تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۴۶۶۴۹۴
کبنا گزارش می‌دهد

تنش و قتل بر سر زمین‌های اطراف میدان گازی مختار / حواشی و اختلافات پروژه احداث میدان گازی را نیمه‌تمام نگذارد! / دستگاه‌های متولی هوشیار باشند

۲
۱
تنش و قتل بر سر زمین‌های اطراف میدان گازی مختار / حواشی و اختلافات پروژه احداث میدان گازی را نیمه‌تمام نگذارد! / دستگاه‌های متولی هوشیار باشند
کبنا ؛کلنگ‌زنی میدان گازی مختار یاسوج سبب شده تا عده‌ای بوق اختلاف و معارضات اجتماعی را به صدا در آورند و تنش در بین برخی از افراد بر سر مالکیت زمین‌های اطراف میدان بالا گرفته است که انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی بر سر و سامان این وضعیت پای کار بیایند.
به گزارش کبنا، میدان گازی مختار یاسوج در سفر دور دوم ریاست جمهوری کلنگ‌زنی شد. این میدان با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده در ۱۰ کیلومتری این شهر یاسوج قرار دارد و یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود. طبق نظر مهندسان حوزه انرژی، گاز ذخیره شده در این میدان گازی می‌تواند گاز طبیعی مورد نیاز استان‌های فارس، کهگیلویه وبویراحمد و بخشی از استان‌های همجوار از جمله اصفهان و چهارمحال و بختیاری را تا ۱۰۰ سال آینده تأمین کند. بر اساس نظر این کارشناسان، میدان گازی مختار میدان بسیار عظیمی است که حتی به عنوان چهارمین میدان ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور ثبت شده است. بدون تردید آغاز عملیات اکتشاف میدان گازی مختار یاسوج فرصت‌های شغلی بسیاری را برای جوانان بیکار و تحصیلکرده استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم خواهد کرد.با این وجود و بعد از کلنگ زنی میدان گازی مختار در جریان سفر دور دوم ریاست جمهوری به یک مرتبه زمین‌های اطراف این میدان با ارزش مالی خیلی زیادی روبرو شدند. همین موضوع سبب شد تا دست طمع به سوی زمین‌های اطراف احداث این میدان گازی دراز شود. کبنا نیوز قبلاً در گزارشی این مسئله را تذکر داده بود و از دستگاه‌های بازرسی و نظارتی خواست تا در این زمینه هوشیار باشند که منافع عمومی مردم و اراضی ملی توسط عده‌ای منفعت طلب تصرف نشود و به غارت نرود.

