تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۴۶۸۲۰۱
کبنا گزارش میدهد
هشدار؛ احتمال بحران در پل اول بشار یاسوج / آقایان؛ مراقب باشید قصه متروپل در یاسوج تکرار نشود
۱
کبنا ؛شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نام پایتخت طبیعت را بر آن گذاشتهاند و بهحق اینچنین است. اما زیرساختها، مبلمان و فضای شهر یاسوج فاصله زیادی با نام و آوازهاش دارد. علیرغم خدمات نظام اسلامی در حوزه سلامت، جاده، آموزش و... باید گفت به دلیل عقبماندگی تاریخی این استان از خیلی زیرساختها و توسعه عقب مانده است. بعضی از زیرساختهای شهر یاسوج عمر 50 ساله دارند و گاهی هم پروژههای عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد عمر مفیدشان رو به پایان است که افتتاح میشوند.
پل اول بشار یاسوج بیش از 50 سال عمر دارد که به گفته مسئولان عمر این پل رو به پایان است و باید هر چه زودتر برای آن چارهاندیشی کرد. علاوه بر این موضوع ورودهای شهر یاسوج هم زیبنده این شهر نیست و بارها نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره تذکرات لازم را دادند.
عمر پل اول"بِشار" یاسوج رو به پایان است
شهرام ارجمند_ معاون فنی و عمرانی شهردار یاسوج_ هشدار داد: پُل اول رودخانه "بِشار" یاسوج بیش از ۵۰ سال پیش ساخته شده که عمر مهندسی آن تمام شد و نیازمند مقاومسازی فوری است.
شهرام ارجمند اظهار کرد: اگر چه آثار تخریبی در پُل اول رودخانه "بِشار" یاسوج مشاهده نشده اما برای مقاومسازی آن حدود ۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
ارجمند با اشاره به پلهای ساخته شده بر روی رودخانه "بِشار"( که یکی از مهمترین سرچشمه آن تنگ سرخ است و در مسیر خود ازشهر یاسوج عبور میکند) گفت: در محدوده شهر یاسوج برروی این رودخانه، چهار پل و یک پل (پُل مختار)هم در کمربندی واقع شده که برخی ازآنها هنوز کامل نشده است.
پل اول و دوم رودخانه بشار قدیمی است که عمر پل اولی بیش از ۵۰ سال است و عمر پل دومی حدود ۳۰ سال است همچنین پل سوم (بلوار ارژنگ)که مسیر رفت آن پنج سال پیش بهرهبرداری شد و هنوز مسیر برگشت(لاین دوم) آن کامل نشده اگرچه اداه راه و شهرسازی در حال تکمیل کردن آن است.
وی یادآور شد: پل چهار رودخانه بشار که از سال ۱۳۹۴ عملیات ساخت آن آغاز شده و تکمیل آن بدلیل نبود اعتبار متوقف شده است و در صورت تخصیص ۵۰ میلیارد ریال بهرهبرداری میشود.
یاسوج شهری شلوغ، مهاجرپذیر و دارای حاشیه نشینی گسترده که با نبود زیرساختهای مناسب با ترافیک شدید شهری روبه رو است.
بهرهبرداری از پل چهارم رودخانه "بِشار" بخشی از بار ترافیکی مناطقی از شهر یاسوج را همانند "اکبرآباد"، "نجف آباد"، "سِروک" و.... کاهش میدهد که نیازمند توجه فوری مسوولان ارشد استان برای حل ترافیک مرکز استان است.
ارجمند با اشاره به مهمترین مشکلات شهر یاسوج گفت: وجود فراوانی سازههای ناپدار، پلهای تکمیل نشده، نداشتن تجیهزات ایمنی آتش نشانی، فعال نبودن کارخانه بازیافت و منظره نامناسب جمعه بازار از مهمترین معضلات شهر یاسوج است که زیبنده این شهر گردشگرپذیر نیستند.
جمعیت شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ۱۰ سال اخیر به طور معناداری افزایش یافته است به طوری که جمعیت این شهر که طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر بود بنا بر برخی آمارها هم اینک از از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.
