کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نفوذ سرمایه‌داری در برخی روحانیون و مداحان

5 اسفند 1399 ساعت 3:44

 یکی از دغدغه‌های موجود در قشر مذهبی جامعه، روایت‌های بعضا نادرست از مسائل دینی است. با جست‌وجو در میان علل این رویداد، کسب درآمد از مراسمات مذهبی یکی از مسائل مهم در این چالش است. منشور روحانیت امام به‌خوبی خطر این موضوع را به جامعه دینی کشور یادآور شده است.


 یکی از دغدغه‌های موجود در قشر مذهبی جامعه، روایت‌های بعضا نادرست از مسائل دینی است. با جست‌وجو در میان علل این رویداد، کسب درآمد از مراسمات مذهبی یکی از مسائل مهم در این چالش است. منشور روحانیت امام به‌خوبی خطر این موضوع را به جامعه دینی کشور یادآور شده است.
 پولدار باشید!

آرمان ملی نوشت: «روحانیت متعهد، به خون سرمایه‌داران زالو‌صفت تشنه است و هرگز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت. آنها با زهد و تقوا و ریاضت درس خوانده‌اند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی نیز به همان شیوه زاهدانه و با فقر و تهیدستی و عدم تعلق به تجملات دنیا زندگی کرده‌اند و هرگز زیر بار منت و ذلت نرفته‌اند. دقت و مطالعه در زندگی علمای سلف، حکایت از فقر و نهایتا روح پرفتوت آنان برای کسب معارف می‌کند که چگونه در پرتو نور شمع و شعاع قمر تحصیل کرده‌اند و با قناعت و بزرگواری زیستند.» شاید اگر در این دوره کسی جسارت بیان این جملات را داشته باشد، باید منتظر هجمه‌های فراوان از سوی برخی روحانیون صاحب‌نام باشد، روحانیونی که معتقدند: «بچه حزب‌اللهی بايد پولدار باشد اگر پول نداريد عرضه نداريد! بايد عرضه داشته باشيد!» با این وجود سخنانی که در ابتدای متن نقل شد، بخشی از بیانات امام خمینی، بنیان‌گذار کبیر انقلاب است. اخیرا و در سالگرد صدور منشور روحانیت، مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی اعتراضات گسترده‌ای را خطاب به برخی مداحان، روحانیون و رویکردهای تجاری این اقشار در بستر صدا‌وسیما مطرح کرد.
   روایت غلط 
در روزهای مختلف سال و خصوصا در روزهای نزدیک به مراسمات مذهبی، ویژه‌برنامه‌های مذهبی بسیاری از صداوسیما پخش می‌شود. علاوه بر این شبکه قرآن صداوسیما نیز در اغلب ایام سال میزبان مداحانی از اقشار گوناگون است. این موضوع به خودی خود واجد ایراد نیست اما مشکل از آنجا ایجاد می‌شود که دو پیامد برای این موضوع به وجود می‌آید. اولین پیامد بیان روایت‌ها با برداشت‌های شخصی برای دیده شدن بیشتر و جلوگیری از تکراری شدن صحبت‌هاست. 
  قرائت برای کسب درآمد!
امر دوم که بدون شک ارتباط تنگاتنگی با سرفصل اول دارد، مسائل مربوط به کسب درآمد است و زمانی که این سخنرانی‌ها در بستر رسانه ملی انجام بگیرد، این احتمال شدت نیز خواهد یافت. تعدد جلسات مذهبی و کسب درآمد از این مراسمات می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای برخی سخنرانان و روحانیون با رویکردهای غلط باشد تا با ارائه مباحثی شنیده نشده، اقبال مستمعین و تعداد جلسات خود را با آسیب رساندن به اصل افزایش دهند. با تمامی این احوال هردو پیامد شمرده شده در نهایت از یک منبع تغذیه می‌شوند و آن مسائل مالی است؛ موضوعی که در دهه ابتدایی انقلاب اسلامی مورد تذکر بنیان‌گذار انقلاب قرار گرفت. 
منفعت‌طلبی 
مساله دیگری که باید بدان توجه کرد، بی‌توجهی‌هایی است که به‌نظر می‌رسد برای نظارت بر مراسمات انجام می‌گیرد. شاید نتوان همه هیئات مذهبی و تکیه‌های خانگی را تحت نظارت قرار داد اما بدون شک صداوسیما می‌تواند با گسترش دقت نظر خود بر برنامه‌های دینی و مهمانان دعوت شده، مقابل رویکرد منفعت‌طلبانه بایستد. صداوسیما به گواه اظهارنظر کارشناسان با مشکل میزان بازدیدکننده و برنامه‌های پربازدید مواجه است. با این حال مساله‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که افزایش میزان بازدید نباید علتی برای ایجاد مشکلات دینی باشد.
بیزینس‌من‌ها
در همین راستا روز گذشته مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با جماران تصریح کرد: «آنچه امروز تحت عنوان معارف و برنامه‌های دینی و مذهبی از صداوسیما پخش می‌شود، بسیار تامل‌برانگیز است. متاسفانه برخی دعاها بدون توجه به متن و سندی که دارند پخش می‌شوند. متاسفانه صداوسیما گاه تبدیل به محلی برای بیزینس یا به بیان دیگر معرفی «بیزینس‌من» های مداح شده است. برخی در تلویزیون تمرین صدا کرده و هرچه در زبانشان چرخید بیان می‌کنند. درحالی‌که نه محتوای کلام آنها اسلامی است و نه ادبیاتی که به کار می‌برند، فاخر. و نه دستاورد این اقدامشان موجب تحکیم دین و باور مردم و جذب جوانان به ائمه‌اطهار می‌شود.»


کد مطلب: 431204

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/431204/نفوذ-سرمایه-داری-برخی-روحانیون-مداحان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1