تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۴۶
کد مطلب : ۴۳۱۷۲۵
کبنا گزارش می‌دهد

حرف دل مردم یاسوج پیرامون گرانی‌ها و تفاوت قیمت‌ها / سوء مدیریت و عدم نظارت ( + فیلم )

۱۱
۰
فایل مرتبط کبنا ؛حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز شنبه ( 16 اسفند ماه 99) در آئین روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، فرمودند: «متأسّفانه امروز وضع معیشت مردم خوب نیست؛ این غصّه‌ی بزرگی است برای ما. گرانی‌ها زیاد است؛ شما ملاحظه کنید شب عید، قیمت میوه و مانند اینها خیلی گران است؛ میوه فراوان امّا قیمتها بسیار بالا. متأسّفانه [سود حاصل از] این قیمتها به جیب باغدار هم نمی‌رود که ما مثلاً بگوییم یک قشر زحمت‌کشی یک سودی میبرند؛ نه، متأسّفانه این سود را دلالها و واسطه‌ها و این دستهای وسط و سودجو میبرند و به باغدار چیزی نمیرسد، به مردم هم که ضرر میرسد؛ بنابراین بایستی مسئولین محترم این مشکل معیشتی مردم و مشکل گرانی را هم حل کنند. و این ممکن است، راه‌حل دارد؛ بنده در جلسات متعدّد این را تذکّر داده‌ام و نظرات و راه‌حل‌هایی که کارشناسان در این زمینه گفته‌اند، مطرح کرده‌ایم و بیان کرده‌ایم؛ راه‌حل دارد؛ ان‌شاءالله که بتوانند اینها را انجام بدهند.» خبرنگار کبنا نیوز به همین منظور در بین مردم شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رفته تا نظر آنها را پیرامون گرانی و وضعیت بازار جویا شود. تفاوت‌ قیمت‌ها، عدم نظارت، دلال بازی و گرانی مهمترین موضوعاتی بود که مردم شهر یاسوج دست روی آن گذاشتند و از مسئولان خواستند که در این زمینه‌ها نظارت بیشتری داشته باشند.

به گزارش کبنا از یاسوج، قبل از اینکه به حرف‌های مردم در این گزارش پرداخته شود، ذکر دو نکته مهم است؛ اولاً؛ رسانه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است و همانطوری که حرف‌های مسئولان را به گوش مردم می‌رساند، حرف‌های مردم را باید به گوش مسئولان برساند. دوماً وقتی در سطح بازار شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد صحبت می‌کردم، بدون استثنا مردم از خدمات نظام اسلامی در حوزه‌های مختلف رضایت داشتند. یکی از شهروندان یاسوجی گفت: نظام اسلامی خدمات زیادی در حوزه پزشکی، جاده، خدمات رفاهی، مخابرات و آموزشی به مردم به ویژه مردم مناطق محروم ارائه داده‌اند و کسی منکر این خدمات نمی‌شود و این خدمات به هیچ وجه قابل مقایسه با دوره گذشته نیست.
فرد دیگری گفت: ملت ایران به رهبر انقلاب و به نظام اسلامی عشق می‌ورزند، اما متأسفانه همانگونه که رهبر عزیز انقلاب فرمودند، کالاها به وفور در بازار وجود دارد، اما گرانی هست که به نظر می‌رسد، این به سوء مدیریت‌ها بر می‌گردد.
او با بیان اینکه امنیت در کشور ایران بی‌نظیر است، گفت: ایران اسلامی صاحب‌ دانش‌های برتر در حوزه ساخت موشک، شرکت‌های دانش بنیان، دارو، پزشکی و... است.  کمک‌های مؤمنانه، رزمایش بزرگ نوع دوستی و انسان دوستی بود که به فرمان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فقط در ایران اسلامی برگزار شد.
در ادامه صحبت‌های مردم را در خصوص وضعیت بازار می‌خوانید:
صدای بازار را باید از مردمی شنید که بیش از بقیه کمرشان زیر بار گرانی، تبعیض در قیمت‌ها و احساس ناامنی روانی خم شده است.
از پشت میز و جلوی دوربین و میکروفن بازار با آنچه درونش هست تفاوت‌هایی دارد؛ بعضی مدیران هرگز نمی‌خواهند با بیان واقعیت‌ها خودشان را زیر سئوال ببرند.
اگر در بسیاری از نقاط کشور ایران اسلامی و دنیا کمترین ضعف و اشتباه مدیریتی منجر به استعفا می‌شود، متأسفانه برخی مدیران کهگیلویه و بویراحمد، تا آخرین نفس هم برای ماندن در صندلی مدیریت تلاش می‌کند و به هر ریسمانی چنگ می‌زند تا یک روز بیشتر بماند.
نمی‌دانم چه در مدیریت‌ها هست که اینقدر بعضی مدیران تشنه خدمت هستند اما یکی از میدان‌های خدمتی که این روزها صدای مردم را درآورده است، مدیریت بر تجارت یکی از میدان‌های سه‌گانه سازمان صمت است که حالش ناخوش است.

