کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی تلف شدن 10 تن گربه ماهی در جاسک هرمزگان؛

مرگ مشکوک گربه‌ماهی‌‌ها در جاسک؛ احتمال وقوع یک سونامی یا زلزله بزرگ در جنوب ایران (فیلم)

1 ارديبهشت 1400 ساعت 0:42

گربه‌ماهی‌های مرده در ساحل جاسک شاید نشانه زلزله و سونامی است. این را اسکندر مقدونی نمی‌دانست اما حالا که می‌دانیم باید جدی بگیریم...


تعداد زیادی از گربه‌ماهیان تلف شده روز جمعه، ۱۳ فروردین‌ماه در یکی از سواحل شهرستان جاسک مشاهده شد و گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص علت بروز این حادثه در فضای مجازی صورت گرفت. از بلوم و آلودگی‌های زیست‌محیطی و نفتی تا رهاسازی این ماهی‌ها توسط صیادان، علت‌هایی بود که توسط افراد مختلفی  مطرح شد.
  


علت مرگ گربه ماهی‌ها؛ آیا زلزله بزرگ در پیش رو داریم

به گزارش کبنا، ۱۳ و ۲۵ فروردین امسال (۱۴۰۰) در دو نقطه متفاوت از ساحل جاسک حدود ۱۰۰ تن لاشه گربه‌ماهی پیدا شد. از همان روزهای اول آلودگی نفتی، بیماری ویروسی و فعالیت صیادی به عنوان مهمترین دلایل مرگ گربه‌ماهی‌ها مطرح شد اما جالب‌توجه‌ترین فرضیه مرگ این گربه‌ماهی‌ها را به وقوع زلزله و سونامی ربط می‌دهد.
مهدی زارع –استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی- این فرض را مطرح کرد. او با اشاره به سابقه مطالعاتی در دانشگاه توکیو بعد از زلزله ۲۰۱۱ ژاپن، توضیح می‌دهد که بر اساس مقاله‌ منتشرشده در سال ۲۰۱۴ تا ۷۰ درصد بین مرگ گربه‌ماهی‌ها و وقوع زلزله ارتباط سیستماتیک وجود دارد.
البته مشاهده لاشه گربه‌ماهی‌ها به این معنا نیست که وقوع زلزله و سونامی حتمی است. بلکه از نظر زلزله‌شناسان این یک پیش‌نشانگر است که اهمیت و ارزش بررسی علمی دارد. برای همین هم شاید لازم است محلی‌ها، ساکنان جاسک نسبت به هر نوع تغییر احتمالی هشیار باشند.

در چنین شرایطی طبیعتا بررسی سایر مولفه‌ها کمک بزرگی است تا بتوان نظر نسبتا دقیق‌تری برای احتمال وقوع زلزله داد اما در ساحل جاسک یا در منطقه مکران شبکه لرزه‌نگاری وجود ندارد تا از این طریق اطلاعات زلزله‌های کوچک ماه‌های قبل ثبت شده و حالا مورد بررسی قرار گیرد.
از سوی دیگر به گفته مهدی زارع این عضو پژوهشکده زلزله‌شناسی، قبل از وقوع زلزله تغییراتی در ساحل یا در نقاطی که گسل قرار است فعال شود، ایجاد می‌شود که این تغییر در حقیقت باعث تغییر در ترکیبات و هیدروژئوشیمی آب می‌شود که به طور خاص روی گربه‌ماهی‌ها اثر می‌گذارد.
گزارش پیش رو علاوه بر طرح یک فرضیه علمی درباره علت مرگ گربه‌ماهی‌های در ساحل جاسک، نگاهی تاریخی به گسل مکران و زلزله‌ و سونامی‌های جاسک داشته است زمانی که اسکندر مقدونی برای کشورگشایی راهی دریای مکران شد.

علت مرگ گربه ماه‌ها از زبان مدیرکل محیط زیست هرمزگان

 مدیرکل محیط زیست هرمزگان قبل از این گفته بود؛ آلودگی نفتی علت تلف شدن گربه ماهیان ساحل جاسک نبوده است، بلکه غرق شدن یک قایق صیادی علت این موضوع بوده است.
 «حییب مسیح تازیانی» مدیرکل محیط زیست هرمزگان در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد ماجرای تلف شدن گربه ماهیان در ساحل جاسک، بیان کرد: طبق بررسی نهایی که صورت گرفت، ظاهراً قایق یکی از صیادان غرق می‌شود و ماهی‌ها در ناحیه ساحلی پخش می‌شود.
 وی ادامه داد: طول ساحل ۳ الی ۴ کیلومتر است و چون ماهی‌ها در ساحل پخش شده، هر کس یک تخمین متفاوت زده از پنج تن تا بیست تن یک تعداد را گفته بودند، در حالی که بیش از ۵ تن نمی‌توان در قایق حمل کرد.
 تازیانی افزود: به شکل نرمال این ماهی‌های تلف شده را می‌توان پنج تن تخمین زد و ماهی‌ها توسط یک گروه صیادی روز شنبه از ساحل جمع آوری شده و برای پودر ماهی انتقال داده شده بودند.
 وی با اشاره به اتفاق مشابه در ماه‌های قبل، افزود: تقریباً حدود شش ماه پیش هم در همین نقطه از ساحل به مقدار خیلی کمتر در اثر دورریز صیادی این اتفاق افتاده بود، صیادها در طول سال با توجه به شرایط مدل صیادی خودشان را تغییر می‌دهند و همین گاهی باعث دورریز بعضی ماهی‌ها می‌شود.

