تاریخ انتشار
جمعه ۸ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۴۷۷۶۱۵
کبنا بررسی کرد؛

از هفت تیر تا هفت تیر؛ گزارش یک سالگی روستا در معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد / میراث او برای استان چیست؟

۱۱
۵
از هفت تیر تا هفت تیر؛ گزارش یک سالگی روستا در معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد / میراث او برای استان چیست؟
کبنا ؛
در یک‌سالگی معاونت علی محمد روستا در استانداری کهگیلویه و بویراحمد نگاهی به کارنامه او انداختیم تا ببنیم در این یک سال، امور زیرساختی و زیربنایی استان چه تغییری کرده است و او چه میراثی از خود بر جای گذاشته است.
به گزارش کبنا، دقیقاً یک سال از حضور علی‌محمد روستا در معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد؛ هفت تیر 1402 با صدور حکمی از سوی وزیر کشور و به پیشنهاد سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه وبویراحمد، روستا به‌عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری منصوب شد. پیش از او این سرپرستی این معاونت را عیسی شهامت بر عهده داشت.
در یک‌سالگی معاونت روستا در استانداری کهگیلویه و بویراحمد نگاهی به کارنامه او انداختیم؛ این معاون که عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه یاسوج است، سوابق مختلفی از جمله رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری، مدیر گروه مهندسی عمران دانشگاه یاسوج، سرپرست سابق دانشکده فنی دانشگاه یاسوج، کارشناس رسمی دادگستری، عضو شورای عالی فنی راه‌های استان، عضو کمیته فنی و بررسی طرح‌های ساختمانی استان، عضو کمیته آموزش سازمان نظام مهندسی، ناظر و محاسب پایه یک، طراح پروژه‌های متعدد عمرانی را در کارنامه خود دارد.
روستا فردی دانشگاهی_اجرایی است که بیش از 1700 پروژه استانی و کشوری را طراحی و نظارت کرده و به عنوان کارشناس رسمی دادگستری بیش از 1600 پرونده قضایی را کارشناسی نموده است. او در این مدت سعی کرده دیوار کاذبی که بین مردم و مسئولین وجود دارد را از بین ببرد؛ ایجاد میز خدمت با حضور مدیران زیرساخت یکی از اقداماتی است که در طول یک سال گذشته به کرات دیده شده است.
در دوره حضور روستا در معاونت عمرانی استانداری، سه مرحله افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه در استان داشته‌ایم؛ نخست سفر دوم ریاست جمهوری به استان، دوم هفته دولت و سوم دهه فجر است. در سفر دوم، پروژه‌ها و ابرپروژ‌ه‌هایی مثل جاده پاتاوه به دهدشت و سد چم شیر افتتاح شدند. در هفته دولت نیز  424 پروژه با اعتبار دو همت به بهره برداری رسید مثل تکمیل محور بابامیدان_یاسوج_سمیرم و تقاطع‌های غیرهمسطح در استان انجام شدند. علاوه بر این در دهه فجر هم 757 پروژه با اعتبار دو هزار و 400 میلیارد تومان داشته‌ایم. از سوی دیگر در همین ایام سعی شده بیش از 1200 پروژه نیمه‌تمام نیز تکمیل شوند.
گفتنی است بر اساس شاخص جمعیتی، استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر پروژه‌ها عمرانی در هفته دولت، رتبه نخست کشوری را به دست آورد.
یکی از اقدامات قابل توجه و پراهمیت روستا در طول این یک‌سال، جلوگیری از پروژه‌تراشی است؛ تعریف پروژه جدید جز در موارد لزوم، بار مالی زیادی را به دولت تحمیل می‌کند و علاوه بر این‌که ممکن است سال‌ها به دراز بکشد، سایر پروژه‌های در حال انجام را نیز به تعویق می‌اندازد. با همین منطق بود که در دهه فجر بیش از 90 درصد پروژه‌ها، به جای کلنگ‌زنی، پروژه‌های افتتاحیه‌ای بودند.
یکی از آفات کار فنی در کهگیلویه و بویراحمد آغشتگی بیش از حد به امور سیاسی است. اما در طول یک سال گذشته، تا حد زیادی از این اتفاق جلوگیری به عمل آمده است. در همین یک سال، دو انتخابات مهم داشته‌ایم؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی و حال نیز انتخابات ریاست جمهوری. اما معاونت عمرانی در این یک سال چندان تحت تأثیر این پدیده‌های سیاسی قرار نگرفته است. خود روستا نیز در گفت‌وگو با کبنا عنوان کرد: در این مدت سعی کردیم معاونت عمرانی را از این اتفاقات مبرا کنیم و نگذاشتیم کار متوقف شود؛ ما معتقدیم حوزه عمرانی باید هم از سیاست دور باشد و هم به سایر حوزه‌ها سرک نکشد و استقلالش حفظ شود.