  

مردم ما در کنار همه عقب‌ماندگی‌های تاریخی و محرومیت‌ها، در سالیان اخیر شدت تحریم‌ها و کمبودها را تحمل کردند و اکنون دیگر نای بی‌کفایتی‌ها و ناکارآمدی‌های مدیریتی را ندارند.
صدایی که از درون جامعه شنیده می‌شود صدای خسته‌ای است که دیگر نای فریاد هم ندارد و آنچه این تحمل را سخت کرده، این است که مردم احساس کنند که مدیران متولی در کنارشان نیستند و نظارت و تلاش برای بهبودی اوضاع را رها کردند و یا هم توانشان کم است و زورشان به غول سرکش بازار و قدرت دلالان نمی‌رسد.
امروزه مدیران کمترین نقش مثبت را در سفره مردم دارند و بسیاری از این مدیران اگر نباشند، اوضاع بهتر است.
سازمان‌های مربوطه در حوزه بازار که مورد نقد این گزارش است، نه تنها راهکاری برای عبور از این وضعیت ندارند بلکه صرفاً به توزیع اقلام یارانه‌ای که خودش حرف و حدیث‌هایی دارد، بسنده می‌کنند.
حلقه‌های تولید و تأمین کاملاً از دست مدیران مربوطه رها شده و کالاهای مورد نیاز مردم بدون نطارت مؤثر و شفافیت در حلقه توزیع، فشارها را بر مردم و مدیران زیاد و زیادتر کرده است.
وقتی در دو حلقه اول کاری نکنیم در حلقه سوم صرفاً جریمه و برخورد قهری راهکار مدیران ما است که این روزها بار اصلی بازار بر دوش سازمان تعزیرات حکومتی است.
در فقدان حلقه‌های ابتدایی، تعزیرات از آخر این حلقه به عقب آمده تا بلکه بتواند خلأ نظارت‌ها را پر کند اما واقعیت آن است که بدون تعامل و با یک دست هیچ صدایی از بهبود بازار به گوش نخواهد رسید.
سؤال اساسی مردم از متولی ارشد بازار این است که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند اما جواب هر چه باشد نشان از لنگیدن دستگاه مربوطه در انجام ابتدایی‌ترین وظایفش است و او باید پاسخگو باشد.
در این گزارش برای شنیدن حرف مردم به میان آن‌ها رفتیم.
حرف مشترک مردم این است که نظارتی نیست و بازار را دلالان کنترل می‌کنند نه مدیران متولی که در تلویزیون حرف می‌زنند.
افرادی که جلوی لنز دوربین ما قرار گرفتند دل به صحبت‌های دلگرام کننده اخیر رهبرشان بستند که با آنها همصدا شده بود و گفته که همه چیز هست اما گران و با قیمت‌های متفاوت؛ صحبت جدید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فصل مشترک صحبت همه مصاحبه‌شونده‌ها بود.
فردی که حدود ۴۰۰ گرم سیر از یک مغازه میوه فروشی گرفته بود می‌گفت در مغازه بغلی قیمت همین سیر ۳۸ هزار تومان بود و اینجا ۲۸ هزار تومان و من به عنوان یک خریدار احساس روانی بدی نسبت به این بازار دارم.

   

موضوع تفاوت بی‌دلیل قیمت یک کالای یکسان در دو مغازه کنار هم در حرف‌های بسیاری از خریداران تکرار شد.
پدر میان‌سال دیگری که چند کیلو کاهو گرفته بود معتقد بود حضور خبرنگاران موجب شد تا این کاهو را کیلویی ۶ هزار تومان بدهند چرا که روز قبل کیلویی ۸ هزار تومان بود.
فرد دیگری گفت که در یاسوج میوه درجه سه و چهار را به جای میوه درجه یک می‌فروشند و نه مدیریتی هست و نه نظارتی!
کمبود روغن و احتکار برخی کالاها هم مورد اعتراض چند بانوی خانه‌دار بود.
جوان دیگری که می‌گفت بخاطر مهمان‌هایم مجبور به خرید گوشت شدم، گفت که هر وقت می‌خواهم کالایی بخرم فروشنده می‌گوید که این قیمت جدید است و من هم نمی‌دانم راست می‌گوید دروغ می‌گوید و باید چه کنم؟ کاش مسئولان در کنار ما بودند و نظارت می‌کردند.
فرد دیگری نیز با بیان اینکه بیشتر گروه تعزیرات را در بازار می‌بینیم با انتقاد از آنها گفت که این‌ها هم بیشتر به مغازه‌هایی می‌روند و فیلم می‌گیرند که بهترین میوه را دارد در حالی که همه بازار این نیست.
البته بسیاری از افراد در این گزارش از حضور فعال گشت تعزیرات در بازار می‌گفتند.
بعد از شنیدن صدای مردم به سراغ چند فروشنده هم رفتیم که صحبت مشترک آنها، جولان دلالان در بازار بود.
فروشنده‌ها می‌گویند اجناس با چند واسطه و دلال به دست ما می‌رسد و گرانی‌ها سودی به جیب ما نمی‌ریزد.

