تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۶
کد مطلب : ۴۷۶۹۰۴
انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری؛

قالیباف: حقوق حداقل‌بگیرها باید به میزان افزایش تورم رشد داشته باشد / قدرت خرید خانوار باید حفظ شود

۲
۰
قالیباف: حقوق حداقل‌بگیرها باید به میزان افزایش تورم رشد داشته باشد / قدرت خرید خانوار باید حفظ شود
کبنا ؛نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر حفظ قدرت خرید خانوار گفت: طبق برنامه هفتم حداقل حقوق و دستمزد در طول ۵ سال برنامه باید به میزان افزایش تورم رشد داشته باشد.
به گزارش کبنا، محمدباقر قالیباف سه‌شنبه شب - ۲۲ خرداد - در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر سیما گفت: یکی از کارهای مهم دولت سیزدهم و مجلس یازدهم تنظیم و تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه کشور بود؛ از زمان تنظیم لایحه برنامه هفتم، هماهنگی بین مجلس و دولت وجود داشت و در برنامه هفتم همه تلاش ما این بود که این برنامه ضعف‌های برنامه‌های گذشته را نداشته باشد.
قالیباف افزود: یکی از نکات متمایز برنامه هفتم توسعه رویکرد برنامه جامع بود؛ مساله محوری اساس کار این برنامه است. نکته دیگر در قانونگذاری که توجه کردیم دقت کردیم قانونی را که می‌نویسیم دقیق و مشخص باشد و قابلیت اجرایی داشته باشد.
وی اظهار داشت: ما اکنون یک سندی داریم که ۵ ساله است و دولت و مجلس با هم آن را تهیه کردند و با هم اجرا می کنند کار مشترک است که مجلس یازدهم و دولت سیزدهم انجام دادند.
سیاست‌های قطعی ما در برنامه هفتم معطوف به خانواده و خانوار است
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رویکرد برنامه هفتم که در مجلس و دولت تنظیم شد، باید در دولت آینده هم ادامه پیدا کند؛ دولت سیزدهم مقدمات آن را فراهم کرده است بودجه سال جاری را هم دولت سیزدهم داده است، بودجه براساس برنامه هفتم توسعه بوده است.
قالیباف افزود: برنامه هفتم از ویژگی‌ها منحصر به فردی برخوردار است و یکی از سیاست‌های قطعی ما در برنامه هفتم معطوف به خانواده و خانوار است، به این معنا که مخاطب این برنامه خانواده است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مسائل اقتصادی در برنامه هفتم مورد توجه بوده است، تصریح کرد: به عبارتی رشد اقتصادی، توجه به سرمایه‌گذاری، نظام مالی، سیاست‌های ارزی و پولی و بانکی، توزیع درآمدها یعنی نظام مالیاتی و یارانه‌ای از جمله موضوعاتی است که در برنامه هفتم توسعه برای ما مهم بوده است.
وی تاکید کرد: در حوزه اشتغال و تسهیل‌گری آن، اصلاح نهادی در این بخش از نکات مهمی است که در برنامه هفتم به آن توجه شده است. همچنین یکی از مواردی که مردم از آن نگران هستند، موضوع گرانی است که در سطوح مختلف به آن پرداخته شده و در حقیقت همان تورم است که ریشه در کسری بودجه عملیاتی بودجه و ناترازی بودجه و سیاست‌های پولی و بانکی دارد.

