تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۱۰
کد مطلب : ۴۶۷۴۲۰
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

آغاز جشنواره فیلم کوتاه در یاسوج؛ با حضور ۱۰۰هنرمند و ۱۰ استان کشور / تجمع بزرگ هنرمندان زیر یک سقف / مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد: استان ما به دلیل عدم توجه به مولفه‌های فرهنگی هنوز توسعه یافته نشده، است ( + فیلم )

۲
۰
آغاز جشنواره فیلم کوتاه در یاسوج؛ با حضور ۱۰۰هنرمند و ۱۰ استان کشور / تجمع بزرگ هنرمندان زیر یک سقف / مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد: استان ما به دلیل عدم توجه به مولفه‌های فرهنگی هنوز توسعه یافته نشده، است  ( + فیلم )
کبنا ؛شصت و هفتمین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه سینمای جوان یاسوج (دنا) با تلاش اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد کار خود را از روز دوشنبه (۳ مهرماه ۱۴۰۲) آغاز کرد. بازگشت هنرمندان و اهالی سینما به سالن‌هالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تکاپو و تلاش هنرمندان و شور و شوق از ویژگی‌های منحصراً به فرد این جشنواره است.
        

امین درخشان_ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد_ در این باره به خبرنگار کبنا گفت: انجمن سینمای جوانان ایران هر ساله برای برگزاری جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه سینمای جوانان ۳۰ استان کشور را به سه منطقه تقسیم می‌کند.
درخشان با بیان اینکه یکی از مصوبات سفر آقای خزایی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد درخواست این جشنواره بود، افزود: ما از چند جهت پیگیر میزبانی این جشنواره بودیم، هر چند که مشکلات مالی و اعتباری وجود داشت.
وی گفت: این جشنواره تحت عنوان شصت و هفتمین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه سینمای جوانان «دنا» با حضور ۱۰ استان و بیش از ۱۰۰ هنرمند افتتاح شد.
درخشان بیان کرد: این جشنواره در دو بخش کلی فیلم و عکس برگزار می‌شود، یک هزار و ۲۸ اثر در هر دو رشته به دبیرخانه مرکزی ارسال شد.
وی تصریح کرد: جشنواره از سوم تا ششم مهرماه به طول میانجامد و از این طریق یک جریان‌سازی هنری و سینمایی بسیار مؤثری در استان ایجاد می‌شود که بخش قابل توجهی از این جریان‌سازی توسط رسانه‌ها به خوبی پوشش داده شد.
آغاز جشنواره فیلم کوتاه در یاسوج / تجمع هنرمندان زیر یک سقف / مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد: استان ما به دلیل عدم توجه به مولفه‌های فرهنگی هنوز توسعه یافته نشده، است ( + فیلم )
درخشان گفت: در جای جای کهگیلویه و بویراحمد جاذبه‌های گردشگری وجود دارد ولی استان ما هنوز توسعه یافته نشده، به دلیل اینکه به مؤلفه‌های فرهنگی توجه نکردیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: به همین دلیل تور گردشگری برای هنرمندان عکاس ملی را در این جشنواره گنجاندیم تا عکاسان ظرفیت‌های طبیعی استان ما را ببینند.
درخشان خاطرنشان کرد: استقبال خیلی خوبی از جشنواره شده و فضای صمیمی و همدلانه‌ای ایجاد شده است، تمام شرایط لازم را فراهم کرده‌ایم که میزبان شایسته‌ای برای این هنرمندان باشیم.
وی گفت: ۴ اثر از عکاسان استان و ۴ فیلم در بخش نهایی جشنواره حضور پیدا کردند و‌امیدواریم همه هنرمندان از استان‌های مختلف موفق باشند.