 تازیانی گفت: آنچه واقعیت امر بود این است که چند تعداد از این قایق‌های صیادی، شب دوازدهم برای صیادی می‌روند و بعد از ظهر آن روز موقع برگشت به تلاطم امواج بر می‌خورند که یکی از آن قایق‌ها دچار سانحه می‌شود و متاسفانه محصولات از بین می‌رود و آلودگی نفتی علت این اتفاق نبوده است.
 وی در پایان در مورد ارزش این گونه افزود: از نظر محیط زیستی‌ها همه موجودات اکوسیستم ارزشمند هستند و هر موجودی جای خود را دارد، ارزش اقتصادی هر کدام متفاوت است که شیلات بر آن اساس و در شرایط متفاوت اجازه برداشت آنها را می‌دهد، ولی در مناطق خط ساحلی گربه ماهی به تعداد زیادی موجود است.
 
 علت مرگ گربه ماهیان در جاسک؛ آلودگی نفتی یا غرق شدن قایق صیادی؟!
   

حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شب پنج‌شنبه ۱۲ فروردین‌ماه گزارش شد که تعداد زیادی گربه‌ماهی در حدود یک کیلومتر از ساحل مقسا شهرستان جاسک دیده شده و همکاران ما در روز ۱۳ فروردین از این ساحل بازدید به عمل آوردند.
 تازیانی افزود: بر اساس نظر کارشناسان به نظر می‌رسد علت مرگ این ماهی‌ها بلوم و مسائل زیست‌محیطی نبوده، چراکه در صورت وجود آلودگی باید لاشه گونه‌های دیگر نیز در ساحل دیده می‌شد. یکی از احتمالات قوی در خصوص علت بروز این حادثه، غرق شدن قایق صیادی حامل این گربه‌ماهی‌ها بوده است. احتمال دیگر این است که گونه دیگری توسط صیادان مورد هدف بوده و گربه‌ماهی‌هایی که در تور افتاده‌اند، رهاسازی شده باشند.
 وی ادامه داد: احتمال آلودگی نفتی به علت ازدیاد قاچاق سوخت در آن منطقه نیز وجود دارد که البته به دلیل تک‌گونه بودن این تلفات، احتمال ضعیفی است و همچنین وجود بیماری در بین این تک‌گونه نیز احتمال ضعیف‌تری است که در دست بررسی قرار داده‌ایم. ما همه احتمالات را در نظر گرفته، نمونه‌برداری‌های لازم را انجام دادیم و برای آزمایش به آزمایشگاه مرجع ارسال کردیم.
 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان تصریح کرد: اطلاع دقیقی از مقدار این گربه‌ماهی‌ها در دست نیست و میزان پراکندگی لاشه‌ها در بخش‌های مختلف ساحل، متفاوت است که البته عکس‌های منتشر از قسمت‌هایی گرفته شده که تراکم بیشتری در آن وجود دارد. تخمین زده شده که بین یک تا ۱۰ تن لاشه گربه‌ماهی در ساحل مقسا جاسک یافت شده باشد.

 نماینده صیادان شهرستان جاسک نیز بیان کرد: ۴ قایق صیادی صید سنتی برای صید گربه‌ماهی، راهی دریا شده و ۲ فروند از این قایق‌ها به دلیل لبریز شدن ظرفیتشان، غرق شدند و گربه‌ماهی‌ها با جریان آب و باد به ساحل سرریز شده‌اند. مقدار گربه‌ماهی‌های غرق شده در دو قایق صیادی، کمتر از ۶ تن بوده و لاشه این ماهی‌ها توسط صیادان جمع‌آوری شده است.
 مهیم آبخو خاطرنشان کرد: این ماهی‌ها تلف و رهاسازی نشده‌اند و علت مرگ آن‌ها زیست‌محیطی نبوده است، بلکه بر اثر غرق شدن قایق‌های صیادی و جریان آب به ساحل آمده‌اند.
 یک کارشناس محیط‌زیست در جاسک اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد که این حادثه ارتباطی با مسائل زیست‌محیطی داشته باشد. قایقی که صید گربه‌ماهی داشته بر اثر تحمل وزن زیاد، غرق شده و ماهی‌ها همراه جریان آب به ساحل آمده‌اند.
 محمد برموده یادآور شد: صید گربه‌ماهی در شهرستان جاسک برای صادرات به کشور پاکستان انجام می‌شود و با قیمتی بالغ‌بر هر کیلو ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.
 
