تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب : ۴۶۸۲۹۴
کبنا گزارش می‌دهد

بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد کلید مسکن را گروگان گرفته‌اند / عملکرد بانک مسکن باید با استان‌های همجوار قیاس شود نه بانک‌های غیرمرتبط با مسکن

۵
۰
بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد کلید مسکن را گروگان گرفته‌اند / عملکرد بانک مسکن باید با استان‌های همجوار قیاس شود نه بانک‌های غیرمرتبط با مسکن
کبنا ؛مسکن از اولویت‌های اصلی هر خانواده است. بدون سرپناه زندگی برای افراد جامعه سخت می‌شود و مصائب و آسیب‌های زیادی در پی دارد. دولت برای رفع این مشکل پروژه نهضت ملی مسکن را در سطح کشور کلید زد و ساز و کارهای را هم برای آن تعریف کرد تا از این رهگذر جوانان و خانواده‌های بی‌سرپناه را خانه‌دار کند. متأسفانه بعضی وقت‌ها برخی مدیران کم‌کار و ناتوان چوبی را لای چرخی که در سطح کلان برای رفع دغدغه‌های مردم را راه می‌اندازند، می‌گذارند و اجازه نمی‌دهند، مشکلات سد راه مردم باز شود.
به گزارش کبنا، در حالی که مدیرعامل بانک مسکن کشور بار‌ها اعلام کرده که بیش از ۹۷درصد تسهیلات نهضت ملی مسکن را بانک تخصصی مسکن پرداخت کرده است اما در کهگیلویه و بویراحمد، مدیر بانک‌مسکن تعهد خود را ۲۰ درصد اعلام کرده و عملکرد نچندان مطلوب خودش را در این حوزه، زیر این جمله قایم کرده است!
به نظر می‌رسد موضوع اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات بانک‌ها به نهضت ملی مسکن مربوط به سایر بانک‌هاست نه بانک تخصصی مسکن، چرا که این بانک تسهیلات چندانی در حوزه‌های تولید و صنعت و کشاورزی و صنایع دستی و اشتغال و... نمی‌دهد؛ این بانک در حوزه مسکن فعالیت می‌کند و طبیعتاً بایستی درصد بالایی از تسهیلات پرداختی‌اش در حوزه مسکن باشد. موضوعی که در جلسات قبلی شورای مسکن و از سوی معاون سابق عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه قرار گرفت و از محمد اکبری مدیر بانک مسکن استان خواسته بود این سهمیه استانی را به شورا ارائه دهد اما چیزی از سوی مدیر بانک مسکن ارائه نشد.
بر اساس آمار‌های بانک مسکن در اغلب استان‌ها درصد بالایی از تسهیلات پرداختی آن‌ها به نهضت ملی مسکن تعلق دارد اما استان ما دچار یک خودفریبی شده است.
از زمان شروع طرح مهم نهضت ملی مسکن تقریباً عمده مسئولان ارشد استان به ویژه در راه و شهرسازی با این فرض که بانک‌مسکن هم باید ۲۰ درصد تسهیلاتش را به حوزه مسکن اختصاص دهد، عملکرد این بانک را در قیاس با دیگر بانک‌های غیرتخصصی آن هم در درون استان ارزیابی می‌کردند!
این در حالی است که مدیر بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد با یک رندی بانکی، از این نکته استفاده می‌کرد تا مقامات ارشد استانی را متقاعد کند که در این زمینه خوب عمل کرده است! بانک‌مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد تا قبل از این توانسته که مقامات این استان را متقاعد کند که عملکردش را با دیگر بانک‌ها در استان مقایسه کنند اما گویا ورق برگشته و شخص استاندار متوجه این نوع اهمال شده و به موضوع ورود کرده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اذعان به این موضوع در شورای مسکن گفته است: «بانک مسکن به نسبت سایر بانک‌ها در استان تسهیلات بیشتری را در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده است اما مهم این است که بانک‌مسکن استان ما را باید با استان‌های مشابه یا حتی همجوار قیاس کنیم نه با بانک‌های غیرتخصصی حوزه مسکن! انتظار ما از بانک‌مسکن کهگیلویه و بویراحمد این است که حداقل به اندازه استان‌های همجوار در نهضت ملی مسکن پرداختی داشته باشد.
سید علی احمدزاده با بیان اینکه بانک مسکن ما باید خودش را به استان‌های دیگر برساند، افزود: نسبت پرداختی‌های بانک مسکن ما در نهضت ملی مسکن از استان‌های همجوار بسیار کمتر است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اگر این رویه در بانک‌های استان ما باشد اسامی مدیران کم‌کار و متخلف از قوانین شورای عالی مسکن را به رسانه‌ها می‌دهیم و اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم. »
احمدزاده در این باره قطعاً به تحلیل صحیحی دست یافته است چرا که وقتی مدیرعامل بانک مسکن کشور می‌گوید ۹۷ درصد کل پرداختی این طرح به بانک مسکن اختصاص دارد معلوم است بحث ۲۰ درصد و سهمیه استانی موضوعیتی نداشته است و اگر داشته است چرا استان‌های مشابهی چون خراسان‌های شمالی و جنوبی، سمنان و... بیش از ۷ هزار واحد اما استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر از ۲ هزار واحد پرداخت کرده است؟ چرا آن‌ها از ۲۰ درصد سهمیه حرف نمی‌زنند؟
از طرفی کاملاً طبیعی است که مثلاً بانک کشاورزی در زمینه کشاورزی تسهیلات بیشتری را نسبت به همه بانک‌ها پرداخت کرده و به همین نسبت بانک‌مسکن نیز در زمینه مسکن تسهیلات بیشتری را داده است ولی معقول و منطقی آن است که ببینیم آیا بانک‌مسکن استان محروم کهگیلویه و بویراحمد در قیاس با دیگر استان‌ها بهتر عمل کرده است یا بسیار ضعیف‌تر؟
آیا می‌توانسته بهتر عمل کند و نکرده است؟ آیا یک مدیر باید تلاش کند تسهیلات بیشتری به مردم نیازمند این استان پرداخت کند یا به دنبال بهانه‌ای برای کار نکردن باشد؟
باید منتظر ماند و دید استاندار با این تحلیل جدید از عملکرد بانک‌ها چه تصمیمی برای بهبود اوضاع خواهد گرفت و معاون عمرانی او که مستقیماً پیگیر نهضت ملی مسکن است آیا می‌تواند در این زمینه تغییری ایجاد کند؟
آقای روستا در شورای مسکن چند روز پیش از عملکرد بانک‌ها به شدت گلایه کرد و گفته بود که ادامه این روند را تحمل نخواهد کرد.
بازدید سرزده معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد از بانک‌ها
کلید مسکن کهگیلویه وبویراحمد گروگان بانک‌ها

