تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۴۶۸۳۶۱
کبنا گزارش می‌دهد

دانشجویان کهگیلویه و بویراحمد بحث تاجگردون، دخالت نمایندگان در انتصابات و وضعیت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و چند ابهام مهم در باره شورای نگهبان را با کدخدایی پیش کشیدند(+ فیلم و تصاویر)

۱
کبنا ؛نشست صمیمی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با عباسعلی کدخدایی_ عضو حقوقدان شورای نگهبان_ در دانشگاه یاسوج برگزار و در این نشست از دخالت نمایندگان در انتخابات تا مسئله حجاب پرسیده شد.
به گزارش کبنا، ظهر امروز (شنبه 29 مهرماه 1402) نشست صمیمی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه های استان کهگیلویه و بویراحمد با عباسعلی کدخدایی_ عضو حقوقدان شورای نگهبان_ برگزار شد.
در ابتدای این نشست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سئوالات تند و تیز خود را از کدخدایی پرسیدند.
یکی از دانشجویان در این نشست صحبت‌های خود را اینگونه ارائه داد و گفت: نمایندگان مجلس باید در سطح کلان سیاست‌گذاری و مدیریت کنند، اما می‌بینیم که شأن و منزلت نمایندگان را تا حد زیادی پایین آوردند و برای تغییر آبدارچی فلان اداره دخالت و تلاش می‌کنند. بیش از دو سال می‌گذرد از دولت سیزدهم می‌گذرد و هنوز دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با سرپرست اداره می‌شود.
وی گفت: در برنامه‌ریزی‌ها و انجام کارها اهم و مهم نمی‌شود و کاری که نباید انجام بگیرد، انجام می‌دهند و کاری که باید انجام بگیرد، انجام نمی‌دهند. ما در گیر سیاست‌زدگی هستیم. با همه کسانی که این وضعیت را برای استان ایجاد کرده‌اند، برخورد کنید. اگر به تقوایی که فرمودید، اعتقاد دارید، برخورد کنید.
وی افزود: دخالت نمایندگان در انتصابات وجود دارد و خلاف منویات مقام معظم رهبری عمل کردند.
در ادامه یکی دیگر از دانشجویان شعری از حسین پناهی خواند و گفت: 
آری از پشت کوه آمده‌ام
چه میدانستم اینور کوه باید
برای ثروت، حرام خورد
برای عشق، خیانت کرد
برای خوب دیده شدن، دیگری را بد نشان داد
    

او در ادامه به دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات گریزی زد و گفت: نمونه بازار این مسئله دانشگاه علوم پزشکی یاسوج است که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با سرپرست اداره می‌شود و با این وضع اداره می‌شود.
او در ادامه به وضعیت روستاها گریزی زد و گفت: وضعیت برخی روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد وجدان هر انسانی را به درد می‌آورد. نیروی انسانی روستاها دارای استعداد و توان بالای هستند. اما بعضی از آنها به نان شب محتاج هستند.
وی افزود: بعضی از مدیران نه تنها به کرسی صندلی ارزش ندادند بلکه ارزش آن صندلی را از بین بردند.
یکی دیگر از دانشجویان به موضوع خرید و فروش رأی در انتخابات گریزی زد و گفت: آیا پروتکلی برای این موضوع در استان گرفته شده است.
   
وی افزود: مشارکت مهمترین موضوع انتخابات پیش رو است. آیا شورای نگهبان پروتکلی را برای حضور همه احزاب و مشارکت حداکثری در نظر گرفته است.
سیده الهام موسوی‌پور_ دانشجوی رشته حقوق_ به موضوع حجاب در دانشگاه‌ها و جامعه گریزی زد و گفت: در یک کشور اسلامی هستیم، در کشوری که 98 درصد شیعه هستند. چرا در این کشور در دانشگاه و مجامع مختلف بی‌حجابی دیده می‌شود و برخوردی نمی‌شود. حجاب آقایان و خانم‌ها هیج فرقی ندارند، چرا؟
یکی دیگر از دانشجویان از عدم حضور اعضای شورای نگهبان در دانشگاه‌ها به شدت انتقاد کرد و گفت: عملکرد شورای نگهبان در این خصوص ضعیف است. چرا در دانشگاه‌ها حضور پیدا نمی‌کنید و با دانشجویان و مردم صحبت نمی‌کنید. تا این همه حرف تلنبار نشود.
