تاریخ انتشار
جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۷
کد مطلب : ۴۳۴۶۹۸
در جمع روسای ستادهای انتخاباتی مطرح شد

شورای نگهبان کار را برای من آسان کرد و تکلیف از دوشم برداشته شد

۹
۰
آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان
کبنا ؛ معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی در مقام مقایسه اعلام می‌کنند که در فلان کشور هم میزان مشارکت پایین است، اما باید بدانیم که پایگاه و تکیه‌گاه ایران در تهدیدات متعدد منطقه‌ای و بین المللی، باید همواره بر مردم کشور متکی باشد و در انتخابات است که حضور و مشارکت واقعی مردم نمایش داده می‌شود و به همین دلیل تا امروز دفاع و حمایت از مشارکت حداکثری یک راهبرد غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی بوده و خدا نکند که روزی این راهبرد تغییر کند و گفته شود که مهم نیست چند نفر در انتخابات شرکت کنند بلکه مهم این است که انتخاب و نتیجه مدنظر ما حاصل شود.
 به گزارش کبنا، اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه در جمع روسای ستادهای انتخاباتی خود در سراسر کشور ضمن اعلام خاتمه فعالیت این ستادها اظهار داشت: امروز برای من یادآور آخرین روز ثبت نام داوطلبین ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ است که مرحوم آیت الله هاشمی در لحظات آخر ثبت نام کردند و من در مقابل وزارت کشور منتظر بودم تا در صورت عدم ثبت نام از سوی ایشان یا آقای خاتمی، خودم ثبت نام کنم؛ چراکه از من خواسته شده بود ثبت نام کنم اما شرط من این بود که چنانچه آقای هاشمی یا آقای خاتمی ثبت نام کنند، دیگر نیاز به حضور من نخواهد بود.
 جهانگیری افزود: فردای همان روز آقای هاشمی طی حکمی من را به عنوان رییس ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد و در فاصله ده روزی که شورای نگهبان قرار بود صلاحیت‌ها را بررسی کند، مشغول انتخاب روسای ستادهای استانی بودیم زیرا حضور آقای هاشمی موجی را ایجاد کرده بود و با تراکم نیرو مواجه بودیم و باید از میان افراد متعدد، روسا و اعضای ستادهای مرکزی و استانی را انتخاب می‌کردیم.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: قرار بود همزمان با شروع فعالیت‌های تبلیغاتی، روسای ستادهای استانی در تهران حضور پیدا کنند تا جلسه‌ای با آقای هاشمی داشته باشیم و سپس فعالیت را شروع کنیم که همان شب خبر رد صلاحیت آقای هاشمی آمد و به من اطلاع داده شد که کار را تعطیل کردیم و فردای آن روز خدمت آقای هاشمی رسیدیم.
 وی با اشاره به اینکه آقای هاشمی آن روز جمله‌ای تاریخی به من گفتند، اظهار داشت: آقای هاشمی به من گفت که من همان هاشمی قبل از رد صلاحیت هستم و تصور نکنید که با رد صلاحیت، تغییری در ارتباط من با جمهوری اسلامی ایجاد می‌شود و ایشان سپس از ما خواستند که از روسای ستادها تشکر کنیم که همان روز عصر جلسه‌ای با حضور آقای هاشمی و روسای ستادها برگزار شد و همان جلسه پایان کار ستادها بود.
 جهانگیری در ادامه از روسا و اعضای ستادهای انتخاباتی خود بخصوص جوانان و همراهان و همفکران اصلاح‌طلب که در مبهم‌ترین شرایط به میدان آمدند صمیمانه قدردانی کرد و گفت: انتخابات پیش رو یکی از سخت‌ترین انتخابات‌ها است و هیچگاه در انتخابات‌های گذشته با اینگونه شرایط دشوار روبرو نبودیم زیرا شرایط کشور شرایطی خاص است.
