تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۴۹۵۹۰۳
گفتوگوی کبنانیوز با رقیه هاشمی فتح؛
بخش دوم) نخبه کهگیلویه و بویراحمدی: توجه به آموزش و تربیت جوانان کلیدیترین عامل توسعه است / در مورد طرحهای شهید موسوی و شهید وزوایی بنیاد نخبگان چه میدانیم؟ / + فرصت جذب در دستگاههای اجرایی (مستعدان بخوانند)
۴
کبنا ؛
این پایگاه خبری در نظر دارد بهمناسبت دهه فجر و چهلوششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سلسلهگفتوگوهایی با مستعدان برتر کهگیلویه و بویراحمدی منتشر کند و در قالب آن از فرایندهای نخبگی، خدمات نظام به نخبگان و مسائل و مشکلات نخبگان را بررسی کند.
به گزارش کبنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 به تدریج فضایی فراهم شد که افراد مستعد بتوانند از فرصتهای برابر جهت رشد و تعالی علمی استفاده کنند. هر چند تا نیمه اول دهه 1380 نهادی که مستقیماً راهبری نخبگان را بر عهده داشته باشد، به وجود نیامده بود، اما در سال 1385 بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی، جذب و پشتیبانی مادی و معنوی از نخبگان شکل گرفت. این بنیاد در پی آن است با فراهم کردن بستر مناسب، افراد مستعد و نخبه را در مسیر شکوفایی توانمندیها و نوآوریهایشان یاری دهد و ارتباط موثری بین این استعدادها و نیازهای علمی و صنعتی کشور برقرار کند. از سوی دیگر، بنیاد نخبگان با تشویق به فعالیت در حوزههای تخصصی و ارتقای جایگاه علمی کشور، از شیب تند مهاجرت نخبگان تا حدی زیادی کاسته است.
بنیاد ملی نخبگان، دارای مراکزی در استانهای کشور است. تاکنون مستعدان برتر زیادی از حمایتهای مادی و معنوی بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد بهره بردهاند. ازاینرو به مناسبت دهه فجر و چهلوششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در پایگاه خبری کبنا نیوز تصمیم گرفتهایم جهت شناسایی حمایتهای بنیاد نخبگان استان از مستعدان برتر، طی سلسلهگفتوگوهایی با این مستعدان، ضمن معرفی آنها به افکار عمومی در کهگیلویه و بویراحمد، دیگر افراد مستعد را نیز از این فرصتهای بنیاد نبخگان مطلع سازیم.
رقیه هاشمی فتح دانشآموخته مقطع دکتری شیمی از دانشگاه یاسوج، دیگر مستعد برتری است که در این پایگاه خبری به گفتوگو با او پرداختهایم.
این مستعد کهگیلویه و بویراحمدی دانشآموخته مقطع دکتری رشته شیمی معدنی با معدل 19.63 از دانشگاه یاسوج در سال 1396 است. انتشار ۱۱ مقاله داخلی، ۲ مقاله علمی پژوهشی و ۲۳ مقاله ISI حاصل کارهای پژوهشی وی میباشد.
وی در ادامه ضمن معرفی خود، با اشاره به سوابق تدریسش گفت: از سال ۱۳۹۰ تاکنون در دانشگاههای مختلفی از جمله دانشگاه یاسوج، دانشکده نفت و گاز گچساران، دانشگاه پیام نور واحدهای یاسوج و گچساران، دانشگاههای علمی کاربردی شماره یک و دو گچساران، دانشگاه علمی کاربردی بویرصنعت یاسوج و دانشگاه فراز گچساران تدریس داشتهام.
هاشمی فتح ضمن ابراز رضایت از طرحهای بنیاد نخبگان، این بنیاد را اینگونه معرفی کرد: بنیاد نخبگان یکی از نهادهای دولتی است که با هدف شناسایی، حمایت و توسعه استعدادهای برتر و نخبگان علمی و فرهنگی تأسیس شده است. این بنیاد زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت میکند و هدف آن ایجاد بستر مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادها و نخبگان کشور است.
وی ادامه داد: مسئولیتهای این بنیاد شامل شناسایی نخبگان، ارائه تسهیلات و حمایتهای مالی، برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههای تخصصی، ایجاد شبکههای ارتباطی بین نخبگان و دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، و همچنین ترویج فرهنگ علم و دانش در جامعه است.
هاشمی فتح از طریق یکی از طرحهای بنیاد نخبگان جذب دستگاههای اجرایی شده است. وی در این خصوص گفت: از طریق بنیاد نخبگان و طرح شهید موسوی در آموزش و پرورش جذب شدم و به عنوان دبیر شیمی در خدمت دانشآموزان شهر گچساران میباشم.