علی محمد راستا_ معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ صبح امروز (پنجشنبه 27 مهرماه 1402) به صورت سرزده از بانک‌های مسکن و ملی بازدید کرد و با اشاره به مراجعه مکرر مردم در زمینه شکایت و اعلام نارضایتی از بانک‌های عامل استان در زمینه پرداخت تسهیلات، گفت: سختگیری‌های زیاد و بروکراسی‌های بی‌مورد از سوی بانک‌ها مانع جدی فراروی طرح ملی مسکن شده است.
راستا اظهار داشت: روند پرداخت تسهیلات در حوزه‌های مختلف به ویژه در زمینه مسکن با توجه به قانون‌های دست و پا گیر و سخت‌گیری‌ها بانک‌ها با کندی پیش می‌رود.
وی با بیان اینکه سهل انگاری بانک‌ها در زمینه پرداخت وام‌ها به متقاضیان مسکن مشهود است، بر ضرورت همکاری همه جانبه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن تأکید کرد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: بانک‌ها قوانین شورای عالی مسکن در پرداخت تسهیلات را اجرا نمی‌کنند.
روستا تضاد قوانین موجود در بانک با شورای عالی مسکن را خلاف قانون دانست و گفت: اداره کل راه و شهرسازی موظف است در کمترین زمان ممکن هر گونه سهل انگاری بانک‌ها در این زمینه را به مجموعه استانداری اعلام کند.
وی با اشاره به افزایش تسهیلات بانک‌ها از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به پنج میلیارد و ۵۰۰ریال نیز تصریح کرد: باید بدون هیچ گونه سخت‌گیری و قید و شرطی از سوی بانک‌ها این وام‌ها پرداخت شود.
روستا بر پایش اطلاعات نهضت ملی مسکن و یکسان‌سازی آمار بین بانک‌ها و راه شهرسازی تأکید کرد و گفت: این کار تا حصول نتیجه‌گیری نهایی از سوی کارشناسان ادامه خواهد داشت.
روستا اضافه کرد: چنانچه بانک‌های عامل این استان در بحث پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن قصور داشته باشند نیز به استاندار معرفی می‌شوند.
به گزارش کبنا، دولت سیزدهم در آغاز کار برنامه احداث چهار میلیون واحد مسکونی و یا همان سالی یک میلیون مسکن را ارائه داده است و به تبع این سیاست در استان باید ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ایجاد شود. در مدت چهار سال، ساخت سالی ۱۰ هزار واحد سهمیه استان کهگیلویه و بویراحمد است. استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد دارای بیش از یکهزارو ۶۵۵روستا است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مشتری
Germany
یکی از پرونده های این بانک که جز امار پرداختی است پرداخت وام مسکن روستایی به مردم دهستان چین است ، هم بنیاد مسکن ، هم بانک ، استانداری و اداره کل بازرسی در جریان هستند که این وام ها اکثرا به دست مردم نرسیده و همه اقساط آنها حتی بلا عوض هم پرداخت گردید خواهشا برای رضای خدا یک نماینده فرستاده شود و از وام گیرندگان جویا شود که اولا وام دریافت کردن و دوما چقد دریافت کردن ،هر چند این تسهیلات تمام و کمال به حساب وام گیرندگان واریز شده است .
عسکر
Iran, Islamic Republic of
چرا اقای راستا که هیچ اعتقادی به این دولت ندارد عملکرد خودش را گزارش نمیدهد؟؟
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
تورا به خدا به داد مردم برسید. بانکها دمار از روزگار مردم در آورده اند
ث4
Iran, Islamic Republic of
بانک مسکن دهدشت مردم رو بدبخت کرده
رحمانی ام فیروزآباد
Iran, Islamic Republic of
سلام منهم ازدست بانک مسکن یاسوج سرسه جوب شکایت دارم گزشته از فرستادن فرممسکن جهت وام مسکن روستایی کارشکنی میکند
چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
1