 وی خاطرنشان کرد: همه کسانی که به فکر ایران و فشارهای وارد شده بر مردم و استفاده از فرصت‌ها برای انجام اصلاحات واقعی در کشور هستند علاقه‌مند بودند که در این انتخابات نقش ایفا کنند و من پس از فراز و نشیب‌های طولانی و با آگاهی از همه سختی‌های پیش رو آمدم و ثبت نام کردم. البته می‌دانستم مسیر بسیار سخت و دشوار است ولی در عین حال با توجه به ضرورت‌هایی که وجود داشت، فکر می‌کردم وقتی از من مطالبه شده که ثبت نام کنم، راهی جز قبول این درخواست وجود ندارد.
 جهانگیری افزود: وقتی در این مسیر ورود پیدا کردم می‌دانستم که در این انتخابات همه چیز مهیا نیست بلکه انتخاباتی سخت است که باید همه چیز را برای آن مهیا کرد؛ باید به افراد انگیزه داد و نیروهایی که با صندوق رأی قهر هستند را آشتی داد و باید تلاش کرد کسانی که فکر می‌کنند رأی‌شان کمتر اثر دارد را قانع کرد که رأی آنها اثربخش است.
 معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه می‌دانستیم اگر در این مسیر دشوار پا نگذاریم، خطر و تهدیداتی وجود دارد که می‌تواند جمهوریت نظام را مورد تهدید قرار دهد، اظهار داشت: برای دفاع از رأی مردم و جمهوریت نظام و نیز برای دفاع از مشارکت حداکثری که یک الزام و ضرورت برای ایران‌است، وارد انتخابات شدم.
 جهانگیری ادامه داد: ما به این دلیل به صحنه آمدیم که از جمهوریت نظام و از رأی و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دفاع کنیم و علاوه بر اینها می‌دانستیم که مردم شرایط ویژه‌ای دارند. مسائلی وجود دارد که معیشت مردم را به خطر انداخته است و من علاقه داشتم از این منظر وارد شوم. البته گاهی برخی دوستان می‌گفتند که شرکای وضع موجود باید پاسخگو باشند و من اتفاقاً می‌خواستم به همین دلیل بیایم که بگویم بانیان وضع موجود چه کسانی هستند و چه کسانی این وضعیت را برای مردم درست کردند که امروز زندگی و معیشت مردم در شرایط سختی قرار گرفته است.
 معاون اول رییس جمهور هدف دیگر از ثبت نام خود در انتخابات را به کارگیری دوباره اقتضائات توسعه ایران در شرایط تهدید توسعه کشور عنوان کرد و گفت: ایران از فرصت‌های متعدد برای حرکت در مسیر توسعه برخوردار است و مهم این است که بتوان ابزارهای لازم برای توسعه به کار گرفته شود.
جهانگیری افزود: با این پیش‌فرض‌ها، دنبال عافیت‌طلبی نرفتم بلکه با آگاهی که از دشواری مسیر داشتم ثبت نام را قبول کردم. البته دوستان مطلع هستند که من به خواست خودم نیامدم و تقریباً از ماه آبان و آذر سال گذشته مصمم شدم که در انتخابات کاندیدا نشوم اما درخواست بزرگان اصلاحات از من این بود که جایی اعلام نکنم که قصد ندارم کاندیدا شوم.
 وی اضافه کرد: البته در همان زمان پیغام‌های مهمی از بخش‌های مختلف کشور داشتم مبنی بر اینکه شما حتماً باید به صحنه انتخابات وارد شوید و تردیدی نباید در این مسیر داشته باشید و پاسخ من به آنها این بود که آمادگی برای حضور در انتخابات ندارم و تصور می‌کنم شرایط برای دوستان دیگر فراهم خواهد شد.
 معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه بزرگان اصلاحات در آخرین پنجشنبه ثبت نام یعنی روز عید فطر با من تماس‌های متعدد گرفتند و پیغام‌های مختلفی فرستادند، تصریح کرد: تعداد زیادی از جوانان عزیز نیز در منزل ما تجمع و با من صحبت کردند و جبهه اصلاحات ایران از جمله شخص آقای نبوی و مجموعه دوستان این جبهه از من خواستند که حتماً باید ثبت نام کنم و من به این درخواست‌ها پاسخ مثبت دادم و روز جمعه مسیر سخت و ناهموار را یکبار دیگر با خود مرور کردم و به این نتیجه رسیدم که نمی‌توان کنار نشست و باید به صحنه آمد.