در آینده وضعیت ساخت و سازهای غیراصولی و خارج از ضوابط و اصول شهرسازی را مورد بررسی قرار میدهیم و به نقش سازمان نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد در این انباشت شلختگی ساخت و سازها و واحدهای مسکونی که بدون پارکینگ هستند و آیندهی که یاسوج قفل میشود، میپردازیم.
پل اول بشار یاسوج بیش از 50 سال عمر دارد که به گفته مسئولان عمر این پل رو به پایان است و باید هر چه زودتر برای آن چارهاندیشی کرد. علاوه بر این موضوع ورودهای شهر یاسوج هم زیبنده این شهر نیست و بارها نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره تذکرات لازم را دادند.
عمر پل اول"بِشار" یاسوج رو به پایان است
شهرام ارجمند_ معاون فنی و عمرانی شهردار یاسوج_ هشدار داد: پُل اول رودخانه "بِشار" یاسوج بیش از ۵۰ سال پیش ساخته شده که عمر مهندسی آن تمام شد و نیازمند مقاومسازی فوری است.
شهرام ارجمند اظهار کرد: اگر چه آثار تخریبی در پُل اول رودخانه "بِشار" یاسوج مشاهده نشده اما برای مقاومسازی آن حدود ۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
ارجمند با اشاره به پلهای ساخته شده بر روی رودخانه "بِشار"( که یکی از مهمترین سرچشمه آن تنگ سرخ است و در مسیر خود ازشهر یاسوج عبور میکند) گفت: در محدوده شهر یاسوج برروی این رودخانه، چهار پل و یک پل (پُل مختار)هم در کمربندی واقع شده که برخی ازآنها هنوز کامل نشده است.
پل اول و دوم رودخانه بشار قدیمی است که عمر پل اولی بیش از ۵۰ سال است و عمر پل دومی حدود ۳۰ سال است همچنین پل سوم (بلوار ارژنگ)که مسیر رفت آن پنج سال پیش بهرهبرداری شد و هنوز مسیر برگشت(لاین دوم) آن کامل نشده اگرچه اداه راه و شهرسازی در حال تکمیل کردن آن است.
وی یادآور شد: پل چهار رودخانه بشار که از سال ۱۳۹۴ عملیات ساخت آن آغاز شده و تکمیل آن بدلیل نبود اعتبار متوقف شده است و در صورت تخصیص ۵۰ میلیارد ریال بهرهبرداری میشود.
یاسوج شهری شلوغ، مهاجرپذیر و دارای حاشیه نشینی گسترده که با نبود زیرساختهای مناسب با ترافیک شدید شهری روبه رو است.
بهرهبرداری از پل چهارم رودخانه "بِشار" بخشی از بار ترافیکی مناطقی از شهر یاسوج را همانند "اکبرآباد"، "نجف آباد"، "سِروک" و.... کاهش میدهد که نیازمند توجه فوری مسوولان ارشد استان برای حل ترافیک مرکز استان است.
ارجمند با اشاره به مهمترین مشکلات شهر یاسوج گفت: وجود فراوانی سازههای ناپدار، پلهای تکمیل نشده، نداشتن تجیهزات ایمنی آتش نشانی، فعال نبودن کارخانه بازیافت و منظره نامناسب جمعه بازار از مهمترین معضلات شهر یاسوج است که زیبنده این شهر گردشگرپذیر نیستند.
جمعیت شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ۱۰ سال اخیر به طور معناداری افزایش یافته است به طوری که جمعیت این شهر که طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر بود بنا بر برخی آمارها هم اینک از از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.
در آینده وضعیت ساخت و سازهای غیراصولی و خارج از ضوابط و اصول شهرسازی را مورد بررسی قرار میدهیم و به نقش سازمان نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد در این انباشت شلختگی ساخت و سازها و واحدهای مسکونی که بدون پارکینگ هستند و آیندهی که یاسوج قفل میشود، میپردازیم.