تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۴۵
کد مطلب : ۴۲۴۳۱۹
گزارش تحلیلی از عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی صمت؛
«دود اگزوز خودروسازان» به چشم مدرس خیابانی رفت!
۰
کبنا ؛
گروه اقتصادی: کارشناسی مهندسی مواد و متالوژی؛ کارشناس ارشد مهندسی صنایع؛ دوره دکترای مدیریت استراتژیک؛ مدیرعاملی شرکت فولاد خوزستان مدیرعاملی و عضویت هیئتمدیره شرکت هلدینگ سرمایهگذاری مهر اقتصاد ایرانیان، ریاست هیئتمدیره گروه تراکتورسازی ایران؛ نایبرئیسی هیئتمدیره گروه توسعه معادن روی ایران هیچ کدام باعث نشد در کنار نبود حرف و حدیث بیانضباطی مالی و زمزمه فساد مهر تاییدی باشد برای اینکه 140 نماینده مخالف وزارت او و 10 رایدهنده ممتنع که دست کم این بار رای دادن و ندادن آنها هم تاثیرگذار نبود به او رای اعتماد دهند! آن هم در حالی که عمر دولت رفته رفته کوتاه و کوتاهتر میشود و در حالی که هنوز در وزارت دیگر متولی تولید یعنی جهاد کشاورزی انتصابات معاونان وزرا و مدیران مجموعه آن ادامه دارد؛ برای وزارت صمت وضعیتی وخیمتر از جهاد کشاورزی را نیز بتوان متصور بود. اتفاقی که در سال جهش تولید چندان خوشایند و معقول نیست و به نظر میرسد بیثباتی پاشنه آشیل این 2 دستگاه عریض و طویل اقتصادی است.
آفتاب یزد نوشت: اما در همین ماجرای عدم رای اعتماد مجلس به مدرس خیابانی با وجود آنکه تا پیش از بازدید هیئتی از کمیسیون صنایع و معادن از ایران خودرو مجلس هم نگران عدم معرفی وزیر پیشنهادی و حتی همین گزینه مدرس خیابانی به دلیل عدم موافقت وی با تشکیل وزارت بازرگانی بود؛ چه شد که یکباره مجلس در نقطه مقابل رئیس جمهوری ساز عدم رای اعتماد به مدرس خیابانی را نواخت!؟ اتفاقی که با عدم حضور روحانی که تلویحا پیام عدم اشتیاق او به رای اعتماد گرفتن مدرس خیابانی را به اذهان متبادر ساخت رنگ سیاسی خود را گرفت تا حال آنچه بازنده این برخورد با مدرس خیابانی شده است تولیدکنندگان این صنعت و بازرگانان طرف حساب با وزارت صمت و دستگاههای زیرمجموعهام باشند و بس! با این وجود حواشی اظهارنظرها درباره وزیر پیشنهادی وزارت صمت دست از سر جلسه مجلس برنداشت و دامنه جدالها در روز حساسی که امیرحسین قاضی زاده هاشمی در غیاب قالیباف ریاست مجلس را به عهده داشت، به میان پارلماننشینان هم کشیده شد. حواشیای که تنها به بررسی صلاحیت «حسین مدرس خیابانی» ختم نشد و بعد از توفان انتقاد بهارستانی به دولت و وزیر پیشنهادی دامنه اختلافات به میان صندلی نمایندگان هم کشیده شد و حتی پای هیئت نظارت هم به میان آمد. «مافیا» این واژهای بود که دیروز از سوی موافقان و مخالفان «خیابانی» مطرح میشد یکی میگفت وزیر نمیتواند با مافیا برخورد کند و دیگری میگفت مافیا نمیخواهد مدرس خیابانی رای بیاورد. همین موضوع موجب تا جدالی لفظی میان 2 نماینده تربت حیدریه و ساری شد. ابتدا محسن زنگنه در تذکری