تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب : ۴۳۷۸۱۰

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

۰
ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!
کبنا ؛
تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون شک ما تا پایان سال یک ابرتورم را تجربه خواهیم کرد. بنابراین آقای رئیسی و تیم اقتصادی‌شان باید مهار تورم در کوتاه‌مدت را به عنوان اولویت اول در نظر بگیرند.
علی قنبری، اقتصاددان درخصوص تورم تا پایان سال گفت: تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون شک ما تا پایان سال یک ابرتورم را تجربه خواهیم کرد. بنابراین آقای رئیسی و تیم اقتصادی‌شان باید مهار تورم در کوتاه‌مدت را به عنوان اولویت اول در نظر بگیرند.
این روزها هشدارهای جدی از سوی برخی کارشناسان درخصوص تورم بی‌سابقه در ایران شنیده می‌شود. یکی از افرادی که به اوج‌گیری تورم هشدار داد مسعود خوانساری بود. رئیس اتاق بازرگانی تهران چندی پیش گزارش بانک مرکزی از وضعیت شاخص‌های پولی در سال ۹۹در صفحه شخصی خود نوشت: «طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش ۲ برابر شده است. اگرچه طی ماه‌های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی بر اقتصاد و تورم هشدار داده شده «امادریغ». با این روند در ماه‌های آینده دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچگاه درکشور تجربه نشده است.»
البته باید اشاره کرد که فقط کارشناسان درباره تورم وحشتناک در سال جاری صحبت نمی‌کنند و گزارش‌‌های اخیر مرکز آمار نیز حاکی از رشد تورم تا پایان سال است.

هشدار تورم وحشتناک در پایان سال؛ ‌این بار به استناد مرکز آمار
گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش صنعت به حدود ۹۵درصد در بهار سال جاری رسیده که طی یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. به بیان دیگر، سطح قیمت کالاهای تولیدشده در بخش صنعت در بهار سال جاری نسبت به سال قبل دوبرابر شده است که این افزایش قیمت‌های کارخانه‌ای با یک وقفه به قیمت‌های مصرفی در بازار منتقل خواهد شد. کارشناسان معتقدند که سیاست‌های نادرست در حوزه‌های پولی، تجاری و ارزی باعث ایجاد وضعیت قرمز در قیمت‌های کارخانه‌ای شده است. آمارهای پولی نشان می‌دهد به‌دلیل تامین مالی بودجه از منابع بانک مرکزی رشد متغیرهای پولی نگران‌کننده شده است. از سوی دیگر، شوک‌های ارزی ماه‌های گذشته، هنوز در بخش تولید در حال تخلیه است و قیمت‌های اولیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این شرایط، سیاست‌های نادرست تجاری نیز باعث افزایش هزینه‌ها در زنجیره تولید شده است. راهکار بازگشت ثبات به قیمت‌ها، تغییر سیاستگذاری در این سه حوزه است.
درصورتی که تغییرات قابل توجهی، مانند تغییر در سیاستگذاری پولی، اقدام سیاسی موثر در دسترسی به منابع ارزی و کاهش مقررات دست و پاگیر ایجاد نشود، موج تورمی تولید خود را به زودی در تورم کالا و خدمات مصرفی نشان خواهد داد.لازم به ذکر است در ادبیات اقتصادی، از شاخص تورم تولیدکننده به‌عنوان یک شاخص پیش‌نگر یاد می‌شود. چرا که انتظار می‌رود تغییرات این شاخص با یک وقفه زمانی خود را در شاخص بهای مصرف‌کننده منعکس می‌کند.

تیم اقتصادی دولت سیزدهم در برابر ابر تورم!
ظهر روز گذشته سید ابراهیم رئیسی لیست وزرای خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. حال با توجه به آمار منتشر شده برای تورم و هشدار کارشناسان در این خصوص این پرسش مطرح می‌شود که تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای مهار ابرتورم در ماه‌های آتی باید چه برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دهند؟ علی قنبری، اقتصاددان در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: من معتقدم یکی از حساس‌ترین مسائل اقتصادی ایران در شرایط کنونی، بحث تورم است. تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون شک ما تا پایان سال یک ابرتورم را تجربه خواهیم کرد. بنابراین آقای رئیسی و تیم اقتصادی‌شان باید مهار تورم در کوتاه‌مدت را به عنوان اولویت اول در نظر بگیرند.
این اقتصاددان در ادامه گفت‌وگو به عوامل موثر در افزایش تورم اشاره کرد و گفت: رشد نقدینگی و کسری بودجه مهم‌ترین عوامل رشد تورم است و برای مهار تورم، دولت باید تمام تلاش خود را در جهت کنترل نقدینگی و رفع چالش‌های کسری بودجه به کار بگیرد تا در پی افزایش تورم سفره خانوارها کوچک‌تر نشود.
قنبری همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برخی سیاست‌های صحیح برای بهبود شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و در این‌باره گفت: دولت سیزدهم برای کنترل تورم و رفع مشکلات معیشتی باید به تولید و سرمایه‌گذاری در کنار کنترل نرخ نقدینگی توجه داشته باشد و با اعمال سیاست‌های درست و تعامل با کشورهای دیگر زمینه امنی برای سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی به وجود بیاورد. در آن شرایط ما رشد تولید، رشد صادرات و افزایش درآمد خانوارها را خواهیم داشت و از سوی دیگر کشور به سوی توسعه و پیشرفت هدایت می‌شود.

اگر سیاست‌ها درست باشد تورم در کوتاه‌مدت مهار می‌شود
قنبری در پاسخ به این پرسش که آیا با راهکارهای اشاره شده می‌توان انتظار داشت که در کوتاه‌مدت تورم تا حدودی کنترل شود یا خیر؟ گفت: اینکه نرخ تورم تا پایان سال چگونه باشد بستگی به نوع عملکرد دولت دارد. اگر دولت سیزدهم همت داشته باشد، کنترل تورم را در اولیت قرار دهد و با هماهنگی نهادها به این مسئله مهم بپردازد بدون‌شک در کوتاه‌مدت می‌تواند تورم را کنترل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
بزرگداشت بیهقی زمانه

بزرگداشت بیهقی زمانه

محمود دولت‌آبادی یکی از بنام‌ترین نویسندگان ایرانی است که با سبک منحصر به فردش، آثار ...
گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

یک قوچ طلایی رنگ در حراجی گوسفندان در ایرلند رکورد گران‌ترین گوسفند را شکست و ۵۲ هزار ...
1