وی با بیان اینکه سرانجام شورای نگهبان کار را برای من آسان کرد افزود: با این اتفاق تکلیف از دوش من برداشته شد و احساس آرامش جدی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان کردم و شبی که نظر شورای نگهبان به من اعلام شد، در منزل ما بعد از گذشت ده روز از ثبت نام، شب جشن بود زیرا همه احساس کردند که بار بزرگی از دوشم برداشته شد و البته برای روسا و اعضای ستاد انتخاباتی نیز کار آسان شد زیرا در ایام پیش رو وظایف سنگینی بر عهده آنها قرار می‌گرفت.
 جهانگیری با تاکید بر اینکه رد صلاحیت‌ها کار را برای آینده ایران سخت کرد، گفت: البته نه به این معنا که من می‌توانستم کار ویژه‌ای برای کشور انجام دهم و دیگران نمی‌توانند اما در شرایطی که مجموعه‌ای از نیروها می‌توانستند در این مقطع کمک کنند که انتخابات پرشوری برگزار شود و مردم در سخت‌ترین شرایط کشور یکبار دیگر به صحنه بیایند، کسانی که این مانع را برای مردم ایران درست کردند و اجازه ندادند ایران در موضع اقتدار برای حل مسائل بین المللی، منطقه‌ای و داخلی قرار بگیرد، حتماً در تاریخ باید پاسخگو باشند.
 وی با اشاره به طرح نظرات خود در بیانیه ثبت نام و همچنین در بیانیه عدم احراز صلاحیت خود، خاطرنشان کرد: از اینکه مجموعه‌ای از دوستان حذف شدند، بسیار متأسف هستم و امیدوار بودم راهی را در پیش بگیریم که مشارکت حداکثری و نماد جمهوریت در داخل کشور به خطر نیفتد و یا آسیب جدی نبیند.
 معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: هیچ گفتگویی هم در این فاصله با من انجام نشد. بعد از ظهر دوشنبه یکی از مقامات امنیتی با حضور در دفترم اطلاع داد که چنین تصمیمی گرفته شده و من با کمال آرامش به او گفتم که من شخصاً از این تصمیم خوشحال هستم ولی حتماً برای کشور این رد صلاحیت‌ها گران تمام خواهد شد.
 وی در ادامه گفت: وقتی در میان همه کاندیداها به سابقه خودم مراجعه می‌کنم از هر منظر خودم را صاحب صلاحیت‌تر از بقیه می دانم.
 جهانگیری با اشاره به شهادت دو برادر خود در دفاع مقدس افزود: در رابطه با انقلاب و هزینه دادن برای انقلاب، در مسئولین این رده کم هستند افرادی که از چنین موقعیتی برای سرمایه گذاری واقعی برای جمهوری اسلامی و انقلاب برخوردار باشند. وقتی به جهت توانایی مدیریتی نگاه می‌کنم، می‌بینم در میان کاندیداها کسی که از بدنه دستگاههای اجرایی مرحله به مرحله و پله پله طی کرده و آنهم نه طی کردن با سفارش و رابطه، بلکه هرکس اگر مسئولیتی به من پیشنهاد داده بر اساس ارزیابی بوده که از توانمندی اجرایی من داشته است زیرا من نه متعلق به خانواده فلان آیت‌الله و نه وابسته به فلان جایگاه خاص بودم بلکه از یک خانواده کارگری شروع کردم و در جهاد سازندگی روستا و شهرستان و استان و انتخاب بعنوان نماینده مجلس که آنهم بخاطر عملکردم در کار جهادی در شهرستان بود و با وجود آنکه اهل آن شهرستان نبودم اما مردم با توجه به عملکرد دو ساله‌ام در آن شهرستان احساس کردند که خوب است، نماینده آنها باشم.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: بعد از این که مردم عزیز جیرفت احساس کردند که خوب است نماینده‌شان باشم؛ آمدم مجلس و بعد از دو دوره نمایندگی مجلس که کارم در مجلس تمام شد، بدون اطلاع من هیئت دولت در زمان آقای هاشمی رفسنجانی و آقای نوری وزیر کشور، استاندار اصفهان شدم وقتی رفتم دیدار آقای نوری در دفتر ایشان از تلویزیون شنیدم که استاندار اصفهان شدم. بعد هم در دولت اصلاحات وزیر صنعت و معدن بودم. در دوره آقای احمدی نژاد هم که مسئولیتی نداشتم و در نهایت در دوره فعلی که در مسئولیت معاون اول رئیس جمهور هستم.