آغاز جشنواره فیلم کوتاه در یاسوج / تجمع هنرمندان زیر یک سقف / مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد: استان ما به دلیل عدم توجه به مولفه‌های فرهنگی هنوز توسعه یافته نشده، است ( + فیلم )
امین درخشان  در تشریح اهداف و برنامه‌های این جشنواره، اظهار داشت: این استان ظرفیت‌های انسانی و هنرمندان شاخص و ممتازی در عرصه سینما دارد. با شناخت از ظرفیت فرهنگی و هنری استان، احساس کردیم ضرورت دارد استان از زاویه دید سینماگران و عکاسان در سطح کشور موردتوجه قرار بگیرد.
وی افزود: از سال گذشته در مجموعه ارشاد به جد به دنبال برگزاری یک رویداد مهم ملی در عرصه سینما و فیلم بودیم.این جشنواره یکی از مصوبات سفر دکتر خزایی رئیس سازمان سینمایی کشور به استان بود که مطالبه شد و میزبانی آن را به کهگیلویه و بویراحمد دادند.
دبیر جشنواره شصت و هفتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان دنا و مدیرکل ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۱۰ استان در جشنواره حضور دارند. به مدت چهار روز میزبان حدود ۱۰۰ نفر از هنرمندان تراز اول کشور در عرصه عکس و فیلم کوتاه هستیم.این افراد سال گذشته آثار خود را به دبیرخانه ارسال کرده بودند که در مرحله اول آثارشان پذیرفته شد و به دعوت دبیرخانه جشنواره منطقه‌ای فیلم یاسوج- دنا به استان آمده‌اند.
درخشان در پاسخ به این سئوال که هدف از برگزاری جشنواره منطقه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟، گفت: این جشنواره دو هدف کلی برای میزبانی دارد. معرفی ظرفیت‌های مختلف استان هدف اول ما است. استان کهگیلویه و بویراحمد برکنار پتانسیل‌های متعدد طبیعی که دارد جغرافیای فرهنگی خاصی هم دارد. دو اقلیم آب و هوایی متفاوت متنوع و جذاب دارد. به‌ویژه شهر یاسوج مرکز استان و البته میزبان جشنواره نیز از هر لحاظ جذاب است.
وی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی که برای هنرمندان کردیم قرار است در یک تور گردشگری از ظرفیت‌های استان بازدید کنند. بدون تردید پس‌ازاین بازدید، نگاه آن‌ها نسبت به استان متفاوت و جدید خواهد بود که حتی در خلق آثار نیز خود را نشان خواهد داد.
درخشان ابراز کرد: از طرفی در سال‌های اخیر هنرمندان استان در چندین جشنواره ازجمله جشنواره فجر که سرآمد جشنواره فیلم است، درخشیده‌اند و در میان برترین‌ها نیز قرار دارند.این نشان‌دهنده این است که در عرصه هنر سینما مسیر خوبی را پیموده‌ایم و به بلوغ هنری و سینمایی رسیده‌ایم که میزبان یک رویداد ملی بزرگ باشیم.
وی ابراز کرد: جشنواره منطقه‌ای همواره از برنامه‌های سازمان سینمایی کشور است که در سه منطقه برگزار می‌شود. یکی از اهداف اصلی جشنواره ایجاد عدالت سینمایی است. عدالتی که در آن به فیلم‌سازان استان‌های میزبان توجه شود.
دبیر جشنواره شصت و هفتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان دنا و مدیرکل ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر نگاهی به استان‌هایی که در این جشنواره وجود دارند بیندازیم رقابت جدی بین آن‌ها وجود دارد. این عدالت می‌تواند فرهنگی هم باشد. مثلاً می‌شد این جشنواره را به‌طور متمرکز و با هزینه کمتر در تهران برگزار کرد. اما هنرمندان و جشنواره‌ها به استان‌ها می‌آیند تا عدالت فرهنگی نیز برقرار شود. به‌رغم آنکه هزینه‌ها و دردسرهای زیادی برای مدیران استان هم دارد اما خود من سختی کار را پذیرفتم، چون استانم را شایسته این می‌دانستم که میزبان یک رخداد و رویداد سینمایی و هنری ملی داشته باشد.
آغاز جشنواره فیلم کوتاه در یاسوج / تجمع هنرمندان زیر یک سقف / مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد: استان ما به دلیل عدم توجه به مولفه‌های فرهنگی هنوز توسعه یافته نشده، است ( + فیلم )