آئیننامهای گفت: مخالفان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت امروز انقلابیترین و مومنانهترین جلسه رای اعتماد به وزیر را برگزار کردند. مخالفان به هیچ عنوان مباحث شخصی، خانوادگی و یا حتی افتراء را تشریح نکردند اما متاسفانه برخی از افراد در دفاع از وزیر پیشنهادی گفتند که مافیای فولاد و خودرو به دنبال مدیریت نمایندهها هستند تا به مدرس خیابانی رای ندهند. او ادامه داد: برخی از رسانهها نیز تیتر زدند که مخالفان وزیر پیشنهادی صمت مافیا را مدیریت میکند، این در حالی است که مخالفان نه تنها مافیا را نمیشناسند و با آنها تماسی نداشتند، بلکه بر اساس شناخت و بررسی عملکرد و وضعیت جامعه مخالفت خود را اعلام کردند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مباحث تخصصی و آرای نمایندگان گاهی به موضوعاتی که در شان نمایندگان مجلس یازدهم نیست، منسوب میشود لذا آقای بابایی باید مصاحبه خود را با رسانهها اصلاح کند و رسانهها به احترام ۱۴۰رای مخالف این اظهارات را منتشر کنند. صحبتهای زنگنه که تمام شد اینبار نوبت به علی بابایی رسید تا پاسخ بدهد و او نیز در تذکری خطاب به زنگنه گفت: لطفا کمی سعه صدر داشته باشید، بنده نگفتم مجلس زیر چتر مافیا است، مدرس خیابانی مافیای خودرو نبود، بلکه مافیای خودرو افرادی هستند که در حال حاضر در زندان بهسر میبرند. از آنها بپرسید دیشب با چه کسانی جلسه داشته اند!؟ او ادامه داد: بنده به عنوان نماینده مجلس براساس قانون حق اظهارنظر دارم، بنده نمیتوانم چون شما مخالف وزیر هستید، بنده هم مخالف باشم، چرا که براساس مدارک و مستندات اظهارنظر کرده و پای آن ایستادهام و به آقای زنگنه ثابت خواهم کرد که افرادی در دوره قبل با ایجاد مافیای خودرو و فولاد و بکارگیری بازنشستگان چه کار انجام دادند. بابایی گفت: از آقای زنگنه میخواهم کمی سعه صدر داشته باشند و بدانند اگر نمایندهای اظهارنظر میکند، حتما دلیلی دارد. همچنین از ریاست مجلس درخواست میکنم تا جلسهای برای ارائه مستندات بنده به ایشان برگزار کنند تا در مواردی دیگر دچار چنین اشتباهاتی نشود. اما آنچه در بطن مباحث مخالفان و موافقان بود و خبرنگار آفتاب یزد نیز شنونده جزییات مباحث از صحن علنی مجلس بود، همه بر چرخ خودرو نمیچرخید و سوژههای دیگری برای اقناع رای اعتماد یا عدم رای اعتماد از زبان نمایندگان جاری و ساری میشد.
> مخالفان چه گفتند؟
محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد کشور در دست مافیاهای مختلف صنعت، معدن و کالاهای اساسی است، گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت قابلیت مقابله با مافیاها را ندارد. وی گفت: مخالفت ما با شخص آقای مدرس خیابانی نیست، بلکه با یکسال عملکرد ضعیف بزرگترین وزارتخانه اقتصادی دولت است که معیشت، تولید و اشتغال به آن گره خورده و او به عنوان قائم مقام سهمی در این ناکامی داشته است.
