تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۴۷۰۵۹۸
زنگ خطر برای بازار نفت و کشتیرانی تجاری به صدا درآمد!
دریای سرخ روی بمب ساعتی!
۱
کبنا ؛جهان شاهد سومین ماه بحران در خاورمیانه و جنگ غزه است، بحرانی که لهیبهای رو به گسترش آن از همان ابتدا دیده میشد و بارها مقامات کشورهای منطقه نسبت به آن هشدار داده بودند. اکنون با حملات نیروهای انصارالله یمن به دریای سرخ و کشتیهای مرتبط با رژیم اسراییل، این حوضه و کانال سوئز، شاهراه اصلی اتصال دریایی شرق به غرب، به صحنه رویارویی نیروهای مقاومت و اسراییل بدل شده است. این امر بهطور جدی اقتصاد جهانی و همچنین ثبات منطقه و تلاش موفقیتآمیز آنها برای اختلال در کشتیرانی از طریق دریای سرخ را مختل خواهد کرد. حملات نیروهای انصارالله یمن به کشتیهای تجاری مرتبط با رژیم اسراییل و در راستای حمایت از مردم غزه در ۱۹ نوامبر آغاز شد و اکنون به نظر میرسد که شدت گرفته باشد.
به گزارش اعتماد، هفته گذشته نیروهای انصارالله یمن با شلیک موشکهای بالستیک ضد کشتی به سوی چندین کشتی در حال عبور از دریای سرخ و اصابت موفقیتآمیز یکی از این موشکها، برای اولینبار در تاریخ استفاده از این دست سلاح، به یکی از آن شناورها، نشان دادند که در حمایت از جنبشهای مقاومت منطقه سر کوتاه آمدن ندارند.
به نظر میرسد که شرکتهای کشتیرانی به خوبی پیام را دریافت کردهاند، چراکه پنج شرکت کشتیرانی بزرگ دنیا اعلام کردند که کشتیهای کانتینری خود را از تنگه بابالمندب دور خواهند کرد، آبراهی راهبردی که کشتیها باید از طریق آن به سمت کانال سوئز حرکت کنند. کانال سوئز بیش از ۱۰ درصد بار تجارت جهانی را بر دوش دارد.
حال روزنامه وال استریت ژورنال گزارش میدهد که هدف جنبش انصارالله پس از حمایتهای غرب و به ویژه ایالات متحده از ادامه حملات خونین اسراییل به نوار غزه، مختل کردن عبور و مرور دریایی از طریق کانال سوئز است، امری که میتواند به شدت اقتصاد اروپا و غرب را بر سر قیمت نفت و زنجیره تامین متاثر کند. هراس از حملات انصارالله، ایالات متحده را به تکاپو برای تشکیل ائتلافی دیگر در خاورمیانه وا داشته است.
خیز برای تعریف ائتلافی پرهزینه
روز دوشنبه، پنتاگون اعلام کرد که در حال طراحی عملیاتی امنیتی برای حراست از ترافیک دریایی در برابر موشکهای بالستیک و حملات پهپادی انصارالله یمن است. این تلاش که عملیات «نگهبان رفاه» نام دارد، شامل بریتانیا، بحرین، فرانسه، نروژ و برخی دیگر از کشورها خواهد بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، بسیاری از بزرگترین خطوط کشتیرانی جهان، تولیدکنندگان نفت و دیگر صاحبان محموله در روزهای اخیر شروع به انحراف کشتیها از منطقه کردند که این امر باعث افزایش قیمت نفت و نرخ بیمه شد. بریتیش پترولیوم، غول نفتی جهان، روز دوشنبه آخرین شرکتی بود که حرکت نفتکشهای خود را در دریای سرخ متوقف کرد. چندین نفر از بزرگترین صاحبان کشتیهای کانتینری همچون مرسک، CMA CGM، هاپاگ لوید و شرکت کشتیرانی مدیترانه (MSC) نیز تصمیم گرفتهاند تا برخی کشتیهای خود را از مسیر درگیری منحرف کنند.
به نظر میرسد همین امر ایالات متحده را نسبت به ادامهدار بودن تهدیدات انصارالله هراسان کرده و با انتقال این هراس به سایر جهان در پی آن است که ائتلافی علیه آن ترتیب دهد. لوید آستین، وزیر دفاع ایالاتمتحده این تهدیدات را مشکلی بینالمللی خواند. آستین که روز دوشنبه در تلآویو با نخستوزیر اسراییل و وزیر جنگ این بازیگر دیدار داشت، بر عزم جزم خود برای پایان دادن به تهدیدات دریایی انصارالله تاکید کرد.
به ادعای افراد مطلع، مقامات امریکایی تلاش دارند تا از حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دو بازیگر اصلی جنگ داخلی یمن نیز برخوردار شون، اما به ادعای نیویورکتایمز، هر دو کشور ترجیح دادهاند از صحنه نزاع و درگیری دور بمانند، چراکه به ادعای این نشریه انصارالله هر دو کشور را، در صورت اقدام نظامی علیه این جنبش، تهدید به حملات موشکی و پهپادی به زیرساختهایشان کرد.
نفت گروگان درگیریها در دریای سرخ
سه اتحاد بزرگ کشتیرانی، متشکل از ۱۰ شرکت برتر کشتیرانی جهان، به کشتیها و نفتکشهای خود اخطاریهای با مضمون «در انتظار بمانید» در مسیرهای ترافیک دریای سرخ صادر کردهاند، به این معنی که از آنها خواسته شده به صورت موردی به حرکت خود ادامه دهند یا مسیر خود را تغییر دهند. گزارشها حاکی از آن است که بهطور متوسط روزانه ۱۷ کشتی از کانال سوئز عبور میکنند.
ناظران و کارشناسان حمل و نقل اکنون گزارش میدهند که اگرچه ترافیک دریایی از طریق کانال سوئز هنوز از روند معمول خود خارج نشده، در روزهای آتی و با ادامه تهدیدات دریایی علیه حمل و نقل از طریق دریای سرخ، این روند رو به کاهش خواهد گذاشت. همین امر زنجیره تامین را سست خواهد کرد و به افزایش قیمت نفت خواهد انجامید.
حتی بدون تهدیدات انصارالله در دریای سرخ، درگیری بین اسراییل و حماس تاکنون، جریان جهانی نفت خام و محموله را به داخل و خارج از اسراییل به شدت کند کرده است. جریان نفت حتی تا روز دوشنبه همچنان از طریق دریای سرخ به شکلی نسبتا عادی در حال عبور بود، اما پس از خروج بریتیش پترولیوم، معاملهگران و کارگزاران نفتی و تجاری این نگرانی را پنهان نکردهاند که این رویه سایر شرکتهای بزرگ کشتیرانی و بازرگانی را نیز ترغیب به اقدامی مشابه کند.