وی افزود: وجود برخی حرف‌های ناصواب از جمله انتخابات سفارسی و کمپین رأی نمی‌دهم ناشی از عدم حضور شماها در دانشگاه‌ها است. شماها باید از نظر حقوقی و فقهی شورای نگهبان را اثبات کنید.
این دانشجو گفت: چه تدبیری برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو دارید، برای اولین بار در دوره گذشته مشارکت در بعضی جاها به زیر 50 درصد آمده است.
وی در ادامه به موضوع سلامت انتخابات گریزی زد و گفت: مهره‌چینی‌های رخ داده در سال‌های اخیر؛ فرماندار و ریاست ادارات بر رأی آوردن نمایندگان فعلی تاثیر دارد که باید در این باره تدبیر لازم اندیشیده شود.
وی از شورای نگهبان خواست تا رویکرد مناسبی در مقابل خرید رأی و رأی قومی داشته باشد.
دانشجویان کهگیلویه و بویراحمد بحث تاجگردون، دخالت نمایندگان در انتصابات و وضعیت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و چند ابهام مهم در باره شورای نگهبان را با کدخدایی پیش کشیدند
بازیار دانشجو عضو انجمن اسلامی پیرو خط امام(ره) دانشگاه یاسوج نیز در این جلسه حرف‌های در خصوص تایید صلاحیت برخی رد صلاحیت شدگان زد و موضوع غلامرضا تاجگردون و تایید صلاحیت وی را پیش کشید که کدخدایی پاسخی به او نداد. 
وی همچنین خواستار حضور همه جناح‌ها در انتخابات پیش رو شد و گفت: شورای نگهبان در این خصوص چه برنامه ای دارد.
رضا احمدی (دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج) در این جلسه رعایت عدالت را در تمام سطوح ضروری دانست و گفت: نمایندگانی که خودرو هدیه می‌گیرند و به کسی هم پاسخگو نیست، شایسته مجلس نمی‌باشد. چرا باید پسر یکی از نمایندگان که عضو یکی از حزب‌های مخالف نظام است، برای مجلس تایید صلاحیت شود.
او گفت: وقتی مسئولی به عدالت اسلامی و خدا و پیغمبر عمل نمی‌کند مردم هم از اسلام تبعیت نمی‌کنند.
در ادامه نوبت به عباسعلی کدخدایی_ عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس_ رسید و او از صراحت لهجه دانشجویان قدردانی کرد و گفت: اولاً خیلی متشکرم. عزیزانم و فرزندانم با کمال صراحت مطالبشان را ارائه کردند.
او در ادامه به شبهات و پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد و گفت: من هر روز دانشگاهم. بیش از 40 سال در دانشکده حقوق دانشگاه تهران فعالیت دارم. ما همیشه در  دانشگاه بودیم و هستیم و تا حیات داشته باشیم از دانشگاه جدا نمی‌شویم. اگر زمانی پاسخ های ما را نشنیدید به دلیل پاسخگویی ما نبوده است. 13 سال سخنگو بودم و در محیط های مختلف و دانشجویی پاسخ می دادم.
وی در ادامه گفت: بحث استان کهگیلویه و بویراحمد و محرومیت آن، بحثی نیست که تازه احداث شده باشد. قبل از انقلاب بوده و هنوز هم حس می کنیم. بی انصافی است که بگوییم به این استان هیچ توجه نشده یا هیچ رسیدگی نشده است. ما هم معقتدیم که بعضی وقت ها کمتر رسیدگی شده اما به این معنی نیست که رسیدگی نشده باشد.
