تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : ۴۳۵۱۵۷
رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم؛

کورتون موثرترین دارو در درمان کرونا / چه زمانی کورتون مصرف کنیم؟

۰
کورتون موثرترین دارو در درمان کرونا / چه زمانی کورتون مصرف کنیم؟
کبنا ؛یک متخصص بیماری های عفونی درباره مصرف کورتون برای درمان ویروس کرونا، توضیحاتی ارائه داد.
شروین شکوهی، درباره مصرف داروی کورتون برای درمان بیماران کرونایی توضیحاتی ارایه داد و گفت: بیماری کووید با مکانیسم های مختلفی برای بیمار مشکل ایجاد می کند و یکی از این مکانیسم ها که مشکلات مهمی برای بیمار ایجاد می کند دستکاری ایمنی بدن است.
رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم ادامه داد: ویروس با توجه به تغییراتی که در ایمنی بدن ایجاد می کند منجر می شود سیستم ایمنی بدن که فعال شده برای برخورد با ویروس، از کنترل خارج شود و این مسئله منجر به ایجاد عارضه در بدن فردی می شود که سیستم ایمنی بدنش فعال شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: یعنی سیستم ایمنی بدن به جای اینکه ویروس را از بین ببرد با تولید یک سری مواد داخل خون منجر به عوارضی همچون درگیری ریه می شود و در پی آن تبادل اکسیژن بین ریه با خون صورت نمی گیرد و باعث افت اکسیژن شده و در نهایت منجر به مرگ می شود.
این متخصص عفونی درباره علت تجویز کورتون به بیماران کرونایی گفت: زمانی که ایمنی بدن از تنظیمات و چارچوب خود خارج شود، یکی از داروهایی که این مسئله را کنترل و عملاً ایمنی بدن را کم می کند کورتون است.
شکوهی با بیان اینکه در مواردی لازم است که داروی کورتون برای درمان بیماری کرونا استفاده شود، افزود: در کارآزمایی های بالینی مهمی که در جهان انجام شده این نتیجه محقق شده است که در شرایط خاصی اگر کورتن با دوزهای خاصی استفاده شود می تواند منجر به این شود که بیمار کمتر ضرر ببیند و بیماری در وی شدید نشود.
وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از پزشکان بعد از تشخیص کووید در یک بیمار از همان ابتدا به بیمار کورتن تجویز می کنند؛ در حالی که این کاری اشتباه است زیرا اگر زمانی که ایمنی بدن هنوز از چارچوب درست خود خارج نشده است، ایمنی بدن را کم کنیم عملاً توانایی بدن را برای مقابله با ویروس از بین می بریم و این مسئله باعث تکثیر بیشتر ویروس و بیشتر شدن عوارض آن می شود.
شکوهی با تاکید بر اینکه بیمار فقط زمانی باید کورتون دریافت کند که دچار افت اکسیژن در خون شده باشد، توضیح داد: از هر ۱۰۰ نفری که کرونا می گیرند ۳۰ نفر بی علامت هستند و به صورت اتفاقی متوجه بیماری خود می شوند، ۵۵ نفر نیز دچار برخی از علائم بیماری هستند اما اکسیژن خون آنها دچار افت نشده است و تنها ۱۵ نفر از افراد مبتلا دچار افت اکسیژن می شوند.
وی با بیان اینکه از هر ۱۰۰ مبتلا به کرونا ۱۵ نفر وجود دارند که از مصرف کورتون سود می برند، تاکید کرد: برای درمان بیمارانی کرونایی انجام سی تی اسکن ریه لازم نیست مگر زمانی که بیمار دچار افت اکسیژن شده باشد.
شکوهی با بیان اینکه پزشکان باید تنها در صورت لزوم از ریه بیماران سی تی اسکن بگیرند، به مردم توصیه کرد از اصرار بی مورد به پزشکان برای انجام سی تی اسکن بپرهیزند و به این نکته توجه کنند که دانستن اینکه چند درصد از ریه درگیر شده است هیچ ضرورتی ندارد.
وی با تاکید بر لزوم مصرف کوتاه مدت کورتون برای بیمارانی که نیاز به این دارو دارند، گفت: کورتون باید در صورت امکان هرچه سریعتر یعنی حداکثر بین هفت تا ۱۰ روزقطع شود، مگر در شرایط خاصی که مصرف بیشتر این دارو به لحاظ علم پزشکی برای بیمار ضروری است.