آنطور که ناظران حمل و نقل ارزیابی میکنند، برای اقتصاد جهانی، اختلال در حمل و نقل در خاورمیانه میتواند به شدت بر افزایش قیمت انرژی و مواد خام که عمدتا از مبدا خلیج فارس و چین حرکت میکنند، تاثیر بگذارد. این نگرانی زمانی جدیتر میشود که بدانیم کاهش سطح آب در کانال پاناما باعث کاهش سرعت ترانزیت از طریق این آبراه شده است. حتی بدتر از آن، ادامه تحریمهای روسیه به دلیل جنگ اوکراین و مهآلود بودن چشمانداز صلح در آن منطقه، اهمیت روزافزون دریای سرخ برای حمل و نقل انرژی را دو چندان میکند. اگر دریای سرخ به منطقه ممنوعه برای اکثر نفتکشها بدل شود، پس از آغاز جنگ اوکراین و تحریمهای مرتبط با آن علیه روسیه که این کشور را مجبور به یافتن بازارهای جدید برای فروش نفت خود کرد، این دومینبار طی دو سال گذشته خواهد بود که بازار جهانی نفت دوباره رنگ و رو عوض خواهد کرد.
ریچارد متیوز، مدیر تحقیقات کارگزاری بینالمللی کشتیرانی گیبسون به نیویورکتایمز گفت که این امر میتواند باعث افزایش قیمت نفت و نرخ بیمه و کرایه حمل و نقل نفتکشها شود. به عقیده متیوز، درست است که از صبح روز دوشنبه که شرکت بریتیش پترولیوم از ترافیک در دریای سرخ انصراف داده است، بیشتر شرکتهای نفتکش همچنان مایلند کشتیهای خود را از طریق همین آبراه به مقصد برسانند و از جهش قیمت جلوگیری کنند، اما به نظر میرسد این تمایل طولانی نخواهد بود و باید شاهد افزایش قیمت نفت در آیندهای نزدیک باشیم.
مانور محرمانه تلآویو و واشنگتن
در چنین شرایطی، بلندپایهترین مقامات اطلاعاتی و دفاعی اسراییل و ایالاتمتحده دور جدیدی از دیپلماسی میدانی را در خاورمیانه با هدف احیای گفتگوها برای آزادی اسرای اسراییلی و پایان دادن به جنگ غزه آغاز کردهاند. به گزارش وال استریت ژورنال، این گفتگوها پس از کشته شدن سه اسیر اسراییلی توسط این بازیگر، فوریت بیشتری پیدا کرده است.
این حادثه درخواستهای عمومی در اسراییل برای اولویت دادن به آزادی اسرا را بر دیگر اهداف نظامی تقویت کرده است. اکسیوس نیز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داده که دیوید بارنیا، مدیر آژانس جاسوسی اسراییل، موساد جمعه شب در اروپا با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخستوزیر قطر، برای گفتگو درباره ازسرگیری مذاکرات برای آزادی اسرا در دست حماس در غزه دیدار کرده است.
این اولین دیدار مقامات ارشد اسراییلی و قطری از زمان بر هم خوردن آتشبس هفت روزهای بود که منجر به گسترش عملیات نظامی اسراییل به جنوب غزه شد. یکی از منابع به اکسیوس گفته است که این مذاکرات «تنها یک آغاز» است و تاکید کرد که این روند «طولانی، دشوار و پیچیده» خواهد بود. همین منبع فاش کرده که ویلیام برنز، رییس سازمان سیا و عباس کامل، رییس اطلاعات مصر در جریان سفری محرمانه به منطقه تلاش دارند تا با اعمال فشار درگیریها را متوقف کرده و زمینه را برای آزادی اسرا هموار کنند.
توافق قبلی پس از کش و قوسهای زیاد، در هم شکسته شد و پس از آن حملات اسراییل به غزه هم در بعد کمی و هم کیفی شدت گرفت و باعث شد مناطقی که تا پیش از آن برای غیرنظامیان امن به نظر میرسید، به جهنم بدل شود. در همین راستا، موساد در بیانیهای اعلام کرد، روز پنجشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به مدت دو ساعت با بارنیا در تلآویو دیدار کرد و در مورد تلاشها برای از سرگیری مذاکرات برای آزادی اسرا گفتگو داشت.
چند صدایی در ساختار سیاسی امریکا
تلاشها برای برقراری آتشبس در غزه همچنان ادامه دارد. در تازهترین تحولات، شورای امنیت سازمان ملل متحد رایگیری برای پیشنویس قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی برای توقف پایدار درگیریها در غزه را به تعویق انداخت تا به دیپلماتها فرصت بیشتری داده شود تا به مخالفتهای امریکا نسبت به متن پیشنویس قطعنامه پاسخ دهند. این رایگیری قرار بود روز دوشنبه در نیویورک برگزار شود، اما ایالات متحده گفت که نمیتواند از اشاره به «توقف کامل درگیریها» حمایت کند، با این حال ممکن است درخواست «تعلیق درگیریها» را بپذیرد. کشورهای عربی که بر سر متن مذاکره میکردند، اکنون ترغیب شدهاند تا پیشنهاد کاخ سفید را بررسی کنند تا دستکم این بار بتوانند از وتوی ایالاتمتحده جلوگیری کنند.
نیویورکتایمز نیز گزارش میدهد که اختلافات در داخل دولت ایالاتمتحده بر سر جنگ غزه و حمایت کاخ سفید از ادامه عملیات ارتش اسراییل در غزه در حال افزایش است. برخی مقامات کاخ سفید معتقدند این امر باعث شده سوءظن جنوب جهانی نسبت به نیات و استاندارد دوگانه ایالاتمتحده در مورد تجاوز نظامی بیشتر شود، چرا که کاخ سفید همواره به دنبال حمایت از اوکراین بوده، اما نسبت به کشتار گسترده فلسطینیان در غزه بیتفاوت است.
هر چه هست تاکنون تلاشها برای سرد کردن آتش جنگ در غزه نه تنها ناکام مانده که خود بر هیزم ریختن بر آن و گسترش شعلههای جنگ افزوده است. بحران رو به گسترش در آبراه دریای سرخ و کانال سوئز میتواند در روزهای آتی به رویارویی تمام عیار جنبشهای مقاومت در منطقه و حامیان اسراییل و در راس آنها ایالاتمتحده بینجامد. حتی اگر چنین نشود، با افزایش قیمت تمام شده نفت و دیگر مواد خام در مقصد میتواند کشورهای اروپایی را در زمستان درگیر بحران اقتصادی کند.