کدخدایی گفت: اینکه بگوییم خدای نکرده همه مسئولان نظام فاسد یا ناعادل هستند، بی انصافی است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه گفت: برای من در شورای نگهبان ظرفیتی ایجاد شده و در همین حوزه هم پاسخگو هستم.
وی افزود: من از ابتدا حقوق خوانده‌ام و در این شغل هم بودم و تا الان هم هستم. از اقتصاد چیزی نمی دانم و گاهی هم که نان می‌گیرم و می برم خانه، سرم کلاه می رود و از اقتصاد هیچ چیزی نمی‌دانم.
وی به تفاوت ها و کارکرد شورای نگهبان با مجلس و دولت اشاره کرد و گفت: اینکه شورای نگهبان هم طراز مجلس و دولت قرار می دهید. درست نیست. ما وقتی پرونده و یا موضوعی به شورای نگهبان ارجاع داده می‌شود، افراد مختلف را دعوت می‌کنیم، می‌آیند و می‌روند و در نهایت نظر کارشناسی را می‌دهیم. پس شورای نگهبان یک نفر نیست.
کدخدایی افزود: در بحث تأیید صلاحیت ها و پرونده مربوط به نمایندگان مجلس همم اینگونه است. پرونده که می آید اینجا من که فرد را نمی شناسم و پرونده  را می‌خوانم. پرونده فلانی را نگاه می‌کنیم، من نظر مثبت می‌دهم، شاید بغل دستی رأی منفی دهد. مجموع آرا سبب می شود در باره کل پرونده نظر دهیم.  آنجا رأی گیری می شود و شورای نگهبان یک نفر نیست.
وی در ادامه صحبت‌هایش به موضوع تایید صلاحیت‌ها اشاره کرد و افزود: توانایی نمایندگان مجلس اینکه چه کاری باید انجام بدهند یا انجام ندهند، این اسمش شایستگی است. اینکه می‌گویند؛ فلان نماینده توانمند نیست و کاری برای حوزه انتخابیه اش انجام نداده، در قانون نیست. پس در قانون در باره شایستگی افراد هیچ مطلبی نیامده است. ابزاری هم نداریم که شایستگی ها را احراز کند.
عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس با بیان اینکه سیاست های کلی انتخابات اعلام شده ، گفت: هنوز نتوانسته ایم در مجلس قانون جامع برای انتخابات داشته باشیم.
کدخدایی افزود: مقام معظم رهبری در سیاست های کلی نظام شایستگی ها را لحاظ کرده اما در قانون نداریم این خلأ برای احراز شایستگی، نتیجه‌اش می شود سوال‌های فراوان دانشجویان.
وی گفت: به هر حال بزرگترین کنش اجتماعی و سیاسی کشور ما انتخابات است و باید لوازم انتخابات کارآمد را داشته باشیم. یکی از ابزار کارآمدی انتخابات احزاب است. برخی احزاب شب انتخابات می آیند و فردی را معرفی می کنند و بعد از انتخابات می گویند؛ خداحافظ و می روند. در اینجا دیگر نه آن حزب پاسخگو هست و نه کاندیدای معرفی شده، پس نبود احزاب خلأ هست که باید دیده شود و ما باید در چارچوب احزاب فعالیت داشته باشیم. 
عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس در ادامه به موضوع خرید و فروش رأی گریزی زد و گفت: هر جا گزارش مستندی باشد، ابطال می کنیم. در استان‌های مختلف در تهران، اطراف تهران و استان های جنوبی صندوق ابطال کردیم و یا رأی افرادی را ابطال کردیم و یا حوزه انتخابیه ای را ابطال کردیم. 
وی افزود: خرید و فروش رأی جرم است و ضمن ابطال رأی قوه قضائیه برخورد می کند.
کدخدایی گفت: پروتکل ما قانون انتخابات است، نمی‌توانیم از قانون انتخابات عدول کنیم. باید در چارجوب قانون حرکت کنیم، مقام معظم رهبری همواره بر رعایت قانون تاکید دارند و م اهم به دوستان نظارتی در سراسر کشور قانون را تاکید می کنیم.
