تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۵۸
کد مطلب : ۴۱۰۹۹۱
کبنا از فاجعه زیست محیطی در لنده گزارش می‌دهد

فیلم/گردن کلفتی طرح‌های ماهی در«موگرمون» و سکوت چند ساله مسوولان! / عزیزی؛ یک تنه مقابله می‌کنم!

۵
۲
فاجعه زیست محیطی در رودخانه موگرمون لنده کبنا ؛رودخانه‌ها به‌عنوان شریان‌های حیات بخش زندگی برای ادامه حیات بشر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، حفظ کیفیت منابع آبی ازجمله رودخانه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است این در حالی است که متأسفانه سال‌هاست رودخانه موگرمون شهرستان لنده در سایه سکوت مسوولان، مامنی شده برای لاشه و ماهی‌های تلف شده طرح‌های پرورش ماهی اطرافش.
  بوی متعفن ماهی‌های مرده برای گردشگران غیر قابل تحمل شده است، اعتراضات کشاورزانی که از این آب استفاده می‌کنند هم بلند است.
گفته می‌شود مردم بارها به مسوولان مراجعه کردند و پیگیری‌های آنها در خصوص مبارزه با این فاجعه زیست محیطی ره به جایی نبرده است.
آن‌ها می‌خواهند بدانند پشت پرده این گردن کلفتی‌ها و دور زدن قانون در تمام این سال‌ها از سوی این طرح‌های پرورش ماهی کیست؟
«یا متصدی پرورش ماهی بر این مسئولان نفوذ دارند یا هر دلیل دیگری ممکن است داشته باشد.» یکی از اهالی موگرمون  به خبرنگار کبنا گفت.
 او می‌گوید «متصدی پرورش ماهی‌ها رعایت نمی‌کنند و لاشه ماهی‌های تلف شده خود را به درون رودخانه می‌اندازند که باعث انواع بیماری‌های می‌شود».
«علی رغم اینکه چندین مرتبه به محیط زیست گزارش دادیم ولی هیچ اقدامی نکردند!» یکی از اهالی موگرمون گفت.
«آب این رودخانه شیرین است و به رودخانه مارون می‌ریزد که آب شرب شهرستان لنده را تأمین می‌کند و باعث اشکالاتی می‌شود، از فرماندار لنده تقاضا داریم که موضوع را پیگیری کند» او گفت.
رئیس محیط زیست کهگیلویه و لنده در گفت و گو با کبنا با اشاره به اینکه این معضل قبلاً هم وجود داشت و دو سال است که به شدت پیگیری می‌کنم اظهار کرد: ولی متاسفانه بقیه ادارات متولی سلامت در شهرستان لنده اعم از دامپزشکی، شبکه بهداشت و امور آب و .... پای کار با من نیستند و یک تنه دارم مقابله به مثل می‌کنم واقعت را به شما می گویم.»
عزیزی گفت: «بنده یک تنه، یک ماه پیش مسوولان سه طرح ماهی را به جرم آلودگی آب رودخانه، دفع غیر اصولی پسماندها که ماهی‌های تلف شده هستند و باعث ایجاد بو متعفن رودخانه می‌شود، وجود معارض در آن منطقه کشاورزهایی که از آن قسمت استفاده می‌کند، گردشگرانی که بوی متعفن ماهی مرده و لاشه نمی‌گذارد کسی آنجا بماند شکایت کردم».
وی بیان کرد: «دادگاه حوزه لنده دادستان دستور داد پلیس لنده با هم رفتیم و از نزدیک اظهارات را گرفتیم و صورت جلسه شد و در همین هفته پرونده نیز در جریان است».
«درست است که بنده متولی آلودگی هستم اگر رودخانه آلودگی داشت یا دفع غیر بهداشتی پسماند بود بله برعهده بنده است ولی دامپزشکی دارد طرح را مدیریت می‌کند بازدید می‌کند، خرید جوجه ماهی، فروش و بهره برداری این طرح‌ها را تأیید می‌کند نمی‌گوییم کار را بخوابانند ولی می‌توانند از اهرم مدیریتی خود در جهت برخورد با این تخلف استفاده کنند، مدیریت در دست خودشان است!» عزیزی گفت.
او می‌گوید «طرف شکم ماهی مرده را پاره کرده و داخل یخچال فریزی می‌گذارد و همان ماهی مرده را می‌برد در شهر می‌فروشد، چه کسی تأیید می‌کند این فروش را، دامپزشکی تأیید می‌کند؟!»
 رئیس محیط زیست ادامه داد: قانون 688، قانون مجازات اسلامی می‌گوید، تهدید علیه سلامت بهداشت عمومی، چه کسی متولی بهداشت عمومی است؟ شبکه بهداشت و بهداشت محیط شهرستان است، آن‌ها چرا نمی‌آیند شکایت کنند، چرا تا الان شبکه بهداشت لنده شکایت نکرد، چرا دامپزشکی یک بار آقایان را نبرد دادگاه ولی محیط زیست در این دو سال سه بار دادگاهیشان کرد؟!
وی بیان کرد: جهاد کشاورزی می‌گوید حمایت از مزرعه پرورش ماهی خود می‌کنم، بله درست حمایت بکند از جامعه هدف خود ولی در چارچوب توسعه پایدار، در چارچوب حفاظت محیط زیست این رودخانه یک منابع ملی است.
عزیزی گفت: «از دو سال پیش فشار آوردم و مجبورشان کردم که در محوطه طرح خود یک چاه جاذب حفر کنند و لاشه‌های ماهی تلف شده خود را در آن بریزند و با ریختن آهک روی آنها به صورت اصولی دفع شوند»