 وی با بیان اینکه امروز کشور شرایط دشواری دارد و در میان کاندیداها کسی را نمی‌بینم که بتواند با تکیه بر توانایی و تجربه خود به حل این مسائل کمکی کند، گفت: در همین چند روز اخیر این افتخار بزرگی برای من هست که جمعی از دوستان اصلاح طلب و همفکرانم و خصوصاً جوانان با اشتیاق پای کار آمدند که برایم کفایت می‌کند. برای من افتخار است که اصلاح طلبان پس از سال‌های طولانی شاید می‌توانستند روی یک کاندیدا به اجماع برسند. شاید می‌توانستند با نتیجه اجماع‌شان یکبار دیگر قدرت جریان اصلاح طلبی را در یک مقطع کوتاه در کشور به اثبات برسانند و می‌توانستند با نیرویی که معرفی می‌کنند برای حل مشکلات کشور قدم بردارند.
جهانگیری ادامه داد: الان هم از نظر من این جریان و دوستانی که به صحنه آمدند در تاریخ ایران خواهد ماند. خصوصاً وقتی که اگر خدای نکرده مشکلات ایران حل نشود، آن‌وقت خواهند گفت اگر اجازه می‌دادید ما به صحنه بیاییم ما مشکلات را حل می‌کردیم.
 وی با اشاره به سخنان نامناسب برخی افراد که مشکلی از کشور را مطرح می‌کنند و می‌گویند فلان اشخاص بانی مشکلات هستند، گفت: من در دوره‌ای که نفر اول دستگاه اجرایی بودم چه در استانداری و چه در وزارتخانه، معتقدم با هر دوره‌ای قبل و بعد از انقلاب هر کس مدعی است ارزیابی کند، قطعاً جزو افتخارات مدیریتی است. در تمام دوره‌ای که وزیر صنعت و معدن بودم رشد صنعت کشور دو رقمی بود و بخش خصوصی ارتباط مناسبی با صنعت داشت و فعالان اقتصادی و صنعتی بسیار با روحیه و با نشاط بودند. البته شرایط پیرامونی که در دولت آقای خاتمی ایجاد شده بود نیز حتماً کمک کننده بود.
 جهانگیری تصریح کرد: اما وقتی جایی انسان معاون باشد باید در چارچوبی که رییس سیاستگذاری می‌کند و از او می‌خواهد فعالیت داشته باشد و اینگونه نیست که بتوان دو مدیریت مجزا در سیستم حاکم کرد. به هر حال یک مدیریتی که از مردم رأی گرفته و رییس جمهور است و برای پیشرفت کارش معاونی نصب می‌کند و لذا کار این طور پیش می‌رود.
 وی افزود: اگر از این منظر هم فکر کنم الان کشور شرایط دشواری دارد و بین کاندیداها کسی را نمی‌بینم که بتواند با تکیه بر توانایی و تجربه خودش به حل مسائل کشور کمکی کند و من فکر می‌کنم آینده به این مسأله خیلی پاسخ روشنی خواهد داد.