وی ادامه داد: سازمان سینمایی برآوردی از شرایط استان‌ها و هنرمندان انجام می‌دهد و با همان نگاه عدالت استان‌ها را تقسیم‌بندی می‌کند که رقابت عادلانه‌ای در جشنواره صورت بگیرد. مثلاً استان تهران در همین گروه بود که در راستای همان نگاه عدالت محور تهران از این گروه حذف شد. چون نمی‌خواستیم فرصت دیده شدن هنرمندان سایر استان‌ها تحت شعاع حضور هنرمندان تهران قرار بگیرد.
درخشان تصریح کرد: اول به لحاظ تولید محتوا قطعاً دستاورد دارند. به‌طور طبیعی یک کارگاه بزرگ آموزشی برای هنرمندانی می‌شود که تازه‌وارد عرصه سینما شده‌اند. بخش قابل‌توجهی از این جشنواره کارگاه‌های آموزشی است که با حضور کارگردانان و هنرمندان بنام و شاخصی در سطح کشور برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: وضعیت آثار رضایت‌بخش بوده است و تعداد آثار قابل‌توجه بود. میزان استقبال هنرمندان این ۱۰ استان رضایت‌بخش بود.تعداد آثار قابل‌توجه بود. ۶۱۱ عکس به جشنواره آمد که ۵۸۰ تک عکس در بین آن‌ها بود. در بخش فیلم من داور نیستم و کیفیت و محتوای آثار را داوران بررسی می‌کنند. اما طبق اظهارنظرها آثار خوب و قابل‌توجهی از همه استان‌های کشور در جشنواره حضور دارند.
بزرگ‌ترین ظرفیت ما نیروی انسانی است. سطح و تراز هنرمندان استان ملی و بین‌المللی است و هنرمندان و فیلم‌سازان استان سالانه در جشنواره‌های مختلفی صاحب‌عنوان می‌شوند و این نشان‌دهنده این است که به بلوغ سینمایی و هنری رسیدیم. از سویی ما ظرفیت‌هایی مانند گردشگری ، طبیعی و فرهنگی داریم که ارزش پردازش با نگاه هنری دارند.
دبیر جشنواره شصت و هفتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان دنا و مدیرکل ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: آداب رسوم و سنت‌های دیرینه این استان خاص و منحصربه‌فرد هستند و شاهنامه و شاهنامه‌خوانی در استان ما هنری مردمی است و سنت و آیینی بومی محسوب می‌شود.جایگاه استان در مسئله فرهنگ ایثار و شهادت نیز همین ویژگی را دارد. اساتید و اساطیر مفاخر فرهنگی و هنری در حوزه دین و هنر نیز در استان ظرفیتی غیرقابل‌انکار است که جایگاه استان را می‌توانند به رشد اقتصادی برساند. فرهنگ و هنر زیربنای توسعه هستند.
درخشان تصریح کرد: این جشنواره حتی می‌تواند به توسعه استان کمک کند. بزرگ‌ترین محدودیت فیلم‌سازان ما در بخش منابع است. منابعی که برای حمایت از هنرمندان وجود دارد متناسب با ظرفیتشان نیست. اگرچه اداره فرهنگ و ارشاد در کنار هنرمندان است اما از حیث منابع برای حمایت از هنرمندان و فیلم‌سازان کاستی‌هایی داریم که این جشنواره‌ها کمک می‌کنند محدودیت‌ها گفته، دیده و شنیده شوند. محدودیت‌هایی هم در حوزه زیرساختی داریم.
دبیر جشنواره شصت و هفتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان دنا و مدیرکل ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شهر یاسوج مرکز استان فاقد سینما است. اداره فرهنگ و ارشاد سالن اجتماعات خود را تبدیل به سینما کرده تا مطلق بدون سینما نباشیم. سینما را هم به‌روزرسانی کردیم. جشنواره را فرصت طلایی برای تحقق نیاز مردم به سینما می‌دانم.
وی ادامه داد: ضمن اینکه هم‌زمان با این جشنواره دو سینمای سی سخت و بهمنی افتتاح می‌شوند و به‌زودی به سرانه سینمایی استان اضافه می‌شود.پیگیر ساماندهی سینماهای شهرهای گچساران و دهدشت هم هستیم. امیدوارم هم‌زمان با این جشنواره خلأ سینمایی استان برطرف شود.
شصت و هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان دنا از سوم تا ۶ مهر در یاسوج برگزار خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

هنرمند
Iran, Islamic Republic of
گرچه همه توان را برای بهتر برگزاری این جشنواره داشتن اما به پای جشنواره چند سال پیش چه کمی و چه کیفی نمیرسد
دیدبان
Iran, Islamic Republic of
ضعیف ترین مدیرکل که تا الان ارشاد به خود دیده درخشان هست. بی اثر بدون تحرک و تعطیلی فرهنگ و ارشاد
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
بحران هویت پایدار ترکیه

بحران هویت پایدار ترکیه

به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه "چیگدم آکیول" روزنامه نگار آلمانی تاریخ جدیدی ...
1