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم عدم توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، رصد نکردن هوشمندانه صادرات و واردات و نداشتن روحیه کار جهادی را از مهمترین دلایلی برشمرد که نباید به آقای خیابانی رای اعتماد داد و البته این را هم اضافه کرد: آقای خیابانی از نسل قدیم بازرگانی است، ایشان از نسل چرتکه و ماموران تعزیزات در مغازهها و نسل نمایشگاههای عرضه مستقیم کالاها است که دیگر این مفاهیم در حوزه رقابت و فناوری اطلاعات قابل درک نیست. ما با خیابانیها اختلاف کارشناسی نداریم، بلکه مشکل ما قانونشکنی آنها است. عباس گودرزی نماینده بروجرد نیز با بیان اینکه مدرس خیابانی ۱۵ ماه بالاترین اختیارات را در وزارت صنعت داشته، گفت: مدرس خیابانی به جای اینکه کاندیدای اخذ رای برای وزارت باشد باید در جایگاه پاسخگو قرار گیرد. وی گفت: امروز روز امتحان برای مجلس یازدهم است. ما هیچ دعوای جناحی با هیچ یک از مسئولان کشور نداریم بلکه شاخص ما انقلاب، منافع مردم و معیشت اقشار ضعیف است. ما دلسوز دولت هستیم. علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس هم گفت: مدرس خیابانی با یک تیر 3 نشان میزند هم تنظیم بازار را خراب کرده و هم قیمتها 2 برابر افزایش یافته و صادرات نیز کاهش یافته است. البته او فاز دلسوزانهای هم در مواضع خود گرفت تا دل شنوندگان نطق او از مجلس کباب شود! او با بیان اینکه استخوانهای مردم مظلوم و بیپناه زیر چرخ گرانی، تورم و بیثباتی ناشی از سیاستهای غلط دولت خرد شده است مدرس خیابانی را دارای سوابق طولانی در وزارت بازرگانی و خارج از دولت عنوان کرد که ۱۰ تا ۱۵ سال در شرکتهای مختلف بوده و از آن جا که رئیس جمهوری با تشکیل وزارت صمت مخالف بود و مدام به ایجاد وزارت بازرگانی تاکید میکرد در عمل وزارت صمت ایجاد نشد و معرفی آقای مدرس خیابانی نیز به همین منظور است.
> موافقان چه گفتند؟
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه مبارزه با فساد را به عنوان یکی از اولویتهای کاری وزیر پیشنهادی عنوان و اظهار کرد: یکی از ویژگیهای آقای مدرس خیابانی فراجناحی عمل کردن و توجه به تخصص و توانمندی است. مبارزه با فساد هم یکی از ویژگیهای مدرس خیابانی است. وی گفت: نباید همه مشکلات کنونی کشور را به گردن مدرس خیابانی انداخت. نباید همه نواقص و آسیبها را به او منتسب کرد و صغرا، کبرا چید و نتیجه گرفت. کما این که بعد از معرفی آقای خیابانی، او در کمیسیونها و فراکسیونها به پرسشهای متفاوت پاسخ داده و رفع ابهام کرده است. علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری نیز در بخشی از سخنانش به عنوان موافق وزیر پیشنهادی تاکید کرد: کسانی که تا دیروز در حوزه صنعت خودرو در جهت گرانی تلاش داشته امروز قصد دارند ما را مدیریت کنند که به مدرس خیابانی رای ندهیم. نماینده ساری گفت: مخالفین عزیز سخنان شما صحیح است، اما چرا مدرس خیابانی باید پاسخگو باشد؟ آقای حاجی دلیگانی بدانید آقای مدرس خیابانی دارای کارنامه روشنی است؛ چرا وی باید پاسخگوی عدم پرسشگری مجلس هشتم، نهم و دهم باشد؟ محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرد مدرس خیابانی مدیری شجاع، مدبر، توانمند و متعهد بوده و کارآمدی خود را در پستهای متعددی در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته به اثبات رسانده است. احمد رسولینژاد نماینده دماوند نیز، سلامت و دیانت را به عنوان ویژگیهای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برشمرد و گفت: نباید تمام مشکلات ۷ سال دولت را برگردن خیابانی انداخت. بنده در دورههای قبلی کمتر به عنوان موافق وزیر صحبت کردم و عمدتا مخالف بودم. در دولتهای سازندگی و اصلاحات در مجلس حضور داشتم و آقای جهانگیری هم خاطرش است که در آن زمان به عنوان مخالف وزیر صنایع صحبت کردم.