   

یک‌میوه‌فروش به ما گفت که دقیقاً در میدان میوه و تره‌بار اجناس غرفه‌دار دو متر آن‌طرف‌تر به یک دلال داده می‌شود و آن هم با افزایش قیمت به ما می‌دهد و ما هم به ناچار درصدی روی آن می‌کشیم در صورتی‌که اگر میوه بدون واسطه به ما داده شود بدون شک شاهد کاهش سه تا ۵ هزار تومانی در عمده میوه‌های پرمصرف خواهیم بود.
این در حالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد خودش تأمین کننده بخش زیادی از میوه میدان میوه و تره‌بار شیراز است.
نکته دیگری که برخی فروشنده‌ها به آن اشاره می‌کردند این بود که تقریباً نظارت بازرسان صنعت، معدن و تجارت تعطیل شده و ما که نمی‌بینیم.
نکته جالب این است که اینجا یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است وضع در شهرستان‌ها و بخش‌های محروم‌تر به مراتب بدتر است و اکنون بیش از هر زمانی نیاز داریم که مدیریت در صنعت و معدن را چنان تقویت کنیم که دیگر ضعف و بی‌لیاقتی مدیریتی به کمک تحریم‌ها و جیب خالی مردم نیاید و فشارها بر  ولی‌نعمتانی که در تمام صحنه‌های انقلاب اسلامی نقش آفرینی می‌کنند، قدر آنها را می‌دانیم، کمتر و کمتر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

فردا
Iran, Islamic Republic of
عامل‌ بدبختی و گرانی اول سازمان حمایت از مصرف کننده بعدشم تعزیرات حکومتی هست
Iran, Islamic Republic of
خدا بیامرزد تعزیرات حکومتی را.....
بهرامی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مسولین فقط به دنبال سیاسی کاری...وجایگزین کردن مدیران هستند ...هیچ گونه نظارتی هم نیست...ضعف مدیریت واقعا بیداد می کنه...نماینده هم که خبری ازش نیست ...استاندار هم یه دوربین با خودش داره ...
سوسن
Iran, Islamic Republic of
حرف دل زیاد است ولی بخواند کی براند!؟ حرف دل رو نزنی
و فراموش بکنی راحت تری.
Iran, Islamic Republic of
سیب
Iran, Islamic Republic of
سیب تولید استان با هزینه ها 4 هزار تومان در سردخانه یاسوج ذخیره با کیلویی 25 هزار تومان به مردم محروم فروخته میشود
یاسیچ
Iran, Islamic Republic of
اداره ضمت واقغا
ععع
Iran, Islamic Republic of
بازار استان بخصوص یاسوج به حال خود رها شده است نظارتی نیست متاسفانه خود ناظران که باید با نابسامانی های بازار برخورد کنند به نوعی گرفتار زد و بند شده اند. باید برای قطع ید دلالان و جلوگیری از مکیدن بیشتر خون مردم توسط این از خدا بی خبران به وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه ماموریت بدهند تا ریشه این فساد را برای همیشه قطع کنند
افشین
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه بازار یاسوح رها شده ویک شهر وهزار نرخ هست . مسعولین واصناف وبازرسی اصلا به وظایف خودشون عمل نمیکن ومردم کاملا ناراضی هستن
حسن
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نماینده ای که وظیفه اش قانون گذاری است کارش فقط شده چینش نیرو های اجرای که در سراسر جهان کار ریاست جمهوری است .تمام ادرات را که میری نگاه میکنی کار کارمندان انها شده حرف از جابجایی مسولین توسط نماینده .اصلا کسی کاری به وطیفه ای که بهش سپرده شده نداره نمونه اش همین مسولین مربوط به بازار است.بازرسان یا فامیل بازیش میکنند یا رشوه میگرند یا بخاطر مسایل بالا دل و دماغ برخورد ندارند. .و نمی بینند که ملتی که انقلاب کردند به امید روزهای بهتر دارند بواسطه چپاول دزدی رانت و ... در اتیش فقر میسوزند و فریاد رسی هم نیست .مردم حق دارند به همه مسولین مشکوک و دلسرد شده و فریاد ما فقرا و مظلومین را نمیشنوه بسپارند . مردم کور که نیستن می بینند چطور و چه افرادی یه شبه شدن میلیاردر وحتما،،یا کیل کمه یا کیال دزد،، پس تورا بخون شهدا نگذارین انقلابی که این همه خون بابتش ریخته شده مفت از دست بره و بشیم عراق و سوریه و بقیه کشورهای همجوار.
جلیل
Iran, Islamic Republic of
خوب حرف میزند از عمل خبری نیست مردم بدبختن بیچاره اند بخدا مسئولین در قیامت باید پاسخگو باشند این مسئولیتها امانت خداوند است نباید بخاطر چند روز بیشتر مالندن پشت این میزها از مردم بیخبر باشید
آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌الله سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1