وی افزود: «این کار برای مدتی پاسخ داد و مردم نیز راضی بودند ولی از آنجایی که باید چاه خشک باشد تا آهک تأثیر خود را بگذارد در زمستان به دلیل خیس شدن چاه و وجود چشمه سارهای زیاد در آن منطقه پاسخ گو نبود.»
رئیس محیط زیست عنوان کرد: «لذا مصوبه پارسال شورای سلامت لنده این بود که باید کوره لاشه سوز نصب شود، که امروز و فردا می‌کنند در حالی که درآمد خوبی هم دارند و خرید کوره لاشه سوز در برابر درآمد آنها ناچیز است!»
«چند سال پیش یکی از این طرح‌ها، کل ماهی خود را از دست داد و همه را به رودخانه انداخت که با او برخورد شد و شاکی او شدم و دادگاهی شد» عزیزی گفت.
 فرماندار لنده نیز در گفتگو با کبنا اظهار کرد: «مطلبی که می‌فرمایید اولین بار به گوش من رسیده است حالا اینکه اتفاق کی افتاده است، قبلاً یا جدید است تا الان کسی هیچ خبری به ما نداد».
موسوی عنوان کرد: «پیگیری می‌کنم از بخشداران، ببینم جریان از چه قرار است ولی تا الان هیچ خبری به دست من نرسید از این موضوع.»
رئیس شبکه بهداشت لنده در حالی می‌گفت فرماندار هم در جریان است و پیگیر است تا سریع به نتیجه برسیم که خود فرماندار در گفت و گو با کبنا اظهار بی اطلاعی کرد و گفت این موضوع برای اولین بار به گوشم خورده است!
خانی اظهار کرد: متولی اصلی این کار محیط زیست است و ماهم در کنارشان هستیم ولی توضیحات را از محیط زیست بگیرید!
وی در پاسخ به سؤال کبنا مبنی بردلیل نداشتن همکاری ادارات در این خصوص گفت: هر کاری یک متولی اصلی دارد متولی اصلی محیط زیست است و ما اولویت‌های دوم و سوم هستیم!
این مسوول  در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در این دو سال چه کاری صورت گرفت، بیان کرد: از طرح‌های پرورش ماهی بازدید کردیم، آموزش دادیم، پرونده را هم فرستادیم دادگاه و در حال پیگیری هستند.
مدیر شبکه بهداشت لنده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل این همه تأخیر در برخورد با متخلفان چه بود گفت: یک سری تعهد دادند و یک نفر یک کوره لاشه سوز آورد که از نظر ما مورد تأیید نبود، اخیراً پرونده را با همکاری شبکه بهداشت، محیط زیست و دامپزشکی به دادگاه فرستادیم و به جد پیگیر هستیم.
«ریختن ماهی تلف شده به رودخانه اکوسیستم آب را دچار مشکل می‌کند، منظره و بوی بدی دارد و باعث از بین رفتن عناصر مفید و ماهی‌های موجود در آب می‌شود.» خانی گفت.
محمدی رئیس دامپزشکی لنده نیز در گفت و گو با کبنا اظهار کرد: من در این دو سال، دو تا سه بار اخطاریه دادم و متاسفانه آن کاری که باید انجام دهند، نمی‌دهند و ما هم بحث تولید است نمی‌توانیم تولید را بخوابانیم چون کوره لاشه سوز ندارند!
محمدی عنوان کرد: در این خصوص محیط زیست باید پرونده تشکیل دهید ولی از لحاظ غیر بهداشتی بودن یا نبودن ما چند بار پرونده به دادگاه فرستادیم.
وی ادامه داد: درست نیست، نمی‌شود تولید و پرورش ماهی را بخوابانیم، هدف این است که قانون را رعایت کنند، نمی شودهمه چیز با هم اجرا کرد، هر بار که یک موضوع پیشرفت کند درست می‌شود ولی زمان می‌برد تا برای آنها جا بیفتد و مجبور می‌شوند این کار را انجام دهند!
این مسوول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فروش ماهی تلف شده از سوی این طرح‌های پرورش ماهی را تأیید می‌کنید عنوان کرد: ماهی قزل آلا را باید به صورت زنده فروش و خریداری کنند، کسی نباید ماهی شکم باز را بخرد، ولی بعضی افراد به طرح ماهی‌ها مراجعه می‌کنند وگرنه داخل شهر همچنین اتفاقی نمی‌افتد.
محمدی با بیان اینکه این موضوع را تأیید یا رد نمی‌کنم تصریح کرد: یکبار داخل یخچال‌ها را بررسی کردیم و هرچه ماهی داشتند را جمع کردیم و گفتیم حق ندارید به این شکل بفرشید و نباید شکم ماهی را پاره کنید و در یخچال نگهداری کنید.
وی ادامه داد: اگر چه تنها در حد احتمال بود که شکم ماهی مرده را پاره کرده بودند یا ماهی صید شده را ولی همه را جمع کردیم، می‌گفتند برخی مردم به طرح مراجعه می‌کنند و عجله دارند به این صورت می‌خواهند که البته ما نپذیرفتیم.
به گزارش کبنا از دهدشت اینکه در سال رونق تولید هستیم و باید از کارآفرینان حمایت کرد حرف کاملاً به جایی است ولی بایدمسوولان این مهم را در نظر بگیرند که قرار نیست منافع و سرمایه ملی (رودخانه) را فدای منافع اشخاص کنند!
----------------------------------
گزارش: سیده فاطمه خطیبی
 ---------------------------------
 