> وزیر ناکام صمت چه گفت!؟
وزیر پیشنهادی صمت که شاید به دلیل عدم حضور رئیس جمهوری نیز اعتماد به نفس سابق خود را نداشت و گویی با دل قرص و محکم در مجلس حضور نیافته بود ضمن تشریح برنامههای خود اطمینان داد وزارت صنعت در دوره جدید فعالیت خود همچون ماههای گذشته با هرگونه واردات بیرویه به شدت ممانعت کند و از این آسیب مراقبت لازم را به عمل آورد. او گفت: از رویکرهای اصلی برنامه من که حاصل کار کارشناسی، حضور میدانی در بازدید از واحدها صنعتی و تشکیل جلسات مکرر با بخشهای صنعتی است بهبود معیشت مردم و اشتغال است، دقیقا همان 2 موضوعی که دشمن آن را نشانه رفته است، در این برنامه تلاش شده ضمن پاسخگویی به دغدغههای نمایندگان مجلس حرکتی منطبق بر اسناد بالادستی، سیاستهای اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون رفع موانع تولید و استفاده حداکثری از توانمندی تولید داخلی مبتنی بر سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در تحقق جهش تولید در وزارت صمت شکل بگیرد. اما همه اینها باعث نشد تا سرپرست وزارت صمت که رئیس جمهوری دولتش در استعلام از ستاد مبارزه با کرونا برای حضور در مجلس حضورش در جمع نمایندگان مصلحت دانسته نشد؛ بتواند نمایندگانی را که در واپسین روزهای معرفی وزیر پیشنهادی صمت به مجلس دسته جمعی راهی ایران خودرو شدند و در روزی که قریب به اتفاق نمایندگان این کمیسیون با وجود نارضایتی شدید از وضعیت کیفیت و قیمت خودروها حاضر به مصاحبه هم نشدند تا برای حسن روابط بعدی بلیت ارتباطی آنها سوخت نشود، مجاب به ادامه حضور در چند ماه باقیمانده در این وزارتخانه سازد! سرپرستی که 3 ماه سرپرستی وزارت صمت را بر عهده داشت و در تعیینکننده بودن موضوع خودرو حتی به صورت پنهان و کش و قوسهای نقش مافیای خودرو در ادامه حضور وی به عنوان وزیر، مدرس خیابانی چند روز قبل در مصاحبهای رشد نرخ ارز را عامل افزایش قیمت خودرو دانست و گفت: این وزارتخانه میخواهد عطش تقاضا را به واسطه افزایش عرضه کنترل کند نه با بگیر و ببند و حتی تنوع دادن به طرحهای فروش! خیابانی تاکید کرده بود «طبق طرح وزارت صمت، امسال ۴ مرحله فروش ۷۵ هزار دستگاهی خودرو انجام خواهد شد تا در مجموع ۳۰۰ هزار دستگاه از محصولات خودروسازان از طریق روشهای فروش فوقالعاده، پیشفروش و مشارکتی در اختیار مشتریان قرار گیرد.» گزینهای که حرف از واقعیسازی قیمت زد و با بیان اینکه خودروسازان بزرگ دارای شبکه انحصار هستند، تاکید کرد «آزادسازی قیمت خودرو مورد درخواست ما نیست؛ هرچند نمیگوییم که با این موضوع موافقیم یا مخالف، اما درخواستمان واقعیسازی قیمت است.» او در نهایت وعده داده اتفاقاتی که در خرداد ۹۹ برای خودرو افتاد، یعنی افزایش قیمت غیرمتعارف نسبت به بقیه کالاها، تکرار نخواهد شد. اما نکته کلیدی و شاید کارساز این مصاحبه علیه او اشاره وزیر پیشنهادی صمت به «مادامالعمر نبودن توقف واردات خودرو به کشور» بود! هشداری که همچون یک تهدید متوجه صنعت خودرو شد. به ویژه که او گفت: «دوران تاتی تاتی خودروسازان به سر آمده و آنها باید بزرگ شوند تا اگر در سالهای آینده درهای واردات باز شد، اجازه جولان به خودروهای خارجی در بازار را ندهند.» با این اوصاف شاید سخت نباشد عنوان روزنامه "آفتاب یزد" برای این گزارش مبنی بر اینکه دود اگزوز خودروسازان (که چندی پیش هم در ایران خودرو حضور یافتند) به چشم مدرس خیابانی رفته، چندان دور از واقع و درک باشد!
