تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۶
کد مطلب : ۴۴۶۹۹۴
یادداشت|

دکتر نیک اقبالی، اقبال نیک ایران

سروش درست
۱۹
۱۰
دکتر نیک اقبالی، اقبال نیک ایران
کبنا ؛توهین به طبیب، منحوس‌تر از، به قول پزشکان محترم «ویروس منحوسِ کووید ۱۹-کرونا-» است. چنین بدرسمی و بدْعهدی، در استان عشیره‌ای کهگیلویه و بویراحمد و حتی در ایران، سابقه نداشته و مردم این سامان، اجازت نخواهند داد که مسبوق به سابقه شود. لکن، با شنیدن چنین خبرنحسی، باید به حال زار و نزارِ کهگیلویه و بویراحمد نگریست و زاز و زارْ، گریست. 
به حال پُر ملالِ و پر از خلال برخی از مدیران محترم (!) نیز، ریزْ ریزْ. 
«طبیب، مَحرم راز بیمار است» جمله‌ای آشنا با گوش عرف و فرهنگ ایرانی. گویا در یاسوج و استانِ سیاست زده کهگیلویه و بویراحمد، برخی ها، نه طبیبند و نه محرمانند. 
به قول رند شیراز: 
«پیش زاهد از رندی دَم مزن که نتوان گفت/
با طبیب نامَحرم حال درد پنهانی». 
سال هاست که فرزندان این دیار دَّیار، در عرصه‌ی علم، دانش و فتح چکاد قله‌های علمی دنیا، فاتحند، مایه افتخار و سرمایه‌ی ابتهاج! 
از شنیدن نام فرزندان فکور و فاخر کهگیلویه و بویراحمد، شاد و سرمست می‌شویم. 
خدا شافی ست و جوانی بویراحمدی عالیجناب پرفسور سیّد علی ملک حسینی -پدر علم پیوند دنیا - با خدا همدست شده است! وَه چه همدستی دلآرایی! 
مردمان ما مست از چشم پزشکی دیده نوازند که مَردمِ مردمانش، برای او ارجمند است و ارج مند؛ چشم پزشک مشهور جهان عالیجناب پرفسور امین اللّه نیک اقبالی! چشمِ انجمن چشم ایران! 
در کهگیلویه و بویراحمد 
ازین نام ها، در دنیای طبابت بسیارند و از فرط شادی، مردمانمان، سرمست: 
«چو بیمار از شفا سرمست گردد/
طبیب از فرطِ شادی مست گردد/
خُدا شافی ست و این، افتخاری ست/
که دستی با خدا همدست گردد» 
مفاخر و پزشکان این سامان، هر کاری از دست‌شان برآمده- برای مردمان خویش انجام داده اند؛ پس سرفرازند و سرْ فراز! 
و امّا، رویت روایت تلخ، گویا، قریب یک سال پیش، جناب آقای دکتر کلانتری _ استاندار وقت_ پیشنهادی ارائه می‌دهند: «نامگذاری مراکز دانشگاه علوم پزشکی استان به نام فرزندان استان، مفاخر جامعه پزشکی ایران و جهان» 

مفاخری از جمله عالیجناب پرفسور ملک حسینی، عالیجناب پرفسور نیک اقبالی، عالیجناب پرفسور رادمنش، عالیجناب نیک اقبالیان و…. 
با این نیک نگری، در راستای برندسازی مفاخر علمی هم استانی و ایرانی، پیشنهاد مطروحه پس از تأیید مسئولان ذیربط، در جلسه شورای فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان مطرح شد. با دلشادی و اکثریت مطلق رأی حاضرین، نامگذاری‌های زیر تصویب شد: 
۱. مرکز ام. آر. آی. بیمارستان شهید جلیل یاسوج، مزیّن به نام عالیجناب پرفسور سیّد علی ملک حسینی «کثراللّه امثالهم»، شد. 
۲- مرکز پزشکی هسته‌ای مزیّن به نام عالیجناب پرفسور امین الله نیک اقبالی «کثراللّه امثالهم» شد. 
۳- کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی استان، مزیّن به نام شاهد قدسی، دانشجوی پزشکی شهید عین اللّه دهراب پور «رضوان اللّه علیه» شد. . 