 وی اظهار داشت: البته شما همه اطلاع دارید کشور با مسائل و مشکلات جدی روبرو است؛ در این هفت هشت روز می‌توانم بگویم بخشی از وقتم صرف انتخابات و برنامه نویسی و کارهایی که باید می‌کردم بود و یک مقدار وقتم روی کارم کمتر شده بود؛ ولی از همین امروز دوباره با تمام ظرفیت پای حل مسائل کشور ایستاده‌ام.
 جهانگیری با بیان اینکه مشکلات کشور مشکلاتی سیاسی است،‌ گفت: اگرچه مسائل کشور مسائل اقتصادی است که خیلی روی آن صحبت می‌شود و مردم ایران هم در طول دهه ۹۰ و در طول چهارده پانزده سال گذشته تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیهشان وضع شده و رشد اقتصادی کشور کاهش پیدا کرده و روز به روز کیک اقتصاد کشور کوچکتر شده و سهم مردم ایران از آن کمتر شده است. نتیجتاً این که در زندگی همه گروه‌های مردم احساس می‌شود که هر روز که گذشته فقر بیشتر شده و سفره‌شان کوچکتر شده و شرایطشان دشوارتر شده است.
معاون اول رییس جمهور افزود: اما سیاست‌های منطقه‌ای و بین المللی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات امروز ایران است. هیچ کس نمی‌تواند در این کشور مدعی بشود که مثل من یا بیش از من به تولید داخلی و توانمندی داخلی کشور باور دارد، البته نه در شعار که عمل کرده باشد.
 وی ادامه داد: بعضی‌ها یک جمله‌ای یاد گرفته‌اند و تکرار می‌کنند که تولید داخلی مهم است و چنین و چنان است؛ در کارنامه شما کجا یک اقدامی کرده‌اید و معلوم است که راجع به تولید داخلی یک قدمی برداشته‌اید؟ من وقتی از تولید داخلی صحبت می‌کنم می‌توانم ده‌ها و صدها نمونه بگویم که اینها کارهایی است که در جهت تولید داخلی دنبال کرده‌ام و راه افتاده است. ولی من که این باور را دارم و مسئول اقتصاد مقاومتی در این دولت هستم و بارها رهبر معظم انقلاب هم به همین مطلب تأکید داشتند که فلانی پای کار اقتصاد مقاومتی ایستاده، عرض می‌کنم که حیاتی‌ترین و ضروری‌ترین و اصلی‌ترین مسأله مان این است که مسائلمان را با دنیا حل کنیم و برای حل مسائل داخلی‌مان باید مسائلمان را با دنیا حل کنیم.
 جهانگیری تاکید کرد: تیمی می‌تواند این کار را بکند که اهل دیپلماسی باشد و بتواند دیپلماسی را به پیش ببرد. کسی که صرفاً چند تا بیانیه بخواند و فکر کند دیپلماسی میدان سخنرانی است و میدان حرف‌های آنچنانی زدن است، مشکلات کشور حادتر می‌شود لذا در این دولت البته بر اساس اولویت یکی از اصلی‌ترین کارهایی که تا الان انجام شده تلاش است که حتماً برجام در همین دولت احیا شود.
 معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: می‌خواهیم وقتی دولت را تحویل می‌دهیم، این مسیر حل شده باشد و با چهار به اضافه یک و آمریکا توافق رسیده باشیم ولی مسائل منطقه بسیار حساس و مهم است و مسائل اقتصادی و توسعه ایران بسیار تعیین کننده است.
وی خاطرنشان کرد: فرصت‌هایی طلایی پیش روی ایران قرار دارد که در قرن جدید هجری شمسی اگر از این فرصت‌های ایران، مدیران کشور استفاده نکنند و نتوانند برایش برنامه ریزی کنند، طلایی‌ترین فرصت‌های ایران از دست می‌رود. این فرصت‌ها زمانی دارد و من نمی‌دانم آقایانی که الان می‌خواهند میدان دار باشند، چقدر راجع به این مسائل آگاهی دارند.
 معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: یکی از این مسائل پنجره جمعیتی کشور است؛ ما در ۲۰ سال آینده از یک کشوری با جمعیت جوان به کشوری با جمعیت سالمند تبدیل می‌شویم. در ۲۰ سال آینده جمعیت جوان کشور فرصتی است که به جای نگاه امنیتی و نگاه تهدیدی به جوانان باید آنها را به عنوان یک فرصت بزرگ برای توسعه تبدیل کنیم که در دوره بعد از ۲۰ سال ایران بتواند از این فرصت استفاده کند تا با یک جمعیت سالمند روبرو نشود.
 جهانگیری ادامه داد: فرصت دوم طلایی ایران این است که بعد از موافقت نامه پاریس راجع به کربن و استفاده از هیدورکربن ها فشارهای شدیدی بر کشورهای نفتی و کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای برای محدود کردن استفاده از انرژی‌های فسیلی وارد خواهد شد؛ ما می‌توانیم همین میزان برداشت نفت و درآمد را داشته باشیم و نفت در زیر زمین به عنوان یک ذخیره باقی بماند و بعد هم بتوانیم حداکثر در داخل استفاده کنیم و مثل اینکه الان راجع به سیستم بانکی گفته می‌شود اگر کسی مقررات پولشویی و اف ای تی اف را رعایت نکند، نمی‌تواند با سیستم بانکی دنیا کار کند.
 وی افزود: بعد از ۲۰ سال محدودیت‌های این چنینی برای کشور ایجاد می‌شود؛ هنر ما این است که بتوانیم هر چه امکان دارد از ذخیره نفت در سال‌های آینده استفاده کنیم و سرمایه گذاری کنیم.
 معاون اول رییس جمهور گفت: ایران یک زمانی ده درصد از تولید نفت جهان را داشت و از ۶۰ میلیون بشکه تولیدی نفت جهان ۶ میلیون بشکه را ایران تولید می‌کرد. امروز اگر تحریم‌ها هم برداشته شود از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت جهان فقط می‌توانیم ۴ میلیون بشکه نفت تولید کنیم. خداوند این ذخیره را در اختیارمان قرار داده تا به ثروت روی زمین برای ملت ایران تبدیل کنیم.
 جهانگیری خاطرنشان کرد: پنجره فرصت دیگری که ایران داشته و زمانش در حال تمام شدن است، موقعیت جغرافیایی ایران است، خطوط جاده‌ای و خطوط ریلی و هوایی و لوله‌های نفت و گاز یکی پس از دیگری دارد ایران را دور می زند و ایران را از موقعیت خودش دور می‌کند.
وی تاکید کرد: ما باید با حل مسائل بین المللی بتوانیم ایران را به هاب ترانزیت منطقه تبدیل کنیم؛ هم چین و هم اروپا بتوانند از ایران عبور کنند و هم مسیرهایی که لازم است، احداث شود.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: آخرین فرصت، فناوری‌های روز است؛ ایرانیانی که خارج از کشور هستند نشان داده‌اند که یکی از بزرگترین فرصت‌های ایران هستند، اگر به آنها به عنوان یک تهدید نگاه نکنیم و به فرصت تبدیلشان کنیم. لذا من فکر می‌کنم این فرصت‌ها قرن آینده شمسی را به قرن مهمی برای ایران تبدیل کرده که ما تا سال ۱۴۲۰ شمسی یا ۲۰۴۰ میلادی فرصت برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت توسعه را داریم اگر این ۲۰ سال هم به روال ۲۰ سال گذشته بگذرد که چهارده پانزده سالش به تحریم و کوچک کردن سفره مردم ایران گذشت، کشور ممکن است از خیلی از کشورهای منطقه شرایط بدتری پیدا کند و اگر خوب مدیریت شود و برنامه ریزی شود ایران می‌تواند به یک موقعیت استثنایی و قدرت مهمی در دنیا تبدیل شود.