گفتنی است طرح شهید موسوی برای بهرهگیری هرچه بیشتر از ظرفیت استعدادهای برتر و نخبگان جوان در سراسر کشور به اجرا درآمده است؛ در واقع، این طرح برای عمل به تکلیف مقرر در ماده ۱۱ آیین نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی و استعدادهای برتر و نخبه در دستگاههای اجرایی مصوب هیأت وزیران توسط بنیاد نخبگان در حال اجراست؛ مستعدان برتری که شرایط مندرج در آئیننامه مذبور را داشته باشند، میتوانند از طریق این طرح، در دستگاههای اجرایی جذب شوند.
هاشمی فتح در ادامه به نحوه آشنایی خود با بنیاد نخبگان اشاره کرد و گفت: آشنایی من با بنیاد نخبگان از طریق اطلاعرسانی دانشگاه یاسوج در سال ۱۳۹۴ بود. پس از این نیز سعی کردم از فرصتهای آن استفاده کنم.
وی افزود: بنیاد نخبگان امتیازات و طرحهای زیادی برای دانشآموزان، دانشجویان، دانشآموختگان، مخترعان، طلاب و... ارائه میدهد که شامل حمایتهای مالی برای تحصیلات و پژوهشها، برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههای تخصصی، فرصتهای پژوهشی و همکاری با مراکز تحقیقاتی و همچنین معرفی به بازار کار و شبکهسازی با سایر نخبگان میباشد.
این مستعد برتر خود تاکنون از دو طرح بنیاد نخبگان استفاده کرده است؛ وی در این زمینه گفت: من از دو طرح بنیاد استفاده کردهام. مورد اول، دریافت کمک هزینه تحصیلی (طرح شهید وزوایی) و مورد دوم جذب نخبگان در دستگاهای اجرایی (طرح شهید موسوی) بود.
گفتنی است در قالب طرح شهید وزوایی (شیوهنامه توسعه فعالیتهای علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور)، تسهیلات و اعتبارات علمی و فرهنگی به دانشجویان مستعد دانشگاههای سراسر کشور توسط بنیاد ملی نخبگان اعطاء میشود. هدف از اجرای این طرح، شناسایی دقیق دانشجویان مستعد، هدایت دانشجویان به زمینههای تخصصی، پشتیبانی از فعالیت نخبگانی و کمک به پیشرفت دانشجویان است. معیار شناسایی دانشجویان مستعد نیز شامل فعالیتهای آموزشی، فعالیتهای پژوهشی، فعالیتهای فناورانه و علمی، اجتماعی و فرهنگی است.
هاشمی فتح در ادامه با اشاره به روند اخذ طرحهای بنیاد نخبگان گفت: برای دریافت فرصتها، مستعدان باید در زمان تعیینشده از طرف بنیاد به وبسایت بنیاد نخبگان مراجعه کنند، شیوهنامه مربوط به طرح مورد نظر را مطالعه نمایند و مدارک خود را در سیستم ارسال کنند، مدارک بررسی میگردد و امتیازات محاسبه میشود و با دریافت امتیاز مورد نظر، مدارک به کار گروه فرستاده میشود و بعد از تایید نهایی توسط کار گروه تخصصی فرد میتواند از امتیازات آن طرح استفاده نماید.
وی با اشاره به یکی از دغدغههای عمومی عنوان کرد: در بنیاد نخبگان، فرآیند شناسایی و اعطای امتیازات به صورت شفاف و بر اساس شایستگیها و مدارک علمی انجام میشود. بنابراین، سفارش و ارتباطات غیررسمی تأثیری در دریافت این امتیازات ندارد و معیارها بر اساس توانمندیها و دستاوردهای علمی است.
وی ادامه داد: بنیاد نخبگان با مستعدان رفتاری حمایتی و تشویقی دارد. آنها به برگزاری جلسات مشاوره، ارائه راهنماییهای علمی و حرفهای میپردازند و از نظر برخورد و رفتار اجتماعی بسیار عالی هستند.
هاشمی در ادامه عنوان کرد: توصیه میکنم دانشجویان همیشه به فعالیتهای علمی و پژوهشی توجه کنند و در رویدادهای علمی شرکت نمایند و اجازه ندهند ویژگی دانشپژوهی درونشان بمیرد. همیشه به دنبال یادگیری مهارتهای جدید باشند و از فرصتهای موجود به بهترین نحو استفاده کنند و هرگز ناامید نشوند.