پس از صورتجلسه‌ی مصوبه در شورای فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گویا با شنیدن این مصوبه، پرفسور ملک حسینی و پرفسور نیک اقبالی- این خادمان جامعه پزشکی جهان- در دل به چنین کاری، نارضا و ناشاد بودند. 
با این پندارِ قلم، که چنین پزشکان عالی رتبه ای، عیّارند و بر این باور: 
«یا سبو یا خم می یا قدح باده کنند/
یک کف خاک درین میکده ضایع نشود» چرا که معتقدند اعتلای فرهنگ خدمت، بسته است به رضایت خدا و وابسته است به رضایتِ خلقِ خدا. 
از سویی، گویا دانشگاه علوم پزشکی یاسوج –زادگاه این مردان نجیب و اصیل– در راستای تقدیر از نخبگان دانشگاهی و حداقل به میمنت سپاسی به پاس عضویت قریب ۲۰سال خدمت با افتخار این پزشکان در «هیأت امنا دانشگاه»، تابلوی مراکز نامبرده را نصب نمودند. 
به همایونی و نیک تفألی! 
امّا، شادکامی این کار کوچک، در مقابل بزرگی چهره‌های ماندگار ایران و جهان، دیری نمی‌پاید که به تلخی، مذاق مردمان استان را تلخکام می‌نماید. 
واقعه زمانی تألم برانگیز و تأمل برانگیزتر می‌شود که خبر قدرناشناسی برخی از شاگردان در مقابل اساتید خویش، شنیده می‌شود! 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، در اقدامی فراقانونی، فارغ از معرفت اخلاقی و عرفی این جغرافیای زیبا و گویا بدون مجوز شورای فرهنگی دانشگاه، قریب پانزده روز پیش، تابلوی مزین به نام مفاخر ایران زمین، پزشکانی از جنس عاطفه و اخلاق را از سردر بخش مرکز پزشکی درمانی شهید جلیل یاسوج، پایین کشیدند. 
بی‌شک، معرفی و برگزاری یادمان مفاخر استان، نخستین حرکت در جهت برندینگ منابع بی‌بدیل انسانی این دیار زرخیز و ایجاد بستری جهت معرفی این برجستگان به سایر جوامع دنیاست. موضوعی که در این استان مغفول مانده است. 
درج نام چهره‌های ماندگار استان، بر تابلوی هر میدان و بلوار و خیابانی، در هر کوی و برزنی، افتخاریست برای این آب و خاک. مفاخری بسانِ عالیجنابان پرفسور ملک حسینی، پرفسور نیک اقبالی و تعداد بسیاری از نخبگان کهگیلویه و بویر احمدی که با خدمت به همنوعان خود، در بیمارستان‌های استان و مراکز درمانی کشور مشغولند و مشعوف. شایسته و بایسته است که علاوه بر برگزاری همایش‌های ملّی و بین المللی، به شایسته‌ترین وجه، مراتب امتنان ما مردمان را به پاسِ قدرشناسی، درک کنند. 
و امّا، جناب مدیری که کنون تکیه بر صندلی سرخ مدیریت زده اید، و نام پزشک خدومی- را از مرکز درمانی حذف می‌کنید، آیا می‌دانید در اوایل انقلاب، در زمان هشت سال دفاع مقدس_ دهه ۶۰ _ جای جای بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، یادآور قدم و قلم و جنم دکتر نیک اقبالی و این دلاوران عرصه‌ی سازندگی درمانی کشور است؟! 
آیا از خدمت بی‌شائبه این پزشکان به خانواده شهدا، ایثارگران، جانبازان و تمام اقشار هموطن، ذره‌ای باخبر هستید؟! 
آیا وزن علمی و وقار اعتباری چنین ستاره‌های درخشانی در آسمان پزشکی جهان را می‌شناسید؟! 
آیا از لذت لبخند کودکی نابینا، که بیناییش با دستان معجزه‌گری به نام نیک اقبال برمی گردد، دلشاد نمی‌شوید؟! 
آیا با شنیدن نام پرفسورهای بویراحمدی در مجامع علمی دنیا- در منچستر، در بارسلونا، در آلمان، در انگلستان و…- بر خود نبالیده اید؟! 
اگر پاسخ‌تان مثبت است، که به قطع یقین متوجه اشتباه کار خویش نبوده یا شاید از حولِ حلیمِ سیاست در دیگِ سیاست زدگی سیّاسان بی‌سیاست و کیاست استان، فتاده اید! اگر چنین باشد که استان و جامعه افکار عمومی ایران، سخت نگران است، نا راحت و ناراحت! 