پشت صحنه نبرد در دریای سرخ/ حوثیها چقدر خرج روی دست واشنگتن میگذارند؟
اکوایران نوشت: اما کارشناسان میگویند که از آنجایی که آنها با هواپیماهای بدون سرنشینی روبرو هستند که میشود در تعداد بالا با قیمت واحد زیر 100،000 دلار تولید و به کار گرفته شوند، یک کمپین طولانی مدت در نهایت میتواند برای ایالات متحده بسیار پرهزینه باشد.
کشتیهای جنگی آمریکایی در دریای سرخ در چند هفته گذشته در حال مقابله با تعداد فزایندهای از تسلیحات شلیک شده توسط نیروهای حوثیِ انصارالله یمن هستند، از جمله حادثه روز شنبه که در آن یک ناوشکن آمریکایی بیش از دهها پهپاد را سرنگون کرد.
پس از اعلام روز دوشنبه وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین مبنی بر آغاز عملیات جدید تحت رهبری ایالات متحده با تمرکز بر حفاظت از کشتیهای تجاری فعال در دریای سرخ و خلیج عدن، انتظار میرود رویاروییهای آمریکا با انصارالله بیشتر شود.
با اقدامات اخیر نیروی دریایی آمریکا و اعلام ابتکار حفاظتی جدید، سیانان از کارشناسان نیروی دریایی در مورد نحوه برخورد کشتیهای جنگی با تهدیدات و مشکلاتی که ممکن است در آینده با آن مواجه شوند، پرسیده است.
نیروی دریایی ایالات متحده نگفته که کشتیهایش از چه سیستمهای تسلیحاتی در برابر حملات یمنی استفاده میکنند، اما کارشناسان گفتند که یک ناوشکن آمریکایی طیف وسیعی از سیستمهای تسلیحاتی را در اختیار دارد.
کارشناسان گفتند که این شامل موشکهای زمین به هوا، گلولههای انفجاری از تفنگ اصلی 5 اینچی ناوشکن و سیستمهای تسلیحاتی نزدیکبرد است. کشتیهای آمریکایی دارای قابلیتهای جنگ الکترونیکی هستند که میتواند ارتباط بین پهپادها و کنترلکنندههای آنها در ساحل را قطع کند.
با گسترش درگیریها، فرماندهان ناوشکن در تصمیمگیری برای استفاده از هر سیستم، باید فاکتورها و محدودیتهایی نظیر هزینه، موجودی و اثربخشی را در نظر بگیرند.
پهپادها کندتر هستند و میتوان آنها را با موشکهای ارزانتر یا حتی با تفنگ کشتی هدف قرار داد. جان برادفورد، عضو شورای روابط خارجی، گفت: «موشکهای سریعتر باید با موشکهای رهگیر پیچیدهتر رهگیری شوند.»
از زمان حملات 7 اکتبر حماس، نیروهای حوثی حملات متعددی را علیه منافع ایالات متحده و اسرائیل انجام داده اند. انصارالله گفته است که هر کشتی که به سمت اسرائیل حرکت میکند، «هدف قانونی» آنها است زیرا بر اسرائیل فشار میآورد تا حمله خود به غزه را متوقف کند.
بزرگترین شرکتهای حمل و نقل کانتینری جهان، ترانزیت از طریق یکی از شریانهای تجاری جهان را متوقف کردهاند، که به گفته کارشناسان میتواند زنجیرههای تامین را مختل کند و هزینههای حمل و نقل را افزایش دهد.
دارایی اصلی نیروی دریایی آمریکا
اصلی ترین دارایی ایالات متحده درگیریهای دریای سرخ، ناوشکن موشکهای هدایت شونده کلاس آرلیبرک است، مانند یواساس کارنی که 14 هواپیمای بدون سرنشین حوثی را در روز شنبه سرنگون کرد. موشکهای موجود در زرادخانه آن عبارتند از:
موشک استاندارد 6 (SM-6)، سلاح پیشرفتهای است که میتواند موشکهای بالستیک در ارتفاعات بالای جو و سایر موشکهای کم ارتفاعتر را ساقط کند و کشتیهای دیگر را تا برد تا 370 کیلومتر هدف قرار دهد. قیمت هر کدام از این موشکها بیش از 4 میلیون دلار است.
موشک استاندارد 2 (SM-2)، مدل قدیمیتر SM-6 با برد کمتر است که قیمت هر کدام حدود 2.5 میلیون دلار است.
موشک تکامل یافته اسپارو دریا (ESSM) که برای هدف قرار دادن موشکهای کروز ضد کشتی و تهدیدات سرعت پایینتر مانند پهپادها یا هلیکوپترها تا برد 50 کیلومتر طراحی شده است. قیمت هر کدام بیش از یک میلیون دلار است.
کارشناسان بر این باورند که ایالات متحده تاکنون از موشکهای SM-2 و/یا ESSM علیه تهدیدات یمنی استفاده کرده است.
اما کارشناسان میگویند از آنجایی که آنها با هواپیماهای بدون سرنشینی روبرو هستند که میشود در تعداد بالا با قیمت واحد زیر 100،000 دلار تولید و به کار گرفته شوند، یک کمپین طولانی مدت در نهایت میتواند برای ایالات متحده بسیار پرهزینه باشد.
به گفته کارشناسان، مسئله همچنین این است که ایالات متحده تا چه حد میخواهد برای محافظت از کشتیرانی تجاری مایه بگذارد.
کارل شوستر، کاپیتان سابق نیروی دریایی ایالات متحده میگوید: «سیستم تسلیحاتی درگیری نزدیک فالانکس (تفنگهای گاتلینگ) که میتواند تا 4500 گلوله در دقیقه شلیک کند، میتواند از پس تهدیدات پهپادی یا موشکی که در فاصله یک تا دو کیلومتری ناو جنگی قرار دارند، بر بیاید.
این یک دفاع نسبتا کم هزینه است. اما اگر پهپادها تا این حد نزدیک شوند، این آخرین خط دفاعی است و یک اشتباه ممکن است پر هزینه باشد. اگرچه یک موشک یا یک پهپاد منفرد یک کشتی جنگی را غرق نمیکند، اما میتواند افراد را بکشد یا باعث شود کشتی برای تعمیرات به بندر عقبنشینی کند.
دفاع از کشتیهای جنگی یا تجاری؟
سیستم فالانکس نمیتواند از کشتیهای تجاری محافظت کند که ممکن است کیلومترها دورتر از ناوشکن آمریکایی حرکت کنند.
برای این منظور آمریکاییها به موشکهای ضدهوایی احتیاج دارند و در حالی که ناوشکنها توانایی شلیک تعداد قابل توجهی از این موشکها را دارند، اما تعداد آنها روی هر کشتی محدود است.