این متخصص عفونی با بیان اینکه کورتون یک شمشیر دو لبه است، گفت: کورتون با تضعیف سیستم ایمنی بدن هم می تواند آثار بیماری کووید ۱۹ را کم کند و هم اینکه ممکن است به علت تضعیف سیستم ایمنی بدن نتواند با ویروس مقابله کند.
شکوهی تصریح کرد: کورتون اگر بیشتر از مقدار مورد نیاز تجویز شود ممکن است عوارضی بسیار شدید و گاهی اوقات غیر قابل جبران ایجاد کند.
وی با بیان اینکه بیمارانی در بیمارستان بستری می شوند و کورتون دریافت می کنند که دچار افت اکسیژن هستند، گفت: یکی از مشکلاتی که در بیماران کرونایی بستری در بیمارستان ها وجود دارد، بالا رفتن قند خون است، به ویژه کسانی که قبلاً دیابت داشته اند و یا اینکه در مرحله پیش دیابت هستند و با مصرف کورتون قندشان بالا می رود.
این متخصص درباره دیگر عوارض مصرف کورتون توضیح داد: باکتریها، ویروسها و یا قارچهایی در بدن و یا پیرامون ما وجود دارند که توانایی این را ندارند که در افراد سالم موجب بیماری شوند، اما کورتون با کم کردن ایمنی بدن باعث می شود که این ویروسها، باکتری ها و قارچ ها بتوانند باعث بیماری زایی شوند.
وی کبد چرب را یکی از عوارض مصرف کورتن در طولانی مدت عنوان کرد و گفت: کورتون بر روی متابولیسم چربی ها تاثیر ایجاد می کند و یکی از عوارض آن کبد چرب است.
شکوهی افزود: اگر کسی هپاتیت Bداشته باشد و درمان های لازم را نگرفته باشد، اگر کورتن مصرف کند ممکن است منجر به آسیب بیشتر به کبدش شود.
این متخصص عفونی با اشاره به شیوع قارچ سیاه در هند همزمان با شیوع کرونا توضیح داد: با کم شدن ایمنی بدن توسط کورتن بیماری هایی همچون قارچ سیاه نیز شایع می شوند.
وی تحت تاثیر قرار گرفتن متابولیسم چربی و ترشح برخی هورمن ها، اثر منفی بر استخوان ها و پوکی استخوان و تداخل با برخی داروهای دیگر را از عوارض مصرف کورتن عنوان کرد.
شکوهی درباره راهکارهایی برای کاهش عوارض کورتون توضیح داد: این دارو هرچقدر با دوز کمتر و کوتاه مدت تر استفاده شود، عوارض آن کاهش می یابد؛ بیمارانی هم که به صورت طولانی مدت مجبور به استفاده از این دارو هستند ممکن است دچار کاهش تراکم استخوان و یا پوکی استخوان شوند و به همین خاطر باید داروهای دیگری را نیز مصرف کنند که میزان این آسیب را کمتر کند.
این متخصص عفونی ادامه داد: همچنین افرادی که به صورت طولانی مدت این دارو را مصرف می کنند، باید برای جلوگیری از بیدار شدن عفونت هایی که در بدن وجود دارد، داروهای دیگری را مصرف کنند.
شکوهی درباره ضرورت قطع تدریجی داروی کورتون اظهار کرد: اگر کورتون را با دوز بالاتر از دوز فیزیولوژیک یعنی مقدار کورتونی که معادل آن در بدن یک انسان ترشح می شود، بیشتر از ۲۰ روز تجویز کنیم، منجر به این می شود که ترشح کورتون به صورت طبیعی در بدن دچار اختلال شود.
وی ادامه داد: بنابر این زمانی که بیمار کورتون را بیشتر از دوز فیزیولوژیک در مدت زمان بیشتر از سه هفته مصرف کند و به صورت یکباره آن را قطع کند، کورتون دیگر در بدن بیمار ترشح نمی شود و این مسئله می تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد.
شکوهی افزود: برای جلوگیری از این مشکل، کورتن در کسانی که بالاتر از دوز فیزیولوژیک بدن و بیشتر از سه هفته مصرف شده باشد، باید به صورت تدریجی قطع شود؛ البته قبل از سه هفته قطع تدریجی لازم نیست و می توان آن را قطع کرد.
وی تاکید کرد: در صورت ابتلا به کرونا مصرف کورتون تنها در شرایط خاصی لازم است و آن زمانی است که اکسیژن خون کاهش یافته باشد و کسی که تنگی نفس ندارد و اکسیژن خونش پایین نیست اصلاً احتیاج به کورتون ندارد و مصرف این دارو به ضررش تمام می شود.
شکوهی اضافه کرد: بیماران کرونایی که به دلیل بیماری دیگری کورتون مزمن مصرف می کنند، باید حتماً به پزشک خود مراجعه کنند زیرا در شرایطی که تب بالا داشته باشند باید مقداری دوز مصرفی کورتون بیمار توسط پزشک معالج افزایش یابد.
وی افزود: برخی از بیماران پیوندی کورتون را به صورت مزمن و در کنار آن داروهای دیگری نیز مصرف می کنند، زمانی که چنین بیمارانی به کرونا مبتلا می شود، باید توسط پزشک دوز داروهایشان تغییر یابد، بنابر این این بیماران در صورت ابتلا به کرونا حتماً باید با پزشک معالج خود در ارتباط باشند تا کمترین مشکل برایشان ایجاد شود.
مرجع : رویداد 24
نام شما

آدرس ايميل شما

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی ...
1