 وی ابراز داشت: من اگر می‌آمدم دنبال این ایده بودم؛ البته روحیات من همواره این است که هر کسی که مسئولیت داشته باشد، اگر بخواهند آنچه در توان و فهم من است، نه اینکه مسئولیت قبول بکنم فقط به عنوان کمک فکری به کسانی که به فکر ایران هستند، به دلیل علاقه‌ای که به این مردم و کشور دارم، کمک می‌کنم که این مسیر پیش برود.
 جهانگیری در پایان با تجلیل از سازماندهی و انسجامی که در جریان اصلاح طلبی شکل گرفته گفت: اصلاح طلبان به خاطر ایران و آینده کشور و توسعه این کشور و بخاطر مردم ایران تلاش کنند که سازمانشان را حفاظت کنند و یک سازمان خوبی داشته باشند و بتوانند از جبهه اصلاحات برای پیشرفت ایران و مردم ایران استفاده مطلوب بکنند.
 وی تاکید کرد: طبیعی است که ما از امروز هیچ ستادی نخواهیم داشت و از الان ستادهای ما پایان کارشان اعلام می‌شود و امیدارم که مسائل کشور حل و فصل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
/ بیشتر نیستی
عععع
این انتخابات برنده ندارد
Iran, Islamic Republic of
جناب جهانگیری ایا اعتراضات بنزینی اعتراضات بورسی به خال دولتی که خود شما معاون اولش بودید فرق داشت؟؟چرا فقط از دیگران خوب انتقاد میکنید شما در ۸ سال دولت خودتون اصلا به مردم فکر کردید روحانی که جمعه صبح خبر دار شد.بورس هم خالی کردید رفت .خدا وکیلی با چه رویی کاندید شدی ۸ سال چکار کردی که میخوای ۴ سال دیگه هم باشی .تو و روحانی مگه فرق هم دارید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا ما همون شب هم جشن گرفتیم که شما دیگه نیستی...دست شورای نگهبان درد نکنه که بانیان وضع موجود را رد کرد.
Romania
نمیدونم چرا این حنا دیگه رنگ نداره واقعن نمیدونم.
Iran, Islamic Republic of
ملت ایران یادتان هست .......
شرعی زاده ۵۵۲۳
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای جهانگیری ضمن خسته نباشید باید عرض کنم خیلی قشنگ حرف میزنید امااااااااا ای کاش اندازه یک صدم حرف هاتون عمل میکردید. اگر معاون اول اختیار ندارد چرا این پست را قبول کردید؟!!!!! اگر میدونی که مشاوره دادنت به دولت بعدی میتونه مشکلی را حل کنه در این ۸ سال چرا برنامه هاتون اجرا نکردید؟!!!!! دولت شماها همه چی را گرون کرد جز سنگ پا را..... واقعاً متاسفم که اینهمه هم از خود متشکری. تمام تعریف هایی که از خودت کردی را ما مردم باید میگفتیم اما چنین همت هایی را در شما ندیدیم.
و اما در آخر به جای این همه میتوانستم و میتوانستمی که فرمودی فقط و فقط یک کلمه میفرمودی ملت ایران ببخشید و حلالم کنید که هیچ کاری براتون نکردم و کشور را بدبخت کردم و حالا خودتون شعور دارید یکی از این ۷ کاندید را انتخاب کنید و بس....
از شما میخواهم از این به بعد با بیانات قشنگتون نمک به زخم مردم نپاشید. از خدا میخواهم که از سر تقصیراتتون بگذره.
اللهی العفو.
Iran, Islamic Republic of
یه انسان چقدر میتونه رو داشته باشه و خودشو بزنه به اون راه،مگه نه اینکه بالاخره خدا رو ملاقات خواهد کرد؟؟؟
همکشوری
Iran, Islamic Republic of
به نظر من اسحاق جهان گیری اهل حرف است نه عمل صحبت ایشان یادم هست در مورد دختر بینوای وزیر برای واردات....تازه روحانی به او اختیاری نمیداد با اینکه برای روحانی صد تا سر هم کرد اخرش در حد پادو ی پاستور بیش نبود.حیف از این همه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی ...
1