سالواتوره مرکوگلیانو، کارشناس نیروی دریایی، گفت: «اگر حوثیها بتوانند با حملات پیاپی موجودی کشتیها را تخلیه کنند، کشتی جنگی ممکن است برای محافظت از کشتیهای تجاری دچار کمبود مهمات شوند.»
او گفت: «در حالی که نیروی دریایی برای مقابله با آنچه که حوثیها در حال حاضر پرتاب میکنند به خوبی مجهز است، ترس این است که دامنه و مقیاس حملات افزایش یابد و اسکورتها نتوانند سطح دفاعی خود را حفظ کنند.»
به گفته کارشناسان، انصارالله هنوز یک حمله پهپادی انبوه انجام ندادهاند- مشابه آنچه روسیه بارها در اوکراین انجام داده- حملهای که میتواند شامل دهها پرتابه همزمان باشد.
کشتیهای جنگی ایالات متحده همچنین با این سوال روبرو هستند که چگونه میتوانند موجودی موشکی خود در منطقه را شارژ کنند.
او گفت: «تنها سایتی که میتوان تسلیحات را در آن بارگیری کرد در جیبوتی (یک پایگاه آمریکایی در شاخ آفریقا) است که به منطقه عملیات نزدیک است.»
در این شرایط ایالات متحده به دنبال کمک متحدان است. وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه از آغاز عملیات نگهبان رفاه در دریای سرخ خبر داد، یک عملیات چند ملیتی که شامل بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا میشود.
پاتالانو گفت: «به نظر میرسد که کشتیهای بیشتری در موقعیتی قرار میگیرند که از یکدیگر حمایت کنند و عملاً دامنه و حجم قابلیتهای موجود در منطقه را برای مقابله با چالش گسترش دهند.»
نبرد در حال تکامل
در حالی که افزایش همکاری با متحدان میتواند کمک کننده باشد، کارشناسان گفتند استفاده یمنیها از موشکهای کروز ضد کشتی یا بالستیک میتواند چالش جدیدی ایجاد کند.
موشکهای کروز ضد کشتی میتوانند به ارتفاع پایین آمده و در بالای خط آب به بدنه کشتی نفوذ کنند. آنها سلاحهایی هستند که چندین کشتی انگلیسی را در طول جنگ فالکلند غرق کردند و در سال 1987 یک ناو آمریکایی را در خلیج فارس هدف قرار دادند.
در همین حال موشکهای بالستیک میتوانند خطر بزرگتری ایجاد کنند. سرعت پایانی سلاح و محموله آن میتواند آسیب جدی به یک کشتی جنگی یا تجاری وارد کند و ممکن است برای سرنگونی آن به بهترین موشکهای رهگیر آمریکایی مانند SM-6 نیاز باشد.
نبض بحران جهانی در قلب دریای سرخ؛ واشنگتن دست به دامن چینیها شد!
با تشدید حملات حوثیهای یمن در دریای سرخ، ایالات متحده به چین نگاه میکند.
حملات اخیر نیروهای حوثی در دریای سرخ، بازارهای انرژی را متزلزل و روند صلح یمن را با تردید مواجه کرده است.
درخواست از پکن
در چنین شرایطی، به نوشته المانیتور، ایالات متحده به دنبال کمک چین برای یافتن راهحلی برای این ماجرا ست.
به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا که به شرط ناشناس ماندن با المانیتور صحبت کرد، دولت بایدن از پکن میخواهد بر ایران، حامی اصلی حوثیها، فشار بیاورد تا از نفوذ خود برای توقف حملات دریایی در این آبراه استراتژیک استفاده کند. این مقام ارشد گفت: «آمریکا میخواهد چین مذاکراتی با ایرانیها درباره بیاحتیاطی رفتار حوثیها داشته باشد».
طی دو ماه گذشته، حوثی از پایگاه خود در شمال یمن، مجموعهای از حملات موشکی و پهپادی را در دریای سرخ با اهدافی مرتبط با با اسرائیل داشتهاند، به گفته آنها در واکنش به جنگ اسرائیل در نوار غزه است.
افزایش حملات باعث اختلال در حملونقل بینالمللی شده، به طوری که کشتیهای تجاری تغییر مسیر داده یا ترددشان را به طور کلی متوقف کردهاند.
برخورد نزدیک
رهبران اسرائیل تهدید کردهاند در صورتی که ایالات متحده و شرکای دریاییاش حملات یمن را خنثی نکنند، علیه حوثیها اقدام نظامی خواهند کرد. تاکنون، کشتیهای جنگی آمریکا، بریتانیا و فرانسه طی یک سری برخوردهای نزدیک، پهپادهای حوثیها را بر فراز دریای سرخ سرنگون کردهاند، اما به نظر میرسد کاخ سفید تمایلی به صدور مجوز حملات مستقیم آمریکا علیه این متحد تهران ندارد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و وانگ یی، همتای چینی وی، در یک تماس تلفنی در 6 دسامبر درباره حملات دریایی حوثیها گفتوگو کردند.
در ماه مارس، چین به ایجاد روابط نزدیک بین عربستان سعودی، که رهبری ائتلاف نظامی علیه حوثیها را رهبری میکند، و ایران، که ایالات متحده مدتهاست آن را به تسلیح و آموزش حوثیها متهم میکند، کمک کرد. ادعا میشود حوثیها با استقلال بیشتری نسبت به دیگر متحدان منطقهای تهران عمل میکنند، اما مقامات آمریکایی به طور دائم ادعاهایی را علیه تهران وارد کرده و ایران را به مسئولیت در این امر متهم میکنند.
چین وارد میشود؟
به گفته این مقام ارشد آمریکایی، واشنگتن همچنین آماده مشارکت نیروی دریایی چین در یک گروه امنیتی دریایی به رهبری ایالات متحده است که هدف آن تقویت گشت زنی نیروی دریایی بین المللی در دریای سرخ و اطراف تنگه استراتژیک باب المندب است. این مقام گفت که مشارکت این کشور نشاندهنده این است که «جامعه بینالمللی این حملات آشکار علیه آزادی کشتیرانی را رد میکند».
با این حال، مقامات دفاعی کنونی و سابق آمریکا ابراز تردید کردند که کشتیهای جنگی پکن خود را در معرض خطر خنثی کردن حملات دریایی مذکور قرار دهند. ماه گذشته، سه کشتی نیروی دریایی چین به تماسهای اضطراری یک نفتکش مرتبط با اسرائیل در حین تلاش برای ربایش تویط دزدان دریایی سومالیایی در خلیج عدن، پاسخ ندادند.
صبح روز سه شنبه در منامه، پایتخت بحرین، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، آغاز به کار یک گروه ضربت تحت یک کارگروه موجود سازماندهی شده توسط ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در بحرین را اعلام کرد.
تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن به المانیتور گفت که نیروی حفاظتی پیامی به حوثیها خواهد فرستاد که «شما فقط به اسرائیل حمله نمیکنید، بلکه کشتیرانی بینالمللی را مورد حمله قرار میدهید و جامعه بینالمللی آن را تحمل نخواهد کرد». لندرکینگ در این ماه از چندین کشور حاشیه خلیج فارس بازدید کرد تا در مورد امنیت دریایی گفتگو کند و نگرانیهای مشترکی را در مورد اینکه حملات حوثیها میتواند تلاش سه ساله برای پایان دادن به جنگ یمن را از مسیر خود خارج کند، ابراز داشت
به گزارش اعتماد، هفته گذشته نیروهای انصارالله یمن با شلیک موشکهای بالستیک ضد کشتی به سوی چندین کشتی در حال عبور از دریای سرخ و اصابت موفقیتآمیز یکی از این موشکها، برای اولینبار در تاریخ استفاده از این دست سلاح، به یکی از آن شناورها، نشان دادند که در حمایت از جنبشهای مقاومت منطقه سر کوتاه آمدن ندارند.
به نظر میرسد که شرکتهای کشتیرانی به خوبی پیام را دریافت کردهاند، چراکه پنج شرکت کشتیرانی بزرگ دنیا اعلام کردند که کشتیهای کانتینری خود را از تنگه بابالمندب دور خواهند کرد، آبراهی راهبردی که کشتیها باید از طریق آن به سمت کانال سوئز حرکت کنند. کانال سوئز بیش از ۱۰ درصد بار تجارت جهانی را بر دوش دارد.
حال روزنامه وال استریت ژورنال گزارش میدهد که هدف جنبش انصارالله پس از حمایتهای غرب و به ویژه ایالات متحده از ادامه حملات خونین اسراییل به نوار غزه، مختل کردن عبور و مرور دریایی از طریق کانال سوئز است، امری که میتواند به شدت اقتصاد اروپا و غرب را بر سر قیمت نفت و زنجیره تامین متاثر کند. هراس از حملات انصارالله، ایالات متحده را به تکاپو برای تشکیل ائتلافی دیگر در خاورمیانه وا داشته است.
خیز برای تعریف ائتلافی پرهزینه
روز دوشنبه، پنتاگون اعلام کرد که در حال طراحی عملیاتی امنیتی برای حراست از ترافیک دریایی در برابر موشکهای بالستیک و حملات پهپادی انصارالله یمن است. این تلاش که عملیات «نگهبان رفاه» نام دارد، شامل بریتانیا، بحرین، فرانسه، نروژ و برخی دیگر از کشورها خواهد بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، بسیاری از بزرگترین خطوط کشتیرانی جهان، تولیدکنندگان نفت و دیگر صاحبان محموله در روزهای اخیر شروع به انحراف کشتیها از منطقه کردند که این امر باعث افزایش قیمت نفت و نرخ بیمه شد. بریتیش پترولیوم، غول نفتی جهان، روز دوشنبه آخرین شرکتی بود که حرکت نفتکشهای خود را در دریای سرخ متوقف کرد. چندین نفر از بزرگترین صاحبان کشتیهای کانتینری همچون مرسک، CMA CGM، هاپاگ لوید و شرکت کشتیرانی مدیترانه (MSC) نیز تصمیم گرفتهاند تا برخی کشتیهای خود را از مسیر درگیری منحرف کنند.
به نظر میرسد همین امر ایالات متحده را نسبت به ادامهدار بودن تهدیدات انصارالله هراسان کرده و با انتقال این هراس به سایر جهان در پی آن است که ائتلافی علیه آن ترتیب دهد. لوید آستین، وزیر دفاع ایالاتمتحده این تهدیدات را مشکلی بینالمللی خواند. آستین که روز دوشنبه در تلآویو با نخستوزیر اسراییل و وزیر جنگ این بازیگر دیدار داشت، بر عزم جزم خود برای پایان دادن به تهدیدات دریایی انصارالله تاکید کرد.
به ادعای افراد مطلع، مقامات امریکایی تلاش دارند تا از حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دو بازیگر اصلی جنگ داخلی یمن نیز برخوردار شون، اما به ادعای نیویورکتایمز، هر دو کشور ترجیح دادهاند از صحنه نزاع و درگیری دور بمانند، چراکه به ادعای این نشریه انصارالله هر دو کشور را، در صورت اقدام نظامی علیه این جنبش، تهدید به حملات موشکی و پهپادی به زیرساختهایشان کرد.
نفت گروگان درگیریها در دریای سرخ
سه اتحاد بزرگ کشتیرانی، متشکل از ۱۰ شرکت برتر کشتیرانی جهان، به کشتیها و نفتکشهای خود اخطاریهای با مضمون «در انتظار بمانید» در مسیرهای ترافیک دریای سرخ صادر کردهاند، به این معنی که از آنها خواسته شده به صورت موردی به حرکت خود ادامه دهند یا مسیر خود را تغییر دهند. گزارشها حاکی از آن است که بهطور متوسط روزانه ۱۷ کشتی از کانال سوئز عبور میکنند.
ناظران و کارشناسان حمل و نقل اکنون گزارش میدهند که اگرچه ترافیک دریایی از طریق کانال سوئز هنوز از روند معمول خود خارج نشده، در روزهای آتی و با ادامه تهدیدات دریایی علیه حمل و نقل از طریق دریای سرخ، این روند رو به کاهش خواهد گذاشت. همین امر زنجیره تامین را سست خواهد کرد و به افزایش قیمت نفت خواهد انجامید.
حتی بدون تهدیدات انصارالله در دریای سرخ، درگیری بین اسراییل و حماس تاکنون، جریان جهانی نفت خام و محموله را به داخل و خارج از اسراییل به شدت کند کرده است. جریان نفت حتی تا روز دوشنبه همچنان از طریق دریای سرخ به شکلی نسبتا عادی در حال عبور بود، اما پس از خروج بریتیش پترولیوم، معاملهگران و کارگزاران نفتی و تجاری این نگرانی را پنهان نکردهاند که این رویه سایر شرکتهای بزرگ کشتیرانی و بازرگانی را نیز ترغیب به اقدامی مشابه کند.