آفتاب یزد نوشت: اما در همین ماجرای عدم رای اعتماد مجلس به مدرس خیابانی با وجود آنکه تا پیش از بازدید هیئتی از کمیسیون صنایع و معادن از ایران خودرو مجلس هم نگران عدم معرفی وزیر پیشنهادی و حتی همین گزینه مدرس خیابانی به دلیل عدم موافقت وی با تشکیل وزارت بازرگانی بود؛ چه شد که یکباره مجلس در نقطه مقابل رئیس جمهوری ساز عدم رای اعتماد به مدرس خیابانی را نواخت!؟ اتفاقی که با عدم حضور روحانی که تلویحا پیام عدم اشتیاق او به رای اعتماد گرفتن مدرس خیابانی را به اذهان متبادر ساخت رنگ سیاسی خود را گرفت تا حال آنچه بازنده این برخورد با مدرس خیابانی شده است تولیدکنندگان این صنعت و بازرگانان طرف حساب با وزارت صمت و دستگاههای زیرمجموعهام باشند و بس! با این وجود حواشی اظهارنظرها درباره وزیر پیشنهادی وزارت صمت دست از سر جلسه مجلس برنداشت و دامنه جدالها در روز حساسی که امیرحسین قاضی زاده هاشمی در غیاب قالیباف ریاست مجلس را به عهده داشت، به میان پارلماننشینان هم کشیده شد. حواشیای که تنها به بررسی صلاحیت «حسین مدرس خیابانی» ختم نشد و بعد از توفان انتقاد بهارستانی به دولت و وزیر پیشنهادی دامنه اختلافات به میان صندلی نمایندگان هم کشیده شد و حتی پای هیئت نظارت هم به میان آمد. «مافیا» این واژهای بود که دیروز از سوی موافقان و مخالفان «خیابانی» مطرح میشد یکی میگفت وزیر نمیتواند با مافیا برخورد کند و دیگری میگفت مافیا نمیخواهد مدرس خیابانی رای بیاورد. همین موضوع موجب تا جدالی لفظی میان 2 نماینده تربت حیدریه و ساری شد. ابتدا محسن زنگنه در تذکری آئیننامهای گفت: مخالفان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت امروز انقلابیترین و مومنانهترین جلسه رای اعتماد به وزیر را برگزار کردند. مخالفان به هیچ عنوان مباحث شخصی، خانوادگی و یا حتی افتراء را تشریح نکردند اما متاسفانه برخی از افراد در دفاع از وزیر پیشنهادی گفتند که مافیای فولاد و خودرو به دنبال مدیریت نمایندهها هستند تا به مدرس خیابانی رای ندهند. او ادامه داد: برخی از رسانهها نیز تیتر زدند که مخالفان وزیر پیشنهادی صمت مافیا را مدیریت میکند، این در حالی است که مخالفان نه تنها مافیا را نمیشناسند و با آنها تماسی نداشتند، بلکه بر اساس شناخت و بررسی عملکرد و وضعیت جامعه مخالفت خود را اعلام کردند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مباحث تخصصی و آرای نمایندگان گاهی به موضوعاتی که در شان نمایندگان مجلس یازدهم نیست، منسوب میشود لذا آقای بابایی باید مصاحبه خود را با رسانهها اصلاح کند و رسانهها به احترام ۱۴۰رای مخالف این اظهارات را منتشر کنند. صحبتهای زنگنه که تمام شد اینبار نوبت به علی بابایی رسید تا پاسخ بدهد و او نیز در تذکری خطاب به زنگنه گفت: لطفا کمی سعه صدر داشته باشید، بنده نگفتم مجلس زیر چتر مافیا است، مدرس خیابانی مافیای خودرو نبود، بلکه مافیای خودرو افرادی هستند که در حال حاضر در زندان بهسر میبرند. از آنها بپرسید دیشب با چه کسانی جلسه داشته اند!؟ او ادامه داد: بنده به عنوان نماینده مجلس براساس قانون حق اظهارنظر دارم، بنده نمیتوانم چون شما مخالف وزیر هستید، بنده هم مخالف باشم، چرا که براساس مدارک و مستندات اظهارنظر کرده و پای آن ایستادهام و به آقای زنگنه ثابت خواهم کرد که افرادی در دوره قبل با ایجاد مافیای خودرو و فولاد و بکارگیری بازنشستگان چه کار انجام دادند. بابایی گفت: از آقای زنگنه میخواهم کمی سعه صدر داشته باشند و بدانند اگر نمایندهای اظهارنظر میکند، حتما دلیلی دارد. همچنین از ریاست مجلس درخواست میکنم تا جلسهای برای ارائه مستندات بنده به ایشان برگزار کنند تا در مواردی دیگر دچار چنین اشتباهاتی نشود. اما آنچه در بطن مباحث مخالفان و موافقان بود و خبرنگار آفتاب یزد نیز شنونده جزییات مباحث از صحن علنی مجلس بود، همه بر چرخ خودرو نمیچرخید و سوژههای دیگری برای اقناع رای اعتماد یا عدم رای اعتماد از زبان نمایندگان جاری و ساری میشد.
> مخالفان چه گفتند؟
محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد کشور در دست مافیاهای مختلف صنعت، معدن و کالاهای اساسی است، گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت قابلیت مقابله با مافیاها را ندارد. وی گفت: مخالفت ما با شخص آقای مدرس خیابانی نیست، بلکه با یکسال عملکرد ضعیف بزرگترین وزارتخانه اقتصادی دولت است که معیشت، تولید و اشتغال به آن گره خورده و او به عنوان قائم مقام سهمی در این ناکامی داشته است.
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم عدم توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، رصد نکردن هوشمندانه صادرات و واردات و نداشتن روحیه کار جهادی را از مهمترین دلایلی برشمرد که نباید به آقای خیابانی رای اعتماد داد و البته این را هم اضافه کرد: آقای خیابانی از نسل قدیم بازرگانی است، ایشان از نسل چرتکه و ماموران تعزیزات در مغازهها و نسل نمایشگاههای عرضه مستقیم کالاها است که دیگر این مفاهیم در حوزه رقابت و فناوری اطلاعات قابل درک نیست. ما با خیابانیها اختلاف کارشناسی نداریم، بلکه مشکل ما قانونشکنی آنها است. عباس گودرزی نماینده بروجرد نیز با بیان اینکه مدرس خیابانی ۱۵ ماه بالاترین اختیارات را در وزارت صنعت داشته، گفت: مدرس خیابانی به جای اینکه کاندیدای اخذ رای برای وزارت باشد باید در جایگاه پاسخگو قرار گیرد. وی گفت: امروز روز امتحان برای مجلس یازدهم است. ما هیچ دعوای جناحی با هیچ یک از مسئولان کشور نداریم بلکه شاخص ما انقلاب، منافع مردم و معیشت اقشار ضعیف است. ما دلسوز دولت هستیم. علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس هم گفت: مدرس خیابانی با یک تیر 3 نشان میزند هم تنظیم بازار را خراب کرده و هم قیمتها 2 برابر افزایش یافته و صادرات نیز کاهش یافته است. البته او فاز دلسوزانهای هم در مواضع خود گرفت تا دل شنوندگان نطق او از مجلس کباب شود! او با بیان اینکه استخوانهای مردم مظلوم و بیپناه زیر چرخ گرانی، تورم و بیثباتی ناشی از سیاستهای غلط دولت خرد شده است مدرس خیابانی را دارای سوابق طولانی در وزارت بازرگانی و خارج از دولت عنوان کرد که ۱۰ تا ۱۵ سال در شرکتهای مختلف بوده و از آن جا که رئیس جمهوری با تشکیل وزارت صمت مخالف بود و مدام به ایجاد وزارت بازرگانی تاکید میکرد در عمل وزارت صمت ایجاد نشد و معرفی آقای مدرس خیابانی نیز به همین منظور است.