یکی از مواردی که در دوره معاونت روستا بسیار مورد توجه بود، اجرای عملیات عمرانی فارغ از قومیت و جغرافیاست؛ می‌توان گفت پروژه‌های عمرانی در همه نقاط استان پخش شده‌اند؛ از محروم‌ترین نقاط استان تا مراکز شهری و مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد.
در این یک سال، بر اساس محاسبه شاخص‌ها می‌توان نتیجه گرفت که برخی از پروژه‌ها از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده‌اند. پروژه آبرسانی لیکک، در یک سال اخیر، بیش از پنج سال گذشته، پیشرفت داشته؛ وضعیت پروژه آبرسانی به چهار شهر نیز همینگونه است.
اما در حوزه نهضت ملی مسکن نیز اتفاقات مهمی رخ داده است؛ سهم استان در این حوزه، 47 هزار و 400 واحد در طول چهار سال دولت سیزدهم است که در این مدت، 62 درصد تشکیل پرونده صورت گرفته است. 73 هزار نفر در استان متقاضی مسکن ملی هستند که 29 هزار نفر از آن‌ها دارای شرایط اولیه هستند. 4 الی 5 هزار واحد تکمیل و تحویل داده شده و بیش از 6 هزار و 500 خانوار داری شرایط نیز زمین دریافت کرده‌اند.
گفتنی است نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه زیربنایی است؛ در دولت‌های نهم و دهمِ محمود احمدی‌نژاد در پروژه مسکن مهر، 1/1 دهم میلیون مسکن ساخته شد. اما در دو سال اخیر هم نزدیک هشت سالِ مسکن مهر، مسکن ساخته شده است. اما آن‌چنان که شاخص‌ها نشان می‌دهند، کیفیت فدای کمیت نشده و به‌ویژه در استان کهگیلویه و بویراحمد، این مسکن‌ها مطابق استانداردها و آیین‌نامه‌ها ساخته شده‌اند.
همان‎‌طور که گفته شد، در استان، باید 47 هزار واحد ساخته شود، چنانچه مشکل کمبود زمین در شهر یاسوج حل شود، تا واسط سال 1404 تکلیف مسکن در استان روشن می‌شود و تراز استان از 60 درصد به بالای 90 درصد می‌رسد. اما با این وجود کهگیلویه و بویراحمد از نظر واگذاری قطعات در کشور اول است.
گفتنی است یک قطعه 32 هکتاری نیز در دست بررسی است؛ کار کارشناسی آن انجام شده و چنانچه به انجام برسد، عقد قرارداد صورت می‌گیرد و این رقم 60 درصد به 70 تا 80 درصد افزایش می‌یابد.
دو هفته پیش که وزیر کشور به کهگیلویه و بویراحمد آمد، هزار و 188 واحد تحویل و افتتاح شد. به گفته روستا، کار شبانه‌روزی صورت گرفت تا این پدیده محقق شود.
در همین حوزه مسکن، در دهه فجر، 652 واحد کلنگ‌زنی انجام شد. همچنین یک مجتمع در دهدشت نیز کلنگ‌زنی شد که بیش از هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار دارد. با مجموع اقداماتی که انجام شده نرخ ساخت مسکن از عدد منفی 6/9 منفی به مثبت 7/1  رسیده است.
یکی از مشکلات عمرانی در استان، مسأله سرانه آموزشی است. هفته گذشته در حوزه نوسازی مدارس، جشنواره‌ای با حضور خیرین برگزار شد که ماحصل آن تأمین بیش از 300 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی مدارس استان بود.
متأسفانه در شهر یاسوج به دلیل مهاجرت بی‌رویه، در حواشی آن سرانه آموزشی نسبت به جمعیت اندک است. یکی از علل این وضعیت نیز تعاونی‌های مسکن است که از گذشته تاکنون وجود داشته است. اما هم‌اکنون بر اساس تفکیکی که صورت گرفته می‌توان امیدوار بود در آینده بتوانیم در توسعه شهری، فضای آموزشی را نیز ببینیم.
به گفته معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در یک سال گذشته، بیش از 198 پروژه آموزشی، فرهنگی و ورزشی به تفکیک شهرستان‌ها تکمیل شده است؛ 33 پروژه در حوزه محرومیت‌زادایی با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان نیز انجام شده است. از سوی دیگر، جمع‌آوری مدارس کانکسی بالای 10 نفر، تخریب و به‌سازی هشت مدرسه، مقاوم‌سازی چهار مدرسه، آسفالت مدارس، نوسازی و ساخت سرویس‌های بهداشتی و انجام دو پروژه در دانشگاه فرهنگیان بالغ بر 5 هزار متر مربع با اعتبار 40 میلیارد تومان، بخشی از پروژه‌های عمرانی هستند که در دوره معاونت روستا انجام شده‌اند.