آنطور که ناظران حمل و نقل ارزیابی میکنند، برای اقتصاد جهانی، اختلال در حمل و نقل در خاورمیانه میتواند به شدت بر افزایش قیمت انرژی و مواد خام که عمدتا از مبدا خلیج فارس و چین حرکت میکنند، تاثیر بگذارد. این نگرانی زمانی جدیتر میشود که بدانیم کاهش سطح آب در کانال پاناما باعث کاهش سرعت ترانزیت از طریق این آبراه شده است. حتی بدتر از آن، ادامه تحریمهای روسیه به دلیل جنگ اوکراین و مهآلود بودن چشمانداز صلح در آن منطقه، اهمیت روزافزون دریای سرخ برای حمل و نقل انرژی را دو چندان میکند. اگر دریای سرخ به منطقه ممنوعه برای اکثر نفتکشها بدل شود، پس از آغاز جنگ اوکراین و تحریمهای مرتبط با آن علیه روسیه که این کشور را مجبور به یافتن بازارهای جدید برای فروش نفت خود کرد، این دومینبار طی دو سال گذشته خواهد بود که بازار جهانی نفت دوباره رنگ و رو عوض خواهد کرد.
ریچارد متیوز، مدیر تحقیقات کارگزاری بینالمللی کشتیرانی گیبسون به نیویورکتایمز گفت که این امر میتواند باعث افزایش قیمت نفت و نرخ بیمه و کرایه حمل و نقل نفتکشها شود. به عقیده متیوز، درست است که از صبح روز دوشنبه که شرکت بریتیش پترولیوم از ترافیک در دریای سرخ انصراف داده است، بیشتر شرکتهای نفتکش همچنان مایلند کشتیهای خود را از طریق همین آبراه به مقصد برسانند و از جهش قیمت جلوگیری کنند، اما به نظر میرسد این تمایل طولانی نخواهد بود و باید شاهد افزایش قیمت نفت در آیندهای نزدیک باشیم.
مانور محرمانه تلآویو و واشنگتن
در چنین شرایطی، بلندپایهترین مقامات اطلاعاتی و دفاعی اسراییل و ایالاتمتحده دور جدیدی از دیپلماسی میدانی را در خاورمیانه با هدف احیای گفتگوها برای آزادی اسرای اسراییلی و پایان دادن به جنگ غزه آغاز کردهاند. به گزارش وال استریت ژورنال، این گفتگوها پس از کشته شدن سه اسیر اسراییلی توسط این بازیگر، فوریت بیشتری پیدا کرده است.
این حادثه درخواستهای عمومی در اسراییل برای اولویت دادن به آزادی اسرا را بر دیگر اهداف نظامی تقویت کرده است. اکسیوس نیز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داده که دیوید بارنیا، مدیر آژانس جاسوسی اسراییل، موساد جمعه شب در اروپا با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخستوزیر قطر، برای گفتگو درباره ازسرگیری مذاکرات برای آزادی اسرا در دست حماس در غزه دیدار کرده است.
این اولین دیدار مقامات ارشد اسراییلی و قطری از زمان بر هم خوردن آتشبس هفت روزهای بود که منجر به گسترش عملیات نظامی اسراییل به جنوب غزه شد. یکی از منابع به اکسیوس گفته است که این مذاکرات «تنها یک آغاز» است و تاکید کرد که این روند «طولانی، دشوار و پیچیده» خواهد بود. همین منبع فاش کرده که ویلیام برنز، رییس سازمان سیا و عباس کامل، رییس اطلاعات مصر در جریان سفری محرمانه به منطقه تلاش دارند تا با اعمال فشار درگیریها را متوقف کرده و زمینه را برای آزادی اسرا هموار کنند.
توافق قبلی پس از کش و قوسهای زیاد، در هم شکسته شد و پس از آن حملات اسراییل به غزه هم در بعد کمی و هم کیفی شدت گرفت و باعث شد مناطقی که تا پیش از آن برای غیرنظامیان امن به نظر میرسید، به جهنم بدل شود. در همین راستا، موساد در بیانیهای اعلام کرد، روز پنجشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به مدت دو ساعت با بارنیا در تلآویو دیدار کرد و در مورد تلاشها برای از سرگیری مذاکرات برای آزادی اسرا گفتگو داشت.
چند صدایی در ساختار سیاسی امریکا
تلاشها برای برقراری آتشبس در غزه همچنان ادامه دارد. در تازهترین تحولات، شورای امنیت سازمان ملل متحد رایگیری برای پیشنویس قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی برای توقف پایدار درگیریها در غزه را به تعویق انداخت تا به دیپلماتها فرصت بیشتری داده شود تا به مخالفتهای امریکا نسبت به متن پیشنویس قطعنامه پاسخ دهند. این رایگیری قرار بود روز دوشنبه در نیویورک برگزار شود، اما ایالات متحده گفت که نمیتواند از اشاره به «توقف کامل درگیریها» حمایت کند، با این حال ممکن است درخواست «تعلیق درگیریها» را بپذیرد. کشورهای عربی که بر سر متن مذاکره میکردند، اکنون ترغیب شدهاند تا پیشنهاد کاخ سفید را بررسی کنند تا دستکم این بار بتوانند از وتوی ایالاتمتحده جلوگیری کنند.
نیویورکتایمز نیز گزارش میدهد که اختلافات در داخل دولت ایالاتمتحده بر سر جنگ غزه و حمایت کاخ سفید از ادامه عملیات ارتش اسراییل در غزه در حال افزایش است. برخی مقامات کاخ سفید معتقدند این امر باعث شده سوءظن جنوب جهانی نسبت به نیات و استاندارد دوگانه ایالاتمتحده در مورد تجاوز نظامی بیشتر شود، چرا که کاخ سفید همواره به دنبال حمایت از اوکراین بوده، اما نسبت به کشتار گسترده فلسطینیان در غزه بیتفاوت است.
هر چه هست تاکنون تلاشها برای سرد کردن آتش جنگ در غزه نه تنها ناکام مانده که خود بر هیزم ریختن بر آن و گسترش شعلههای جنگ افزوده است. بحران رو به گسترش در آبراه دریای سرخ و کانال سوئز میتواند در روزهای آتی به رویارویی تمام عیار جنبشهای مقاومت در منطقه و حامیان اسراییل و در راس آنها ایالاتمتحده بینجامد. حتی اگر چنین نشود، با افزایش قیمت تمام شده نفت و دیگر مواد خام در مقصد میتواند کشورهای اروپایی را در زمستان درگیر بحران اقتصادی کند.
پشت صحنه نبرد در دریای سرخ/ حوثیها چقدر خرج روی دست واشنگتن میگذارند؟
اکوایران نوشت: اما کارشناسان میگویند که از آنجایی که آنها با هواپیماهای بدون سرنشینی روبرو هستند که میشود در تعداد بالا با قیمت واحد زیر 100،000 دلار تولید و به کار گرفته شوند، یک کمپین طولانی مدت در نهایت میتواند برای ایالات متحده بسیار پرهزینه باشد.
کشتیهای جنگی آمریکایی در دریای سرخ در چند هفته گذشته در حال مقابله با تعداد فزایندهای از تسلیحات شلیک شده توسط نیروهای حوثیِ انصارالله یمن هستند، از جمله حادثه روز شنبه که در آن یک ناوشکن آمریکایی بیش از دهها پهپاد را سرنگون کرد.