> موافقان چه گفتند؟
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه مبارزه با فساد را به عنوان یکی از اولویتهای کاری وزیر پیشنهادی عنوان و اظهار کرد: یکی از ویژگیهای آقای مدرس خیابانی فراجناحی عمل کردن و توجه به تخصص و توانمندی است. مبارزه با فساد هم یکی از ویژگیهای مدرس خیابانی است. وی گفت: نباید همه مشکلات کنونی کشور را به گردن مدرس خیابانی انداخت. نباید همه نواقص و آسیبها را به او منتسب کرد و صغرا، کبرا چید و نتیجه گرفت. کما این که بعد از معرفی آقای خیابانی، او در کمیسیونها و فراکسیونها به پرسشهای متفاوت پاسخ داده و رفع ابهام کرده است. علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری نیز در بخشی از سخنانش به عنوان موافق وزیر پیشنهادی تاکید کرد: کسانی که تا دیروز در حوزه صنعت خودرو در جهت گرانی تلاش داشته امروز قصد دارند ما را مدیریت کنند که به مدرس خیابانی رای ندهیم. نماینده ساری گفت: مخالفین عزیز سخنان شما صحیح است، اما چرا مدرس خیابانی باید پاسخگو باشد؟ آقای حاجی دلیگانی بدانید آقای مدرس خیابانی دارای کارنامه روشنی است؛ چرا وی باید پاسخگوی عدم پرسشگری مجلس هشتم، نهم و دهم باشد؟ محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرد مدرس خیابانی مدیری شجاع، مدبر، توانمند و متعهد بوده و کارآمدی خود را در پستهای متعددی در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته به اثبات رسانده است. احمد رسولینژاد نماینده دماوند نیز، سلامت و دیانت را به عنوان ویژگیهای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برشمرد و گفت: نباید تمام مشکلات ۷ سال دولت را برگردن خیابانی انداخت. بنده در دورههای قبلی کمتر به عنوان موافق وزیر صحبت کردم و عمدتا مخالف بودم. در دولتهای سازندگی و اصلاحات در مجلس حضور داشتم و آقای جهانگیری هم خاطرش است که در آن زمان به عنوان مخالف وزیر صنایع صحبت کردم.