با ابن اقدامات، سرانه آموزشی، ورزشی و فرهنگی مدارس در استان به حد استاندارد نزدیک می‌شود، البته به‌جز شهر یاسوج که نیازمند زمان بیشتری است.
یکی دیگر از اقدامات قابل توجه روستا در یک سال اخیر، توجه ویژه به شهرستان مارگون به عنوان محروم‌ترین شهرستان استان است. یکی از اقدامات اساسی در این زمینه، استقرار بنیاد علوی در این شهرستان است. این بنیاد چهار سال در لنده مستقر بود که در حوزه عمرانی خیلی کار کرد. با بهره‌گیری از همان تجربه، این بنیاد در مارگون نیز مستقر و جلسات اولیه آن تشکیل شده است تا با استفاده از آن، در حوزه‌های زیرساختی، اشتغال، بهداشت، کارآفرینی و ... مشکلات مردم رفع شوند.
در همین شهرستان، در دور دوم سفر ریاست جمهوری، 150 میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت گرفته شد. البته برای لنده نیز 100 میلیارد تومان اخذ شد. بیش از سه همت مصوب نقد از دور دوم سفر داریم که تصویب شده و ابلاغ شده است. با مصوبات وزارت نفت، و این اعتباری که می‌آید و همچنین استقرار بنیاد علوی، تراز مارگون پیشرفت خواهد کرد.
کهگیلویه و بویراحمد شرایط مناسبی برای تولیدات صنعتی ندارد، اما بستر بسیار مناسبی برای تولیدات کشاورزی است. با علم به همین موضوع، یکی از اقدامات معاونت عمرانی استانداری، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام پمپاژ کشاورزی است. اگر این پنج پروژه تمام شوند، تحول اقتصادی ایجاد می‌کنند. برای این پروژه‌ها مکاتبه انجام داده شده است. در مجموع هر پنج پروژه،  با اعتبار 100 میلیارد می‌توان پنج هزار هکتار اراضی را زیر کشت برد. اما یکی از مسائل در این میان، بحث نوسانات برق است. در دنا و باشت و گچساران، با مشکل نوسانات برق روبه‌رو هستیم، اگر پمپاژها وارد مدار شوند مشکل برق پیدا می‌کنیم. روستا در همین راستا به خبرنگار کبنا نیوز گفت: به همین خاطر پی‌گیر هستیم دو پست ایجاد کنیم تا نوسانات برق را پوشش دهند.
در حوزه سدسازی نیز اقداماتی صورت گرفته است؛ تنها در سد تنگ سرخ بیش از 100 میلیارد تومان هزینه تملک پرداخت شده اشت. این پروژه در یک سال گذشته بیش از دو سال گذشته در مجموع پیشرفت فیزیکی داشته است. در سد سرپری نیز در 12 ماه اخیر به اندازه 10 سال گذشته پیشرفت صورت گرفته است. اما ایراداتی بر سد کوهبرد و سد ایلی آباد وارد است که قبلا ساخته شده‌اند؛ این ایراد به سیستم انتقال آنها برمی‌گردد. اما این مسأله در سد تنگ سرخ و سرپری دیده نمی‌شود. در این سدها همزمان سیستم انتقال آن نیز در دست انجام است و همزمان با آبگیری، انتقال نیز وجود دارد.
یکی دیگر از اقدامات معاونت روستایی، تعاملی است که با شهرداری‌های استان دارد؛ این معاونت در یک سال گذشته، بیش از 300 میلیارد تومان اعتبار به شهرداری‌های استان به تناسب جمعیت پرداخت کرده است. روستا تعامل خوبی نیز با امور مالیاتی ایجاد کرده تا این پول‌ها به سمت عمرانی و زیرساختی بروند.  
یکی از مسائلی که بارها در رسانه‌ها در مورد آن گفته و نوشته شده، تخلفاتی است که در حوزه شهری مثل کمیسیون ماده 100 و کمیسیون ماده پنج صورت می‌گیرد. روستا در این مورد می‌گوید: کمیسیون ماده پنج را کارشناسی فنی کرده‌ایم؛ قبل از برگزاری کمیسیون ماده پنج ما یک جلسه با کارشناسان مربوطه برگزار می‌کنیم و ما و مدیران با مطالعه قبلی و اشراف فنی وارد جلسه می‌شویم.
به گفته روستا، قبل از این، پرونده‌ها در دست اشخاص بود و آنها پرونده به دست، برای استعلام رفت و آمد می‌کردند اما ما نامه زدیم که پرونده نباید به افراد داده شود، پرونده باید اسکن و در بایگانی ذخیره شوند تا گم نشوند.