پس از اعلام روز دوشنبه وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین مبنی بر آغاز عملیات جدید تحت رهبری ایالات متحده با تمرکز بر حفاظت از کشتیهای تجاری فعال در دریای سرخ و خلیج عدن، انتظار میرود رویاروییهای آمریکا با انصارالله بیشتر شود.
با اقدامات اخیر نیروی دریایی آمریکا و اعلام ابتکار حفاظتی جدید، سیانان از کارشناسان نیروی دریایی در مورد نحوه برخورد کشتیهای جنگی با تهدیدات و مشکلاتی که ممکن است در آینده با آن مواجه شوند، پرسیده است.
نیروی دریایی ایالات متحده نگفته که کشتیهایش از چه سیستمهای تسلیحاتی در برابر حملات یمنی استفاده میکنند، اما کارشناسان گفتند که یک ناوشکن آمریکایی طیف وسیعی از سیستمهای تسلیحاتی را در اختیار دارد.
کارشناسان گفتند که این شامل موشکهای زمین به هوا، گلولههای انفجاری از تفنگ اصلی 5 اینچی ناوشکن و سیستمهای تسلیحاتی نزدیکبرد است. کشتیهای آمریکایی دارای قابلیتهای جنگ الکترونیکی هستند که میتواند ارتباط بین پهپادها و کنترلکنندههای آنها در ساحل را قطع کند.
با گسترش درگیریها، فرماندهان ناوشکن در تصمیمگیری برای استفاده از هر سیستم، باید فاکتورها و محدودیتهایی نظیر هزینه، موجودی و اثربخشی را در نظر بگیرند.
پهپادها کندتر هستند و میتوان آنها را با موشکهای ارزانتر یا حتی با تفنگ کشتی هدف قرار داد. جان برادفورد، عضو شورای روابط خارجی، گفت: «موشکهای سریعتر باید با موشکهای رهگیر پیچیدهتر رهگیری شوند.»
از زمان حملات 7 اکتبر حماس، نیروهای حوثی حملات متعددی را علیه منافع ایالات متحده و اسرائیل انجام داده اند. انصارالله گفته است که هر کشتی که به سمت اسرائیل حرکت میکند، «هدف قانونی» آنها است زیرا بر اسرائیل فشار میآورد تا حمله خود به غزه را متوقف کند.
بزرگترین شرکتهای حمل و نقل کانتینری جهان، ترانزیت از طریق یکی از شریانهای تجاری جهان را متوقف کردهاند، که به گفته کارشناسان میتواند زنجیرههای تامین را مختل کند و هزینههای حمل و نقل را افزایش دهد.
دارایی اصلی نیروی دریایی آمریکا
اصلی ترین دارایی ایالات متحده درگیریهای دریای سرخ، ناوشکن موشکهای هدایت شونده کلاس آرلیبرک است، مانند یواساس کارنی که 14 هواپیمای بدون سرنشین حوثی را در روز شنبه سرنگون کرد. موشکهای موجود در زرادخانه آن عبارتند از:
موشک استاندارد 6 (SM-6)، سلاح پیشرفتهای است که میتواند موشکهای بالستیک در ارتفاعات بالای جو و سایر موشکهای کم ارتفاعتر را ساقط کند و کشتیهای دیگر را تا برد تا 370 کیلومتر هدف قرار دهد. قیمت هر کدام از این موشکها بیش از 4 میلیون دلار است.
موشک استاندارد 2 (SM-2)، مدل قدیمیتر SM-6 با برد کمتر است که قیمت هر کدام حدود 2.5 میلیون دلار است.
موشک تکامل یافته اسپارو دریا (ESSM) که برای هدف قرار دادن موشکهای کروز ضد کشتی و تهدیدات سرعت پایینتر مانند پهپادها یا هلیکوپترها تا برد 50 کیلومتر طراحی شده است. قیمت هر کدام بیش از یک میلیون دلار است.
کارشناسان بر این باورند که ایالات متحده تاکنون از موشکهای SM-2 و/یا ESSM علیه تهدیدات یمنی استفاده کرده است.
اما کارشناسان میگویند از آنجایی که آنها با هواپیماهای بدون سرنشینی روبرو هستند که میشود در تعداد بالا با قیمت واحد زیر 100،000 دلار تولید و به کار گرفته شوند، یک کمپین طولانی مدت در نهایت میتواند برای ایالات متحده بسیار پرهزینه باشد.
به گفته کارشناسان، مسئله همچنین این است که ایالات متحده تا چه حد میخواهد برای محافظت از کشتیرانی تجاری مایه بگذارد.
کارل شوستر، کاپیتان سابق نیروی دریایی ایالات متحده میگوید: «سیستم تسلیحاتی درگیری نزدیک فالانکس (تفنگهای گاتلینگ) که میتواند تا 4500 گلوله در دقیقه شلیک کند، میتواند از پس تهدیدات پهپادی یا موشکی که در فاصله یک تا دو کیلومتری ناو جنگی قرار دارند، بر بیاید.
این یک دفاع نسبتا کم هزینه است. اما اگر پهپادها تا این حد نزدیک شوند، این آخرین خط دفاعی است و یک اشتباه ممکن است پر هزینه باشد. اگرچه یک موشک یا یک پهپاد منفرد یک کشتی جنگی را غرق نمیکند، اما میتواند افراد را بکشد یا باعث شود کشتی برای تعمیرات به بندر عقبنشینی کند.
دفاع از کشتیهای جنگی یا تجاری؟
سیستم فالانکس نمیتواند از کشتیهای تجاری محافظت کند که ممکن است کیلومترها دورتر از ناوشکن آمریکایی حرکت کنند.
برای این منظور آمریکاییها به موشکهای ضدهوایی احتیاج دارند و در حالی که ناوشکنها توانایی شلیک تعداد قابل توجهی از این موشکها را دارند، اما تعداد آنها روی هر کشتی محدود است.
سالواتوره مرکوگلیانو، کارشناس نیروی دریایی، گفت: «اگر حوثیها بتوانند با حملات پیاپی موجودی کشتیها را تخلیه کنند، کشتی جنگی ممکن است برای محافظت از کشتیهای تجاری دچار کمبود مهمات شوند.»
او گفت: «در حالی که نیروی دریایی برای مقابله با آنچه که حوثیها در حال حاضر پرتاب میکنند به خوبی مجهز است، ترس این است که دامنه و مقیاس حملات افزایش یابد و اسکورتها نتوانند سطح دفاعی خود را حفظ کنند.»
