تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۴۴۰۵۶۷
چالش‌ حل بحران‌ها در شرایط سخت

در انتظار هماهنگی تیم اقتصادی دولت سیزدهم

۲
در انتظار هماهنگی تیم اقتصادی دولت سیزدهم
کبنا ؛اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر شاهد شوک‌های کوچک و بزرگ بسیاری بود و نتیجه این شوک‌ها حال آشفته این‌روزهای اقتصاد شد. اما در میان این آشفتگی‌ها گهگاهی امیدی برای بهبود شرایط به وجود می‌آمد. انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن تیم اقتصادی جدید از جمله مسائل امیدوارکننده‌ای بود که در ابتدای سال ۱۴۰۰ روانه اقتصاد ایران شد.
کمتر از سه ماه از عمر دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد و در این مدت وزرای اقتصادی دولت سیزدهم وعده‌های بسیاری را برای بخش‌های مختلف اقتصاد داده‌اند، وعده‌هایی که تا کنون به مرحله اجرا نرسیده‌اند. اجرایی نشدن وعده‌ها در حالی است که نماینده مردم تهران در مجلس گفته است هماهنگی تیم اقتصادی دولت چند ماهی طول می‌کشد. سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران بر این باور است که تا زمانی که فقط دولت مستقر شود، تیمش هماهنگ شود و برنامه‌هایشان را تبیین و عملیاتی کنند سه، چهار ماه طول می‌کشد. وی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین می‌گوید: «الان چند ماه اول کار کابینه درحال سپری شدن است، الان ماه دوم رو به اتمام است و وارد ماه سوم می‌شوند، در مورد بحث‌های حوزه‌های معیشت، اقتصاد و مسکن، تا زمانی که فقط دولت مستقر شود، تیمش هماهنگ شود و برنامه‌هایشان را تبیین و عملیاتی کنند سه، چهار ماه طول می‌کشد.»
دیر هماهنگ شدن تیم اقتصادی دولت تهدید کوچکی است
با توجه به صحبت‌های نماینده مردم تهران در مورد زمان هماهنگی تیم اقتصادی دولت سیزدهم این پرسش مطرح می‌شود در شرایطی که اقتصاد کشور با مشکلات بسیاری همراه بوده و این مشکلات معیشت مردم را به چالش کشیده است آیا دیر هماهنگ شدن تیم اقتصادی دولت می‌تواند تهدیدی برای اقتصاد کشور باشد یا خیر؟

علی مروی، کارشناس اقتصادی صداوسیما و استاد دانشگاه در این خصوص گفت: دیر هماهنگ شدن تیم اقتصادی دولت تهدید کوچکی به نسبت هماهنگ نشدن تیم است. در گفت‌و‌گوهایی که با برخی از دوستان در تیم اقتصادی دولت داریم می‌گویند ما تازه نفس هستیم و باید ابتدا کارها را ارزیابی کرده و بعد از آن شروع به کار کنیم و من در پاسخ به اغلب این دوستان می‌گویم که شما بیگانه با اقتصاد نبودید و باید از قبل برنامه اقدام داشتید. قبل از این دوره مسیری طی شده است و دوستانی که اکنون در تیم اقتصادی دولت هستند در گذشته به عنوان کارشناس و یا مدیر در یک جای مرتبط فعالیت داشته‌اند و با فضا آشنا بودند. لذا نباید از این منظر زمانبر بودن هماهنگی تیم را توجیه کرد و انتظار می‌رود که هرچه زودتر به نتیجه برسند. این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه یک ترس جدی‌تری وجود دارد و آنهم این است که شاید تیم اقتصادی نتوانند به هماهنگی برسند. وی افزود: در هر طرف از این تیم افرادی با رویکرد‌های متفاوت وجود دارد و نمی‌توان انتظار داشت که این تیم به راحتی با یکدیگر هماهنگ شوند، چراکه هر یک از این افراد ادعای مخصوص به خود را دارند. لذا اگر زمان بگذرد اما در نهایت تیم اقتصادی به توافق با یکدیگر برسند قابل پذیرش است اما نگرانی من از این است که زمان بگذرد و ما اصلا به توافق نرسیم.
تورم معضل اصلی اقتصاد
مروی در پاسخ به این پرسش که درصورت هماهنگی تیم اقتصادی دولت، اولین اولویت برای بهبود شرایط اقتصادی کشور چیست؟ گفت: مقصد مشخص است و همه می‌دانند تنها راه نجات اقتصاد ایران کنترل تورم است تا از این طریق معیشت مردم محافظت شود. در این مسئله هیچ شکی نیست و باید هر چه سریع‌تر به فکر کنترل تورم و به دنبال آن بهبود زندگی مردم بود. لذا کنترل تورم اولویتی است که از رئیس جمهور تا تمام وزرا به آن تاکید دارند.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: کنترل تورم اولویت اول است اما اینکه چگونه به این هدف برسیم محل اختلاف بوده و می‌بینیم که بخشی از تیم اقتصادی و مجلس معتقدند برای کنترل تورم باید به سراغ اصلاح ساختار بودجه رفت. چراکه ما اگر یک بودجه منظم داشته باشیم و خبری از کسری نباشد خود به خود جلوی خلق پول و افزایش نقدینگی گرفته می‌شود. در آن شرایط ثبات اقتصادی ایجاد و تورم کنترل می‌شود. این یک مسیری است که برخی از دوستان به آن اشاره دارند.
مروی ادامه داد: اما گروه دیگری صحبت از یارانه‌های نقدی می‌کنند و می‌گویند یارانه‌های نقدی کاملا بی اثر بوده و باید هرچه سریع‌تر این یارانه‌ها حذف شود و در مقابل به سراغ حمایت‌های معیشتی از روش‌های مختلف مثل دادن کارت‌های اعتباری برویم.
این کارشناس اقتصادی گفت: عده‌ای دیگر برای کنترل تورم صحبت از کاهش نرخ ارز می‌کنند و می‌گویند باید در برجام به یک توافق برسیم تا بخشی از منابع ارزی کشور آزاد بشود و به دنبال آن تورم کاهش یابد.
وی افزود: اینکه می‌گویم خطر هماهنگ نشدن تیم اقتصادی دولت وجود دارد به این خاطر است که هر یک از دوستان یک روش را برای مسئله همچون کنترل تورم مطرح می‌کنند.
وی گفت: اقتصاد ایران حدود هفت ماه می‌شود که کاملا بلاتکلیف است. چند ماه آخر دولت دوازدهم اقتصاد رها شده بود چراکه پایان عمر دولت فرا رسیده بود و این سه ماه هم که دولت سیزدهم تازه‌نفس است و به طور کلی اتفاق جدیدی رخ نداده است. من معتقدم این روزها تصمیم‌گیران راه‌حل‌های متفاوتی را برای مسائل مختلف اقتصاد در نظر گرفته‌اند و باید برای بهبود به یک توافق برسند.
نام شما

آدرس ايميل شما

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1