بهره‌وری مهمتر از سرمایه‌گذاری است
قالیباف درباره راهکارها و برنامه های خود برای افزایش بهره وری اظهار داشت: این شاخص‌های بر اساس سیاست های کلانی است که در مجمع تشخیص مصلحت بررسی شده و در نهایت به تصویب رهبر معظم انقلاب رسیده و ابلاغ شده است که بر اساس آن نرخ متوسط رشد اقتصادی ۸ درصد را در طول برنامه انجام می‌دهیم. به عبارتی در برنامه‌های گذشته و در دهه گذشته، متوسط رشدکشور کمتر از یک درصدبود، اما رشد ۸ درصد به‌رغم سختی کار، شدنی است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در رشد اقتصادی باید به بهره‌وری توجه شود، اظهار داشت: بخش دیگر آن به موضوع سرمایه‌گذاری مربوط است و به نظرم موضوع بهره‌وری مهمتر از حوزه سرمایه‌گذاری است، زیرا در بهره وری فرصت‌هایی وجود دارد که از آن فرصت‌ها سرمایه‌گذاری باید شکل بگیرد تا در این بخش حرکت کنیم. بر همین اساس ماده ۱۱۱ برنامه هفتم توسعه به موضوع بهره‌وری متمرکز است.
بین تولی‌گری و تصدی‌گری فرق قائل شدیم
قالیباف موضوعات علمی و مسائل مدیریتی در برنامه هفتم را دو عنصر مهم برای بهره وری عنوان کرد و گفت: برای این موضوع همه شاخص‌ها در همه بخش‌ها مانند بهداشت و سلامت، کشاورزی، صنعت، مورد توجه قرار داده و نقش ملی و استانی را به صورت کامل روشن کردیم که چه وظایفی دارند. همچنین مزیت های نسبی و تمرکززدایی را برای آن در نظر گرفتیم. به عبارتی تفکیک کار بین استانی و ملی را مورد توجه قرار دادیم و اختیارات را به استان ها بیشتر داده شد. یعنی بین تولی‌گری و تصدی گری فرق قائل شدیم.
وی گفت: باید کارهای تصدی‌گری را به مردم و نهادهای عمومی غیردولتی واگذار کنیم که این موضوع حاکی از عناصری است که در بخش تصدی‌گری باید کار را انجام دهد، البته در برخی از کشورها رشد ۹ درصد در طول یک دهه داشتند که ۴.۵ درصد از این ۹ درصد را از طریق بهره‌وری به دست آوردند. البته در برنامه هفتم توسعه این عدد در ۲.۷ از ۸ درصد را به بهره‌وری اختصاص دادیم.
یکی از مشکلات در دستگاه‌های دولتی این است که برخی از نیروها رسمی و برخی قراردادی هستند و دریافتی آنها یکسان نیست و از امنیت شغلی یکسانی برخوردار نیستند، این مسائل در برنامه هفتم توسعه به درستی چاره‌اندیشی شده است
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نکته مهم در بهره وری نحوه دخالت دولت در این بخش است، تصریح کرد: به عنوان مثال سهم دولت در خودرو حدود ۷ درصد است. اما دولت با این ۷ درصد به صورت ۱۰۰ درصد در سیاستگذاری، قیمت‌گذاری دخالت دارد. نتیجه آن دیون باقی مانده آن در این بخش است و دولت مجبور می‌شود که در قیمت‌گذاری دخالت کند و با همان ۷ درصد نسبت به تغییر هیات مدیره و مدیرعامل اقدام می‌کند.
وی تصریح کرد: به عبارتی دولت در این بخش از پول بخش دولت و منافع عمومی، در خودرو هزینه می‌کند که در نهایت سبب نارضایتی دولت، بخش خصوصی، تولیدکننده و مردم می‌شود.
جلوگیری از هدررفت انرژی و توجه به تولید مسکن بخشی از تحقق بهره وری است
نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درباره اقداماتی که دولت در حوزه انرژی انجام می‌دهد، تصریح کرد: امروز نزدیک به ۵۰ درصد انرژی در همان ابتدا هدر می‌شود. یعنی بخشی به نیروگاه‌ها رفته و بخشی به گازهای مشعل تبدیل شده و بخشی قاچاق می‌شود. به عبارتی بهره وری در مدیریت این بخش‌ها است. در حالی که با جلوگیری از هدررفت این میزان از انرژی می‌توان در رشد ۸ درصد موفق عمل کرد.