 تلف شدن 10 تُن گربه ماهی در ساحل جاسک/ آلودگی نفتی، دلیل احتمالی مرگ ماهیان

زمان زیادی از مرگ این ماهی‌ها گذشته و به نظر می‌رسد لاشه‌های ماهیان شب گذشته توسط موج و جریان آب به ساحل آورده شده است.
 حدود یک کیلومتر از ساحل جاسک هرمزگان صفی از تلف شدن گربه ماهی تشکیل شده که هنوز کسی نسبت به علت آن پاسخی نداده است.
 این صف ماهیان که در ساحل شمالی جاسک واقع در محله نفساً تا خور شیلات تشکیل شده با بالا آمدن آب هرلحظه به شمار این آبزیان اضافه می‌شود.
 یک صیاد که دراین زمینه تجربه صید دارد به خبرنگار ایرنا گفت: شیلات برای ۴۴ فروند قایق مجوز صید با تور پرساین داده که از آن برای صید میگو، ساردین و گربه ماهی استفاده می‌شود و امروز بدلیل توفانی بودن دریا احتمال اینکه صیادان صید این آبزی را در دریا رها کرده زیاد است.
 حجم ذخایر گربه ماهی در آبهای جاسک زیاده بوده، صیدان بیشتر برای تهیه پودر ماهی و همچنین صادرات صورت می‌گیرد و مصرف خوراک انسانی در کشور ندارد.

محل زندگی گربه ماهی‌ها
گربه ماهی یا سگ ماهی یا ماهی سبیلو (Catfish) نام گروه بزرگ و گوناگونی از پرتوبالگان است. بیشتر این ماهیان سبیل‌هایی در اطراف دهان خود دارند و دلیل نام‌گذاری آن‌ها به گربه‌ماهی نیز وجود همین سبیل‌ها است. گربه ماهی فاقد پولک است.
 انواع گوناگون این ماهی در اقیانوس هند، مجمع الجزایر مالاریاو پراکنش آن درسراسر سواحل شمالی دریای عمان وبخش شرقی خلیج فارس تا بوشهر می‌باشد. این ماهی اندازه متوسط داشته و در آب‌های نزدیک بستر سطح دریادارند، در دریاهای گرمسیر ونیمه گرمسیر تقریباً در تمام دنیا پراکنده می‌باشند. حضور این گروه از ماهیان در نقاط مختلف جهان در دماها و ارتفاعات مختلف تنوع قابل ملاحظه‌ای به آن‌ها داده است.
 گربه ماهیان از گونه‌های مهم جانوری در دنیا محسوب می‌شوند و به دلیل حضور در نقاط مختلف جهان تنوع قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. اکثر مواقع در رودخانه‌های گلی و لجنی و سواحل گرمسیری و آب‌های معتدل یافت می‌شود.
آلودگی نفتی، دلیل احتمالی مرگ ماهیان

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با تأیید گزارش‌های مردمی منتشر شده درباره مرگ تعدادی ماهی در سواحل جاسک، گفت: به احتمال زیاد آلودگی نفتی دلیل این اتفاق است.
حبیب مسیح تازیانی در گفت وگو با ایرنا، فعالیت‌های صیادی را یکی دیگر از دلایل احتمالی مرگ جمعی ماهیان دانست.
وی افزود: بررسی میدانی و نمونه برداری از لاشه ماهیان برای ارسال به آزمایشگاه مرجع انجام شده وبیماری نیز به عنوان یک احتمال ضعیف مطرح است.
 وی یادآور شد: همه ماهیان از گونه گربه ماهی هستند که لاشه‌های آنها که در ساحل مقسا مشاهده شده است.
 مدیرکل حفاظت محیط زیست بدون اشاره به تعداد ماهیان تلف شده اضافه کرد: زمان زیادی از مرگ این ماهی‌ها گذشته و به نظر می‌رسد لاشه‌های ماهیان شب گذشته توسط موج و جریان آب به ساحل آورده شده است.
 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری جاسک نیز گفته بود در بررسی اولیه تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۰ تن لاشه گربه ماهی در دریا و سواحل این شهرستان یافت شود.
 احمد احمدی نیا افزود: با توجه به حجم بالای لاشه‌های گربه ماهی‌ها، علت مرگ این ماهیان در سواحل جاسک در حال بررسی است.


کد مطلب: 433263

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/433263/مرگ-مشکوک-گربه-ماهی-ها-جاسک-احتمال-وقوع-یک-سونامی-یا-زلزله-بزرگ-جنوب-ایران-فیلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1