این نخبه کهگیلویه و بویراحمدی با اشاره به وضعیت توسعهنیافتگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلفی نتوانسته توسعه پیدا کند. برخی از این دلایل شامل کمبود زیرساختهای لازم، مشکلات اقتصادی و همچنین ضعف در برنامهریزی و مدیریت منابع است.
وی افزود: از طرفی این استان به دلیل کوچک بودن، روابط سیاسی و زد و بندهای سیاسی بیشتر بر آن حاکم است و برخی از افراد و مدیران نه بر اساس شایستگی و توانایی، بلکه بر اساس روابط سیاسی انتخاب شدهاند.
وی در مورد راههای برونرفت از توسعهنیافتگی گفت: باید مدیران اجرایی استان توان داشته باشند که بتوانند مسئولین کشوری را به نقاط محروم استان بیاورند و از سرمایهگذار نیز دعوت کنند و بستر اجراییشدن طرحها را آماده نمایند که چندین کارخانه و شرکت در شهرستانها احداث گردد تا اوضاع اقتصادی بهبود یابد و تا حدودی جوانان بیکار تحصیل کرده و جویای کار استان مشکلشان حل گردد و همچنین توجه به آموزش و تربیت جوانان بهعنوان یکی از کلیدیترین عوامل توسعه، ضروری است.
وی در پایان گفت: در ادامه به بررسی مرحله به مرحله راهکارهایی که بر اساس آموزش و تربیت جوانان میتواند به توسعه استان کمک کند، میپردازم:
- راهاندازی مراکز آموزش فنی و حرفهای در سطح استان برای ارائه مهارتهای لازم به جوانان در حوزههای مختلف، مانند صنایع دستی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و خدمات.
- همکاری با صنایع و کسبوکارهای محلی برای ایجاد برنامههای کارآموزی که به جوانان این امکان را میدهد تا تجربه عملی کسب کنند و مهارتهای خود را تقویت کنند.
- برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی در زمینه کارآفرینی، مدیریت کسبوکار و نوآوری برای جوانان، بهویژه در دانشگاهها و مراکز آموزشی.
- ایجاد صندوقهای حمایتی و مشاورهای برای کارآفرینان نوپا به منظور تأمین مالی و مشاوره در مراحل اولیه راهاندازی کسبوکار.
-تشویق و ترغیب جوانان به شرکت در فعالیتهای اجتماعی و داوطلبانه برای تقویت حس مسئولیتپذیری و همکاری در جامعه.
-توسعه فرهنگ پژوهش در دانشگاهها و تشویق دانشجویان به انجام پروژههای پژوهشی و نوآورانه و حمایت از آنها از طریق تأمین منابع مالی و مشاوره.
دانشجویان و فارغالتحصیلان برای آشنایی با طرحهای بنیاد نخبگان و استفاده از این طرحها، میتوانند [اینجا] کلیک کنند.
به گزارش کبنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 به تدریج فضایی فراهم شد که افراد مستعد بتوانند از فرصتهای برابر جهت رشد و تعالی علمی استفاده کنند. هر چند تا نیمه اول دهه 1380 نهادی که مستقیماً راهبری نخبگان را بر عهده داشته باشد، به وجود نیامده بود، اما در سال 1385 بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی، جذب و پشتیبانی مادی و معنوی از نخبگان شکل گرفت. این بنیاد در پی آن است با فراهم کردن بستر مناسب، افراد مستعد و نخبه را در مسیر شکوفایی توانمندیها و نوآوریهایشان یاری دهد و ارتباط موثری بین این استعدادها و نیازهای علمی و صنعتی کشور برقرار کند. از سوی دیگر، بنیاد نخبگان با تشویق به فعالیت در حوزههای تخصصی و ارتقای جایگاه علمی کشور، از شیب تند مهاجرت نخبگان تا حدی زیادی کاسته است.
بنیاد ملی نخبگان، دارای مراکزی در استانهای کشور است. تاکنون مستعدان برتر زیادی از حمایتهای مادی و معنوی بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد بهره بردهاند. ازاینرو به مناسبت دهه فجر و چهلوششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در پایگاه خبری کبنا نیوز تصمیم گرفتهایم جهت شناسایی حمایتهای بنیاد نخبگان استان از مستعدان برتر، طی سلسلهگفتوگوهایی با این مستعدان، ضمن معرفی آنها به افکار عمومی در کهگیلویه و بویراحمد، دیگر افراد مستعد را نیز از این فرصتهای بنیاد نبخگان مطلع سازیم.
رقیه هاشمی فتح دانشآموخته مقطع دکتری شیمی از دانشگاه یاسوج، دیگر مستعد برتری است که در این پایگاه خبری به گفتوگو با او پرداختهایم.