به گفته کارشناسان، انصارالله هنوز یک حمله پهپادی انبوه انجام ندادهاند- مشابه آنچه روسیه بارها در اوکراین انجام داده- حملهای که میتواند شامل دهها پرتابه همزمان باشد.
کشتیهای جنگی ایالات متحده همچنین با این سوال روبرو هستند که چگونه میتوانند موجودی موشکی خود در منطقه را شارژ کنند.
او گفت: «تنها سایتی که میتوان تسلیحات را در آن بارگیری کرد در جیبوتی (یک پایگاه آمریکایی در شاخ آفریقا) است که به منطقه عملیات نزدیک است.»
در این شرایط ایالات متحده به دنبال کمک متحدان است. وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه از آغاز عملیات نگهبان رفاه در دریای سرخ خبر داد، یک عملیات چند ملیتی که شامل بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا میشود.
پاتالانو گفت: «به نظر میرسد که کشتیهای بیشتری در موقعیتی قرار میگیرند که از یکدیگر حمایت کنند و عملاً دامنه و حجم قابلیتهای موجود در منطقه را برای مقابله با چالش گسترش دهند.»
نبرد در حال تکامل
در حالی که افزایش همکاری با متحدان میتواند کمک کننده باشد، کارشناسان گفتند استفاده یمنیها از موشکهای کروز ضد کشتی یا بالستیک میتواند چالش جدیدی ایجاد کند.
موشکهای کروز ضد کشتی میتوانند به ارتفاع پایین آمده و در بالای خط آب به بدنه کشتی نفوذ کنند. آنها سلاحهایی هستند که چندین کشتی انگلیسی را در طول جنگ فالکلند غرق کردند و در سال 1987 یک ناو آمریکایی را در خلیج فارس هدف قرار دادند.
در همین حال موشکهای بالستیک میتوانند خطر بزرگتری ایجاد کنند. سرعت پایانی سلاح و محموله آن میتواند آسیب جدی به یک کشتی جنگی یا تجاری وارد کند و ممکن است برای سرنگونی آن به بهترین موشکهای رهگیر آمریکایی مانند SM-6 نیاز باشد.
نبض بحران جهانی در قلب دریای سرخ؛ واشنگتن دست به دامن چینیها شد!
با تشدید حملات حوثیهای یمن در دریای سرخ، ایالات متحده به چین نگاه میکند.
حملات اخیر نیروهای حوثی در دریای سرخ، بازارهای انرژی را متزلزل و روند صلح یمن را با تردید مواجه کرده است.
درخواست از پکن
در چنین شرایطی، به نوشته المانیتور، ایالات متحده به دنبال کمک چین برای یافتن راهحلی برای این ماجرا ست.
به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا که به شرط ناشناس ماندن با المانیتور صحبت کرد، دولت بایدن از پکن میخواهد بر ایران، حامی اصلی حوثیها، فشار بیاورد تا از نفوذ خود برای توقف حملات دریایی در این آبراه استراتژیک استفاده کند. این مقام ارشد گفت: «آمریکا میخواهد چین مذاکراتی با ایرانیها درباره بیاحتیاطی رفتار حوثیها داشته باشد».
طی دو ماه گذشته، حوثی از پایگاه خود در شمال یمن، مجموعهای از حملات موشکی و پهپادی را در دریای سرخ با اهدافی مرتبط با با اسرائیل داشتهاند، به گفته آنها در واکنش به جنگ اسرائیل در نوار غزه است.
افزایش حملات باعث اختلال در حملونقل بینالمللی شده، به طوری که کشتیهای تجاری تغییر مسیر داده یا ترددشان را به طور کلی متوقف کردهاند.
برخورد نزدیک
رهبران اسرائیل تهدید کردهاند در صورتی که ایالات متحده و شرکای دریاییاش حملات یمن را خنثی نکنند، علیه حوثیها اقدام نظامی خواهند کرد. تاکنون، کشتیهای جنگی آمریکا، بریتانیا و فرانسه طی یک سری برخوردهای نزدیک، پهپادهای حوثیها را بر فراز دریای سرخ سرنگون کردهاند، اما به نظر میرسد کاخ سفید تمایلی به صدور مجوز حملات مستقیم آمریکا علیه این متحد تهران ندارد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و وانگ یی، همتای چینی وی، در یک تماس تلفنی در 6 دسامبر درباره حملات دریایی حوثیها گفتوگو کردند.
در ماه مارس، چین به ایجاد روابط نزدیک بین عربستان سعودی، که رهبری ائتلاف نظامی علیه حوثیها را رهبری میکند، و ایران، که ایالات متحده مدتهاست آن را به تسلیح و آموزش حوثیها متهم میکند، کمک کرد. ادعا میشود حوثیها با استقلال بیشتری نسبت به دیگر متحدان منطقهای تهران عمل میکنند، اما مقامات آمریکایی به طور دائم ادعاهایی را علیه تهران وارد کرده و ایران را به مسئولیت در این امر متهم میکنند.
چین وارد میشود؟
به گفته این مقام ارشد آمریکایی، واشنگتن همچنین آماده مشارکت نیروی دریایی چین در یک گروه امنیتی دریایی به رهبری ایالات متحده است که هدف آن تقویت گشت زنی نیروی دریایی بین المللی در دریای سرخ و اطراف تنگه استراتژیک باب المندب است. این مقام گفت که مشارکت این کشور نشاندهنده این است که «جامعه بینالمللی این حملات آشکار علیه آزادی کشتیرانی را رد میکند».
با این حال، مقامات دفاعی کنونی و سابق آمریکا ابراز تردید کردند که کشتیهای جنگی پکن خود را در معرض خطر خنثی کردن حملات دریایی مذکور قرار دهند. ماه گذشته، سه کشتی نیروی دریایی چین به تماسهای اضطراری یک نفتکش مرتبط با اسرائیل در حین تلاش برای ربایش تویط دزدان دریایی سومالیایی در خلیج عدن، پاسخ ندادند.
صبح روز سه شنبه در منامه، پایتخت بحرین، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، آغاز به کار یک گروه ضربت تحت یک کارگروه موجود سازماندهی شده توسط ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در بحرین را اعلام کرد.
تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن به المانیتور گفت که نیروی حفاظتی پیامی به حوثیها خواهد فرستاد که «شما فقط به اسرائیل حمله نمیکنید، بلکه کشتیرانی بینالمللی را مورد حمله قرار میدهید و جامعه بینالمللی آن را تحمل نخواهد کرد». لندرکینگ در این ماه از چندین کشور حاشیه خلیج فارس بازدید کرد تا در مورد امنیت دریایی گفتگو کند و نگرانیهای مشترکی را در مورد اینکه حملات حوثیها میتواند تلاش سه ساله برای پایان دادن به جنگ یمن را از مسیر خود خارج کند، ابراز داشت