تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۴۳۰۸۶۴
انتخابات 1400 و اما و اگرها؛

خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

۱
خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار
کبنا ؛دیروز یک اصولگرا که خود را دبیرکل جبهه حامیان ولایت با نام دلاور صیامی معرفی کرده، به خبرگزاری پانا گفته اصولگرایان پنج نامزد برای شهرداری آینده تهران در نظر گرفته‌اند: «آقایان مرتضی طلایی، سعید محمد، هابیل درویش، رستم قاسمی و مجتبی عبداللهی از گزینه‌های احتمالی، مطرح و جدی اصولگرایان برای شهرداری تهران هستند». نکته درخورتأمل اینکه بیشتر این گزینه‌ها، سابقه نظامی دارند یا در مراکز وابسته به نهادهای نظامی کار کرده‌اند و سه نفر از آنها نیز از نزدیکان قالیباف در شهرداری و شورای شهرند! علت این انتخاب‌ها البته در ادامه گفته آقای صیامی روشن‌تر می‌شود که گفته: «بنده سال‌ها به‌عنوان بازرس ویژه آقای قالیباف در شهرداری تهران حضور داشتم». مشخص است اصولگرایان از همین حالا قباله دولت و شوراهای شهر را به نام خود زده‌شده می‌بینند و تقسیم سهم را شروع کرده‌اند. انتخاب گزینه‌های شهرداری تهران، آن‌هم از هم‌اکنون را اگر کنار انتشار آن فهرست کابینه‌های فرضی قرار دهیم، پازل کامل‌تر می‌شود؛ اتفاقی که در دوره‌های قبل وجود نداشت. به احتمال زیاد، وقتی اصولگرایان تا اینجا جلو آمده‌اند بالطبع مدیریت‌های میانی در وزارتخانه‌ها، سازمان‌های و شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه هم در حال تقسیم است و زنبیل‌ها به صف شده! مشهورترین چهره در میان این افراد، مرتضی طلایی‌زاده، متولد ۱۳۳۷ در اصفهان و یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به محمدباقر قالیباف است. او از فرماندهی بسیج و سپاه و پلیس اصفهان شروع کرد تا در نهایت بعد از ریاست بر پلیس تهران، لباس نظامی را سال 86 و بعد از بازنشستگی با درجه سرتیپی از تن کند و کت‌و‌شلوار‌پوش برای 10 سال راهی شورای شهر شد و سال‌ها عضو و نایب‌رئیس شورای شهر تهران بود. در ماجرای املاک نجومی، نام او هم به‌عنوان یکی از دریافت‌کنندگان در آن فهرست دیده می‌شد. بر اساس اسناد موجود در شهرداری تهران، این میزان بدهی نزدیک 69 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بسیاری معتقدند با احتساب 69 هزار میلیارد تومان بدهی و درآمد سالانه کمتر از 20 هزار میلیاردی شهرداری، مدیریت شهری در دوران شورای شهر چهارم عملا چهار سال بعد از خود را پیشاپیش فروخته بود و چیزی جز زمین سوخته برای پس از خود به جای نگذاشته بود. دوران مدیریت شورای چهارم که طلایی از آن به‌عنوان «دوران سرعت و شتاب» یاد می‌کند، به خاطر فروش گسترده تراکم به‌شدت مورد انتقاد بوده است. منتقدان می‌گویند کارنامه این دوره از طریق تراکم‌فروشی بی‌برنامه و وقتی دیگر چیزی برای فروش باقی نماند از طریق استقراض بانکی رقم خورد. اگر او شهردار تهران شود، دومین پلیسی است که به ریاست بلدیه پایتخت می‌رسد؛ درست شبیه رئيسش، قالیباف. طلایی هم‌زمان با عضویتش در شورای شهر تهران، در انتخابات نهمین دوره مجلس از حوزه اصفهان شرکت کرد و پس از رقابت در دو مرحله، از