این مستعد کهگیلویه و بویراحمدی دانشآموخته مقطع دکتری رشته شیمی معدنی با معدل 19.63 از دانشگاه یاسوج در سال 1396 است. انتشار ۱۱ مقاله داخلی، ۲ مقاله علمی پژوهشی و ۲۳ مقاله ISI حاصل کارهای پژوهشی وی میباشد.
وی در ادامه ضمن معرفی خود، با اشاره به سوابق تدریسش گفت: از سال ۱۳۹۰ تاکنون در دانشگاههای مختلفی از جمله دانشگاه یاسوج، دانشکده نفت و گاز گچساران، دانشگاه پیام نور واحدهای یاسوج و گچساران، دانشگاههای علمی کاربردی شماره یک و دو گچساران، دانشگاه علمی کاربردی بویرصنعت یاسوج و دانشگاه فراز گچساران تدریس داشتهام.
هاشمی فتح ضمن ابراز رضایت از طرحهای بنیاد نخبگان، این بنیاد را اینگونه معرفی کرد: بنیاد نخبگان یکی از نهادهای دولتی است که با هدف شناسایی، حمایت و توسعه استعدادهای برتر و نخبگان علمی و فرهنگی تأسیس شده است. این بنیاد زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت میکند و هدف آن ایجاد بستر مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادها و نخبگان کشور است.
وی ادامه داد: مسئولیتهای این بنیاد شامل شناسایی نخبگان، ارائه تسهیلات و حمایتهای مالی، برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههای تخصصی، ایجاد شبکههای ارتباطی بین نخبگان و دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، و همچنین ترویج فرهنگ علم و دانش در جامعه است.
هاشمی فتح از طریق یکی از طرحهای بنیاد نخبگان جذب دستگاههای اجرایی شده است. وی در این خصوص گفت: از طریق بنیاد نخبگان و طرح شهید موسوی در آموزش و پرورش جذب شدم و به عنوان دبیر شیمی در خدمت دانشآموزان شهر گچساران میباشم.
گفتنی است طرح شهید موسوی برای بهرهگیری هرچه بیشتر از ظرفیت استعدادهای برتر و نخبگان جوان در سراسر کشور به اجرا درآمده است؛ در واقع، این طرح برای عمل به تکلیف مقرر در ماده ۱۱ آیین نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی و استعدادهای برتر و نخبه در دستگاههای اجرایی مصوب هیأت وزیران توسط بنیاد نخبگان در حال اجراست؛ مستعدان برتری که شرایط مندرج در آئیننامه مذبور را داشته باشند، میتوانند از طریق این طرح، در دستگاههای اجرایی جذب شوند.
هاشمی فتح در ادامه به نحوه آشنایی خود با بنیاد نخبگان اشاره کرد و گفت: آشنایی من با بنیاد نخبگان از طریق اطلاعرسانی دانشگاه یاسوج در سال ۱۳۹۴ بود. پس از این نیز سعی کردم از فرصتهای آن استفاده کنم.
وی افزود: بنیاد نخبگان امتیازات و طرحهای زیادی برای دانشآموزان، دانشجویان، دانشآموختگان، مخترعان، طلاب و... ارائه میدهد که شامل حمایتهای مالی برای تحصیلات و پژوهشها، برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههای تخصصی، فرصتهای پژوهشی و همکاری با مراکز تحقیقاتی و همچنین معرفی به بازار کار و شبکهسازی با سایر نخبگان میباشد.
این مستعد برتر خود تاکنون از دو طرح بنیاد نخبگان استفاده کرده است؛ وی در این زمینه گفت: من از دو طرح بنیاد استفاده کردهام. مورد اول، دریافت کمک هزینه تحصیلی (طرح شهید وزوایی) و مورد دوم جذب نخبگان در دستگاهای اجرایی (طرح شهید موسوی) بود.
گفتنی است در قالب طرح شهید وزوایی (شیوهنامه توسعه فعالیتهای علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور)، تسهیلات و اعتبارات علمی و فرهنگی به دانشجویان مستعد دانشگاههای سراسر کشور توسط بنیاد ملی نخبگان اعطاء میشود. هدف از اجرای این طرح، شناسایی دقیق دانشجویان مستعد، هدایت دانشجویان به زمینههای تخصصی، پشتیبانی از فعالیت نخبگانی و کمک به پیشرفت دانشجویان است. معیار شناسایی دانشجویان مستعد نیز شامل فعالیتهای آموزشی، فعالیتهای پژوهشی، فعالیتهای فناورانه و علمی، اجتماعی و فرهنگی است.