عضو حقوقدان شورای نگهبان سلیقه‌ای عمل کردن در شورای نگهبان را رد کرد و گفت: در شورای نگهبان بر اساس مستندات و قانون عمل می شود و از اساس این حرف‌ها صحیح و درست نیست. لااقل بگوئید؛ بعضی اوقات.
کدخدایی افزود: طبق اسناد و گزارش‌های مستند نظر می‌دهیم. در بررسی صلاحیت‌ها باید همه چیز شفاف و طبق قانون باشد. گاهی می‌دانیم که فردی خلاف دارد، اما سندی نداریم. ما باید مستند حرف بزنیم و دلایل داشته باشیم. ما پرونده‌ها را می‌بینیم، گاهی فردی که شما مخالف او هستید، صلاحیتش تایید می‌شود و گاهی هم فردی که شما موافقش هستید، صلاحیتش رد می‌شود. 
وی افزود: شورای نگهبان کسی را تایید کرده و در مجلس اعتبارنامه‌اش رد می‌شود، نمی‌شود، بگوئید، شورای نگهبان به وظیفه‌اش عمل نکرده است. اعضای شورای نگهبان که معصوم نیستند، ممکن است که من هم خطا کنم. قانون راه گذاشته است و اگر من تخلفی کردم، شکایت کنند، اما باید مستند باشد.
عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس گفت: لیست 30 نفره ای را آوردند، که افراد شورای نگهبان پول گرفته اند و آنها را تائید صلاحیت کردند و فردی هم مرتب توئیت می‌زد که شورای نگهبان پول می گیرد و من گفتم؛ یک مورد را بیاورید و من قبول می کنم. رفت که رفت و هنوز نیامده، به مدعی العموم نامه زدم و گفتم اگر درست می گوید، برخورد کنید و اگر حرفش درست نیست با او برخورد کنید. متأسفانه اقدام خاصی انجام نگرفت. از این حرف ها زیاد می‌زدند، مثلاً در اینترنت می گوید که دختر کدخدایی با پسر فلانی شرکت دارد.
وی در پاسخ به حرف یکی از دانشجویان گفت:  اساس جمهوری اسلامی برای عدالت است. امام و مقام معظم رهبری اینقدر روی این مسئله تاکید دارند. وضع رفاهی امروز در مقیاس با گذشته عرض می‌کنم، یکی است. 
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
United States
تاج تایید میشه انشالله صددرصد
Iran, Islamic Republic of
دانشجو های شرکت کننده گزینشی از طرف آقایون بودن
Iran, Islamic Republic of
در جواب خانم موسوی ، لبنان ، سوریه ، فلسطین امارات و همه ی کشور های عربی مسلمان هستن و حجاب آزاد؛ به جای این سوال عقلت رو به کار بینداز و بپرس که چرا با وجود غنی ترین کشور دنیا جز فقیرترین کشورهای دنیا زندگی می کنیم .
Iran, Islamic Republic of
هیات علمیهای ساحت خدشه دار شده علم
فرزند شهید
Iran, Islamic Republic of
مهدی روشنفکر و ناصر حسینی بحرینی با دخالتهای مستقیم و آشکارشان در عزل و نصبهای از مدیران گرفته تا آبدارچی، به معنای واقعی عدالت رو در استان برای منافع قومی و طایفه ای ذبح کرده
حیدر
Iran, Islamic Republic of
ما که متوجه پاسخ کدخدا نشدیم

حسن آقا عضو شورای انصاف بود برادر حسن آقا جهت احقاق حقش از همین حسن آقا به شورای انصاف می رود . به محض ورود از او درخصوص شکایتش سوال می کنند واو هم مشکلش رابیان می کند و در آخر می گوید شما بگویید حق با کیست .که جوابش را حسن آقا می دهد ودریک کلام می گوید حق با حسن است .
آقای کدخدایی حق با شماست ببخشید که سوال پرسیدیم
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1