم اکنون در مجلس قانونگذاری است.
جوکار در رابطه با دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران تأکید کرد: مطمئن باشید کسانی که خلاف فرمایش مقام معظم رهبری و خلاف قانون اساسی در انتصابات مدیران دخالت کرده باشند که حتماً طبق اسناد دخالت کردند و اسنادش هم موجود است، در بررسی صلاحیت‌ها اعمال خواهد شد، پس از اتمام حجت‌ها دیگر جای گلایه‌مندی وجود نخواهد داشت و اینقدر قصه دخالت در انتصابات در استان ما شور شده که همه مردم وافق هستند. دخالت در انتصابات از سوی نمایندگان استان حتماً بوده و اگر نبود که این همه تذکر داده نمی‌شد. بالاخره هر کس عملکردی داشته باید پاسخگوی عملکردش هم باشد، خلاف فرمایش مقام معظم رهبری عمل شده و خلاف قانون اساسی دخالت شده و حتماً بررسی می‌شود.

شرکت در مراسم فاتحه خوانی و عزا تخلف انتخاباتی نیست
وی اظهارکرد: اغتشاشات براندازانه طی سال گذشته در کشور را پشت سر گذاشته‌ایم که نامزد‌ها، لیدر‌هایشان دقت کنند که در راستای حمایت از اغتشاشگران کنشگری و حمایت مثبت نکنند چراکه هرگونه کنشگری در این خصوص مطمئناً در عدم تأیید صلاحیت‌ها نقش خواهد داشت.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص حضور افرادی که قصد نامزدی و داوطلبی در انتخابات مجلس را دارند، در مجالس عزا و تشییع و فاتحه خوانی تصریح کرد: حضور در مجالس عزاداری و فاتحه خوانی تخلف انتخاباتی محسوب نمی‌شود اما توصیه داریم که این کار با حفظ منزلت صاحب عزا با تعداد کمتر و منطقی باشد و از راه‌اندازی کاروان خودداری شود.
جوکار در رابطه با سلامت انتخابات بیان کرد: کلیت سلامت انتخابات همیشه مورد تأیید نهاد‌های حاکمیتی بوده است، ما هیچ گاه ادعا نمی‌کنیم که تخلف در انتخابات نیست اما این ادعا را می‌کنیم، چون مجریان، ناظران و تأمین‌کننده امنیت انتخابات نیت و تلاش‌شان این است.


کد مطلب: 466397

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/466397/فیلم-جوکار-رئیس-دفتر-شورای-نگهبان-استان-کهگیلویه-بویراحمد-مطمئن-باشید-کسانی-انتصابات-مدیران-دخالت-کرده-باشند-حتما-طبق-اسناد-کردند-اسنادش-هم-موجود-بررسی-صلاحیت-ها-اعمال-خواهد-سوی-نمایندگان-بوده-خلاف-فرمایش-مقام-معظم-رهبری-عمل-شده-قانون-اساسی-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1