هاشمی فتح در ادامه با اشاره به روند اخذ طرحهای بنیاد نخبگان گفت: برای دریافت فرصتها، مستعدان باید در زمان تعیینشده از طرف بنیاد به وبسایت بنیاد نخبگان مراجعه کنند، شیوهنامه مربوط به طرح مورد نظر را مطالعه نمایند و مدارک خود را در سیستم ارسال کنند، مدارک بررسی میگردد و امتیازات محاسبه میشود و با دریافت امتیاز مورد نظر، مدارک به کار گروه فرستاده میشود و بعد از تایید نهایی توسط کار گروه تخصصی فرد میتواند از امتیازات آن طرح استفاده نماید.
وی با اشاره به یکی از دغدغههای عمومی عنوان کرد: در بنیاد نخبگان، فرآیند شناسایی و اعطای امتیازات به صورت شفاف و بر اساس شایستگیها و مدارک علمی انجام میشود. بنابراین، سفارش و ارتباطات غیررسمی تأثیری در دریافت این امتیازات ندارد و معیارها بر اساس توانمندیها و دستاوردهای علمی است.
وی ادامه داد: بنیاد نخبگان با مستعدان رفتاری حمایتی و تشویقی دارد. آنها به برگزاری جلسات مشاوره، ارائه راهنماییهای علمی و حرفهای میپردازند و از نظر برخورد و رفتار اجتماعی بسیار عالی هستند.
هاشمی در ادامه عنوان کرد: توصیه میکنم دانشجویان همیشه به فعالیتهای علمی و پژوهشی توجه کنند و در رویدادهای علمی شرکت نمایند و اجازه ندهند ویژگی دانشپژوهی درونشان بمیرد. همیشه به دنبال یادگیری مهارتهای جدید باشند و از فرصتهای موجود به بهترین نحو استفاده کنند و هرگز ناامید نشوند.
این نخبه کهگیلویه و بویراحمدی با اشاره به وضعیت توسعهنیافتگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلفی نتوانسته توسعه پیدا کند. برخی از این دلایل شامل کمبود زیرساختهای لازم، مشکلات اقتصادی و همچنین ضعف در برنامهریزی و مدیریت منابع است.
وی افزود: از طرفی این استان به دلیل کوچک بودن، روابط سیاسی و زد و بندهای سیاسی بیشتر بر آن حاکم است و برخی از افراد و مدیران نه بر اساس شایستگی و توانایی، بلکه بر اساس روابط سیاسی انتخاب شدهاند.
وی در مورد راههای برونرفت از توسعهنیافتگی گفت: باید مدیران اجرایی استان توان داشته باشند که بتوانند مسئولین کشوری را به نقاط محروم استان بیاورند و از سرمایهگذار نیز دعوت کنند و بستر اجراییشدن طرحها را آماده نمایند که چندین کارخانه و شرکت در شهرستانها احداث گردد تا اوضاع اقتصادی بهبود یابد و تا حدودی جوانان بیکار تحصیل کرده و جویای کار استان مشکلشان حل گردد و همچنین توجه به آموزش و تربیت جوانان بهعنوان یکی از کلیدیترین عوامل توسعه، ضروری است.
وی در پایان گفت: در ادامه به بررسی مرحله به مرحله راهکارهایی که بر اساس آموزش و تربیت جوانان میتواند به توسعه استان کمک کند، میپردازم:
- راهاندازی مراکز آموزش فنی و حرفهای در سطح استان برای ارائه مهارتهای لازم به جوانان در حوزههای مختلف، مانند صنایع دستی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و خدمات.
- همکاری با صنایع و کسبوکارهای محلی برای ایجاد برنامههای کارآموزی که به جوانان این امکان را میدهد تا تجربه عملی کسب کنند و مهارتهای خود را تقویت کنند.
- برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی در زمینه کارآفرینی، مدیریت کسبوکار و نوآوری برای جوانان، بهویژه در دانشگاهها و مراکز آموزشی.
- ایجاد صندوقهای حمایتی و مشاورهای برای کارآفرینان نوپا به منظور تأمین مالی و مشاوره در مراحل اولیه راهاندازی کسبوکار.
-تشویق و ترغیب جوانان به شرکت در فعالیتهای اجتماعی و داوطلبانه برای تقویت حس مسئولیتپذیری و همکاری در جامعه.
-توسعه فرهنگ پژوهش در دانشگاهها و تشویق دانشجویان به انجام پروژههای پژوهشی و نوآورانه و حمایت از آنها از طریق تأمین منابع مالی و مشاوره.
دانشجویان و فارغالتحصیلان برای آشنایی با طرحهای بنیاد نخبگان و استفاده از این طرحها، میتوانند [اینجا] کلیک کنند.