وی یادآور شد: این مشکل در پتروشیمی و معدن هم وجود دارد و از حجم ۹.۵ بشکه نفت وگازی که در کشور تولید می‌کنیم، فقط ۷.۵ درصد آن در پتروشیمی‌ها هزینه می‌شود که این عدد حدود ۲۰ میلیارد است. یعنی بخش از بهره‌وری چابکی دولت است و بخش دیگر آن روندهایی است که به آن توجه نمی‌کنیم.
قالیباف ادامه داد: در بخش معدن پیش از این سهم دولت ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان بوده که اکنون با کنترل دقت این عدد به ۴۴ همت رسیده است ولی ۴۴ همت هم یارانه گازوئیل به این معادن داده می‌شود و در عمل دولت هیچ بهره بردای از معادن ندارد.
«در برنامه هفتم قانون جهش تولید مسکن را مصوب و ابلاغ کردیم و اخیرا هم قانون اجاره بها  واحدهای مسکونی را مصوب و ابلاغ کردیم و هم موضوع اجاره و مالیات سنگین بر خانه‌های خالی را برای مقابله با احتکار آن مصوب کردیم. اما بهره وری تولید مسکن در بخش زمین است»
باید زمان صاحبخانه شدن به ۷.۵ سال برسد
قالیباف با بیان اینکه سازمان زمین و مسکن یک میلیون هکتار زمین در اختیار دارد، گفت: برای کل مسکن مهر، ۹ هزار هکتار زمین درنظر گرفته شد در حالی که در این بخش یک میلیون هکتار زمین وجود دارد و در ماده ۴۹ برنامه هفتم مشخص شده که ما ۰/۰۲ درصد از مساحت کل کشور که ۳۳۰ هکتاراست به زمین اختصاص داده شود که این موضوع نشانه بهره‌وری است. به عبارتی اگر تلاش ما رسیدن به ثبات اقتصادی است، باید ۳ درصد از ۸ درصد در نظر گرفته شده در رشد اقتصادی را با بهره وری دنبال کنیم و ادامه این فرآیند هم به سرمایه گذاری که مدنظر است، منجر می‌شود.
وی درباره مدت زمان صاحبخانه شدن طبق برنامه هفتم توسعه که  ۷.۵ سال  است، تصریح کرد: معنای ۷ سال و نیم این است که اگر کارگر یا کارمند ما همه درآمد خود را برای مسکن هزینه کند، باید در مدت زمان ۷.۵ سال همه درآمد وی قادر باشد که صاحب مسکن شود. این شاخص در کشور حدود ۱۳ تا ۱۴ سال است و باید این عدد را به نصف کاهش دهیم و برای این هدف باید مسکن ارزانتر تولید شود.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: برای تحقق موضوع مسکن باید بهره وری را از یک میلیون هکتار زمین به درستی انجام دهیم و این یک میلیون هکتار زمین در محدوه شهر و روستا است ولی از این ظرفیت استفاده بهینه نمی‌شود.  همچنین در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده که حداقل ۱۵ درصد در حوزه  صنعتی شدن رشد کنیم. چرا که صنعتی شدن هزینه ها را کاهش داده، مصرف، انرژی و ایمنی را افزایش داده، سرعت ساخت را بیشتر می‌کند.
شورای راهبری برنامه توسعه
قالیباف خاطرنشان کرد: اجرای برنامه ها در گذشته جامع محوری بود مساله محوری نبود، برنامه توسعه باید در اجرا توجه شود یکی از ویژگی های برنامه گذشته ای بود که کمتر از ۳۰ درصد اجرا شد، در این برنامه تلاش کردیم بتوانیم ماده ای که در ۶ برنامه گذشته نبود، طبق ماده ۱۱۸ ما یک شورای راهبری برای برنامه گذاشتیم که ضمانت اجرایی داشته باشد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکیدکرد:طبق بند الف ماده ۱۱۸ برنامه، برنامه کنترل‌پذیر باشد و نهاد کنترل‌پذیری که را که یک نهاد راهبری زیر نظر معاون اول رئیس جمهوری و نماینده ای از مجلس شورای اسلامی در طول اجرای برنامه باشد تا برنامه کنترل پذیر باشد و معطوف به هدف حرکت کند.
در برنامه هفتم آرزوها مدنظر نیست
قالیباف مساله‌محوری را از نکات مهم در برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و گفت: یک رویکرد نگاه جامعه است یعنی در برنامه هفتم آرزوها را در آن مد نظر قرار ندهیم و به مبنای ما توجه به رویکرد خانواده بوده است.
        