بنا بر این گزارش، اخیراً برخی رسانه‌ها از درگیری بر سر مالکیت زمین‌های اطراف میدان گازی مختار خبر دادند. همین مسئله شاید بهترین دلیل باشد که دستگاه‌های متولی و نظارتی هر چه سریعتر زمین‌های اطراف این میدان گازی را تعیین تکلیف کنند تا هر کس حد و حدود خود را بداند و خدای نکرده شاهد مشکلات اینچنینی نباشیم. فارس در گزارشی زوایای دیگر این موضوع را بررسی کرده و نوشته است؛ به یاد داریم که با راه‌اندازی کارخانه سیمان هلال خاورمیانه در شهرستان مارگون چه حواشی بزرگی گریبانگیر استان کهگیلویه و بویراحمد شد و اکنون بیم آن می‌رود که میدان گازی مختار نیز سرنوشتی مانند کارخانه سیمان مارگون پیدا کند.
این خبرگزاری در ادامه نوشت: شاید برای کمتر کسی قابل باور بود که به جز گچساران و مناطق جنوبی استان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق سردسیری این استان یعنی شهر یاسوج و اطراف آن نیز چاه نفت و گاز وجود داشته باشد.
اما با همه این تفاسیر باید بر خود بالید که استان کهگیلویه و بویراحمد چه گرمسیر و چه سردسیر آن سرزمین طلای سیاه و معدن و مخزن عظیم گازی است که نه تنها برای این استان بلکه برای کل کشور سرمایه‌ای بزرگ به شمار می‌رود.
میدان گازی مختار که در اطراف شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده هم تهدید و هم فرصتی برای کل منطقه است از یک سو شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران محل و مقصد بزرگی برای حضور گردشگران و حتی توریست‌های خارجی است که تاکنون از این فرصت بزرگ به اندازه ۵ درصد آن نیز استفاده نشده است و زیرساخت‌های گردشگری در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایتخت طبیعت ایران همچنان ضعیف است.
با در میان آمدن موضوع میدان گازی مختار در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بیم آن می‌رود که صنعت گردشگری در پایتخت طبیعت ایران جایگاه خود را از دست بدهد صنعتی که اگر زیرساخت‌های آن آماده و مهیا باشد بخش زیادی از مشکلات جوانان بیکار این دیار را برطرف خواهد کرد.
اما میدان گازی مختار یک تهدید بزرگ دیگر نیز برای شهر یاسوج دارد و آن به تعارضات میان مردم با دولت برمی‌گردد که اکنون شایع شده ممکن است زمین‌ها و اراضی کشاورزی مردم منطقه مختار که ده‌ها و بلکه صد‌ها سال پدران و نیاکان و اجداد آن‌ها بر روی آن کار کرده‌اند توسط دولت تصاحب شود.
بعد از کلنگ زنی میدان گازی مختار حواشی زیادی در خصوص زمین‌ها و اراضی ملی و کشاورزی مختار به گوش می‌رسد و نوعی نگرانی در میان مردم وجود دارد که مبادا زمین‌های آن‌ها توسط دولت تصاحب شود.
هر چند مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد (صحبت‌های مدیرکل منابع طبیعی) به صورت جسته و گریخته پاسخ چنین شایعاتی را داده است اما مسئولان ارشد استانی می‌بایست از طرق مختلف به خصوص از طریق رسانه ملی و همچنین رسانه‌های محلی این موضوع را برای مردم شفاف شفاف‌سازی کنند.
البته خوب به یاد داریم که با راه‌اندازی کارخانه سیمان هلال خاورمیانه در شهرستان مارگون چه حواشی بزرگی گریبانگیر استان کهگیلویه و بویراحمد شد و اکنون بیم آن می‌رود که میدان گازی مختار نیز سرنوشتی مانند کارخانه سیمان مارگون پیدا کند.
در روز‌هایی که قرار بود کلنگ کارخانه سیمان مارگون به زمین‌زده شود قول و وعده‌های رنگارنگ و گاهاً نادرستی از سوی سیاسیون و تبلیغاتچی‌های انتخاباتی به مردم داده شد و همین موجب گردید تا حواشی دست از جان کارخانه سیمان برندارد و اکنون نیز بیم همان مشکلات در میدان گازی مختار می‌رود و بی‌شک در صورتی که این حواشی وجود داشته باشد روند عملیاتی کردن میدان گازی مختار مثل کارخانه سیمان و سد تنگ سرخ روندی حاشیه‌ای و فرسایشی شود.
همچنین در فضای مجازی از وقع درگیری بر سر مالکیت زمین‌های اطراف میدان گازی مختار خبر می‌دهد و می‌نویسد: این درگیری ظاهراً بین مردم و بر سر مالکیت زمین‌ها در حیطه میدان گازی مختار بوده است.
یک نفر در این درگیری‌ها به قتل رسیده و یک نفر نیز با حال بد در بیمارستان بستری است.
همچنین می‌نویسد: حمید نادریان؛ معاون دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد گفته است که تذکرات در چند مورد به همه دستگاه‌ها داده شده بود، معاونت حقوق عامه ما در این خصوص پیشتر اطلاع‌رسانی کرده بود.
در شورای تأمین هم بنا بر این شد با توجه به اینکه این زمین‌ها قابل واگذاری نیست تصرفاتی اگر هست دستگاه‌های متولی نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنند.
اکنون فضای منطقه آرام است و تذکرات لازم به خانواده‌های درگیر در این تنش داده شده است.
همچنین این گزارش‌ها تاکید می‌کنند که در این درگیری اهالی مختار حضور نداشتند، این درگیری مربوط به منطقه‌ای نزدیک به مختار است و بنا بر اینکه قرار است در یکی از زمین‌ها که مالکیت ملی دارد چاهی مرتبط با میدان گازی مختار حفر شود، برخی از اهالی یک روستا با یکدیگر درگیر شده‌اند.
فرمانده انتظامی شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره گفت: ظهر روز جمعه دهم شهریورماه ۱۴۰۲ در یک درگیری مسلحانه در یکی از روستا‌های شهرستان بویراحمد یک نفر کشته و ۶ تن زخمی شدند.
سرهنگ بهمن گرجیان اظهار داشت: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقیقه امروز جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ طی تماسی تلفنی یک مورد نزاع دسته‌جمعی مسلحانه در منطقه «سرآب‌بید» روستای «فیروزآباد» به مرفوک شهرستان بویراحمد اعلام شد.
وی، افزود: با اعزام فوری مأموران به محل حادثه در بررسی‌ها و تحقیقات اولیه مشخص شد در این درگیری یک نفر کشته و ۶ تن زخمی شده‌اند.
فرمانده انتظامی شهرستان بویراحمد علت این درگیری را اختلاف ملکی خانوادگی عنوان و تصریح کرد: با حضور و مداخله به موقع پلیس، ۶ نفر دستگیر شدند و هم‌اکنون امنیت در محل برقرار است.
به گزارش کبنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، گرجیان بیان کرد: پلیس تحقیقات خود را برای شناسایی و دستگیری قاتل و عاملان اصلی این حادثه آغاز کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

بنسنجان
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه به دلیل حمایت بعضی از مدیران در استانداری ومیراث فرهنگی احتمال چنین حوادثی به دلیل زمین خواری وکوه خواری در جنگل‌های بنسنجان جهت گردشگری به افراد غیر بومی دور از انتظار نیست خواستم در جریان بهشید که هدفی جز زمین خواری ندارند
اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
/ مانع رشد و توسعه استان. کارخانه سیمان مارگون حداقل ۱۰۰۰خلنوار را شاغل کرد
چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

بسیاری از روس‌ها می‌ترسند در صورت پیروزی اوکراین در جنگ جاری "ولادیمیر پوتین" از قدرت ...
دیدار جنجالی نمایندگان عضو جبهه پایداری با طالبان

دیدار جنجالی نمایندگان عضو جبهه پایداری با طالبان

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شیوه جدیدی از تطهیر طالبان در حال رایج شدن در کشورمان از ...
طرح شفافیت قوای سه‌گانه بار دیگر توسط مجمع تشخیص رد شد

طرح شفافیت قوای سه‌گانه بار دیگر توسط مجمع تشخیص رد شد

طرح شفافیت قوای سه گانه که چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شده بود بار دیگر ...
فایل های مرتبط
1