> وزیر ناکام صمت چه گفت!؟
وزیر پیشنهادی صمت که شاید به دلیل عدم حضور رئیس جمهوری نیز اعتماد به نفس سابق خود را نداشت و گویی با دل قرص و محکم در مجلس حضور نیافته بود ضمن تشریح برنامههای خود اطمینان داد وزارت صنعت در دوره جدید فعالیت خود همچون ماههای گذشته با هرگونه واردات بیرویه به شدت ممانعت کند و از این آسیب مراقبت لازم را به عمل آورد. او گفت: از رویکرهای اصلی برنامه من که حاصل کار کارشناسی، حضور میدانی در بازدید از واحدها صنعتی و تشکیل جلسات مکرر با بخشهای صنعتی است بهبود معیشت مردم و اشتغال است، دقیقا همان 2 موضوعی که دشمن آن را نشانه رفته است، در این برنامه تلاش شده ضمن پاسخگویی به دغدغههای نمایندگان مجلس حرکتی منطبق بر اسناد بالادستی، سیاستهای اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون رفع موانع تولید و استفاده حداکثری از توانمندی تولید داخلی مبتنی بر سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در تحقق جهش تولید در وزارت صمت شکل بگیرد. اما همه اینها باعث نشد تا سرپرست وزارت صمت که رئیس جمهوری دولتش در استعلام از ستاد مبارزه با کرونا برای حضور در مجلس حضورش در جمع نمایندگان مصلحت دانسته نشد؛ بتواند نمایندگانی را که در واپسین روزهای معرفی وزیر پیشنهادی صمت به مجلس دسته جمعی راهی ایران خودرو شدند و در روزی که قریب به اتفاق نمایندگان این کمیسیون با وجود نارضایتی شدید از وضعیت کیفیت و قیمت خودروها حاضر به مصاحبه هم نشدند تا برای حسن روابط بعدی بلیت ارتباطی آنها سوخت نشود، مجاب به ادامه حضور در چند ماه باقیمانده در این وزارتخانه سازد! سرپرستی که 3 ماه سرپرستی وزارت صمت را بر عهده داشت و در تعیینکننده بودن موضوع خودرو حتی به صورت پنهان و کش و قوسهای نقش مافیای خودرو در ادامه حضور وی به عنوان وزیر، مدرس خیابانی چند روز قبل در مصاحبهای رشد نرخ ارز را عامل افزایش قیمت خودرو دانست و گفت: این وزارتخانه میخواهد عطش تقاضا را به واسطه افزایش عرضه کنترل کند نه با بگیر و ببند و حتی تنوع دادن به طرحهای فروش! خیابانی تاکید کرده بود «طبق طرح وزارت صمت، امسال ۴ مرحله فروش ۷۵ هزار دستگاهی خودرو انجام خواهد شد تا در مجموع ۳۰۰ هزار دستگاه از محصولات خودروسازان از طریق روشهای فروش فوقالعاده، پیشفروش و مشارکتی در اختیار مشتریان قرار گیرد.» گزینهای که حرف از واقعیسازی قیمت زد و با بیان اینکه خودروسازان بزرگ دارای شبکه انحصار هستند، تاکید کرد «آزادسازی قیمت خودرو مورد درخواست ما نیست؛ هرچند نمیگوییم که با این موضوع موافقیم یا مخالف، اما درخواستمان واقعیسازی قیمت است.» او در نهایت وعده داده اتفاقاتی که در خرداد ۹۹ برای خودرو افتاد، یعنی افزایش قیمت غیرمتعارف نسبت به بقیه کالاها، تکرار نخواهد شد. اما نکته کلیدی و شاید کارساز این مصاحبه علیه او اشاره وزیر پیشنهادی صمت به «مادامالعمر نبودن توقف واردات خودرو به کشور» بود! هشداری که همچون یک تهدید متوجه صنعت خودرو شد. به ویژه که او گفت: «دوران تاتی تاتی خودروسازان به سر آمده و آنها باید بزرگ شوند تا اگر در سالهای آینده درهای واردات باز شد، اجازه جولان به خودروهای خارجی در بازار را ندهند.» با این اوصاف شاید سخت نباشد عنوان روزنامه "آفتاب یزد" برای این گزارش مبنی بر اینکه دود اگزوز خودروسازان (که چندی پیش هم در ایران خودرو حضور یافتند) به چشم مدرس خیابانی رفته، چندان دور از واقع و درک باشد!