با برنامه هفتم زندگی کردم
قالیباف اظهار داشت: بدون شک اجرای این برنامه هم رفتار سیستمی و هم مدیریت قوی می خواهد، هر کدام ما توسط مردم انتخاب شوند ، مکلف هستند برنامه ای را که به قانون تبدیل شده است دنبال کنیم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: یکی از نگرانی که داریم این است که در دهه ۹۰ مشکلاتی داشتیم، در دهه ۹۰ نقدینگی ما ۲۶ برابر شد ولی رشد اقتصادی ما کمتر از یک درصد در طول این ۱۰ سال مشکلاتی را هم ایجاد کرد.
قالیباف خاطرنشان کرد: دولت در دهه ۹۰ می‌گفت ضرورت ندارد که برنامه بیاید در مجلس تصویب شود دولت خودش تصویب و اجرا می کند این چالش را داشتیم؛ من با این برنامه زندگی کردم، برای این برنامه حدود ۱۲۰ ساعت در صحن مجلس بحث شد و چند هفته در کمیسیون تلفیق بحث شده است صدها جلسه در طول این دو سال گذشته بین دولت و مجلس انجام شده است.
وی تصریح کرد: با اجرای قوی برنامه هفتم مشکلاتی که مردم دارند حل وفصل می شود، برنامه یک ضرورت دارد یکی از ضرورت های مهم اداره کشور برنامه است. بودجه و برنامه برای دولت نیست بودجه و برنامه قبل از اینکه دستورالعمل و روند دولت‌ها مشخص کند زندگی مردم است ما باور داشتیم که این برنامه تغییری در زندگی مردم ایجاد کند.
قالیباف خاطرنشان کرد: مخاطب و هدف برنامه خانواده است، طبق این برنامه خانواده‌ها باید بتوانند برنامه‌ریزی کنند، این نقشه و طرح ما است و گام به گام با قدرت آن را اجرا خواهیم کرد.
قدرت خرید خانوار باید حفظ شود
قالیباف گفت: درباره تورم و گرانی نکته مهمی که وجود دارد بحث ثبات در قیمت‌ها و نرخ ارز است، باید تلاش کنیم قدرت خرید خانوار را حفظ کنیم ما در برنامه هفتم پیش بینی کردیم که آنهایی که حداقل حقوق را که اکنون ۱۲ میلیون تومان است، در طول برنامه به میزانی که افزایش تورم است حقوقشان به میزانی رشد کند که زیر خطر فقر نروند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نرخ ارز گفت: وقتی تورم کشور ما با تورم جهانی یک تفاضلی پیدا می کند هر چقدر این فاصله بیشتر باشد ارزش پول ملی ما کاهش پیدا می کند، وقتی ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد هر کسی سعی می کند ارز بخرد، طلا بخرد چیزی که ارزش از دست ندهد تا در این بازار دچار مشکل نشود، یا ارز از کشور خارج می‌شود. باید تلاش کنیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم این کنترل تورم است که به ما کمک می کند که باعث ناترازی نشود.
قالیباف خاطرنشان کرد: ما با هوشمندسازی که سابقه آن در نیروی انتظامی که سکوی آن را در ۱۱۰ دیدید، کار را پیش بردیم، در شهرداری بیش از ۲۰۰ مانع برای کار هوشمندسازی بود که رفع شد،مصر هستیم که هوشمندسازی باعث صرفه‌جویی خواهد شد،بهره وری ایجاد می‌کند و سرمایه گذاری به وجود می آورد.
وی افزود: در برنامه هفتم یک ماده‌ای هم برای اتباع خارجی داریم که ماده ۸۶ برنامه است آنجا به طور قطع برای مرزهای شرقی بودجه گذاشته شده است انسداد کامل ورود افراد غیر مجاز است که در این برنامه پیش بینی شده است.
       
نام شما

آدرس ايميل شما

آرش
Iran, Islamic Republic of
سنگ مفت گنجشک مفت ----------گپ مفت
رییس مچلس بودی!!! یعنی چکاره بودی پس؟
پژمان
Iran, Islamic Republic of
حرف الکی!!!چهار سال رییس مجلس بودی چه گلی به سر کارمندان زدی..تو رو خدا بگو گه حرفتو باور کنیم
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1