حضور در مجلس بازماند. ریاست ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ نیز بر عهده او بود. طلایی برای انتخابات شورای پنجم شهر تهران، ابتدا موفق به کسب صلاحیت نشد. تأیید صلاحیت نامزدهای شوراهای شهر با نمایندگان مجلس همان شهر است. صلاحیت او در تجدید‌نظر گرچه در نهایت تأیید شد، اما نتوانست آرای کافی برای ورود به شورای شهر را کسب کند و با حدود ۵۴۰ هزار رأی اختلاف با آخرین فرد منتخب، نفر بیست‌و‌پنجم شد.
۱۵ مهرماه سال ۱۳۹۷، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تغییر کرد و با حکم سرلشکر جعفری، فرمانده پیشین سپاه پاسداران، سعید محمد جانشین سردار عبداللهی شد. این انتصاب در سپاه با انتصاب‌های پیشین تفاوت‌هایی داشت. سعید محمد به‌عنوان چهره‌ای جوان و از نسل دوم سپاه، به‌ سمت فرمانده ارشد بازوی مهندسی و عمرانی سپاه منصوب شد. سعید محمد، متولد سال ۱۳۴۷ در تهران است. درجه نظامی سعید محمد سرتیپ دوم پاسدار است؛ البته او کمتر با لباس نظامی در مجامع عمومی حاضر می‌شود. با نزدیک‌شدن به انتخابات 1400، نام سعید محمد هم به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست‌جمهوری در اردوگاه اصولگرایی شنیده می‌شد تا اینکه کم‌کم نام او از گزینه ریاست‌جمهوری به گزینه شهرداری تهران تغییر پیدا کرد و گوشه و کنار، برخی چهره‌های اصولگرا به این اشاره کردند که او را نه برای ریاست‌جمهوری، بلکه برای شهرداری تهران در نظر گرفته‌اند. ۱۷ آبان سال ۹۹ توافق‌نامه ۲۰‌ هزار میلیارد تومانی برای توسعه مجتمع فولاد بناب بین گروه مالی گردشگری با قرارگاه خاتم‌الانبیا امضا شد. قرارداد قرارگاه خاتم‌الانبیا انتقاد‌هایی را در میان اصولگرایان برانگیخت. سایت الف متعلق به احمد توکلی خواستار «شفاف‌سازی» در‌این‌باره شد. سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا، در واکنش به انتقادها در این رابطه گفت ملاک برای این قرارگاه، «شخصیت حقوقی سازمان‌هاست». او توضیح داد این قرارگاه دنبال رشد اقتصادی و زیربنایی ایران است.
گزینه بعدی، هابیل درویشی، مدیرعامل سابق متروی تهران در زمان قالیباف است. برخی او را مدیری منتسب به حلقه احمدی‌نژاد می‌دانند که همان زمان نیز عنوان شد او به سفارش رئیس‌جمهور وقت به‌عنوان مدیر مترو انتخاب شده بود. مردی که با وجود شایعه‌هایی که درباره اختلاف‌هایش با محمدباقر قالیباف شنیده می‌شد، تا پایان دوره مدیریت وی همچنان در پست خود باقی ماند. هابیل درویشی که بعد از روی‌کارآمدن تیم جدید مدیریت شهرداری از سمت خود استعفا داده بود، با حکم سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، به سمت رئیس بنیاد تعاون ناجا منصوب شد. درویشی پس از استعفا از سمت مدیرعاملی متروی تهران، مدتی به‌عنوان مدیرعامل گروه اقتصادی مفید در ستاد اجرائی فرمان امام‌(‌ره‌) مشغول به کار بود و پس از آن با نقل‌مکان به نیروی انتظامی رفت. زمانی که دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه مقام‌های مسئول ایران اعمال کرد، در بین افراد تحریم‌شده نام یک مسئول سابق حمل‌ونقلی نیز دیده می‌شد؛ این شخص کسی نبود جز هابیل درویشی. رستم قاسمی، وزیر نفت احمدی‌نژاد گزینه چهارم است. او هم سابقه نظامی دارد و به نوعی سلف سعید محمد محسوب می‌شود؛ چون در دوره‌ای فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا بوده است؛  او اخیرا در پاسخ به این پرسش که فرض بر اینکه شما به‌عنوان کاندیدای نظامی در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کنید، دولت نظامی آینده چه رویکردی در قبال برجام خواهد داشت؟ گفته است: من فرد نظامی به معنای فرمانده نیستم. من در دوران جنگ هم کار رزمی-مهندسی می‌کردم. بعد از جنگ نیز کلا در حوزه سازندگی کشور بودم. مقطعی هم در وزارت نفت بودم. وقتی بعد از دولت دهم به سپاه برگشتم، به دلیل رفاقت و ارتباطات طولانی که با شهید سلیمانی داشتم، پیشنهاد دادند به ایشان کمک کنم و این فرصت خوبی برای من بود. من فردی اقتصادی هستم و روی این موضوع کار می‌کنم. شاید کمتر کسی در کشور وجود داشته باشد که در همه حوزه‌ها کار کرده است. اینکه کسی بگوید یک‌شبه و یک‌ساله کشور را درست می‌کنم، وعده‌های توخالی داده است. این وعده‌ها دست‌نیافتنی است، ولی اینکه در زمانی منطقی تغییر ریل در کشور داشته باشیم، زمان زیادی نمی‌خواهد. در یک سال می‌شود تغییر ریل را طراحی کرد. گزینه آخر، مجتبی عبداللهی است. اما او کیست؟ سال 95 در تصمیمی ناگهانی چهار معاون شهردار وقت تهران تغییر کردند. 
میثم امرودی از معاونت اجتماعی کنار گذاشته شد و یار صمیمی محمدباقر قالیباف از معاونت خدمات شهری به این معاونت آمد. حضور عجیب مجتبی عبداللهی که سابقه کاری‌اش نسبتی با معاونت همیشه بحران‌زده اجتماعی نداشت، این انتصاب را به فهرست انتصاب‌های انتخاباتی شهردار پیشین تهران اضافه کرد.
اسکان‌نیوز چندی قبل نوشته بود: «بر اساس نامه‌ای که اخیرا به شهردار تهران ارسال شده، وضعیت این معاونت در سال‌های 95 و 96 تشریح شده است. در این گزارش اشاره شده که معاونت امور اجتماعی و فرهنگی به‌صورت تنخواه‌گردان اداره می‌شود و در امور مالی معاونت هیچ‌گونه انسجامی وجود ندارد. اداره کل امور مالی شهرداری، نظارت مستقیم و مؤثری بر نحوه هزینه‌کرد اعتبارات این معاونت ندارد که این موضوع، زمینه بروز خسارت را فراهم کرده است. عدم تسویه تنخواه پرداختی به معاونت مذکور به میزان 280 میلیارد ریال از سال 1394 تاکنون، مؤید این مطلب است.
در این نامه به قراردادهای اداره کل برنامه‌ریزی و دفتر مطالعات معاونت اجتماعی و فرهنگی هم پرداخته شده است. در این اداره دو فقره قرارداد مطالعاتی جمعا به ارزش 17 میلیارد ریال منعقد شده است‌ و خدمتی از بابت قراردادها ارائه نشده ‌». مجبتی عبداللهی بعد از آمدن تیم جدید در سال 96 از شهرداری تهران رفت و مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه استان تهران شد!
نام شما

آدرس ايميل شما

خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

شاید کمتر کسی در کشور وجود داشته باشد که در همه حوزه‌ها کار کرده است. اینکه کسی بگوید ...
انتخابات ۱۴۰۰ با قانون فعلی؟!

انتخابات ۱۴۰۰ با قانون فعلی؟!

نمایندگان مجلس که به‌جای بررسی لایحه کارشناسی‌شده دولت ترجیح دادند طرحی سیاسی و در جهت ...
تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1