جناب دکتر غلامی، سرپرست محترم، نام نیک اقبالی، نشان غیرت، عیار عزت و معیار معرفت مردمان اصیل و نجیب کهگیلویه و بویراحمد است. پس، به هیچ عنوان، به هیچ عنوان، کوچکترین ادبیات نا متناسب پنداری، ادبیات نامناسب گفتاری و ادبیات نامناسب رفتاری نسبت به این پزشکان را نمی‌پذیرد. 
به قول امروزی ها، مفاخر ایل، خط قرمز ایلند و چه بسا در سراسر گیتی، بی‌بدیل! 
اینک جامعه‌ی کهگیلویه و بویراحمد، استدعای محترمانه دارد طی آیینی رسمی، جنابعالی، از این انسان‌های برازنده و ارزنده ایران اسلامی، طلب پوزش و اعتذار بنمایید. 
سپس با درج نام این مفاخر پزشکی و اسامی ارزش آفرین انسانی، بر تابلویی با دستخطی از جنس مهرآیینی، و نصب در، گاه و جای مقرر، به این شیوه‌ی ناشیوا و مکرر نامکرر بدعهدی و بد رسمی در کهگیلویه و بویراحمد، و نیز سرزمین قوم لُر پایان دهید؛ که حتی شنیدن چنین خبط و خطایی، ممکن است مخاطب را خدای ناکرده به یاد سخن صایب اندازد: 
”بی تأمل می‌کنی در کار باطل عمر صرف/
چون به کار حقّ رسد امروز و فردا می‌کنی“
تقدیر، دلنوازی، تشریک مساعی، همدلی و سپاس از خادمان مردم، شیوه‌ی مرضیه و سیره‌ی دیرینه‌ی مکتبِ شیعیان مولای متقیان امام علی «علیهْٖ السّلام» است؛ پس اتفاق دوستان با هم، دعای جوشن است. بنابراین مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان و ویژه حضرتعالی را، به شرکت در چنین استدعایی دعوت می‌نماییم. 
با امید طلب مغفرت، پوزش و اعتذار از پروردگار در این ماهِ روزه و راز و قرار، قرارمان پاس و سپاس مفاخر علمی استان است! چرا که تنها راهکار توسعه استان، تغییر دید مردم مظلوم و دیدگاه مدیران استانی ست. تاکنون با وجود وضعیت استان، پس از چهل سال، به قول صائب: 
«بس که نازِ کارنَشناسان ملولم ساخته است/
دست می‌مالم به هم تا وقت کارم بگذرد» 
سروش درست
آدینه ۲۶فروردینگان ۱۴۰۱خ. 
۱۳شهرالرمضان ۱۴۴۳ق. 
یاسوج دل آزار
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جناب درست کار اشتباه و کج سلیقگی رو اقای یزدانپناه انجام دادند
سعید
Iran, Islamic Republic of
مهلی خودشیرینی کردیی
سید
Iran, Islamic Republic of
جناب درست جان خوت ولمون کن اینایی ک نام بردی میگی مفاخر استان هستن چ قدم خیری برای این استان برداشتن ک حس انسان دوستانتون گل کرده همونجا ک دارن سود ب خودشون و همون شهر میرسونن برن تا مرکز ب اسمشون بشه
سیسختی
Iran, Islamic Republic of
اقایان ب عنوان ی سیسختی نیک اقبالی ها چکار کردنه برا استان ک سنگشو ب سینه میزنید
کلاکرو
Iran, Islamic Republic of
مرد فقط هدایتخواه ک پشت ب دنیا کرد جهت خدمت ب مردم استانش والا میتونست فقط خودشو ببینو مث باقی بره تهرون و خوش بگذرونه
کهلی
Iran, Islamic Republic of
جون خودتون زیاد هندونه نگذارید اینا فقط دنبال منافع خودشونن
حقوقی
Iran, Islamic Republic of
جان خودتون کم قصه حسین کرد الگو مرحوم سیدکرامت الله ملک حسینی ازمفاخرزمان بودحیف است کسی ندانسته بخواداسمی ازایشون بیارددرموردشهداماهرچه از این نظام و انقلاب داریم ازبرکات خون شهدااهست

ولی دوست عزیز آقای نیک اقبالی نام نیک برای خودش وخانواداش هست نه استان محروم که یک کارنیکی براش انجام نداده باتشکر
Iran, Islamic Republic of
خودت فهمیدی چی نوشتی
Iran, Islamic Republic of
به زبان قابل فهم براي عموم مردم قلم بزن اقاي درست.