تخلفاتی نیز در حوزه زمین‌خواری صورت گرفته بود که در این دوره با شفافیت با آنها برخورد شده است. روستا در این باره می‌گوید: ما سعی کرده ایم زمینه بروز تخلف را با کار فنی و شفاف کاهش دهیم. مثلاً در حوزه زمین گردشگری و بوم‌گردی، حساسیت بالایی داریم؛ اگر طرحی دو سه سال پیش متقاضی بوده و پیشرفت آن کم بوده باید باز پس گرفته شوند؛ ما پیشرفت فیزیکی آنها را نگاه می‌کنیم اگر این پیشرفت کم باشد، زمین را از آنها پس می‌گیریم.
روستا در ادامه گفت: ما یک کارگروه به نام زمین‌خواری داریم که در آن پرونده‌ها را با حضور معاون دادستانی بررسی می‌کنیم. ما کاری کرده‌ایم که هم رویه‌ها شفاف باشد و هم زمینه اخذ مجوز غیرقانونی از بین برود.
روستا معتقد است نگاهی فرامنطقه‌ای دارد و در طول یک سال گذشته، فرامنطقه‌ای عمل کرده است؛ به نظر او کهگیلویه و بویراحمد به مدیرانی نیاز دارد که علاوه بر نواندیشی، حرص کار را نیز بخورند.
او گفت: من مدام از پروژه‌ها بازدید می‌کنم؛ مثلاً همین پل چهارم را بیش از پنجاه مرتبه بازدید کرده‌ام و عاشق این هستم که این پل تمام شود.
وی می‌گوید: حوزه عمرانی یک تیم‌ورک است و وقتی بخواهیم یک پروژه تعریف کنیم، باید از دهیار، بخشدار و ... تا مدیرکل و سازمان برنامه تا تهران همه همچون یک زنجیر به هم پیوسته باشند. لازم است که دانش فنی لازم را نیز داشته باشند.
وی یکی از مشکلات استان را غلظت سیاسی برخی از مدیران می‌داند. روستا گفت: استان ما متأثر از مسائل سیاسی است و باید تا جایی که می‌توانیم غلظت سیاست را از مدیران کم کنیم. متأسفانه مدیران گاهی ناخواسته وارد این بازی می‌شوند و به جای اینکه به دو نفر یعنی استاندار و معاون مربوطه پاسخگو باشند، باید به افراد دیگری نیز پاسخ دهند. اما اگر بتوانیم استیلای سیاست را بر دیگر حوزه‌های ساختاری کم کنیم، می‌توانیم به توسعه امیدوار شویم.  
روستا همچون هر مدیر دیگری که یک روزی آمده، یک روزی هم می‌رود، اما میراثی از خود بر جای گذاشته که بعد از او نیز می‌ماند؛ اضافه کردمن بعد شفافیت کاری و فنی و اجرایی باعث شده امکان توسعه همه‌جانبه نیز شکل بگیرد. در این دوره اظهار نظرهای فنی بر مصلحت‌اندیشی‌ها اولویت یافته است که می‌توان همچون میراثی ماندگار از آن استفاده کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بنازمت
مرد صادق راستگو و باسواد
دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
پول میده کبنا که براش تبلیغ کنه . خودش هم می‌دونه بعد از انتخابات میاندازنش بیرون . استان رو نابود کرد .
جمله کلیدی
Iran, Islamic Republic of
اگر بتوانیم استیلای سیاست را بر دیگر حوزه‌های ساختاری کم کنیم، می‌توانیم به توسعه امیدوار شویم.
Iran, Islamic Republic of
خداوند حافظ باشد
Iran, Islamic Republic of
همه به نا توانی شما اعتراف دارند این یاد داشتها یعنی چه؟؟!
اگر کاری انجام دادی وطیفه ات بوده
Iran, Islamic Republic of
لطفا جلو تغییر کاربری های موردراز را بگیرید
یاسیچ
Iran, Islamic Republic of
تمام پروژه هایی که افتتاح شد مربوط به دوره حاجی زاده بود،بدرد معاون عمرانی نمیخورد
انصاری
Iran, Islamic Republic of
لطفاً هرچه سریع‌تر پل چهارم به سروک وصل شود
United States
این ها چیه نوشته میشه
یاسوج فضای سبزی ندارد چمنها و درختانی که ۳۰یا۴۰سال پیش سابقه دارند از ضعف وناتوانی مدیریتی دارند خشک میشوند
حالا تو داری دروغ می نویسی؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
بدون حاشیه وسیاسی کاری خدمت صادقانه اجرش باابوالفصل
A
United States
دکتر روستا آنکه به قیمت و به قامت شایسته هر تعریف و تمجیدی هستند.
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1