نام شما

آدرس ايميل شما

لنده ای
Iran, Islamic Republic of
سلام ضمن تایید موارد فوق وسپاس از پی گیری انتظار می رود پی گیری شود تا شورا ی سلامت تصمیم درستی گرفته شود هم جلو سو استفاده ها گرفته شودهم تولید ضربه نبیند دومسله دیگه یکی بحث افزایش قیمت ثانیه ای هم فروش ماهی دریخچال وتفاوت قیمتها دوم نوع خوراک که انتظار می رود مرتب نمونه گیری شود سوم ایا این طرحها نباید مسول فنی بهداشتی از دامپزشکی داشته باشند چهارم چرا این ماهی را میگزارند تا وزنش به یک کیلوگرم برسد وبفروشند درحالی که طول دوره رشد نیز باید تحت کظر وشناسنامه دار باشد
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما کاملا منطقی و درست میفرمایید .دامپزشکی باید مرتب ورود کند و برخورد جدی داشته باشند ودرصورتی که رعایت نکنن پلمپشون کنن.حتی موقعی که بچه ماهی میریزن باید استانداردها رعایت گردد
محمودفتحی
Iran, Islamic Republic of
مرسی.ازهمکاریتون
ابوالقاسم مونه زاده لنده
Iran, Islamic Republic of
ما چند بار ماهی گرفتیم بوی خیلی بدی میداد فروشنده گفت این بو بیشتر بخاطر موادی هست که بهشون میزنیم تا ویتامین های اصلی آن از بین نرود البته با شستن و تمیز کردن اصولی بوی آنها برطرف می شود.
فعال محیط زیست
Iran, Islamic Republic of
پرورش ماهیهای موگرمون بروی محیط زیست کهگلویه نفوذ دارند متاسفانه بد عمل کردند یعنی نقطه ضعف دارند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1