Iran, Islamic Republic of
اصلاً معلوم نیست چی نوشتند؛ قطعا شخصیت های بزرگی که فرمایش کردید از مفاخر استان و قابل ستایشند
Iran, Islamic Republic of
درود و صد درود بر صاحبان قلم که قدر دان مفاخر استانند
Romania
احسنتو
مردم غیور وشجاع استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ‌گاه بزرگان خود را فراموش نخواهد کرد
وهمه مردم از زن و مرد حامی بزرگان. استان همیشه محرومشان
خواهند بود ولی استان ما سرشار از نیروهای توانمند علمی هستن
امیدواریم که آینده نه چندان نیروهای علمی و قبایل مختلف دست در دست هم دهند وعزت بر باد رفته استان را بازیابی و بازسازی کنن
سجاد
Iran, Islamic Republic of
بهتر نامگذاری به اسم شهدای عزیز باشدویا مفاخری که در قید حیات نیستند و یا اینکه به مانند مرحوم نمازی از دارایی خویش برا مردم وقف نموده و سبب خیر و حل مشکل مردم شده باشند لذا اگر دوستان بتوانند مکانی را وقف بیماران سرطانی کنند که این بیماران سرگردان دیگر استانها نشوندویا خدمت دیگری در حوزه پزشکی و درمانی انجام دهند شایسته نامگذاری مکانی میباشند و گرنه پیشنهاد میشود خیابان یا کوچه ای در شهر خودشان به نام این عزیزان نامگذاری شود ضمنابه نظر میرسد نامگذاری فامیلی میباشد و گرنه پدر پیوند معروفتر میباشد
سی سختی
Iran, Islamic Republic of
به نام پدر پیوند نیز نامگذاری توسط دکتر یزدان پناه انجام شده است مرکز ام آر آی دکتر ملک حسینی بیمارستان شهید جلیل.منتهی چشم بصیرت می خواهد که شما توجه نکرده ای
نیک اقبالی
Iran, Islamic Republic of
درود و دست مریزاد!
خدا قوت!
جا دارد از استاد سروش که با چشمانی باز استان ، قوم لر و حتی کشور را رصد و با قلم تأثیرگذار خود از حق و حقانیت دفاع می کنند، تقدیر نمایم. چندی قبل دیدم از مردم بختیاری و خانه ایلی نوشته بود.انصافا زیبا می نویسد. مرحبا به این اندیشه ، تفکر و سرمایه علمی و ادبی!
بنده وظیفه خویش می دانم از سوی جامعه پزشکی و خانواده های نیک اقبال و مردم شهر سی سخت و شهرستان دنا از جناب استاد درست و رسانه ی وزین کبنانیوز، تقدیر و سپاسگزاری نماییم.

با تشکر
ارادتمند
نیک اقبالی
Iran, Islamic Republic of
پروفسور جز کار طبابت مثل سایر پزشکان استان چه کاری برای استان یا کشور انجام داده است،چه طرح نو یا اختراع یا ...ارایه داده است
کبیر
Romania
ای بابا تو هم که از مفاخر ایل خودت تمجید کردی
خردمند
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر کلام سروش ، مرحبا بر چکاچک فشنگهای قلمت که گر مخاطب گفتارت ذره‌ای با اندیشه‌های جوانمردی این سامان دمخور و دمساز باشد ، باید بدون فوت وقت و قبل از آنکه تراژدی این عمل سخیف در اذهان پیر و جوان مردم بویراحمد به یک خاطره ناخوش و ناسور ، مبدل گردد نسبت به جبران مافات این عمل هم از طریق عذرخواهی و هم از طریق نصب مجدد تابلوی نام زیبا و پرملاط دکتر امین الله نیک اقبال که او به لطف خداوند بی همتا هم نیک اقبال شد و هم امین خدایش واقع شد ، اقدام شایسته و مقتضی را معمول دارد.
شاهپور
Iran, Islamic Republic of
بسیار نکو
قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
1